Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Voorbereiding

Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Waarin zijn jullie radicaal anders? (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe verslaat u de concurrent? (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
De concurrentie verslaan, in stijl (Peter Stinckens)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Onderscheidend vermogen (Vladan Soldat)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Leren concurreren (Peter Stinckens)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Hoe u uw resultaten kunt verdubbelen (Peter Stinckens)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
Wij hebben oplossingen voor iedereen (Peter Stinckens)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Niet kiezen, is verliezen (Michel Hoetmer)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
De concurrent? Geef hem het nakijken! (Redactie Verkopersonline.nl)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Geen zaken zonder concurrentievoordeel (Ton Tognolli)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
Het belang van research (Michel Hoetmer)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Hoe inventariseert u de behoeften van de prospect? (Richte Lommert)
Checklist positionering (Michel Hoetmer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Checklist afsluiten (Michel Hoetmer)
De juiste adressen zoeken en vinden (Michel Hoetmer)
Waarom uw concurrenten altijd beter zijn (Peter Stinckens)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Flashbacken naar grootse momenten (Harro Willemsen)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)
Het voorbereiden van je verkoop (Roeland Schweitzer)
De belangrijkste fase (Klantencontact)
Be Prepared (Klantencontact)
Terroristische aanslag (Verkoop Succes)

Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen)

Wat hebben voorbereiding, het horn-effect, luisteren, koopgedrag en koopspanning met elkaar gemeen? Ze kunnen uw resultaten maken of breken. 5 tips voor meer verkoopsucces.

Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen)

'Wat is uw grootste sales-uitdaging op dit moment?' Als ik deze vraag aan salesmanagers, ondernemers en verkopers stel, volgen vaak verschillende antwoorden. Eén antwoord dat steevast hoog scoort in de top drie is 'meer goeie leads krijgen'.

Als we vervolgens samen kijken hoeveel kwaliteitsleads er binnenkomen en hoeveel er resulteren in een opdracht valt er iets op: vaak is niet zo zeer het aantal leads het probleem, maar het conversiepercentage. Er valt in veel situaties een hogere winst te behalen door meer leads te benutten, dan door het aantal leads te vermeerderen. Zeker in de competitieve marktomstandigheden van vandaag kunt u zich geen misstappen veroorloven. Wat zijn de meest voorkomende redenen waarom verkoopkansen niet benut worden?

1.    Onvoldoende voorbereiding
Weet u vooraf wat er speelt in het bedrijf van uw klant? Welke brancheontwikkelingen er zijn? Wie de concurrenten zijn? Wat de strategie van de onderneming is? Wat de verantwoordelijkheid van uw gesprekspartner is? Het antwoord op al deze vragen is eenvoudig op internet te vinden. Het geeft u de mogelijkheid om vooraf na te denken over uw toegevoegde waarde voor deze prospect. Tegelijkertijd maakt u een professionele indruk bij uw gesprekspartner. Reserveer tijd voor voorbereiding in uw weekplanning en maak er een gewoonte van om u beter dan goed voor te bereiden op salesgesprekken.

2.    Slechte eerste indruk
Een paar minuten te laat zijn. Ongepoetste schoenen. De naam van uw gesprekspartner verkeerd uitspreken. De notities van het vorige gesprek nog zichtbaar tussen uw aantekeningen. Het zijn kleine dingen, maar details geven net te vaak de doorslag om er niet voldoende aandacht aan te besteden. Houd rekening met het zogenaamde 'horn-effect'. Mensen (en klanten dus ook) zijn van nature geneigd om de eerste indruk die ze van iemand hebben uit te vergroten. En dat niet alleen, ze zoeken vervolgens ook naar bevestiging van dat uitvergrote beeld. Als uw eerste indruk beroerd is, moet u dus keihard werken om dit weer te herstellen. Zonde van de tijd en moeite en bovendien onnodig: denk van tevoren na over details en zorg ervoor dat ze kloppen – altijd.

3.    Slecht luisteren

Succesvolle salesprofessionals zijn uitstekende luisteraars. Ze stellen niet alleen de juiste vragen, maar gaan actief aan de slag met de antwoorden. Ze vragen door, vatten samen, zijn zich bewust van hun eigen aannames en hebben bovenal de wil om hun gesprekspartner écht te begrijpen. Als een klant aangeeft dat ze 'goede service' belangrijk vinden, beginnen ze geen betoog over hoe geweldig en perfect dat allemaal geregeld is. Goede luisteraars stellen slechts een simpele vraag: 'Wat verstaat u precies onder goede service?'. Gevolgd door: 'Wat is de reden dat u goede service belangrijk vindt?'.

Met goed luisteren krijgt u niet alleen een beter beeld van de wensen van uw klant, u laat de klant ook merken dat u hem serieus neemt - een keiharde voorwaarde voor een gezonde zakelijke relatie.

4.    Onvoldoende inzicht in koopgedrag
Op welke manier houdt u rekening met de verschillen in koopgedrag van uw prospects? Voor de ene klant is een auto een statussymbool pur sang, voor een ander een kostenpost die zo voordelig mogelijk ingekocht moet worden. Sommige ondernemers kiezen hun nieuwe automatiseringspartner vanwege de betrouwbare reputatie en uitgebreide garanties. Een ander laat zich bij dezelfde beslissing vooral leiden door de volledige installatieservice en het gebruiksgemak. Kortom: als u zich verdiept in koopmotieven van uw prospect, is het een stuk eenvoudiger om uw aanbod aan te laten sluiten op wat de klant belangrijk vindt. Het resultaat: een soepeler verkoopproces, minder weerstand en meer resultaat.

5.    Gebrek aan lef
Zo jammer: accountmanagers die vooral 'goede gesprekken' voeren met 'prettige mensen'. Prachtig, maar dan kunt u ook de hele dag in de kroeg gaan zitten. Daar zijn genoeg prettige mensen om goede gesprekken mee te voeren. Even de realiteit: uw bestaansrecht is het sluiten van deals, het binnenhalen van opdrachten. En daar hoort ook het vragen om commitment bij. Dat is best wel spannend, want er wordt om keuzes gevraagd. Die spanning doet zich ook voor bij de inkopende kant: die moet ook kiezen. Beide partijen hebben dus last van 'koopspanning'. Verkopers zijn bang om nee te horen en prospects zijn bang om ja te zeggen. En wat gebeurt er dan: verkopers draaien er omheen en durven geen commitment te vragen voor de opdracht, of een volgende stap in het proces. Resultaat: kortdurende opluchting (want niet afgewezen en dus hoop), en langzaam groeiende onzekerheid (want geen opdracht en regie verloren). Geen handige uitkomst voor professionals die op resultaat worden afgerekend. Vraag daarom om helderheid en commitment, u heeft er recht op om te weten waar u staat.

Meer verkoopsucces heeft niet alleen te maken met meer kansen. Want wat hebt u aan kansen als ze niet benut worden? Bepaal wat u zelf kunt doen om uw effectiviteit te vergroten en uw scoringsratio te verbeteren. Dat zorgt niet alleen voor meer werkplezier, maar ook voor meer verkooprendement!

Marcel Hoefman

Marcel  Hoefman
Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële mogelijkheden willen halen. Marcel zegt wat hij denkt, gaat voor resultaat en is allergisch voor verkooponzin. Marcel is als zelfstandig trainer en ondernemer verbonden aan Kenneth Smit. Zijn columns schrijft hij op persoonlijke titel.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkoopsucces, Leads, Voorbereiding
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,8
(10 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel