Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Voorbereiding

Telling én selling (Marcel Hoefman)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe verslaat u de concurrent? (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
De concurrentie verslaan, in stijl (Peter Stinckens)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Onderscheidend vermogen (Vladan Soldat)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Leren concurreren (Peter Stinckens)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Hoe u uw resultaten kunt verdubbelen (Peter Stinckens)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
Wij hebben oplossingen voor iedereen (Peter Stinckens)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Niet kiezen, is verliezen (Michel Hoetmer)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
De concurrent? Geef hem het nakijken! (Redactie Verkopersonline.nl)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Geen zaken zonder concurrentievoordeel (Ton Tognolli)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
Het belang van research (Michel Hoetmer)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Hoe inventariseert u de behoeften van de prospect? (Richte Lommert)
Checklist positionering (Michel Hoetmer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Checklist afsluiten (Michel Hoetmer)
De juiste adressen zoeken en vinden (Michel Hoetmer)
Waarom uw concurrenten altijd beter zijn (Peter Stinckens)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Flashbacken naar grootse momenten (Harro Willemsen)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)
Het voorbereiden van je verkoop (Roeland Schweitzer)
De belangrijkste fase (Klantencontact)
Be Prepared (Klantencontact)
Terroristische aanslag (Verkoop Succes)

Waar gaat het mis bij acquisitie?

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Tijdens acquisitie zijn er een aantal momenten waarop de klant kan afhaken. Vergroot uw kans met dit overzicht van de acht 'acquisitielekken'. Dat zijn momenten in het verkoopproces waarop de acquisitie-activiteit kan mislopen. 

Waar gaat het mis bij acquisitie?

De acht acquisitie 'lekken'

Lek 1. NAW-gegevens verzamelen
Voldoende irritatie om niet met u in zee te gaan kan al ontstaan bij het verwerven van de NAW-gegevens, of de naam van de juiste persoon. Stel dat u (of uw medewerker) de telefoniste niet geheel heeft aangevoeld en er daar geen goede click is ontstaan, dan maakt u kans op de gedachte: Ah, dat is de persoon die wij vorige week aan de lijn hadden en zo vervelend overkwam…denkt zeker ons iets te verkopen...

Lek 2.  Langs de secretaresse
Een goed contact met de secretaresse is vaak net zo belangrijk als het contact met de beslisser zelf. Misschien is ze bij het eerste gesprek zelfs aanwezig. Behandel haar nog beter dan u de opdrachtgever zelf zou behandelen. Heeft u een catchy en originele openingszin?

Lek 3. Het face-to-face gesprek
Bent u in staat om de juiste click te creëren? Bent u in staat om 80% te luisteren (= goede korte vragen stellen en volle aandacht voor de ander te houden en uit te stralen) en 20% te praten (krachtige vragen en goede 'klappen' uitdelen)? Ontstaat er 'gunnen'? Bent u in staat om echte interesse op te wekken voor uw oplossing? Luistert u naar de ander om uw voorbereide antwoord goed over te brengen, of luistert u om de ander te begrijpen?

Lek 4. Het voorstel

  • Heeft u het gesprek op een juiste wijze verwoord in de offerte?
  • Zijn de wensen goed tot u doorgedrongen?
  • Heeft u de onbewuste, maar belangrijke koopmotieven kunnen ontdekken en om kunnen zetten in het voorstel?
  • Verstuurt u het voorstel niet twee weken ná het gesprek?
  • Schrijft u in de actieve vorm of gebruikt u 'veilige taal'?
  • Gebruikt u correct Nederlands?
  • Zonder een enkele fout?

Hier alleen al heeft u minstens zeven mogelijke EXTRA afhaakmomenten! Is uw prospect erg nauwkeurig? Dan moet u dat zeker ook zijn als u niet wilt dat hij zich gaat storen aan foutjes. Eén enkele kan voldoende zijn en zeker als hij niet in een goede stemming is, of weinig tijd heeft…..

Lek 5. De offerte
Is de offerte opgesteld in correct Nederlands? Staan alle afspraken hierin? Geen addertjes onder het gras? Geen onplezierige verrassingen (Oh, ik dacht dat uw voorstel inclusief BTW en reiskosten was? En zie ik het nu goed dat u ineens extra 5% bureaukosten rekent?)

Lek 6. Nabellen naar aanleiding van de offerte
Belt u niet te geïrriteerd als u geen reactie hebt ontvangen? 5% Irritatie kan genoeg zijn om een goede reden te geven om het toch niet te doen….

Belt u niet te vroeg na het versturen van de offerte? (Ah, u belt al…ik heb ook nog ander dingen te doen hoor…). Belt u niet te laat na? (Ah, wat jammer dat u nu pas belt, ik heb al een contract met uw concurrent gesloten.)

Lek 7. De uitvoering
Zorgt u dat u minimaal aan alle verwachtingen hebt voldaan?
Gaat u iets extra's doen, wat ze niet verwachten en waardoor ze extra verrast zijn?

Lek 8. De evaluatie
Vraagt u hoe de dienst ervaren is of hoe het product bevalt, of bent u bang voor het antwoord?
Durft u bij succes te vragen of er meer behoeften zijn waar u in kunt voorzien?

Een succesvolle verkoper is niet tien keer beter dan een ander. Misschien zelfs geen twee keer beter. Maar op een aantal belangrijke details een beetje beter. Wordt een 'meester van de details' en u wint het direct van de ander. Zorg dat u het lek opspoort in plaats van maar door te blijven pompen.

Tip 1
Leg uw manier van acquireren eens langs de 'lekke band' en bekijk waar u kansen laat liggen.

Tip 2
Bepaal welke belangrijkste lekken geplakt moeten worden en verdiep u een paar dagen in hoe u dat kunt doen (Google, lees, vraag) en train uzelf daarin (zelf oefenen of een speciale training volgen). Begin direct in het anders aanpakken van die specifieke verbeteringen.

Richard van Houten
Bluetree

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,6
(61 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Ronald Sluiter |  http://www.vicre.nl

Het zijn inderdaad de details die een groot verschil kunnen maken. Ik ben het absoluut eens met het artikel.
Een ding zou ik nog willen aanvullen. Een offerte opsturen of samen met de klant doornemen?

Persoonlijk stuur ik nooit offertes op. Er is al zoveel tijd gestoken in het hele traject (bellen, mailen, bezoeken, nog een bezoek, reistijd, anderen die meehelpen aan de offerte, printen, etc). Waarom stoppen bij de 95% en die laatste 5% niet perfect oppakken?

Ik neem de offerte altijd met de klant/prospect door. Hij kan dan direct vragen stellen, ik kan dingen nog aanpassen (omdat ik het wellicht verkeerd begrepen heb. De kans dat je een klant/prospect in 1 keer begrepen hebt is erg klein!).

Daarnaast is het voor mij een kwalificatiemiddel. Als de klant/prospect niet 30 minuten tijd heeft om de offerte met mij persoonlijk door te nemen, is de kans dat ik ga verkopen klein. Het bespaart tijd, want ik maak geen zinloze offertes meer en ik belast mijn organisatie niet met zinloze offertes. Men weet dat als ik hulp vraag met een offerte, de kans zeer groot is dat er gescoord wordt. En daar wil iedereen deel van uitmaken.

Ronald Sluiter

henri van deursen

Beste Ronald,

Ik loop al wat dienstjaartjes mee in de verkoop en ben het roerend met je eens. Wij maken het in de praktijk zelfs mee dat al onze inspanningen teniet worden gedaan door twijfelachtige distributeurs. Daarom geef ik er bij voor onze organisatie interessante prospects altijd de voorkeur aan offertes persoonlijk te komen bespreken en toelichten. Onze scoringspercentages wijzen uit dat deze aanpak effectief is.

Met de allerhartelijkste groet van een beroepsgenoot,

Henri

stephan

Goededag,

Ronald, ik merk als je een offerte doorneemt met de klant dat dit effectiever is.

Gr,

stephan

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel