Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Voorbereiding

Telling én selling (Marcel Hoefman)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe verslaat u de concurrent? (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
De concurrentie verslaan, in stijl (Peter Stinckens)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Onderscheidend vermogen (Vladan Soldat)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Leren concurreren (Peter Stinckens)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Hoe u uw resultaten kunt verdubbelen (Peter Stinckens)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
Wij hebben oplossingen voor iedereen (Peter Stinckens)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Niet kiezen, is verliezen (Michel Hoetmer)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
De concurrent? Geef hem het nakijken! (Redactie Verkopersonline.nl)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Geen zaken zonder concurrentievoordeel (Ton Tognolli)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
Het belang van research (Michel Hoetmer)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Hoe inventariseert u de behoeften van de prospect? (Richte Lommert)
Checklist positionering (Michel Hoetmer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Checklist afsluiten (Michel Hoetmer)
De juiste adressen zoeken en vinden (Michel Hoetmer)
Waarom uw concurrenten altijd beter zijn (Peter Stinckens)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Flashbacken naar grootse momenten (Harro Willemsen)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)
Het voorbereiden van je verkoop (Roeland Schweitzer)
De belangrijkste fase (Klantencontact)
Be Prepared (Klantencontact)
Terroristische aanslag (Verkoop Succes)

De zeilboot aan de muur

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

U heeft een eerste afspraak met een potentiële klant. Bij binnenkomst ziet u dat er een grote foto van een indrukwekkende zeilboot aan de muur van het kantoor hangt. Een uitgelezen kans voor een ijsbrekende vraag.

De zeilboot aan de muur

Na even gewacht te hebben in de hal van het bedrijf, wordt u door de receptioniste naar het kantoor gebracht van de man waarmee u de afspraak heeft. Aldaar wordt u op hartelijke wijze ontvangen, schudt hem de hand en ziet gelijktijdig die grote foto van de zeilboot aan de muur van het kantoor. Een kans om niet te missen.

Het belang van het inleidende praatje
Het inleidende praatje bij een afspraak met een nieuwe klant is belangrijk. Even snuffelen aan elkaar. Was het druk onderweg? of: Heeft u het makkelijk kunnen vinden? Begin zelf echter nu eens niet over die zeilboot aan de muur. Honderden van uw voorgangers hebben daar immers al naar gevraagd en dus is het een behoorlijk afgezaagd onderwerp.

Daarnaast weet u niet of de man eigenlijk wel van zeilen houdt. De foto kan van een collega zijn, of zijn baas is een fanatiek zeiler. Maar het kan ook nog erger: Ik heb dat ding opgehangen om te kijken of er weer zo'n standaard-verkoper aan mijn bureau komt zitten. Dit was het letterlijke antwoord dat ik een keer te horen heb gekregen in mijn eerste jaren in de buitendienst.

  De belangrijkste taak van een verkoper in de beginfase van een gesprek met een nieuwe klant is het aantonen van professionaliteit.

U wilt de klant het gevoel geven dat u de juiste gesprekspartner voor hem bent. Dit kunt u niet bereiken door te vragen naar zijn zeilboot of door meteen veel te gaan vertellen over uzelf of uw bedrijf. U doet iets totaal anders: u houdt uw mond.

Houd uw mond!
U bent bij iemand te gast en hij zal er alles aan doen om u op uw gemak te stellen. Dus het enige wat u doet in deze fase, na het gebruikelijke praatje over het weer, is uw mond houden. Ga lekker zitten, wacht op het kopje koffie dat u wordt aangeboden en kijk zelfverzekerd in het rond. De klant zal zelf het gesprek openen en laat hém de eerste toon zetten. Daarna kunt u de leiding van het gesprek geleidelijk gaan overnemen met een aantal goede, belangstellende en positief kritische vragen. Maar welke vragen zijn dit?

Goede vragen
Bezoek vooraf aan het gesprek de website van het bedrijf, lees recente nieuwsberichten, praat met mensen die het bedrijf of de klant kennen en Google naar de naam van uw gesprekspartner. Hiermee verzamelt u een schat aaninformatie, waarna u goede vragen voor de beginfase van het gesprek kunt voorbereiden. Vragen die uw gesprekspartner blij zullen verrassen. Bijvoorbeeld:

  • Ik heb in een aantal publicaties gelezen dat uw bedrijf veel tijd en moeite investeert om de Oost-Europese markt te veroveren. Waarom is juist die markt zo belangrijk?
  • Er zijn in het laatste jaar veel ontwikkelingen geweest op uw vakgebied van de technische inkoop. Wat zijn volgens u daarvan de belangrijkste?

Het stellen van goede vragen over de branche, markt en het betreffende vakgebied van de klant in het begin van het gesprek zegt meer over uw professionaliteit dan een praatje over de zeilboot.

Tip
Als de klant zelf over zijn boot begint is het natuurlijk prima om hier enthousiast op in te gaan en ook nieuwsgierig naar te zijn. Maar hoeveel klanten heeft u al meegemaakt die zelf begonnen over die zeilboot aan de muur?

Harro Wilemsen
Presentpresents.com

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,8
(62 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

De goede vragen in dit artikel hebben een duidelijke overeenkomst: het zijn open vragen. De basis voor het opzetten van een dialoog.

Succes!

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Beste Harro,

Helemaal mee eens! Er is nog een andere manier om het gesprek te openen, ik noem dat in mjin boek 'De zeven zonden van verkopers' de DIP-formule:

Vertel in enkele zinnen wat

- het Doel
- de Inhoud
- de Procedure

van het gesprek is en vraag vervolgens of de klant er nog wat aan heeft toe te voegen.

Daarbij is het natuurlijk altijd verstandig om terug te koppelen naar bv. een eerder contact (waarin je de afspraak hebt gemaakt). Staat professioneel en to the point.

Roger

Zoals de verkooptrainer Zig Ziglar (naar mijn mening de beste ter wereld- no offence, meneer Hoetmer ;-)) heel mooi weet te zeggen: If there is a situation where you can applaude the other person and it's sincere always do. Let them be the star of their own story.

dick marck

probeer er achter te komen waar de behoefte ligt van de klant. stel open en gesloten vragen. laat de klant praten. alles van u zelf weet u al

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel