Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Voorbereiding

Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Waarin zijn jullie radicaal anders? (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe verslaat u de concurrent? (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
De concurrentie verslaan, in stijl (Peter Stinckens)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Onderscheidend vermogen (Vladan Soldat)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Leren concurreren (Peter Stinckens)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Hoe u uw resultaten kunt verdubbelen (Peter Stinckens)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
Wij hebben oplossingen voor iedereen (Peter Stinckens)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Niet kiezen, is verliezen (Michel Hoetmer)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
De concurrent? Geef hem het nakijken! (Redactie Verkopersonline.nl)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Geen zaken zonder concurrentievoordeel (Ton Tognolli)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
Het belang van research (Michel Hoetmer)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Hoe inventariseert u de behoeften van de prospect? (Richte Lommert)
Checklist positionering (Michel Hoetmer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Checklist afsluiten (Michel Hoetmer)
De juiste adressen zoeken en vinden (Michel Hoetmer)
Waarom uw concurrenten altijd beter zijn (Peter Stinckens)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Flashbacken naar grootse momenten (Harro Willemsen)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)
Het voorbereiden van je verkoop (Roeland Schweitzer)
De belangrijkste fase (Klantencontact)
Be Prepared (Klantencontact)
Terroristische aanslag (Verkoop Succes)

Deel uw kennis en maak meer kennissen

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Een presentatie houden en kennis delen zijn niet hetzelfde. Het eerste kan u dwarszitten, uit het tweede kunt u duurzaam voordeel halen. Lees hier hoe.

Deel uw kennis en maak meer kennissen
U kunt prospects en klanten 1-op-1 informeren. U kunt er ook voor kiezen om in een keer een groter publiek aan te spreken. Niet door het geven van een wervende verkooppresentatie, die bestaat uit allerlei borstklopperij. Dat kan afstoten.
Wat aan kan trekken, is het delen van uw kennis. Met als gevolg dat u er nieuwe ‘kennissen’ bijkrijgt.

Pak dat podium!
Creëer (online) bijeenkomsten waarmee u in een keer een groter aantal potentiële klanten ontmoet. Vrijwel altijd volgt een kennismaking met een of meerdere toehoorders. U zult zien dat zij u na de presentatie zelf benaderen voor een praatje. Het eerste contact kan dan gemakkelijk vervolgd worden. U bent immers en waarschijnlijk zelf al alert op kansen om contact om te zetten in een nieuwe zakenrelatie.

Spreken voor groepen heeft meteen als voordeel dat mensen u zien als ‘de expert’ en dat is weer gunstig voor uw zakelijke succes. In eerste instantie zult u waarschijnlijk zelf actief op zoek moeten naar mogelijkheden om te spreken. Heeft u al wat naam opgebouwd door het delen van uw kennis, dan is de kans groot dat men u benadert om te komen spreken.

Kennis delen kan op veel plaatsen

Als u een interessant onderwerp heeft gevonden om over te spreken, dan is het tijd om te onderzoeken waar dat kan. Waar is uw doelgroep te vinden? Dit kan een ondernemersvereniging zijn, zij zoeken vaak voor bijeenkomsten een spreker. Maar bijvoorbeeld ook:
  • Sportverenigingen die een bijeenkomst organiseren voor sponsoren
  • Culturele instellingen die een expositie openen met een thema over uw expertise
  • Hobbyverenigingen
  • Een seminar/webinar
  • Een (online) beurs
  • Als gastspreker of -docent op een onderwijsinstelling
  • Netwerkverenigingen
  • Personeelsverenigingen die een combinatie zoeken tussen ‘fun’ en iets functioneels
  • Vakverenigingen

Wat schuift dat?
Zie het spreken als acquisitiemiddel waar u niet direct geld voor vraagt. Wees tevreden met een bos bloemen of een fles wijn. Als professioneel spreker ligt het anders: dan is het uw werk.

Wat voor onderwerpen?

Vraagt u zich waarover u moet vertellen? Stel, u bent:
  • cateraar? Geef dan een workshop over gezond eten en leven met een proeverij;
  • verkoper van factoring-dienstverlening? Geef tips om debiteurenbeheer in de hand te houden;
  • verkoper van ICT-oplossingen? Deel uw kennis over inzet van social media in bedrijven;
  • installatieadviseur? Neem uw publiek mee in de trends om een woning of bedrijf duurzamer te maken;
  • leverancier van relatiegeschenken? Verzorg een workshop ‘hoe prikkel ik mijn klant’;
  • vormgever? Laat uw publiek voelen wat de kracht is van kleuren en het effect op de uitstraling van bedrijven.

Geen ‘wij zijn de beste’ verhalen
Uw kennis delen met anderen is iets heel anders dan een wervende verkooppresentatie houden. Leg dus niet of nauwelijks de nadruk op uw bedrijf en hoe goed u wel niet bent.

Deel uw kennis voor meer kennissen

Inspireer anderen met uw (vak)kennis. Zij gaan u zien als expert en dat vergroot uw verkoopkansen. Wie wil er immers geen zaken doen met een expert met verstand van de markt van uw klant?!

Jan-Willem Seip

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,0
(2 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel