Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Voorbereiding

Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Waarin zijn jullie radicaal anders? (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe verslaat u de concurrent? (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
De concurrentie verslaan, in stijl (Peter Stinckens)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Onderscheidend vermogen (Vladan Soldat)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Leren concurreren (Peter Stinckens)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Hoe u uw resultaten kunt verdubbelen (Peter Stinckens)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
Wij hebben oplossingen voor iedereen (Peter Stinckens)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Niet kiezen, is verliezen (Michel Hoetmer)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
De concurrent? Geef hem het nakijken! (Redactie Verkopersonline.nl)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Geen zaken zonder concurrentievoordeel (Ton Tognolli)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
Het belang van research (Michel Hoetmer)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Hoe inventariseert u de behoeften van de prospect? (Richte Lommert)
Checklist positionering (Michel Hoetmer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Checklist afsluiten (Michel Hoetmer)
De juiste adressen zoeken en vinden (Michel Hoetmer)
Waarom uw concurrenten altijd beter zijn (Peter Stinckens)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Flashbacken naar grootse momenten (Harro Willemsen)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)
Het voorbereiden van je verkoop (Roeland Schweitzer)
De belangrijkste fase (Klantencontact)
Be Prepared (Klantencontact)
Terroristische aanslag (Verkoop Succes)

Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie

De 'ballon' van weerstand doorprikken is dé kans om te verkopen. U bewijst dat u uw huiswerk heeft gedaan, en dat u met uw relatie werkelijk meedenkt op weg naar hun succes – en daardoor het uwe. 

Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie

U bent bezig met een nieuwe prospect, die u eindelijk de kans biedt om een presentatie te houden voor hem en een aantal collega's. Uit uw voorbereidende gesprekken weet u dat het bedrijf uw producten wel nodig heeft. Ook weet u dat de medewerkers best tevreden zijn met de huidige leverancier én de kwaliteit van de producten. Tussen de regels door krijgt u het idee dat de bedrijfscultuur enigszins behoudend is. Toch wilt u uw voordeel halen uit deze mogelijkheid om binnen het bedrijf uw presentatie te houden.

Voorbereiding
Wat weet u van uw prospect? Hij geeft u de kans, maar is hij objectief, of heeft hij al zijn mening bepaald? In welke mate beïnvloedt hij z'n collega's? Dit zijn min of meer de standaardvragen die u bij uw voorbereiding moet proberen te beantwoorden. Luister naar zowel de antwoorden die uw relatie u geeft en óók naar uw 'innerlijke stem', uw intuïtie.

Locatie
Is het presenteren bij hen de beste oplossing? Overweegt u om alles in te zetten om hen naar úw bedrijf te lokken? Zo niet, zet op een rijtje alle voordelen die ú heeft door op hun terrein te presenteren.

Aanvang
Uiteraard bent u er prima op tijd zodat u zich in alle rust kunt installeren. Eenmaal helemaal klaar, begint meestal zo'n bijeenkomst met introducties en koetjes en kalfjes. U weet van tevoren de namen/functies van de aanwezigen zodat u de juiste belangstellende vragen en opmerkingen kunt plaatsen. Dit is uw kans om de individuen in te schatten en de informatie van uw relatie aan te vullen.

Het begin
Zorg vooral voor een 'opstapje'. Uw relatie is de dagvoorzitter die de bijeenkomst tot de orde roept en u introduceert. Het is in uw voordeel om van tevoren met hem af te spreken wát hij zegt. Als hij open is, kunt u dat vrij met hem bespreken. Het is tenslotte in zijn voordeel dat u een goede beurt maakt! Met iemand die meer terughoudend is: in plaats van de introductie met hem te bespreken, stuurt u van tevoren een bericht met het verzoek 'iets te zeggen in de geest van …' ter ondersteuning van de bijeenkomst.

Uw begin
Het heeft nu geen zin om Goedemorgen, heren, ik ben Jan Peters van abc bedrijf te zeggen. Dat weten ze al. Dit is nou uw kans om met hen en hun belevingswereld te beginnen. Vooral wanneer u wéét dat er weerstand is, is dit een perfecte gelegenheid om met één of meer vragen te beginnen.

De vorm van de vraag
Sta rustig en evenwichtig op beide benen, kijk iedereen aan, ontspan en glimlach zachtjes, steek de linker hand op, en stel een gesloten vraag waarop u een 'ja'-antwoord kunt verwachten. Formuleer uw vraag altijd positief! Bijvoorbeeld:

  • NIET
    Zou u het niet fijn vinden om uw leveringen snel en in gepaste verpakkingen te ontvangen?
     
    WEL
    Zou het voordelig voor u zijn om uw leveringen snel en in gepaste verpakkingen te ontvangen?

Wanneer u weet dat er iets mis is, kunt de vraag alsnog positief formuleren op deze manier:

  • Klopt het dat u alles in gang wilt zetten om de continuïteit van leveringen te waarborgen?

En al weet u het niet zeker:

  • Klopt het dat u zich zorgen maakt over continuïteit en kwaliteit bij het overstappen op een andere toeleverancier?

Met zo'n formulering heeft u vrijwel zeker een positief antwoord!

De kracht van 'ja'
Als verkoper weet u hoe belangrijk het is om 'ja' te horen, en om 'nee' te vermijden. Ook is het in het algemeen prettiger voor uw gesprekspartner om 'ja' te kunnen zeggen. Uw taak is de juiste vragen in de juiste vorm te stellen zodat u het hem makkelijk – zeg, onvermijdelijk! – maak om met 'ja' te beantwoorden.

De 'ballon'
Wanneer u weet of zelfs vermoedt dat er enige weerstand is, biedt deze vragenstelling meteen aan het begin de juiste uitkomst. U spreekt direct de zorgen of vooringenomen standpunt van uw luisteraars of gesprekspartners aan voordat u met úw verhaal begint. Begin sowieso altijd met hen en hun wereld, nooit met uzelf en wat voor ú belangrijk is.

Op weg naar inhoud
Onervaren sprekers nemen het antwoord voor lief en gaan over tot hun inhoud. Maar het ligt aan u om gebruik te maken van het 'ja'-antwoord om een tweede of zelfs derde vraag te stellen op weg naar de kern van uw presentatie.

Inderdaad. [glimlach, kink met hoofd] Natuurlijk wilt u de kwaliteit van alle processen waarborgen. [pauze] En … [linker hand weer opsteken] … zou het voor u en uw productieteam interessant zijn om het tijdstip van toelevering strakker te kunnen beïnvloeden? [knik zachtjes terwijl u rondkijkt] En daardoor ook onnodige voorraad en dus loodsruimte te vermijden? [knik zachtjes, glimlach]

Sprong naar inhoud
Uiteraard geeft u toe dat dit ideaal zou zijn. [pauze] Hans [of: De heer Jansen – alleen u kunt beoordelen hoe informeel u durft te zijn] geeft aan dat u tot nu toe best tevreden bent. En terecht, anders zou u als bedrijf succes mislopen. Maar … open zijn voor groei en verandering betekent uiteindelijk voordeel voor iedereen. In de volgende 10 minuut krijgt u inzicht in andere, innovatieve mogelijkheden … die een gelegenheid bieden voor u om uw productieproces nog verder te verfijnen.

Tip
Uw taak is om zo'n logische overgang te maken in het voordeel van de luisteraars zodat ze steeds met u meedenken en 'ja' zeggen of denken.

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,8
(8 stemmen)
Reacties

Peter Plugge - VEREBUS ENGINEERING |  http://www.verebus.nl

Wederom een prachtige handreiking van David om onderscheidend te zijn met een presentatie.Duidelijk en praktisch, snel toepasbaar. Dit zonder je hele presentatie overhoop te moeten gooien, "ínkorten" mag, geeft meer tijd om met de klant in te gaan op de vooraf gestelde vragen. In gedachte zie ik David staan: Li hand omhoog en die glimlach............
Succes hiermee,
Peter.

Peter, wat heerlijk om op de vroege ochtend te kunnen genieten van je snelle reactie op dit nieuwe artikel.
Dank ook voor deze BEVESTIGING-UIT-DE-PRAKTIJK, want jouw aanvullende woorden zijn een geschenk voor andere lezers.

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel