Vooral als verkoper is het het zaak om met enige regelmaat naar uzelf en uw omgeving te kijken en het nodige bij te stellen. Dit is pure noodzaak als u een betere verkoper wilt worden.
Maak een lijst van wat u 'goed' en 'slecht' vindt van uw werk, uw bedrijf, uw omgeving. Wees genadeloos eerlijk. Als uw lijst met 'goed' langer is én u bent om welke reden dan ook ongelukkig met uw werk, dan ligt de oorzaak bij u, niet bij het werk en het bedrijf. ► Tip. Durf uzelf deze vragen te stellen én de nodige actie te nemen – in úw voordeel en dat van uw medewerkers én uw klanten. Is dit wat ik écht wil? Kloppen de missie en waarden van het bedrijf bij mij? Is dit waar ik écht goed in ben? Zo niet, wat is er voor nodig om tevreden te worden? Kan ik dat bij dit bedrijf vinden, of moet ik elders zoeken?
Overweeg dat een gebrek aan specifieke vaardigheden de oorzaak zou kunnen zijn. Schrijf een plan om deze eigen te maken. ► Tip. Zulke vragen helpen: Wat gaat me het snelste/beste helpen – workshops, seminars, coaching ...? Mag ik verwachten dat mijn werkgever hiermee helpt/betaalt? Welke vakgroepen zijn er die me zouden kunnen helpen?
Balans is vaak een oorzaak van onvrede – of juist een gebrek aan balans! Stel uzelf deze vraag: Ben ik ontevreden omdat de balans zoek is tussen mijn werk- en mijn privéleven? ► Tip. Hard werken en taken afronden zouden een bron mogen zijn van tevredenheid. Mocht de werkelijkheid anders zijn, geef meer aandacht aan het privéleven en kijk of dát werkt.
Zelfhulp door middel van een eigen 'ideeënbus' doet wonderen om tevredenheid te verhogen. Kijk rond en zoek naar gebieden waar verbeteringen en aanpassingen, hoe klein dan ook, een verschil zouden maken. Onderzoek hoe u een rol, hoe klein dan ook, kunt spelen in het verhogen van de gezondheid van het bedrijf waar u werkt. ► Tip. Verwacht hiervoor géén 'applaus'; u doet het voor uzelf. Verder is het zaak om te accepteren dat niet iedere actie tot succes leidt. Uw doorzettingsvermogen wordt beproefd!
Verwelkom verandering als een gelegenheid om een verschil te maken, om uzelf te verbeteren – en niet als een verstoring van de status quo (zoals menigeen het zou zien). ► Tip. Accepteer dat verandering oncomfortabel, zelfs pijnlijk, kán zijn, én dat het u helpt om te groeien. En groei resulteert in volwassenheid en daarmee tevredenheid.
Tot slot Door de mate van uw tevredenheid te meten, krijgt u een krachtig middel om u te ontwikkelen, groeien en de richting van uw leven bij te sturen.
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Zelfreflectie is zeker goed af en toe. Vandaar dat we (eerst met email enquetes maar nu met Blogs) onze klanten de vraag stellen: Hoe gaat het met ons?
Dat levert goede informatie op waarmee je jezelf en de organisatie kunt verbeteren. Je gaat wel met de billen bloot maar so what? Het is 2011. Zo gaat dat tegenwoordig.
Kijk hier maar even en doe er je voordeel mee!
http://xeloq.wordpress.com/2009/12/08/36/
Succes met de business!
Milko van den Wollenberg
XeloQ Communications Internet Telephony
http://www.XeloQ.eu
Heerlijk hoe Milko gebruik maakt van alle mogelijkheden om zijn bedrijf en zijn diensten te etaleren en aan te prijzen.
EN, beste lezer, een bezoek aan Milko's URL is de moeite waard - tekstueel een voorbeeld van hoe het kán.
Veel bedrijven maken duidelijk dat ze echt niet geïnteresseerd zijn in enige feedback uit de markt.
Maar bedrijven met die arrogantie krijgen het steeds moeilijker in de markt, waar klantgerichtheid, toegankelijkheid en vriendelijkheid de winnaars zijn.
Getuige de actuele YouTube-hit http://www.youtube.com/watch?v=s1ElEpbYPEg (cut/paste) over Mobistar in België.
10 minuten LOL!
Dank voor je leuke reactie. Inderdaad zouden meer bedrijven naar zichzelf moeten kijken. Maar daar is lef voor nodig en het moet bij het soort bedrijf passen. Aan de andere kant: het ka je in weze alleen maar beter maken.
That which does not kill us makes us stronger....
Even een opmerking over de reacties op dit soort artikelen: er zit geen hyperlink onder URL's dus je kan de links niet aanklikken......
Ik zie het wel wanneer de URL's in het artikel 'klikbaar' zijn. Naast de naam is duidelijk maar in vele gevallen wil je naar geheel andere artikelen verwijzen.
Wat betreft de spelfoutjes. Ik zie het nu ook (ka en in weze). Ik typete dat vanaf mijn iPad en die doet af en toe vreemde correcties. Ook als ik heel snel type mis ik dan wat letters en dan zie ik dat niet. Mea Culpa.
Niets gaat vanzelf........je moet altijd en overal positieve energie in blijven stoppen.
Ook nee durven te zeggen. Duidelijk zijn naar jezelf, je organisatie en naar je klanten. Dan gaat het de goede kant op.
Op een stoel zitten en niets doen heeft niemand verder geholpen. En relax. Des te meer je dingen blijft 'willen' des te minder het lukt en blijft het bij willen in plaats van dat het echt gebeurt. Leer loslaten.
Zo sta ik in het leven en geef ik sturing aan XeloQ.
Ik zie op je website dat je soortgelijk denkt / handelt. En dat is mooi. Zo gaan we de toekomst in.
Waardevolle input - ook voor andere lezers, Milko!
Dank je.
DAVID
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.