Geld verdienen en succes creëren is eenvoudig, mits u leert te kijken naar de oorzaak ervan in plaats van naar de gevolgen, zoals we zo vaak neigen te doen.
Om dit helder te krijgen geef ik een voorbeeld. Stel u voor dat u vlakbij een waterval staat. U heeft dorst en het water trekt u aan want het is schoon, fris, helder en puur. Je kunt er zoveel van nemen als je maar wilt, want er lijkt geen eind en geen begin aan de stroom te zitten. Hoeveel van dat water kunt u nu meenemen naar huis? Dat hangt er natuurlijk sterk van af welke middelen u heeft om het mee te nemen. U kunt een borrelglaasje gebruiken, een kopje, een bierglas, een emmer, een fust of zelfs een grote tankwagen.
► Hetzelfde principe gaat op bij succes en met geld.
De hoeveelheid succes die u zou kunnen bereiken is niet in eenheden weer te geven en de hoeveelheid eenheden aan geld die u zou kunnen verdienen is niet te tellen. Sommige mensen sluiten gigantische deals, halen miljoenen binnen, terwijl anderen honderdduizenden, tienduizenden, duizenden, honderden of maar tientallen binnen weten te halen. Waar we het nu hier over hebben zijn dus de gevolgen, de resultaten, niet de oorzaken!
Successtrategie Gevolgen zijn de zaken die je kunt waarnemen in de zichtbare wereld, in de vorm van zichtbare en/of tastbare resultaten. Ze zijn het gevolg, het resultaat van een succesgenererende strategie die heeft gewerkt.
Maar wat zijn dan nu de broodnodige oorzaken? Waarom zijn sommige mensen in staat om succes en rijkdom te veroorzaken? Hoe doen ze dit en vooral: hoe krijgen ze zo véél succes en zo véél rijkdom bij elkaar?
Oorzaken vinden plaats op het onzichtbare vlak, voordat het gevolg als resultaat zich kan manifesteren in zichtbare vorm. De oorzaak van succes bijvoorbeeld in de vorm van goede of zelfs uitzonderlijke verkoopresultaten zit in uw denken. En de mate of de grootsheid van dat succes is gebaseerd op maar één ding: de grootte van uw denken.
Dit is de meest fundamentele wetenschap over het realiseren van succes en een zorgeloze toekomst wat u, als oorzaak, moet veranderen om daarmee uw uitkomst, uw uiteindelijke doelen te kunnen veranderen.
Wanneer u een zogenaamde kleine denker bent, dan staat u bij de denkbeeldige waterval, de bron, met een borrelglaasje in uw hand. U zult net genoeg water en in het echte leven net genoeg verkopen realiseren, waarmee u uw maandtarget haalt en ook net rond kunt komen, niet meer en niet minder. Wanneer u zich echter schaart onder de grote denkers, dan zult u zich melden bij de bron met een tankwagen of zelfs met een hele karavaan met tankwagens om u te bevoorraden met water in de vorm van succes wat zich kenmerkt als grenzeloos.
► Uw denken bepaalt dus de maat van uw potentie, de vorm van uw uitkomst.
Uitbreiden van het denken De vraag die er nu dus toe doet, is hoe u uw denken steeds verder kunt uitbreiden. Het eerste is om te leren uw voorstelling en uw fantasie te gebruiken. Door allereerst te leren genieten van kleinere voorstellingen, kunt u deze gaandeweg steeds verder uitbreiden en groter laten worden. Door steeds groter te denken, gaat u steeds sterker en intenser voelen en deze groei brengt u uiteindelijk als vanzelf beelden, inspiraties, acties en wegen die u steeds meer kennis en inzichten zullen opleveren waardoor u grootser en sterker in het leven en in uw werk gaat staan en u ook steeds grootsere resultaten zult bereiken, die u steeds meer vertrouwen in eigen kunnen en persoonlijke en professionele zekerheid en vertrouwen op zullen leveren - met alle gewenste resultaten van dien.
Tip Kortom, het is mooi, plezierig en zelfs inspirerend om steeds grootser te denken…en te voelen.
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
We kunnen lang en breed praten over dit onderwerp, Hans ... een van mijn lievelingsonderwerpen.
En, de essentie blijft inderdaad - de kwaliteit van het denken.
De rol van de programmering/conditionering is o-zo-belangrijk ... bewustwording = de kern.
Het verschil tussen 'poverty consciousness' en 'abundance consciousness' = 2 verschillende werelden van zijn.
En wat fijn dat jij zo'n artikel schrijft!
Ik mis persoonlijk alleen een beetje de gevoelswaarde van succes. Ligt succes in de tastbaarheid van b.v het geld (het aantal watertanken) en/of gaat het eigenlijk om het voldane gevoel wat je ervaart nadat je zoveel water hebt weten binnen te slepen (en dat daarmee je wens naar b.v. erkenning, bijdragen, delen, respect, vertrouwen, veilighed, zekerheid, zorg, veiligheid en/of bescherming hebt ingewilligd?).
Ben benieuwd naar jouw mening hierover en die van anderen uiteraard!
O, ik zie net dat ik twee keer 'veiligheid' heb genoteerd, ook suf, ik denk wel dat het veel duidelijk maakt wat mijn eigen symboolfunctie van het 'water' eigenlijk is...
Dank voor je compliment. Ik zie dit als een fijne bevestiging voor mijn intentie, om in alle zaken altijd op zoek te zijn naar de essentie = de kern zonder ballast.
David,
Wat fijn dat JIJ reageert. We hebben het al vaker over onze gedeelde filosofie, grondhouding, ons denken en voelen gehad. Altijd onderscheidend enwel met name anno 2009. Dank je wel!!
Wendy,
Terecht dat je mij wijst op de onvolledigheid, want het gaat hier natuurlijk om veel meer zaken. Het gaat met name over de eenheid in denken en voelen. Succes is voor 100% afhankelijk van de congruente verbinding tussen denken en gevoel. Het levert je alle gevoelens en emoties op die jij hebt genoemd en de belangrijkste emotie die in de staat van het door David genoemde 'abundance consciousness' houdt is dankbaarheid. Dankbaar zijn voor alles wat op je pad komt. Wanneer je dat kunt en consequent doet, dan heb je het principe begrepen.
Ik wens je de mooiste gedachten en het daarbij behorende gevoel en .........verwacht succes!
Dank voor je reactie, Hans en ik wens je uiteraard hetzelfde!
Ik ben wel bezorgd dat als je 'altijd' dankbaar dient te zijn voor hetgeen je ervaart, je de kans loopt je gevoelens van bijvoorbeeld irritatie, frustratie of verdriet niet meer voldoende op waarde kunt schatten, zodat je b.v. de actie richtig je huidige wensen (b.v. het regelen van een helicopter om watertanks te verzamelen en vervoeren?) kan mislopen (ervan uitgaande dat gevoelens een signaalwerking hebben tot het realiseren van verlangens).
Ik vraag me af hoe jij dit ziet.
Groeten, Wendy
(Stress en Performance Counsellor)
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.