Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Van enthousiasme naar "ghosting" door klant (Rene Knecht)
Pas na drie keer ‘nee’ is het oké (André Hagelen)
VERKOPER - "EEN UITSTERVEND BEROEP" (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)

Een offerte verkoopt... niets

We denken dat offertes ons helpen om te verkopen. Het tegendeel is waar: onze obsessie met offertes houdt ons van het verkopen af! Ontdek hier hoe het effectief anders kan.

Een offerte verkoopt... niets

Wat is er nu plezierig aan het maken van een offerte, buiten de illusie van de hoop? Het is werk dat we gratis verrichten voor de potentiële opdrachtgever. Hij doet ons zwoegen en we zijn hem er nog dankbaar voor ook. Ik heb een heel eenvoudig motto in verkoop: U mag zelf uw ellende kiezen. Ofwel zorgt u ervoor dat u uw ellende pakt door te blijven hameren op een mondelinge toezegging, ofwel kunt u later gaan zitten zwoegen op alle onzekerheden in uw offerte.

Verkopen zonder offertes?

'Maar zonder offertes toch geen verkoop?', hoor ik u al zeggen. Inderdaad is een samenvatting of specificatie van uw aanbod soms onvermijdelijk, maar achter die redenering schuilt een sluipend gevaar. Namelijk dat we het oog afwenden van de overeenkomst en ons focussen op een fantastische offerte. Die offerte moet het dan voor ons gaan doen. We stoppen er veel tijd in, kijken naar de beste mogelijkheden voor de klant, berekenen de beste prijs waarvan we denken dat die acceptabel is en voegen er nog wat opties in om de klant een keuze te bieden. Daar kruipt veel tijd in als we het goed willen doen. We sturen vervolgens het ding op of komen het toelichten en daarna is het bellen, opvolgen en afwachten.

Het beste strijdperk: uw bureau of het klantgesprek?
Mijn advies is dat elke offerte al een opdrachtbevestiging moet zijn. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. In mijn vorige artikel, De plaag van de goede gesprekken, heb ik al aangehaald dat een "goed gesprek" kan leiden tot onvolledige informatie. Hoe vaak gebeurt het niet dat een verkoopgesprek wordt beëindigd met: 'Maak maar een offerte', of met: 'Zal ik een offerte maken?'

Vanaf dat moment treedt er een diabolisch proces in werking. De prospect heeft de indruk dat hij de verkoper iets gunt en de verkoper is blij met de kans. Vervolgens gaat de verkoper naar kantoor en begint te werken aan zijn offerte. Zijn manager ziet hem hard werken en leeft ook op hoop: we doen in ieder geval mee. Op die manier wordt het slagveld onmerkbaar verlegd van het verkoopgesprek naar het schrijven van de offerte.

Maar mij interesseert alleen het sluiten van de deal onder de beste voorwaarden, net zoals dat voor elke verkoper het geval zou moeten zijn. Hoe doe je dat zonder offerte? Wel, tijdens het verkoopgesprek zelf.

Hoe dan wel
U neemt geen genoegen met: maak maar een offerte zonder dat u precies weet wat u in die offerte moet zetten. En wanneer weet u precies wat u in die offerte moet zetten? Als u weet waar de klant mee akkoord is. Daar zit het geheim: U verlaat het gesprek niet zonder dat u weet waar de ander 'ja' op gaat zeggen. Op die manier is een offerte in feite een opdrachtbevestiging.

Hoe herkent u het verschil tussen een offerte en een opdrachtbevestiging?
Heel eenvoudig: een offerte bevat nieuwe elementen, een opdrachtbevestiging niet.

Dus als u nog moet nadenken over wat u de klant precies gaat aanbieden, als u opties in de offerte hebt staan of als u heel lang twijfelt over het voorstel, dan bent u in uw gesprek niet ver genoeg gegaan. Dat overkomt ons helaas allemaal. Mij ook en ik vervloek er mezelf om.

Tegenwerpingen
Natuurlijk kunnen we nu allerlei situaties bedenken waarin een bevestiging onmogelijk is. Laten we er enkele één voor één behandelen om te zien hoe u ook in die gevallen toch meer commitment voor elkaar krijgt.
  • Complexe projecten
Ingewikkelde, technische offertes kunt u niet ter plaatse afsluiten, dat begrijp ik. Toch laten we ons juist dan te snel met een kluitje in het riet sturen. Probeer zo veel mogelijk met de opdrachtgever het hele traject van beslissen te doorlopen, hem er in te betrekken. En laat hem mee de oplossing bepalen alvorens u de offerte maakt. Is de opdrachtgever daar niet toe bereid, neem dan niet de ellende op u die hij zichzelf wil besparen. De verkoper moet gemotiveerd zijn, maar de koper ook. Anders bent u kansloos.

Gaat het om aanbestedingen waarbij ze het lastenboek gewoon op uw bureau deponeren? Misschien kunt u daar het beste niet eens aan beginnen. Alle voorkeuren zitten al in het lastenboek gebakken en als u bij dat proces geen enkele invloed hebt uit kunnen oefenen, bent u hopeloos te laat. Zorg dat de sterke punten van uw product en bedrijf al in het lastenboek zitten of selecteer daarop.
  • Andere aanbieders & prijsvergelijking
De klant wil eerst drie offertes verzamelen om de prijs te vergelijken. Dat is niet vreemd. Als u hierin afwachtend bent en uw bedrijf, product of dienst niet over een uitgesproken USP beschikt, dan hebt u een probleem. U moet er namelijk voor zorgen dat de voorkeur van de klant gaat naar wat uw sterkste punt is. Laat hem dat uitspreken, laat de ander een commitment maken. Het is bewezen dat mensen een gegeven commitment willen honoreren: het bekende consistentieprincipe.

Gaat het in jullie sector alleen maar om de prijs en is het afwachten wat de anderen offreren? Met alle respect, maar dan heeft uw bedrijf geen verkoper nodig. Ga ergens werken waar u wel het verschil kunt maken.
  • Niet de beslisser
Hoezeer u ook uw best doet, u zit niet altijd met alle leden van de decision making unit (DMU) aan tafel. Toch hebt u een gesprek met een mens aan de andere kant van de tafel. Deze persoon wil ook zo goed mogelijk zijn rol spelen. Zonder de persoon te kwetsen kunt u het hebben over de (andere) leden van de DMU, hun voorkeuren, hun fetisjen, hun weerzin, hun hebbelijkheden.

In dit geval zit vooral het geheim van succes in het afsluiten van het gesprek. Ook hier komt u tot een overeenkomst over wat uw offerte moet bevatten, wat het kernpunt ervan zal zijn en waarin u zich onderscheidt. Het is nog geen orderbevestiging, maar wel meer dan een offerte. Als de persoon dan zegt dat hij de offerte zal voorleggen aan de DMU, dan wacht u even en zegt 'nee'. U meldt dat u dit niet accepteert, zwijgt en kijkt de ander strak in de ogen. De andere partij zal u verbaasd aankijken. Op dat moment zegt u dat voorleggen voor u niet voldoende is. Dat u daar niet in gelooft. U vraagt of hij uw voorstel gaat verdedigen. Wil hij zich daar niet aan wagen, dan zegt u dat u geen offerte gaat uitbrengen. Accepteert hij dit dan weet u dat u zich de tijd voor een offerte heeft bespaard. Begint hij te beargumenteren waarom u wel een offerte op moet stellen, laat u dan niet te gemakkelijk overtuigen. Misschien bent u zijn gemakkelijkste oplossing om een derde, kansloze, offerte te hebben. Het is de kunst ervoor te zorgen dat de andere werkelijk committed raakt.

Als u dat commitment op zak hebt om uw offerte te verdedigen in plaats van gewoon voor te leggen, dan komt de moneytime voor de echte verkoper. U wacht even en vraagt dan hoe de ander dat gaat doen. Ik weet het: U zult uw gesprekspartner tot wanhoop drijven. Misschien wordt hij boos, zal hij protesteren, zal hij zeggen dat u te ver gaat. Blijf rustig en zeg dat u er gewoon zeker van wil zijn dat u het goed hebt uitgelegd, dat u uw werk goed hebt gedaan. Daarna laat u hem nog even het verhaal samenvatten. Pas dan kunt u tevreden weggaan en een opdrachtbevestiging schrijven.

Conclusie
Een offerte is een nuttig stuk middel om een opdracht te bevestigen, maar niet om een opdracht binnen te halen. Hoed u voor het sluipende gevaar dat de offerte in zich draagt: dat u ongemerkt gratis gaat zitten werken voor een prospect die toch niet van plan is uw klant te worden. Pak het anders aan en ga in gesprekken op zoek naar commitment, in welke sector u ook zaken doet. Ga pas aan uw bureau zitten als u dat commitment heeft gezien in de ogen van uw gesprekspartner.

Frank Wouters

Frank  Wouters
Frank Wouters is een rebelse marketeer en auteur (De Bedrijfsnar, Honshitsu, De Illusies van Marktonderzoek en Opiniepeilingen) met een focus op verkoop. Hij stimuleert verkopers om hun illusies achter zich te laten en tegendraads te zijn, want zelfs een goede uitvoering van traditionele verkooptechnieken leidt alleen maar tot inwisselbaarheid, een schoonheidswedstrijd die al te vaak op prijs beslist wordt.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Offertes, Verkoopkansen, Verkoopstrategie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(39 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel