Iedereen weet het: teveel over uzelf en uw bedrijf praten werkt averechts. Waarom doen we het dan vrijwel allemaal toch, steeds, weer? Wat denkt u van deze antwoorden en oplossingen?
Verkopers gaan soms gruwelijk de mist in wanneer ze hun klanten proberen te overtuigen zaken met ze te doen. Soms kunt u het ze nauwelijks kwalijk nemen. Bedrijven sturen ze op pad met gelikte bedrijfs- of productpresentaties. En als die niet de schuldigen zijn, dan is het wel de liftspeech. U weet wel van die oersaaie 30 seconden boodschappen, die tenenkrommend vervelen. Vrijwel iedereen is het slachtoffer van dit merkwaardige fenomeen.
Schuldig aan wat? Te veel over zichzelf kwebbelen.
Gut, u wist al dat zoiets een beetje onhandig is? Vraag: Waarom doen wij het dan toch zo vaak?
De redenen daarvoor zitten als het ware in ons brein gebakken. Breintijd Ten eerste: over onszelf (bedrijf, product of dienst) praten kost weinig moeite. Het is helaas ook een teken van gebrekkige voorbereiding. Want je voorbereiden of jezelf interesseren voor anderen kost scheppen energie.
Tip Toon interesse in de ander. Stel vragen. Wat vinden ze lastig? Waarover zijn ze ontevreden? Wat willen ze bereiken? Waar gaan hun interesses naar uit? Kortom: wat vindt de ander belangrijk? Hiermee draai je de zaken radicaal om. Wedden dat je de ander gunstig stemt en daardoor gemakkelijker kunt beïnvloeden?
Ten tweede: U bent de belangrijkste persoon in uw leven en dus het middelpunt van het heelal. Het universum doet niet ter zake wanneer u er niet meer bent. Dus tja... neem het mensen eens kwalijk dat zij zichzelf belangrijker vinden dan anderen. Bovendien hebben mensen de neiging zichzelf te overschatten. Zelfs een poes ziet een leeuw wanneer zij in de spiegel kijkt.
Tip Maak (al is het maar voor eventjes) de ander tot de belangrijkste persoon in je leven.
Ten derde: Mensen vinden hun eigen mening over het algemeen veel waardevoller dan die van een ander. De gemiddelde mens gelooft wat hij of zij beweert.
Tip Prijs de ander om diens geweldige meningen en inzichten. Heus een beetje slijmen helpt! Niet overdrijven natuurlijk. Wek vertrouwen en probeer daarna pas eventuele 'foute' meningen voorzichtig bij te stellen (praat in termen van oorzaken en gevolgen).
Oude wijsheid Tenslotte nog een overweging van Michel de Montaigne een Franse filosoof, schrijver en politicus (1533–1592) uit de Renaissance:
'Spreek niet over uzelf, u bent voorbestemd te verliezen; indien u uzelf kleineert, gelooft men u; indien u uzelf prijst, gelooft men u niet.'
Michel Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Bekijk de trainingen van Sales Quest
Helemaal eens met het grootste deel van je betoog.
Niet teveel over jezelf praten en hoe goed je bent is in communicatief opzicht een echte showstopper behalve... als je in de VS werkt of woont. Daar is jezelf de hemel inprijzen tot ware kunst verheven.
Een en ander is derhalve cultuurgebonden.
Dit fenomeen komt inderdaad vaker voor dan men denkt. Het beste is de andere persoon voor even het belangrijkste te maken en laten weten dat je met hem meedenkt en probeert te helpen.
Goed verhaal en ik zou nog iets verder gaan. Een goede voorbereiding begint met je in te lezen in het bedrijf, de klanten, de business, de kansen, de bedreigingen en bovenal toon echte interesse en wees nieuwsgierig. Toon je Kontaktkracht en als je die te weinig hebt dan moet je contact opnemen met de mensen van Sales Consult.
Oh ja nog een laatste tip: laat alle informatie van je bedrijf in je koffer zitten en vergeet je doelstelling dat je iets moet verkopen of een resultaat moet halen. Immers als zij niet willen wat jij hebt te bieden of zij iets willen wat jij niet kunt bieden is het zaak daar zo snel mogelijk achter te komen en voort te gaan naar een prospect die wel iets van je wil.
@verschuur Ik denk dat je wel degelijk een resultaat voor ogen moet hebben. Het moet alleen niet 'verblinden'. Maar dat betekent uiteraard ook, zoals je aangeeft, dat je vlot probeert te beoordelen of een match mogelijk is. Aan dode paarden blijven trekken is niet zo zinvol.
@Orlanda wat een geweldig compliment!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.