Dit artikel is bedoeld voor verkopers van diensten, waarbij de mensen die de dienst verlenen een belangrijk deel van het merk zijn. Voor hen is een goede Personal Branding essentieel voor succes in de verkoop.
Mensen die een goede Personal Branding hebben neergezet, hebben duidelijke en goede antwoorden op de volgende vragen. Wat is het belang van Personal Branding?
De essenties van een goede Personal Branding 1. Ik heb een duidelijk doel waar ik naar toe ga (missie 1)
2. Ik heb een duidelijk doel waar het bedrijf naar toe gaat (missie 2)
3. Ik ken de positieve en negatieve elementen van mijn karakter (persoonlijkheid) goed en ik weet hoe ik ze optimaal moet inzetten als ik de dienst verkoop.
4. Ik ken de negatieve elementen van mijn karakter (persoonlijkheid) goed. Ik weet wat de valkuilen zijn en weet die te vermijden.
5. Ik weet waar ik echt goed in ben (waar ik een 10 scoor) (en ik heb ze opgeschreven) en ik weet hoe deze competenties extra waarde toevoegen aan het leven/ het werk/ de problemen van anderen.
6. Ik weet wie mijn doelgroep precies is.
7. Ik ben me zeer bewust van hun concrete behoefte.
8. Ik weet ook waar hun onbewuste behoeftes liggen en hoe ik die open kan leggen.
9. Ik dring mijn product/ dienst niet op aan de klant, maar ik inspireer anderen zodat ze als vanzelf aan me gaan denken als ze onze dienst nodig hebben
10. Ik weet hoe ik anderen eager kan maken om meer van mij en van mijn business te weten te komen.
De taal van de klanten spreken Nummer 10 is erg belangrijk omdat dat betekent dat u in staat bent om zó te communiceren dat u 'de taal van uw klanten spreekt' én u in staat bent om als een magneet te gaan functioneren. Klanten worden getriggerd om contact met u op te nemen. Dat betekent dat u werkelijk goed kunt communiceren (op meta-niveau). U bent empatisch en u luistert goed om de ander te begrijpen en niet om het juiste moment te vinden om u (standaard) antwoord over te brengen.
De IK-formule Door deze vragen goed te beantwoorden, creëert u als persoon extra 'energie' en dat creëert weer waarde voor u als Personal brand. Remco Claassen en Mayta Braun hebben hier een formule voor neergezet in hun boek IK (gezond egocentrisme / meer effectiviteit). De formule is: E = MC2 (Energy = Mission x Character x Competence)
Tip U kunt niet alles tegelijk. Dus moet u zich afvragen: waaraan ga ik eerst werken om meer energie te krijgen. Aan mijn missie (persoonlijk of zakelijk)? Aan mijn karakter? Aan mijn vaardigheden? Of aan het verkrijgen van inzicht in (de behoeften van) mijn doelgroep?
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Als aanvulling op je lijst van 10 punten is het ook belangrijk om te weten hoe je wordt waargenomen door mensen in je omgeving. Dit zijn, zoals je terecht opmerkt, de mensen die aan jou moeten denken als ze een product of dienst (of beter nog: oplossing) nodig hebben. Maar het zijn ook de mensen die jou moeten aanbevelen bij hun relaties. Om deze waarnemingen in kaart te brengen en de consistentie ervan vast te stellen, hebben we een personal brand assessment ontwikkeld ( http://www.personalbrandassessment.nl ). Met deze assessment vraag je een aantal mensen in je zakelijk en privé netwerk om, anoniem, aan te geven wat jouw sterke en onderscheidende eigenschappen zijn. De resultaten geven je inzichten in jouw ‘brand’ en de bieden aanknopingspunten om je verder te ontwikkelen.
Mijn advies op deze vraag zou zijn: Ga eerst aan je zelf werken.
Dus maak je missie zo helder, dat je hem in je tenen kunt voelen. Zorg dat je precies weet wie je bent en wat je jezelf toedicht. Zorg dat alles wat je belangrijk vindt, jou ook daadwerkelijk versterkt (dus weet wat je wél wilt, ipv wat je níet wilt).
Voeg hier nog een duidelijke visie en positionering (je persoonlijke SWOT) aan toe en je hebt het voor elkaar.
Persoonlijk denk ik dat als je deze volgorde kiest, dat je dan vanzelf wel de juiste woorden zult vinden in het verkoopgesprek. Dat is het verschil tussen een verkoper die wat trucjes heeft geleerd en eentje die volledig zichzelf is.
Daarom vind ik klassieke gedragsgerichte verkooptrainingen alleen geschikt voor startende verkopers. Ga daarna zo snel mogelijk aan je persoonlijk meesterschap werken.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.