Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Van enthousiasme naar "ghosting" door klant (Rene Knecht)
Pas na drie keer ‘nee’ is het oké (André Hagelen)
VERKOPER - "EEN UITSTERVEND BEROEP" (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)

Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen

De neiging tot negatief oordelen lijkt aangeboren. Juist voor verkopers is dat heel contraproductief. Leer eenvoudig het proces te doorbreken en een nieuwe wereld gaat voor u open.

Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen

Uw persoonlijke verzorging is als verkoper natuurlijk van groot belang. Maar het is met name uw commerciële grondhouding – uw scherpte en uw stemming – die altijd optimaal dient te zijn. Waarom speelt die grondhouding juist in het functioneren van verkopers als bij geen ander zo'n grote rol? En, is die grondhouding te beïnvloeden?

Uw eerste reactie
Wat zijn doorgaans de eerste gedachten die als vanzelf in u opkomen wanneer u iemand anders tegenkomt?
  • Mensen met een sterke interne drang om te nemen, denken dan vaak: 'Wat kan hij/zij voor mij betekenen?'
  • Mensen met een sterke drang tot kritiek hebben vaak als eerste gedachte: 'Wat kan ik aan negatiefs ontdekken aan deze persoon?'
  • Ook zijn er mensen die zich afvragen of ze zich comfortabel voelen in de aanwezigheid van de ander: 'Vind ik deze persoon aardig? Respecteer ik deze persoon?'
  • Onzekere mensen richten hun aandacht meestal direct op de vraag: 'Wat zou die persoon van mij denken?'

Mag ik u, ongeacht wat uzelf tot nu toe heeft voelen opkomen bij ontmoetingen, uitnodigen om vanaf nu dit uw eerste gedachte te laten zijn:

Wat kan ik betekenen voor deze persoon?

Met deze gedachte zult u elke ontmoeting beleven als een mogelijkheid om te geven en te helpen. Het is relatief eenvoudig om uw grondhouding te veranderen, door uzelf telkens deze vraag voor te houden. Neem uzelf daarom voor om hier een gewoonte van te maken. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door elke keer als u iemand ontmoet, uzelf die vraag te stellen, en niet alleen in verkoopsituaties.

Mijn tip aan u om te herhalen
Stop nu even een paar minuten met lezen en herhaal alleen dat zinnetje eens een paar keer. Dit om u de nieuwe gedachte eigen te maken. Denk hierbij allereerst aan mensen die u al kent en begin dan met de mensen die u aardig vindt. Vervolgens gaat u met uw aandacht naar die mensen bij wie u een neutraal gevoel hebt. Sluit af met de mensen met wie het contact niet altijd even makkelijk verloopt.

Dat wat u zoekt zult u vinden

Herkent u het patroon van het snel oordelen over anderen; het snel een (negatieve) mening klaar hebben over anderen; het altijd kritiek hebben na een feest of een etentje of een netwerkbijeenkomst?

De basisgedachte die ons drijft ligt vaak in de richting van: 'Wat kan ik aan negatiefs ontdekken aan de ander' en 'wat vind ik anders (oftewel: fout) aan die ander?' En dat klopt als een bus, want u vindt ook de fouten, de misstappen, de foute aannames, de vastlopers en de grenzen en uiteindelijk ziet u alleen nog maar wat negatief is.

Wij kijken vaak neer op anderen met als onbewuste intentie daar een sterker zelfbeeld aan over te houden. Het tegendeel blijkt echter de ontnuchterende realiteit te zijn. Wanneer u wilt weten wat het oordelen u feitelijk oplevert, dan zal dat met zekerheid niet meer zijn dan situaties van frustratie, sombere stemming, boosheid, irritatie, terughoudendheid, ziekte en cynisme – kortom allemaal toestanden die u als verkoper niet bekrachtigen!

Wat u uitstraalt, krijgt u versterkt weer terug.
Dat blijkt uiteindelijk de grootste waarheid. Anderen voelen en ervaren de negatieve energie die u uitstraalt automatisch en dat levert u ook weer automatisch reacties op van anderen die u niet bepaald passen.

Wie het patroon bewust doorbreekt door te beginnen met de vraagstelling 'Wat kan ik doen voor die persoon?' laat daar vaak al snel deze ingeving op volgen: 'Waarom moet ik eerst aan anderen denken, want zij denken echt niet na over wat ze voor mij kunnen betekenen!?'
Vooral in het begin zal uw interne stem grondig tegensputteren, met weerspiegelingen als: 'Wie probeer je hier nou te belazeren' of 'Dit ben jij niet!, en 'Zo ben jij niet!'.
Realiseer u daarom dat u niets te verliezen heeft en kijk eens wat het u oplevert.
Ga door en hou vol.

Door u dit nu van harte voor te houden en aan te bevelen, en daarmee andere ervaringen in uw werk en leven te brengen, maakt ook dit artikel deel uit van mijn antwoord op die zo cruciale vraag:

'Wat kan ik voor u betekenen?'

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkooptechniek, Presenteren, Zelfkennis
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,9
(20 stemmen)
Reacties

Terecht, Hans, dat je de aandacht vestigt op DIENSTBAARHEID.
Samen met AUTHENTICITEIT, zijn dit de kernkwaliteiten van deze tijd.

In mijn wereld (als presentatiedeskundige) zie ik deze kwaliteiten o-zo-vaak verdwijnen bij de 'standaardpresentaties' bedacht door o-zo-vele bedrijven: "WIJ hebben dit, WIJ doen dat."

En de spreker, immers geen presentator meer maar een verlengstuk van datgene wat op het scherm verschijnt, kan onmogelijk als authentiek overkomen.
Als hij z'n best doet, kan hij de aangeboden informatie ombuigen om zijn persoonlijke dienstbare instelling aan te duiden, maar het is moeilijk.

Een verder aspect van 'leven voorbij oordelen' is - zoals jij waarschijnlijk al lang weet - is te vinden in 'The Work of Byron Katie'.
Ik raad een ieder aan, die zich enigszins bewust is van hoe fnuikend (voor-)oordelen kunnen zijn, om een paar YouTube-clips van Byron Katie 'in action' te bekijken en/of haar website te bezoeken ... laat staan het zelf ERVAREN van een sessie met een 'The Work'-beoefenaar ... een aanbeveling voor allen die willen groeien!

De beste manier om je klant te beinvloeden is je eerst 100% te focussen op je klant: wat blijkbaar de grote moeilijkheid is voor verkopers en mensen in het algemeen. Door de boven beschreven houding (en intentie) aan te nemen -"wat kan ik voor u betekenen"- ga je als vanzelf focussen op de ander. Als je bovenstaande tip toepast krijg je inderdaad betere relaties en meer klanten.

Hans Oelen

Dank je wel David voor deze waardevolle reactie.
Je haalt de kern van de boodschap uit het artikel naar boven... kortom, om mee te groeien met de ontwikkelingen binnen het commerciele spel, is het voor eenieder die hierin een positie heeft of wil hebben, zaak om mee te ontwikkelen... en in dit geval niet op het gebied van kennis, kennis en nog meer kennis, maar van binnenuit, dus zelfontwikkeling als MENS.

Indeed, Byron Katie kan ook hier van grote waarde zijn. Dank voor deze link David.

Fijne dag

Hans

Joke D

Ik ben geen verkoper, maar vind je artikel heel interessant. Mijn idee is dat je eigenlijk geen verkoper moet zijn maar een goed mens dat zich dienstbaar opstelt. Dan zal vanzelf altijd de vraag opborrelen in welke vorm dan ook: wat kan ik voor mijn medemens betekenen. Wat heb ik te bieden?
Mooi als verkopers ook zo menselijk kunnen zijn :)

En kan ik nog iets voor jou betekenen Hans ?

vriendelijke groet,
Joke

Dag René,

Hartelijk dank voor je waardevolle reactie. Heerlijk om te lezen dat we dezelfde taal spreken...

Dag Joke,
Dat wat jij voor mij kunt betekenen, heb je al ingevuld, namelijk jouw reactie geven. Je raakt met je opmerking, dat je geen verkoper dient te zijn maar een goed mens, de kern van de essentie. Je hebt me waarlijk plezier gedaan met jouw comment.
Dank je wel!!

Dewit Christiaan

Even inpikken op het begin en het einde van elk verkoopsgesprek: ik tracht zo snel mogelijk de koper sympatiek te vinden, dan wordt "verkopen" automatisch "het samen zoeken naar de oplossing"! Zo eenvoudig is dat. En, bij het buitengaan, je slechts één vraag stellen: wat heb ik voor die persoon betekend? Indien je postieve antwoorden vind ben je goed bezig als verkoper. Dit is eigen ervaring na 20 jaar topverkoop.

Dag Dewit Christiaan,

Je levert met je reactie een prachtige aanvullende bijdrage, want de vraag aan jezelf, op het moment dat je weer in je auto zit: 'Wat heb ik voor die persoon betekend?' is even wezenlijk dan de grondhoudingsvraag die ik heb beschreven in het artikel.
Dank je wel voor deze waardevolle aanvulling!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel