Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)

Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers

Is het u weleens opgevallen dat topverkopers bepaalde eigenschappen voor succes hebben? Het loont om dat succes na te streven.

Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers

Inzicht in onderscheidende karakteristieken van de winnaars in de maatschappij leidt ons steeds naar hetzelfde punt: intuïtie.
Uw brein heeft twee hersenhelften. De linker hersenhelft regelt handelingen uitgevoerd met de rechterzijde van uw lichaam en zorgt voor uw rationele, logische en analytische capaciteiten; uw rechter hersenhelft regelt uw 'linkerkant' en is verantwoordelijk voor uw creatieve, spontane en intuïtieve acties.

Bicameraal denken

Kent u iemand die geen rechter hersenhelft lijkt te hebben? Iemand die verzot is op routine, regels, procedures, cijfers en feiten? (Als u dat bent, dan is uw taak makkelijk!) Kent u ook iemand die ronduit onpraktisch is, twee linkerhanden heeft, emotioneel en irrationeel is maar wel creatief, impulsief en origineel? Dit zijn de twee extremen.

Denk nu aan iemand die willekeurig gebruik kan maken van beide stijlen, die vrije toegang heeft tot beide hersenhelften. Zo iemand beschikt over het vermogen om 'bicameraal' (letterlijk: twee kamers) te denken.

Andere kenmerken?

Juist deze combinatie bepaalt het verschil tussen 'gewone' mensen en de ware toppers, maar natuurlijk spelen ook andere factoren een rol immers, niet iedereen wil naar de top! En er is meer.
Zoals de capaciteit om mogelijkheden te zien waar anderen alleen moeilijkheden en onoplosbare situaties zien, om te vertrouwen op de kracht van de intuïtie, om 'ondenkbare' oplossingen naar voren te brengen. Het is ook de capaciteit om holistisch te denken, en holistisch naar zaken te kijken. Die bekende 'helicopter view': helemaal boven en los van de zaak naar het geheel kijken.

Intuïtie
Herkent u het fenomeen van 'er ging een lichtje branden'? Het aha!-moment van een doorbraak? Uw intuïtie werkt voor u. De hele tijd. Ongevraagd. Gratis en voor niets.
In zowel de zakelijke wereld als de uiterst rationele en analytische wereld van de wetenschap is allang bekend hoe vaak de oplossing zich openbaart op de meest onverwachte momenten. Zoals C.G. Soeps, voormalig hoofd van General Electric Research constateerde: "De meeste uitvindingen kwamen aan het licht na lange perioden van analyse en onderzoek, gedurende momenten van rust en ontspanning en meestal niet op het werk."
Toppers maken gebruik van deze kennis ('kennis' in plaats van 'wetenschap') om hun oplossingen te vinden. Ze ontdekken voor zichzelf dat dit proces werkt en ze leren het helemaal te vertrouwen. Ja, ze laten vaak alle logische redeneringen varen... omdat ze weten dat de 'kleine stem' de deur opent tot de toekomst en andere mogelijkheden dan de logische gedachtegang kan bedenken omdat ze weten dat intuïtie bronnen van kennis aanboort die iemand nooit bewust kan bereiken.

Belangrijke stappen
Bereid u voor. Verzamel informatie. Krijg een indruk van de hele situatie. Hoe u uw doel bereikt is onbelangrijk; focus op het doel zelf. Als uw doel helder is, prima. Als uw doel nog steeds onduidelijk is, maar u weet dat u de juiste oplossing zoekt voor een specifiek probleem, is dat ook prima.
Neem de tijd om niets anders te doen dan ongestoord zitten. Ga op het strand wandelen, ga zwemmen…
Volg dan twee, schijnbaar verschillende richtingen. Ze blijken namelijk veel met elkaar te maken hebben: enerzijds is het belangrijk om het 'probleem' helemaal los te laten, anderzijds is het belangrijk om te kunnen mijmeren (dagdromen) om alle mogelijkheden, diverse scenario's zo accuraat mogelijk door te nemen. In feite hoeft u niets te doen: de scenario's gaan hun eigen gang. U kunt ze af en toe sturen, maar uw belangrijkste taak is ze waar te nemen.
Ook al weet u dat u een deadline hebt, accepteer dat het essentieel is om ook dat los te laten. Negeer zo nodig een deadline om ongehaast de juiste beslissing te kunnen laten ontstaan.

"Ze onthouden je om je juiste beslissingen, niet vanwege je snelle beslissingen," memoreert een directeur.


De belangrijkste stap; de laatste

Loslaten. U heeft alle gegevens ingevoerd in uw gedachten, in beide hersenhelften. Ga nu iets anders doen. Laat uw intuïtie werken. Het is totaal onbelangrijk hoe het proces werkt, en wat dat is, dat we intuïtie noemen, zolang u erop vertrouwt. Wanneer het moment rijp is, krijgt u uw antwoord.
Vertrouwen in hoe het proces verloopt, is een andere, onontbeerlijke eigenschap van de topper, een dusdanig vertrouwen dat u bereid bent alle rationele argumenten van analytische en systeemgestuurde managers te negeren. Het is dan uw taak om uw visie en uw vertrouwen erin te delen, te communiceren en ermee te motiveren. Charisma en communicatieve vaardigheden horen daarom hoog op de lijst van de karakteristieken van leiders en van topverkopers.
Wanneer komt het antwoord? Geheid op de gekste momenten: op de golfbaan, midden in de nacht, tijdens een film..
Maar nu, lees verder, anders bent u uw kostbare idee misschien kwijt!

Belangrijkste hulpmiddel

De belangrijkste middelen om uw intuïtie in te zetten?
Een kleine blocnote en een pen. Gedachten zijn als herfstbladeren in de wind; u moet ze vangen. Zo ook uw inzichten, uw aha's: noteer ze onmiddellijk anders riskeert u ze kwijt te raken. Laat het papier (of uw mobieltje) uw geesteskinderen koesteren zodat uw creatieve geest er verder en onbekommerd mee aan het werk kan. Zelf heb ik potlood en papier in de auto, naast m'n bed, op zak als ik wandel of een concert bezoek...

Mijn advies is duidelijk: doen!
Leer uw ingevingen in te zetten om u verder te brengen in uw leven, om nog meer succes te bereiken. Als dat is wat u wilt…

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,8
(43 stemmen)
Reacties

Dag David,

Ik weet het... ik heb geleerd 'Gij zult niet oordelen', en toch doe ik het hier, want mijn oordeel over dit artikel van jouw hand heeft geleid tot een waardering met een 10!
Zeldzaam goed artikel. Niemand hoeft het slecht en zwaar te hebben in de verkoop, zodra je in staat bent het geschrevene toe te passen in het leven van alle dag.
Iedereen heeft de mogelijkheid succes te genereren in wat hij/zij doet, mits je daartoe de juiste ingrediënten gebruikt. De inhoud van dit artikel is één van de grondstoffen.

Fijne dag

Wauw - wat ben ik je dankbaar, Hans, voor zo'n warme, duidelijke, enthousiaste én onderbouwde waardering!

Marjolein Zaal - Noordhoek |  http://www.greencicerone.nl

Dag David,
Mooi artikel, en misschien is mijn ervaring er een leuke illustratie bij.
Tijdens mijn hardlooprondjes word ik mij vaak bewust van wat ik aan het doen ben, en hoe ik dat kan corrigeren. Ik hoor mijzelf denken: "niet te hard", of "kleinere stappen", "rustig aan", "niet elke kilometer loopt even moeiteloos" of "hé, dat gaat lekker".
Opmerkelijk genoeg kan ik dit altijd ook direct in dezelfde bewoording projecteren op zaken waar ik in mijn bedrijf mee bezig ben, en ontstaan antwoorden. Mijn lopen is een metafoor voor mijn groeiende onderneming. Daarnaast maakt het mijn hoofd leeg en ontstaan vaak nieuwe ideeën. (Die ik thuis inderdaad direct moet noteren). En bij beiden ligt mijn focus op een mooi (ambitieus) doel.

Wat je feitelijk beschrijft, Marjolein, is het meditatieve van je hardlopen.
Je wordt je bewust van je gedachten, je krijgt ruimte om de leegte voorbij de gedachten te ervaren.
Zo is er gelegenheid om in contact te komen met 'Infinite Intelligence' die overigens continu in gesprek met je is ... maar de rust en 'ruimte' ontbreken om ernaar te luisteren. Tijdens het hardlopen wél.

Goed onderbouwd en uitgebreid artikel. Mijn complimenten.
Wat ikzelf altijd doe is het gewenste resultaat helemaal voelen. Hoe is het nu ik dit doel, dit antwoord, deze oplossing gevonden/bereikt heb. Vervolgens loslaten en iets leuks gaan doen. Op het moment dat ik in flow ben, komen 'als vanzelf' alle antwoorden.
Voor mij is flow het toverwoord om mijn intuïtie alle ruimte te geven.
ps. En inderdaad vlug opschrijven anders ben je het weer kwijt!!

Ja, Jos, 'flow' is inderdaad een sleutelconcept in dit geheel.
Ik kan mijn reactie aan Marjolein nu uitbreiden met de stelling dat 'in contact zijn met Infinite Intelligence' = in 'flow' zijn.
Iets wat jij al weet, vermoed ik!
En wat een waardevolle ontdekking (voor jezelf) om de kwaliteit van wat je voelt wérkelijk te ervaren.
In het belangrijke boek uit 1937 - 'Think and Grow Rich' (Denk groot en wordt rijk) - beschrijft Napoleon Hill (toen al!) hoe ESSENTIEEL het is om emotie in te zetten als de brandstof om dromen om te zetten in werkelijkheid, alsof emotie de postzegel is op de brief met daarin het verzoek aan Het Universum, Existence of hoe je het dan ook wilt noemen.

Indra Visser |  http://www.hartelink.nl

Hartelijk dank voor dit waardevolle artikel, David!
Jouw tips hebben me al vaak geholpen om (nog) succesvoller te worden.

Het fenomeen dat er 'een lichtje ging branden', is mij heel bekend!
In mijn werk én privéleven blijkt steeds vaker de waarde van intuïtie.

Deze ingevingen komen vooral wanneer ik slaap, in rust ben of mediteer.

Wat vooral helpt is om alle elementen (fysiek) te verzamelen over het te bereiken doel. Dit kunnen plaatjes, foto's of tekeningen zijn. Doe dit in een map en leg de map weg.
Doe zelf zoiets, dan zal je na verloop van tijd verbaasd zijn over het bereikte resultaat!

Wat een perfecte aanvulling en aanmoediging, Indra - heel fijn, dank je!

Mooi Artikel, en zeker een waar verhaal.

iedereen heeft sterke punten maar ze zijn gelukkig niet voor iedereen hetzelfde

Aha, ben jij de 'Michael' van ZipZoo.nl?
Uit Thailand? Dan begrijp ik de tijdmelding diep in de nacht...
Dank voor je reactie!
Ja, sterke en zwakke punten... een interessant onderwerp.
Ik houd het bij 'talenten' en ben minder geïnteresseerd in de andere zaken.
Het is een stuk erfenis van het schoolsysteem dat, hoewel we uitblinken in vele vakken, we moeten óók aandacht besteden aan vakken die we liever links laten liggen.
In het 'Sudbury School'-systeem is dit precies wat de kinderen mógen doen, zodat ze juist hun talenten ontwikkelen zonder tijd/energie te verspillen aan zaken waar ze niets voor voelen.
En met intuïtie: iedereen hééft het ('nature'), maar door de opvoeding ('nurture') wordt het vertrouwen erin al te vaak uitgeramd. Zó jammer...

Wendy Bekkers

Klopt, goed beschreven en soms nog wel via letterlijk een droom! Dus leg dat notitieboekje ook op je nachtkastje.

Goed zo, Wendy - je herkent de essentie én maakt gebruik van JOUW intuïtie!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel