Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Hulp bieden (Jos Burgers)
De 10 mythes over verkooptraining (Harro Willemsen)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
7 tips voor Personal Branding op Verkopersonline.nl (Hans-Wouter van Dam)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Train uw wilskracht (André Hagelen)
Een fabeltje over uzelf verbeteren (Michel Hoetmer)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De grote vriend van succes (Michel Hoetmer)
Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’! (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
Niks inkrimpen - groeien (André Hagelen)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Meer verkopen door het simpel te houden (Michel Hoetmer)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De Zen van verkopen (David Bloch)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Succesvolle Crucial Conversations (Richard van Houten)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
De kracht van salescoaching (Ronald van den Berg)
Omgaan met verandering: een ware uitdaging! (David Bloch)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Hoe verkoopt u lucht? (Peter Stinckens)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Tunnelen of lummelen (Vladan Soldat)
Er bestaan geen tekorten (Hans Oelen)
Creativiteit versus structuur in de verkoop (Piet Aarts)
De eigenschappen van uw product doen er NIET toe. Maar wat dan wel? (Peter Stinckens)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
Is succesvol zijn moeilijk? (Hans Oelen)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
De sleutel voor succes (Hans Oelen)
Nieuwe kansen voor verkopers (David Bloch)
Commerciële Innovatie (Piet Aarts)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Verander! (Hans Oelen)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Niet WORDEN, maar ZIJN (Hans Oelen)
Organisatiemodel en hulpmiddelen (Piet Aarts)
Niemand zit op u te wachten (Peter Stinckens)
Samenwerken en samen beslissen (Piet Aarts)
Klagers weren, of juist niet? (Michel Hoetmer)
Inspirerende doelen en het plezier en succes in sales (Piet Aarts)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
Bewijs (Hans Oelen)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Los verkoopproblemen creatief op (Harro Willemsen)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Investeren in succes (Peter Stinckens)
Stuur me eerst maar wat meer informatie! (Michel Hoetmer)
Succes is maar één gedachte van u verwijderd (Hans Oelen)
Veranderende eisen aan verkopers (Ronald van den Berg)
Cross Selling: verlies geen verkoop (Peter Stinckens)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Tijd om de mannen van de jongens te scheiden (Harro Willemsen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Wilt u echt meer verkopen? (Richard van Houten)
Belangrijke succesfactoren op een rijtje! (Michel Hoetmer)
Let op uw denken, het bepaalt uw kwaliteit (Hans Oelen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Attitude: de ultieme salestool (Peter Stinckens)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Haalt u er uit wat er in zit? (Hans Oelen)
Personal Branding: wat is het en wat is het belang ervan? (Richard van Houten)
De meest succesvolle deal ooit die ik heb gemist (Harro Willemsen)
Waarop baseert de klant zijn beslissing? (Redactie Verkopersonline.nl)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Oorzaak en gevolg (Hans Oelen)
Zelfonderzoek voor verkopers (David Bloch)
10 Tips om meer te verkopen (Michel Hoetmer)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Zelfmanagement, noodzaak voor elke verkoper (Hans Oelen)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Hoe word ik de beste verkoper? (Harro Willemsen)
Succes is: Te Kiezen Hebben (Enno van Kersen)
Negativiteit - kunt u dit veroorloven? (David Bloch)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
Vlammen in de verkoop (Michel Hoetmer)

Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers

Is het u weleens opgevallen dat topverkopers bepaalde eigenschappen voor succes hebben? Het loont om dat succes na te streven.

Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers

Inzicht in onderscheidende karakteristieken van de winnaars in de maatschappij leidt ons steeds naar hetzelfde punt: intuïtie.
Uw brein heeft twee hersenhelften. De linker hersenhelft regelt handelingen uitgevoerd met de rechterzijde van uw lichaam en zorgt voor uw rationele, logische en analytische capaciteiten; uw rechter hersenhelft regelt uw 'linkerkant' en is verantwoordelijk voor uw creatieve, spontane en intuïtieve acties.

Bicameraal denken

Kent u iemand die geen rechter hersenhelft lijkt te hebben? Iemand die verzot is op routine, regels, procedures, cijfers en feiten? (Als u dat bent, dan is uw taak makkelijk!) Kent u ook iemand die ronduit onpraktisch is, twee linkerhanden heeft, emotioneel en irrationeel is maar wel creatief, impulsief en origineel? Dit zijn de twee extremen.

Denk nu aan iemand die willekeurig gebruik kan maken van beide stijlen, die vrije toegang heeft tot beide hersenhelften. Zo iemand beschikt over het vermogen om 'bicameraal' (letterlijk: twee kamers) te denken.

Andere kenmerken?

Juist deze combinatie bepaalt het verschil tussen 'gewone' mensen en de ware toppers, maar natuurlijk spelen ook andere factoren een rol immers, niet iedereen wil naar de top! En er is meer.
Zoals de capaciteit om mogelijkheden te zien waar anderen alleen moeilijkheden en onoplosbare situaties zien, om te vertrouwen op de kracht van de intuïtie, om 'ondenkbare' oplossingen naar voren te brengen. Het is ook de capaciteit om holistisch te denken, en holistisch naar zaken te kijken. Die bekende 'helicopter view': helemaal boven en los van de zaak naar het geheel kijken.

Intuïtie
Herkent u het fenomeen van 'er ging een lichtje branden'? Het aha!-moment van een doorbraak? Uw intuïtie werkt voor u. De hele tijd. Ongevraagd. Gratis en voor niets.
In zowel de zakelijke wereld als de uiterst rationele en analytische wereld van de wetenschap is allang bekend hoe vaak de oplossing zich openbaart op de meest onverwachte momenten. Zoals C.G. Soeps, voormalig hoofd van General Electric Research constateerde: "De meeste uitvindingen kwamen aan het licht na lange perioden van analyse en onderzoek, gedurende momenten van rust en ontspanning en meestal niet op het werk."
Toppers maken gebruik van deze kennis ('kennis' in plaats van 'wetenschap') om hun oplossingen te vinden. Ze ontdekken voor zichzelf dat dit proces werkt en ze leren het helemaal te vertrouwen. Ja, ze laten vaak alle logische redeneringen varen... omdat ze weten dat de 'kleine stem' de deur opent tot de toekomst en andere mogelijkheden dan de logische gedachtegang kan bedenken omdat ze weten dat intuïtie bronnen van kennis aanboort die iemand nooit bewust kan bereiken.

Belangrijke stappen
Bereid u voor. Verzamel informatie. Krijg een indruk van de hele situatie. Hoe u uw doel bereikt is onbelangrijk; focus op het doel zelf. Als uw doel helder is, prima. Als uw doel nog steeds onduidelijk is, maar u weet dat u de juiste oplossing zoekt voor een specifiek probleem, is dat ook prima.
Neem de tijd om niets anders te doen dan ongestoord zitten. Ga op het strand wandelen, ga zwemmen…
Volg dan twee, schijnbaar verschillende richtingen. Ze blijken namelijk veel met elkaar te maken hebben: enerzijds is het belangrijk om het 'probleem' helemaal los te laten, anderzijds is het belangrijk om te kunnen mijmeren (dagdromen) om alle mogelijkheden, diverse scenario's zo accuraat mogelijk door te nemen. In feite hoeft u niets te doen: de scenario's gaan hun eigen gang. U kunt ze af en toe sturen, maar uw belangrijkste taak is ze waar te nemen.
Ook al weet u dat u een deadline hebt, accepteer dat het essentieel is om ook dat los te laten. Negeer zo nodig een deadline om ongehaast de juiste beslissing te kunnen laten ontstaan.

"Ze onthouden je om je juiste beslissingen, niet vanwege je snelle beslissingen," memoreert een directeur.


De belangrijkste stap; de laatste

Loslaten. U heeft alle gegevens ingevoerd in uw gedachten, in beide hersenhelften. Ga nu iets anders doen. Laat uw intuïtie werken. Het is totaal onbelangrijk hoe het proces werkt, en wat dat is, dat we intuïtie noemen, zolang u erop vertrouwt. Wanneer het moment rijp is, krijgt u uw antwoord.
Vertrouwen in hoe het proces verloopt, is een andere, onontbeerlijke eigenschap van de topper, een dusdanig vertrouwen dat u bereid bent alle rationele argumenten van analytische en systeemgestuurde managers te negeren. Het is dan uw taak om uw visie en uw vertrouwen erin te delen, te communiceren en ermee te motiveren. Charisma en communicatieve vaardigheden horen daarom hoog op de lijst van de karakteristieken van leiders en van topverkopers.
Wanneer komt het antwoord? Geheid op de gekste momenten: op de golfbaan, midden in de nacht, tijdens een film..
Maar nu, lees verder, anders bent u uw kostbare idee misschien kwijt!

Belangrijkste hulpmiddel

De belangrijkste middelen om uw intuïtie in te zetten?
Een kleine blocnote en een pen. Gedachten zijn als herfstbladeren in de wind; u moet ze vangen. Zo ook uw inzichten, uw aha's: noteer ze onmiddellijk anders riskeert u ze kwijt te raken. Laat het papier (of uw mobieltje) uw geesteskinderen koesteren zodat uw creatieve geest er verder en onbekommerd mee aan het werk kan. Zelf heb ik potlood en papier in de auto, naast m'n bed, op zak als ik wandel of een concert bezoek...

Mijn advies is duidelijk: doen!
Leer uw ingevingen in te zetten om u verder te brengen in uw leven, om nog meer succes te bereiken. Als dat is wat u wilt…
David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,8
(42 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Dag David,

Ik weet het... ik heb geleerd 'Gij zult niet oordelen', en toch doe ik het hier, want mijn oordeel over dit artikel van jouw hand heeft geleid tot een waardering met een 10!
Zeldzaam goed artikel. Niemand hoeft het slecht en zwaar te hebben in de verkoop, zodra je in staat bent het geschrevene toe te passen in het leven van alle dag.
Iedereen heeft de mogelijkheid succes te genereren in wat hij/zij doet, mits je daartoe de juiste ingrediënten gebruikt. De inhoud van dit artikel is één van de grondstoffen.

Fijne dag

Wauw - wat ben ik je dankbaar, Hans, voor zo'n warme, duidelijke, enthousiaste én onderbouwde waardering!

Marjolein Zaal - Noordhoek |  http://www.greencicerone.nl

Dag David,
Mooi artikel, en misschien is mijn ervaring er een leuke illustratie bij.
Tijdens mijn hardlooprondjes word ik mij vaak bewust van wat ik aan het doen ben, en hoe ik dat kan corrigeren. Ik hoor mijzelf denken: "niet te hard", of "kleinere stappen", "rustig aan", "niet elke kilometer loopt even moeiteloos" of "hé, dat gaat lekker".
Opmerkelijk genoeg kan ik dit altijd ook direct in dezelfde bewoording projecteren op zaken waar ik in mijn bedrijf mee bezig ben, en ontstaan antwoorden. Mijn lopen is een metafoor voor mijn groeiende onderneming. Daarnaast maakt het mijn hoofd leeg en ontstaan vaak nieuwe ideeën. (Die ik thuis inderdaad direct moet noteren). En bij beiden ligt mijn focus op een mooi (ambitieus) doel.

Wat je feitelijk beschrijft, Marjolein, is het meditatieve van je hardlopen.
Je wordt je bewust van je gedachten, je krijgt ruimte om de leegte voorbij de gedachten te ervaren.
Zo is er gelegenheid om in contact te komen met 'Infinite Intelligence' die overigens continu in gesprek met je is ... maar de rust en 'ruimte' ontbreken om ernaar te luisteren. Tijdens het hardlopen wél.

Goed onderbouwd en uitgebreid artikel. Mijn complimenten.
Wat ikzelf altijd doe is het gewenste resultaat helemaal voelen. Hoe is het nu ik dit doel, dit antwoord, deze oplossing gevonden/bereikt heb. Vervolgens loslaten en iets leuks gaan doen. Op het moment dat ik in flow ben, komen 'als vanzelf' alle antwoorden.
Voor mij is flow het toverwoord om mijn intuïtie alle ruimte te geven.
ps. En inderdaad vlug opschrijven anders ben je het weer kwijt!!

Ja, Jos, 'flow' is inderdaad een sleutelconcept in dit geheel.
Ik kan mijn reactie aan Marjolein nu uitbreiden met de stelling dat 'in contact zijn met Infinite Intelligence' = in 'flow' zijn.
Iets wat jij al weet, vermoed ik!
En wat een waardevolle ontdekking (voor jezelf) om de kwaliteit van wat je voelt wérkelijk te ervaren.
In het belangrijke boek uit 1937 - 'Think and Grow Rich' (Denk groot en wordt rijk) - beschrijft Napoleon Hill (toen al!) hoe ESSENTIEEL het is om emotie in te zetten als de brandstof om dromen om te zetten in werkelijkheid, alsof emotie de postzegel is op de brief met daarin het verzoek aan Het Universum, Existence of hoe je het dan ook wilt noemen.

Indra Visser |  http://www.hartelink.nl

Hartelijk dank voor dit waardevolle artikel, David!
Jouw tips hebben me al vaak geholpen om (nog) succesvoller te worden.

Het fenomeen dat er 'een lichtje ging branden', is mij heel bekend!
In mijn werk én privéleven blijkt steeds vaker de waarde van intuïtie.

Deze ingevingen komen vooral wanneer ik slaap, in rust ben of mediteer.

Wat vooral helpt is om alle elementen (fysiek) te verzamelen over het te bereiken doel. Dit kunnen plaatjes, foto's of tekeningen zijn. Doe dit in een map en leg de map weg.
Doe zelf zoiets, dan zal je na verloop van tijd verbaasd zijn over het bereikte resultaat!

Wat een perfecte aanvulling en aanmoediging, Indra - heel fijn, dank je!

Mooi Artikel, en zeker een waar verhaal.

iedereen heeft sterke punten maar ze zijn gelukkig niet voor iedereen hetzelfde

Aha, ben jij de 'Michael' van ZipZoo.nl?
Uit Thailand? Dan begrijp ik de tijdmelding diep in de nacht...
Dank voor je reactie!
Ja, sterke en zwakke punten... een interessant onderwerp.
Ik houd het bij 'talenten' en ben minder geïnteresseerd in de andere zaken.
Het is een stuk erfenis van het schoolsysteem dat, hoewel we uitblinken in vele vakken, we moeten óók aandacht besteden aan vakken die we liever links laten liggen.
In het 'Sudbury School'-systeem is dit precies wat de kinderen mógen doen, zodat ze juist hun talenten ontwikkelen zonder tijd/energie te verspillen aan zaken waar ze niets voor voelen.
En met intuïtie: iedereen hééft het ('nature'), maar door de opvoeding ('nurture') wordt het vertrouwen erin al te vaak uitgeramd. Zó jammer...

Wendy Bekkers

Klopt, goed beschreven en soms nog wel via letterlijk een droom! Dus leg dat notitieboekje ook op je nachtkastje.

Goed zo, Wendy - je herkent de essentie én maakt gebruik van JOUW intuïtie!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel