Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Hulp bieden (Jos Burgers)
De 10 mythes over verkooptraining (Harro Willemsen)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
7 tips voor Personal Branding op Verkopersonline.nl (Hans-Wouter van Dam)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Train uw wilskracht (André Hagelen)
Een fabeltje over uzelf verbeteren (Michel Hoetmer)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De grote vriend van succes (Michel Hoetmer)
Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’! (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
Niks inkrimpen - groeien (André Hagelen)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Meer verkopen door het simpel te houden (Michel Hoetmer)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De Zen van verkopen (David Bloch)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Succesvolle Crucial Conversations (Richard van Houten)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
De kracht van salescoaching (Ronald van den Berg)
Omgaan met verandering: een ware uitdaging! (David Bloch)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Hoe verkoopt u lucht? (Peter Stinckens)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Tunnelen of lummelen (Vladan Soldat)
Er bestaan geen tekorten (Hans Oelen)
Creativiteit versus structuur in de verkoop (Piet Aarts)
De eigenschappen van uw product doen er NIET toe. Maar wat dan wel? (Peter Stinckens)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
Is succesvol zijn moeilijk? (Hans Oelen)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
De sleutel voor succes (Hans Oelen)
Nieuwe kansen voor verkopers (David Bloch)
Commerciële Innovatie (Piet Aarts)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Verander! (Hans Oelen)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Niet WORDEN, maar ZIJN (Hans Oelen)
Organisatiemodel en hulpmiddelen (Piet Aarts)
Niemand zit op u te wachten (Peter Stinckens)
Samenwerken en samen beslissen (Piet Aarts)
Klagers weren, of juist niet? (Michel Hoetmer)
Inspirerende doelen en het plezier en succes in sales (Piet Aarts)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
Bewijs (Hans Oelen)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Los verkoopproblemen creatief op (Harro Willemsen)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Investeren in succes (Peter Stinckens)
Stuur me eerst maar wat meer informatie! (Michel Hoetmer)
Succes is maar één gedachte van u verwijderd (Hans Oelen)
Veranderende eisen aan verkopers (Ronald van den Berg)
Cross Selling: verlies geen verkoop (Peter Stinckens)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Tijd om de mannen van de jongens te scheiden (Harro Willemsen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Wilt u echt meer verkopen? (Richard van Houten)
Belangrijke succesfactoren op een rijtje! (Michel Hoetmer)
Let op uw denken, het bepaalt uw kwaliteit (Hans Oelen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Attitude: de ultieme salestool (Peter Stinckens)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Haalt u er uit wat er in zit? (Hans Oelen)
Personal Branding: wat is het en wat is het belang ervan? (Richard van Houten)
De meest succesvolle deal ooit die ik heb gemist (Harro Willemsen)
Waarop baseert de klant zijn beslissing? (Redactie Verkopersonline.nl)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Oorzaak en gevolg (Hans Oelen)
Zelfonderzoek voor verkopers (David Bloch)
10 Tips om meer te verkopen (Michel Hoetmer)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Zelfmanagement, noodzaak voor elke verkoper (Hans Oelen)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Hoe word ik de beste verkoper? (Harro Willemsen)
Succes is: Te Kiezen Hebben (Enno van Kersen)
Negativiteit - kunt u dit veroorloven? (David Bloch)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
Vlammen in de verkoop (Michel Hoetmer)

Scoor met de 8 Verkoopwetten van Johan Cruijff

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Wet 1: "Toeval is logisch" 'Verkopen' verloopt vaak niet volgens de wet van de logica. Net zo min als de orakel-uitspraken van Johan Cruijff. Maar dat wil niet zeggen dat 'El Salvador' geen gelijk heeft! Op onnavolgbare wijze heeft hij met zijn paradoxale uitspraken juist meestal wél gelijk.

Scoor met de 8 Verkoopwetten van Johan Cruijff

"Toeval is logisch", zegt de oude meester. Afgelopen week kreeg ik een opdracht binnen, waarvan ik in eerste instantie dacht; "wat een onwaarschijnlijk toeval dat mij dit ten deel valt! Ik heb er nauwelijks iets voor hoeven doen?" Bij nader inzien heb ik, voorafgaande aan dit succes, toch wel veel gedaan om dit 'geluk' te kunnen krijgen. Het 'toeval was logisch', aangezien ik een grote focus had aangebracht op een aantal werkvelden en ik in een zeer goede stemming was tijdens het gesprek. Ik was niet bezig met het eindresultaat (dé opdracht krijgen), maar had focus op het zo positief mogelijk laten zijn van het gesprek en het boven tafel te krijgen van de echte behoeften.

Cruijff: "Pech, dat krijg je met een negatieve instelling en geluk bij een positieve instelling"

Van Thomas Jefferson, de 3e president van de VS, komt in dit kader de uitspraak: "I am a great believer in luck, and I find the harder I work the more I have of it."

Wet 2: De 87-3 regel
Cruijff: "wat vaak vergeten wordt is dat voetbal 87 minuten routine is. Er zijn in een wedstrijd maar 3 minuten (onderverdeeld in momenten) waar het op aankomt. In die 3 minuten win je of verlies je….."
En dat is met acquisitie net zo! Je kunt een hele avond met een prospect op een netwerkbijeenkomst een goed gesprek hebben, maar een verkeerde opmerking zorgt toch voor een kink in de opdrachten-kabel. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Het gaat veelal om die ene rake (of misse) opmerking, die een ander echt verrast en waarmee je je definitief onderscheidt van je concurrentie.

Tip:"bedenk voor je eigen propositie eens 3 zeer krachtige 'one-liners', die de ander zeker niet zal vergeten….

Wet 3: Non-verbale communicatie zegt alles
In het maken van een eerste contact met je prospects tijdens netwerkbijeenkomsten, is non-verbale communicatie minstens net zo belangrijk als 'wat je daadwerkelijk zegt'.

Cruijff: "In de warming up (…) let ik op hun ogen…"

Wet 4: Verkoopregels en de praktijk
Veel verkooptrainingen en boekjes gaan over technieken en regels. Zo lijkt het een makkelijk vak. Regels uit je hoofd leren en gáán. Maar dat is natuurlijk niet waar. Jouw verkoopverhaal is afhankelijk van vele continue veranderende factoren. Jouw succesvolle opmerkingen die de deal dichtbij brengen, zijn afhankelijk van bijvoorbeeld de huidige bui van je gesprekspartner (door andere omstandigheden bv boos, teleurgesteld, gefrustreerd).

Goed verkopen betekent zeer flexibel en creatief kunnen inhaken op de situatie van de ander. Daarvoor moet je uitgerust en ontspannen zijn.

Cruijff: "Regels betekenen: uniformiteit. En in het voetbal is niets eenduidig; geen handeling, geen moment is ooit hetzelfde"

Wet 5: De snelheid van verkopen
Geen prospect wil geforceerd worden in zijn koop-proces. Het teveel 'pushen' van je product/dienst is dan ook niet de juiste strategie. Ook niet als je 'de deal' nu echt even nodig zou hebben.

Natuurlijk zijn er verkoop technieken om je prospect te bewegen om sneller de keuze te maken. Maar je moet heel goed in de gaten houden of je prospect dat werkelijk nódig heeft (en het zelfs waardeert) of dat dat hem juist een afkeer bezorgt. Het heeft te maken met het type persoon (is hij onzeker en wil hij overtuigd worden, of is het een 'ik bepaal zelf ' type) en het 'momentum'.

Cruijff: "Als je sneller wilt spelen, kun je wel harder gaan lopen, maar in wezen bepaalt de bal de snelheid van het spel"

Wet 6: Verkoopsucces en arrogantie
Zorg dat je bij het behalen van verkoopsuccessen niet arrogant wordt. Een versterkte zelfverzekerdheid is wél goed. Ga dan ook na het binnenhalen van een opdracht door op de 'flow van succes' en ga direct andere 'hot leads' nog eens bellen. Maak gebruik van het momentum. Je zult zien dat het werkt! Mensen doen graag zaken met mensen die zelfverzekerd zijn (van de waarde van hun product/dienst). Maar er is een dunne lijn tussen zelfverzekerdheid en arrogantie. Ga je over die lijn, dan slaat succes om in tegenslag. Niemand wil zakendoen met iemand die zichzelf een betere en succesvollere persoon acht. Een succesvolle verkoper is zelfverzekerd, maar laat de potentiële koper altijd in zijn waarde. Hij verkoopt niet, maar laat de prospect kopen.

Cruijff: "Je gaat het pas zien, als je het doorhebt".

Als de opdracht binnen is, weet je vaak pas waarom je succesvol was.

Tip: Probeer zoveel mogelijk ook je verkoopsuccessen te analyseren en kapitaliseer dat.

Wet 7: Verkopen en plezier
Ik vind het belangrijk dat mijn klanten eerst plezier krijgen in het verkopen. Dan komt vanzelf het succes. Dat heeft alles met uitstraling te maken. Pas als je iets leuk vind, ben je er echt goed in.

Je persoonlijke drijfveer mix je met je zakelijke drijfveer. Een recept voor succes.

Cruijff: "We moeten terug naar simpel spel en spelvreugde zonder al te veel systemen….".

Wet 8: De 80% - 20% regel van communicatie
Veel ondernemers/verkopers praten veel te veel. Zo trots zijn ze op hun producten, maar hebben zo geen idee waar de prospect werkelijk mee zit en wat hij opgelost wil hebben.

Cruijff: "Inzicht is het belangrijkste (…) een balletje trappen is de minst belangrijke factor".

Praten is feitelijk de minst belangrijke factor, hoe gek dat ook mag klinken. Inzicht in 'waar de bal zich bevindt' in het verkoopgesprek, is van cruciale waarde. Je kunt rennen (praten) wat je wilt, maar jij zelf moet niet willen scoren….. Je moet de andere partij laten scoren. Ik hoop dat je dat inzicht gekregen hebt.

Heel veel succes met je acquisitie en denk in dit kader eens aan Cruijff's verkoop-wetten.

Richard van Houten
Blue Tree

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(197 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Ronald Sluiter - ViCre Sales Performance

Geachte meneer Van Houten,

Prachtig artikel, kort en eenvoud. Een zin deel ik niet met u: Inzicht in 'waar de bal zich bevindt' in het verkoopgesprek, is van cruciale waarde.
Johan zei dat het spel zich afspeelt op de plek waar de bal NIET is. (zie zijn boek). Dat is met verkoop ook zo. Als goede verkoper ben je al 3 vragen verder dan waar je nu bent. Je stelt de vragen en je weet het antwoord al, omdat je goed hebt voorbereid. Je bent net als snooker een paar ballen vooruit aan het denken. Alles in de richting van wat jij kan leveren.

Vandaar dat ik het niet helemaal met u eens ben dat verkoop zich afspeelt daar waar de bal is. De verkoper is al verder....op die plek waar de bal niet is, zonder dat de klant dit merkt.

Ik zie uw reactie graag tegemoet komen.

Met vriendelijke groet,

Ronald Sluiter

Anthony Elbers

Verkopen is als schaken. Je dient altijd een aantal zetten vooruit te denken. Ik onderstreep de reactie van Ronald. Overigens een prima Artikel!

Pierre Tesser |  http://www.itsus.nl

Wie zegt dat verkopen geen (top)sport is?

H.Vangertruyden-Vandenbosch

Goed artikel! Duidelijk en krachtig. Ik sluit mij volkomen aan bij
de tip van Wet 1, nl het bedenken van enkele krachtige one-liners. Gebeurt in de politiek ook regelmatig. Een doordachte one-liner inzetten op de juiste plaats en tijd geeft je optreden kracht.
Spijtig dat ze zo moeilijk te bedenken zijn.

Thomas van de Vosse

Goed artikel. Duidelijke taal en simpel weergegeven.
1 voor 1 punten die bij elke verkoper bekend zouden moeten zijn, maar toch altijd goed zijn om keer op keer door te nemen.

Richard van Houten

Beste Ronald,

dank jvoor je reactie. Ik denk toch wel dat we het zelfde bedoelen met 'de bal' in het verkoopgesprek. Veel succes!

groeteen,
Richard van Houten

Paul van Unen

Geachte meneer van Houten,

Prachtig artikel, kort en eenvoudig. geheel kiss.
vooral de 87-3 regel sprak mij aan, m.i. ontkomen we niet aan het voor het merendeel routinematig gedisciplineerd werken, om in een zeer klein moment eventueel succes te hebben, en bij geen succes?,
vooral doorgaan , maar wel met een kritische blik van collega's om het gesprek/optreden bij te kunnen schaven naar de veranderende wereld om ons heen .
merk wel dat de nieuwste generatie verkopers grote moeite heeft met gedisciplineerd werken, of wordt ik nou een oude man ? (van 46)

d zandbergen |  http://www.historiemeubelen.nl

Een goed doortimmerd en duidelijk verhaal.
Erg inspirerend met veel rake waarheden.

Gilbert Heygele |  http://www.apcgroup.ch

Cruijff had een voordeel, met zijn naam kwam hij overal binnen.

De rest is history..

Top verhaal

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel