Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Van enthousiasme naar "ghosting" door klant (Rene Knecht)
Pas na drie keer ‘nee’ is het oké (André Hagelen)
VERKOPER - "EEN UITSTERVEND BEROEP" (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)

Bereikt u de omzet en de marge die u wilt?

Bent u er ook zo bedreven in om steeds maar weer resultaten te boeken die u niet wilt? Lage omzet, te lage marges, te weinig afspraken, te weinig leads….etc?  Hoe kan dat nou?

Bereikt u de omzet en de marge die u wilt?

Realiseer u dat u vast zit in een patroon en dat het heel eenvoudig is om dit patroon te doorbreken. U bent zelf in staat te stoppen met resultaten die u liever niet wilt en te beginnen met resultaten die u juist wél wilt. Zelfs meer dan dat, gemakkelijk en zonder ook maar de minste moeite.

Verkeerde focus
Veel verkopers zijn met hun aandacht niet gefocust op wat ze willen, maar op wat ze juist niet willen, zoals het zich zorgen maken wat er allemaal mis kan gaan, wat niet gaat werken, wat de consequenties zullen zijn als ze hun targets (weer) niet halen, het schaamtegevoel dat ze zullen ervaren tegenover hun salesmanager en hun collega's.

Ik zal een paar voorbeelden van gedachten geven die ik hier bedoel:
  • Ik laat me door inkopers niet als een snotneus behandelen
  • Ik wil niet mijn baan gaan verliezen
  • Ik krijg mijn agenda steeds maar niet gevuld
  • Ik ben niet scherp genoeg in mijn gesprekken
  • Ik zit gewoon in het verkeerde rayon
  • Ik heb altijd van die ... klanten
  • Haal ik deze maand weer mijn bonus niet

Wanneer u aandacht gericht is op wat u niet wilt of waar u bang voor bent, dan pikt uw onderbewustzijn juist dát op en domineert het uw denken en uw acties. Selffullfilling prophecy wordt het genoemd, de voorspelling die zichzelf waarmaakt.

Hoe dit werkt? 
Als u zegt dat u uw agenda maar niet gevuld krijgt, dan dénkt u feitelijk aan een niet gevulde agenda, en daar is vervolgens uw focus op gericht.
En dat is wat uw onderbewustzijn oppikt, uitvoert en realiseert.

Wat kunt u doen om dit proces te keren en wél betere resultaten en marges te bereiken?

Door uzelf te trainen in het focussen op wat u wilt in plaats van op wat u niet wilt!
Leren dus om controle te krijgen over uw eigen denken.

Beeldvorming
Als u uw cruisecontrole instelt op 100 kilometer per uur, dan zorgt het achterliggende managementsysteem ervoor dat u 100 kilometer per uur rijdt.
Komt u nu op een verhoging naar een viaduct terecht en u krijgt tegelijkertijd een stoot wind van windkracht 10 op uw neus, dan zal uw snelheid heel even terugvallen naar 85 of 90 kilometer. Maar al snel past het systeem zich zodanig aan op de omstandigheden dat u, voordat u de top van het viaduct hebt bereikt, weer automatisch op de 100 kilometer per uur zit.

Exact volgens hetzelfde principe werkt uw onderbewustzijn.
Als u het instelt op succes, zoals het realiseren van voldoende afspraken, het elke maand met gemak realiseren van voldoende omzet met goede tot zeer goede marges, dan zult u die doelen ook realiseren, automatisch en met het grootste gemak.

Door uw gedachten (30.000 tot 40.000 per etmaal!!!) gericht te focussen op wat u wilt bereiken, vertelt u uw onderbewustzijn als het ware om uw denken, uw gevoel en uw acties zodanig te sturen, dat u de resultaten bereikt waar uw aandacht op gericht is.

Uw onderbewustzijn is bepalend
Net zoals uw computer naadloos functioneert conform datgene wat er op de harde schijf staat geprogrammeerd, zo werkt ook uw onderbewustzijn, een proces dat als voorbeeld is gebruikt voor de ontwikkeling van diezelfde harde schijf van uw computer.

Wanneer u dus andere resultaten wilt dan nu, bepaal dan allereerst wat u concreet wilt bereiken en geef daarna antwoord op de vraag welke overtuigingen u nodig hebt om die resultaten met gemak en zonder moeite te bereiken, elke maand weer, maand na maand na maand na maand.

Tip
Spreek die overtuigingen zo vaak als mogelijk uit, want daarmee richt u uw denken op wat u wilt en niet meer op wat u niet wilt. Hou dit vol, 30 dagen lang, want dat is de gemiddelde tijd die er voor nodig is om een intern vastgelegd patroon te kunnen veranderen.
Realiseer u, dat uw computer nooit iets anders zal doen dan z'n blueprint. Zo zult ook u nooit iets anders doen en bereiken dan uw blueprint.

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Focus, Zelfontwikkeling
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,6
(23 stemmen)
Reacties

Henri van Deursen

Heel herkenbaar. Geloof in jezelf en in jouw capaciteiten en straal dit ook uit. De meeste deuren welke normaliter gesloten blijven gaan dan als vanzelf open. Achter de deuren welke gesloten blijven gaan meestal personen schuil waar geen of heel moeilijk contact mee is te krijgen en weinig tot geen bijdrage leveren aan de verkoopresultaten. Geen tijd in investeren dus.

Sven

Nou niet helemaal mee eens. Tuurlijk: je bepaalt zelf je succes.
</p>

<p>
In 2011 heb ik een gigaklant weten te activeren. Vorig jaar enorme sales maar lage winstmarge. Die marge is bij deze klant ook absoluut niet te halen. En met mijn andere (veel kleinere) klanten kan ik die belangrijke marge ook niet meer bereiken.
</p>

<p>
Plots heeft ons managementteam eind januari met ingang per 1-1-2012 bepaalt dat je alleen nog een bonus ontvangt mits je 100% van je target hebt en een bepaalde minimale factor en dus winstmarge tov kosten inkoop en verkoop. Die marge is nu bij lange niet meer haalbaar. Dit terwijl mijn ene klant bijna 10% doet van de totale omzet, ik keihard heb gewerkt etc.
</p>

<p>
Ik krijg het absoluut niet voor elkaar om nu nog met deze klant de marge te halen. Rest mij 3 dingen:<br>
1) deze grote klant dumpen zodat mijn target ook veel lager wordt<br>
2) andere klanten dérmate hoge bedragen vragen dat ze 1x kopen en dan hard wegrennen<br>
3) die grote klant alsnog prijzen omhoog schroeven maar dan zal ik geen sales meer aan deze klant behalen.
</p>

<p>
Mogen jullie mij zeggen wat ik hier moet doen. Andere collegae klagen ook inmiddels over deze nieuwe genomen maatregel en onze management weigert een coulance.

Henri van Deursen

Wellicht wordt het tijd voor een nieuwe uitdaging beste Sven! Ik prijs mezelf gelukkig dat ik niet inkomensafhankelijk ben van mijn verkoopsuccessen.

mijn situatie: Sales binnendienstfunctie waar ik parttime werk (naast werk voor werkgever ben ik ook deels eigen ondernemer maar nog afhankelijk van inkomen bij werkgever) en vorig jaar 11x target (ruimschoots) behaald.
</p>

<p>
Henri, daar zat ik ook al aan te denken maar zeg ik ook een vast contract niet zomaar op. Maar momentele wanbeleid bij het bedrijf met name direct leidinggevende. Het besluit aanpassing bonusstelsel heb ik met direct leidinggevende besproken en gewaarschuwd voor demotivatie van personeel door het genomen besluit. Getracht tot een compromis te komen (50% bonus bij behaalde target maar niet behaalde winstmarge) maar ondanks dat men zegt dat de drempel laag is werd het idee aarzelend (wetende dat ik gelijk heb) maar abrupt alsnog keihard van de tafel geschoven.

Henri van Deursen |  http://www.schouteninsurance.com

Tsja Sven, daar zit je dan! Het economische tij zit niet mee, de arbeidsmarkt evenmin en de vooruitzichten op betere tijden zijn niet bepaald rooskleurig. Ik ben geen visionair en kan helaas niet aangeven wat wijsheid is. Hoewel het geen sleutel tot gegarandeerd succes is ben ik ongeveer een half jaar geleden begonnen met een HBO studie accountmanagement. Ik heb daar al veel van opgestoken, ook hoe je jezelf beter kunt profileren en daarmee je kans op successen kunt opschroeven. Is dit wellicht een goed idee?

Dag Henri en Sven,
Hartelijk dank voor jullie reacties.

@Sven, je geeft een opsomming van 3 mogelijkheden, die echter niet verstandig zijn. Je zou de drie punten die je noemt ook kunnen uitbreiden met zaken die wel mogelijkheden bieden, zoals:
4. Als verkoopteam in gesprek gaan met het managementteam, ze jullie probleem voorleggen, dit bespreekbaar maken en ze tevens bewust te maken welke uitwerking de gestelde maatregel heeft op jullie motivatie, gedrevenheid en gevoel van uitdaging. Het feit dat deze maatregel jullie niet uitdaagt, maar in tegenstelling tot dat juist demotiveert en daardoor juist contraproductief is.
Het kan zelfs zo zijn dat het management er een totaal andere drijfveer voor heeft.

5. Lees het artikel nog eens door en kijk dan nu waar jouw denkbeeldige cruisecontrol op staat ingesteld.
6. Klinkt flauw maar is alleszins niet zo bedoeld: Overweeg mijn boek 'Het nieuwe verkopen' te lezen, want dat brengt je nog veel verder dan al die punten hierboven.

Ik ga zeer zeker het boek opzoeken. Heb o.a. ook het boek van Michel Hoetmer in één adem uitgelezen.
</p>

<p>
DRIJFVEER BEDRIJF: <br>
Crisisperiode. Maar het is nu juist belangrijk te kunnen rusten op een gemotiveerde groep medewerkers die zich vastbijten omzet te genereren. We werken op een afdeling waar we op een whiteboard een streepje mogen zetten bij een order en op een zoemertje moeten drukken om te laten horen dat je een sale hebt ("ter aanmoediging collega's").
</p>

<p>
NIEMAND DURFT TE PRATEN:<br>
Onze afdeling werkt met een hoop collega's met tijdelijke (6 maanden) contracten. Een ieder is bang zijn/haar baan kwijt te raken. Collega's zijn achterdochtig en de manager werkt daar extra aan mee door tijdens maandelijkse gesprekken te praten over collega's die over andere collega klaagt. Er zijn al veel mensen weggestuurd en al veel collega's vanwege werkdruk weggegaan. Gevolg: niemand durft te praten. Ik heb zelf ook een tijdelijk contract maar ga een open communicatie en brainstormsessie niet uit de weg.
</p>

<p>
Mede door het feit dat ik de pijnpunten bespreek (op een rustige respectvolle manier) heb ook ik al een tweede melding in mijn personeelsdossier.
</p>

<p>
Al met al geen gelukkige situatie en kans is groot dat er een hoop medewerkers uit moeten dit jaar (een bedrijf dat ruim 40 jaar bestaat).
</p>

<p>
Derhalve geen gemakkelijke situatie en een manager die zijn controle lijkt te gaan verliezen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel