De afgelopen jaren verdiende een vriend van mij bakken geld met investeringen. Ik vroeg wat zijn geheim was. Hoe deed hij dat en kunnen anderen het ook? Zijn antwoord was verrassend.
Succes is eenvoudig Succesvol zijn is eenvoudig. U hoeft alleen maar uw verstand te gebruiken, en zelfs daar heeft u niet veel van nodig. U moet maar één regel volgen:
Investeer uitsluitend in die dingen waarvan u verwacht dat ze meer waard worden. Investeer alleen in die zaken waarvan u verwacht dat ze u meer opbrengen dan u er in moet stoppen.
Toegegeven, dit zal niet altijd lukken. Maar meestal wel. Of het nu gaat over een relatie, vriendschap, geld verdienen, succes hebben in uw carrière… Noem maar op.
Waarom lukt het niet Ik blijf me verbazen over mensen die veel tijd, geld of energie besteden in zaken waarin ze niet geloven, of zaken die duidelijk nergens toe zullen leiden. En dan maar klagen. We hebben allemaal evenveel tijd in een dag. Waarom zou u die tijd verknoeien door te investeren in zaken die niets opbrengen? Begrijp me niet verkeerd. Winst kan van alles zijn. Een beter leven voor uzelf, meer geluk, meer geld, maar ook een betere wereld voor anderen.
Welzijnswerkers investeren tonnen tijd en energie in het bouwen van een betere wereld voor anderen. Een lovenswaardig doel. En zeg nu zelf, vergelijk de wereld eens met die van honderd jaar geleden. We zijn er (hier in het westen tenminste) veel beter aan toe. Ze hebben dus een enorm succes. Het is nog bij lange na niet perfect, maar we vorderen wel. Waarom? Omdat ze hun tijd en energie economisch gebruiken.
Succes voor verkopers Voor verkopers geld dezelfde regel. Wie heeft het meeste succes? Die verkoper die zijn tijd en energie investeert in klanten en projecten die meer zullen opbrengen. Wie heeft het minste succes? Die verkopers die zich verliezen in het najagen van onmogelijke deals (en hier trots op zijn, zich een pitbull noemen), die zich verliezen in oeverloos gezaag over de randvoorwaarden als bedrijfswagens, onkostennota's. Allemaal verloren tijd die niet renderen zal.
Tip Iedereen kan succes hebben. Mits u die gouden regel in acht neemt; investeer uw tijd, uw energie, uw passie, uw liefde, uw aandacht, uw geld alleen in die dingen waarvan u verwacht dat ze u meer opbrengen dan u er in steekt!
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Eindelijk iemand die het zegt. Terwijl het allemaal zo eenvoudig is.
Maar menig verkoopleider en manager vindt een goed ingevuld formulier veel belangrijker dan verkoop. Zolang dat het geval is zullen veel verkopers met hun verkoop achter blijven bij hun potentieel.
Je tijd besteden aan de juiste taken!!!
Als voorbeeld: Bij mijn laatste werkgever (ik ben 65+)vond men ineens dat ik voortaan eenmaal per week naar kantoor moest komen. Nu was de afstand van huis naar de zaak 255 kilometer. Met veel argumenteren en een proef van zes weken heb ik de directie van de onzin kunnen overtuigen. Onder andere met het feit dat ik zo 20 % van mijn verkooptijd kwijt was.
Dit is naar mijn idee een van de basis beginselen van zaken doen. Investeren in iets waarvan je redelijkerwijs kunt verwachten dat er een goed rendement uitkomt.
Wat ik ook in het artikel lees, is dat het niet altijd zal lukken.
Een fantastisch stuk advies hoorde ik van Brian Tracy.
Het blijkt dat ongeveer 90% van alle dingen die wij nieuw ondernemen in eerste aanleg mislukken. Het kost veel tijd om er achter te komen wat wel en niet werkt.
Daarbij kwam een 2e tip: je hoeft zelf het wiel niet opnieuw uit te vinden. Alle antwoorden voor ongelimiteerd zakelijk succes zijn door jaren van studie gevonden.
Succesvol zijn in zaken kun je leren, ook geld verdienen is een aangeleerde skill. Ooit kon ik niet fietsen, dat heb ik moeten leren, net als autorijden, gebruiken van een mobiele telefoon etc. Nu heb ik ook in bescheiden mate geleerd dat geld verdienen een skill is, ook dat kun je leren.
Stel dat je iedere dag 1 persoon aanspreekt die succesvol in in zijn of haar vakgebied. Vraag de persoon: 'Wat is de reden van jouw succes' ?
Je zult in 1 jaar ruim 200 nieuwe ideeen ontvangen, gouden tips waarvan jij kostenloos gebruik kunt maken. Anderen hebben de fouten al voor jou gemaakt. Bovendien zul je zien dat mensen maar wat graag over zichzelf praten en de reden van hun succes.
In mijn winkel probeer ik bij nieuwe klanten altijd direct een zo goed mogelijk oordeel te vellen: is de persoon serieus of niet?
Dit kan gevaarlijk zijn, want we vergissen ons allemaal vaak. De buitenkant is niet altijd representatief voor wie de persoon eigenlijk is.
Maar direct een onderscheid kunnen maken tussen 'prospects' en ' suspects' kan een enorme tijds- en dus geldelijke winst opleveren.
Nooit energie steken in prospects die het gewoon niet waard zijn.
Some will, some won't, so what, move on....
Moeilijk te leren, maar noodzakelijk voor ongelimiteerd succes.
Het klopt dat we in Sales vaak al te lang achter prospects aanjagen, die uiteindelijk toch niet zaken met ons willen doen. Om goede zaken te doen is het belangrijk om al tijdens een eerste telefoongesprek in te kunnen schatten of je klant echte interesse toont.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.