Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hulp bieden (Jos Burgers)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Train uw wilskracht (André Hagelen)
Een fabeltje over uzelf verbeteren (Michel Hoetmer)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De grote vriend van succes (Michel Hoetmer)
Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’! (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
Niks inkrimpen - groeien (André Hagelen)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Meer verkopen door het simpel te houden (Michel Hoetmer)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)

Tijd om de mannen van de jongens te scheiden

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Ah de crisis. Een mooie tijd voor de echte salesmensen. De klagers (salesjongens) hangen gezamenlijk aan de bar en praten hun naargeestige mantra over de crisis. De recessie. Depressie...

Tijd om de mannen van de jongens te scheiden

De salesmannen hebben veel te druk met nieuwe ideeën, klanten helpen, ontwikkelen en creatief zijn.
Adviseurs van allerlei pluimage buitelen over elkaar heen om managers, verkopers en ondernemers te bestoken met tips en ideeën om de crisis te overleven.:
cash is king
lean and mean worden
juist nu investeren
vooral niet investeren
acquireren tot je groen ziet
Blue Ocean strategieën ontwikkelen
gewoon doorhobbelen en afwachten


Het zijn gouden tijden voor fabrikanten van wijsheidstegeltjes.
Dus welke open deuren kunt u van mij verwachten? Dezelfde gezapige algemeenheden van de Hollandse advieskudde? Bepaal dat zelf maar. Het feit dat u opnieuw tien minuten van uw kostbare verkooptijd besteed om dit stukje te lezen, betekent dat u nog steeds input kunt gebruiken. Salesmannen kunnen stoppen met lezen en gewoon een extra telefoontje doen.

Welkom bij uw eerste recessie
Een derde van alle salesmensen in de Verenigde Staten heeft nog nooit een recessie meegemaakt. Dat zal in West Europa niet anders zijn. Voor alle recessie-newbies, een paar krachttermen om u te ontgroenen:

Er is een nieuwe werkelijkheid geboren. Deal with it. Verkoop is nu voor bedrijven de allerbelangrijkste afdeling geworden binnen het bedrijf. En u bent daar een onderdeel van. Stel uw zakelijke omgeving niet teleur en doe altijd twee stappen meer dan er van u wordt verwacht.

Maak een Stop doing list van alle zaken die niet tot uw kerntaken behoren en voer die lijst uit. Alle randverschijnselen van uw vak besteed u uit. Scheelt u snel 70% van je tijd als u kritisch durft te zijn.

► Iedere zeven jaar is er een economische neergang. Deze recessie is alleen een stuk groter dan normaal. Shit happens. Neem uzelf voor om er niet over te klagen. Tegen niemand niet. Niet tegen uw klanten, collega's of leveranciers. Niet tijdens verkoopgesprekken, borrels of verjaardagen. Praat over uw acties, plannen en ideeën om er als bedrijf sterk doorheen te komen. Dat is uw salesrol. Zwartkijken, galspuwen, azijnpissen en andere oud Hollandse liefhebberijen zijn niet aan u besteed.

Wees zuinig. Ja,  u leest het goed. Het is nu niet de tijd om te zeuren over extra's opties voor uw nieuwe auto, de structuur van uw bonusplan en dat de stoelen in economy class  echt een stuk minder zijn dan in businessclass. Verras de bean counters in uw eigen bedrijf met kostenreducties die u zelf voorstelt. Dan houdt u ruimte over om niet te hoeven bezuinigen op activiteiten voor je klanten. 

Het is allemaal perceptie. De macro-economie is niet gelijk aan uw micro-economie. Wees niet bang om Ik heb lak aan de recessie op een geel briefje te schrijven en op uw monitor te plakken. Er zijn veel sectoren die prima doordraaien en zelfs groeien. De taart als geheel wordt kleiner, dus moet u een groter stuk bemachtigen. Dat vraagt lef, tegendraadsheid, creatief optreden, kansen creëren en veel energie. Precies de zaken waar jonge salesmensen zoals u een overvloed aan hebben.

Wat u altijd al had moeten doen, maar in tijden van overvloed niet hebt gedaan
Laten we elkaar geen mietje noemen. Actief acquireren is er natuurlijk bij ingeschoten de afgelopen jaren. Er staan geen honderd potentiële  acquisitiecontacten open in uw CRM pakket. U was te druk, de omzet groeide bijna als vanzelf en op netwerkbijkomsten was het vaak veel te gezellig met oude bekenden om actief te zoeken naar nieuwe contacten.  

Als u nu een campagne gaat starten om nieuwe klanten vinden bent u echt te laat. Koortsachtig koud gaan bellen om een snel leeg lopende order-pipeline te hervullen is geen oplossing voor de korte termijn. Dat wil niet zeggen dat een goed geplande acquisitiecampagne nutteloos is. Integendeel. Alleen de opbrengsten van een acquisitieoffensief zullen pas op zijn vroegst over zes maanden gaan renderen.

Dus help uzelf om over zes maanden wél een goedgevuld CRM pakket met potentials te hebben. Elke dag weer twee uur bellen. Minstens. Gewoon weer ouderwets pionieren. Dat wat u goed kunt, successen mee hebt geboekt, maar geen zin meer in had. Want u was er te goed voor geworden.

Zal ik u eens een geheim vertellen? Nadat u de eerste afspraken hebt gemaakt, realiseert u zich weer dat telefonische acquisitie leuk is om te doen. En u hebt er ook nog talent voor. En als de skills echt ver weg zijn weggezakt, loopt u een goede boekwinkel binnen en koopt uuit eigen zak een aantal boeken. Of u belt een goede acquisitietrainer. Want ook acquisitie is een vak, en in ontwikkeling.

Het is niet voor niks een Darwinjaar
Survival of the fittest. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, betekent Survival of the Fittest niet dat de 'sterksten' overleven. Dat is een verkeerde uitleg van het woord 'fit'. Het betekent 'passend' van het Engelse woord 'to fit'.  Ofwel, degenen die zich het best aanpassen aan de veranderde omgeving zullen overleven. Dus een zakelijke evolutietheorie zou kortweg betekenen: bedrijven die zich het best aanpassen aan de veranderde omstandigheden zullen overleven.

Waar ik heen wil is dit. Veranderen is essentieel, een voorwaarde zelfs. Het kernwoord is creativiteit. Voor verandering heeft u ideeën nodig, maar die lijken schaars. Wie denken er na in uw bedrijf over nieuwe producten, andere markten, koersverleggende strategieën en verrassende combinaties daarvan? Altijd hetzelfde clubje mensen? Mensen die al 'in the box' zitten? En hoe vaak zitten jullie met dit doel bij elkaar? Het laatste kwartiertje van de maandelijkse vergadering?

Roep eens een groep mensen bij elkaar die niets met uw bedrijf te maken heeft. Vraag hen ongehinderd door enige kennis ideeën te genereren voor uw bedrijf. Wat denkt u van een groep bestaande uit: een wetenschapper, kunstenaar, student, schrijver, sporter en een techneut. Geef een goed omlijnde opdracht mee aan zo'n groep en laat de sessie voorzitten door een ervaren facilitator. Het ergste wat u kan gebeuren is dat u niet kunt kiezen uit de hoeveelheid goede ideeën die zo'n sessie oplevert.

Een andere stimulans is alle medewerkers van je bedrijf een vaste hoeveelheid speeltijd mee te geven. Oh Ja, hoor ik je al denken. Net als bij Google zeker? Ja precies. Net als bij Google. Een deel van de tijd van uw medewerkers door hen zelf laten invullen voor het verzinnen van nieuwe ideeën, producten en diensten. Innovatie als kloppend hart van uw organisatie. Je moet maar durven als ondernemer. Als salesman.

Een reddende engel voor uw klanten
Klanten bestellen niet voor niks minder. Zij hebben ook klanten, die minder bestellen. Hun problemen zijn uw problemen. Als u ergens niet op kunt bezuinigen is het wel om uw klanten maximaal te helpen. Dat hoeft niet meteen bakken met geld te kosten. De sleutel is om die zaken te vinden die u weinig kosten, maar veel waarde hebben voor uw klanten.

Hierbij enige handvatten om je op weg te helpen:

Nodig eens drie klanten uit die elkaar nog niet kennen om op uw kosten met z'n vieren een hapje te eten. Uiteraard heeft u al nagedacht dat zij elkaar kunnen helpen, versterken of kunnen samenwerken. Doe eens gek en maak er meteen een ronde tafelgesprek van. Of een klantendag.

Je bent een echte netwerktijger? Vraag aan uw top 10 klanten of u een stapel visitekaartjes kunt meekrijgen, die u kunt gebruiken als u tijdens een netwerkgesprek een potentiële klant spreekt voor een van uw klanten. Lekker hoor. Leads aanleveren voor uw klanten.

Als uw klant te kennen geeft even geen geld te kunnen uitgeven voor uw dienstverlening, waarom dan niet eens een freebie weggeven? Een keer een gratis advertentie plaatsen in uw tijdschrift, voor het bedrijf wat de afgelopen tien jaar trouw elke maand een advertentie heeft gekocht. Een keer een gratis coaching, presentatie, korte analyse, website-update, preventief onderhoud van een geleverde machine voor topklanten die krap bij kas zitten. U heeft een vriend voor het leven. Als het economische sentiment omslaat weten die klanten u weer te vinden.

Maak een voorstel voorkostenbesparing. U heeft een uur met uw team gebrainstormd hoe u voor die ene klant geld kunt besparen. Met behoud van marge natuurlijk. Anders verpakken, andere hoeveelheden, anders factureren, andere componenten, anders onderhouden. U bent slim. Verzin een slim voorstel. De koffie staat klaar bij uw klant.

Deel goede ideeën. Maak een scherpe analyse van de best practices uit uw marktgebieden en stel deze ter beschikking. Vertel aan klanten de slimmigheden die u bent tegengekomen in de markt. Uw kennis van de branche van de klant, toepassing van uw producten en bedrijfsprocessen maken het verschil. Daarom zit u bij uw klant aan tafel.

Werk samen en vorm allianties. Ooit wel eens gesproken met u niet concurrerende toeleveranciers van uw klanten. Aan wie leveren zij nog meer? Kent u bedrijven waar u hen kunt introduceren en andersom? Kennisdelers zijn veel succesvoller dan bedrijven die alles voor zichzelf houden. Misschien kunnen jullie samen iets nieuws ontwikkelen, een keertje gezamenlijk brainstormen bij de klant? Meer kennis, een beter netwerk, nieuwe klanten.

Stel eens de vraag aan de klant:Wat kan ik nog meer voor u doen op dit moment? En 'doen' slaat niet op meer spullen leveren. U weet meer, kent meer mensen, hebt meer ideeën dan u zelf weet. Geef ruimte aan uw klanten om daar een beroep op te doen.

Opa preekt
Recessies zijn perioden waarin de mannen van de jongens worden gescheiden. De vrouwen van de meisjes. De verkoopprofessionals van de would be's. Er moet weer echt gewerkt worden voor de centen. Onderneem, diversifieer, wees creatief, verras uw klanten, voeg waarde toe. Doe uw ding voor 120%. Bij uw buurman ligt het gazon er altijd slechter bij, als u de recessie ziet als een kans. 
Uw tien minuten pauze zijn voorbij. Tijd om de telefoon weer te pakken.

Harro Wilemsen
Presentpresents.com

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,8
(31 stemmen)
Reacties

Eric Dreessen |  http://www.adzconsultancy.nl

"Hard" maar waar!
Het artikel zet aan tot positieve actie, bevat gouden tips en stelt de behoefte van de klant voorop.
Een aanrader voor iedereen in het verkoopproces.
Ook een aanrader voor iedereen die de neiging heeft te zeuren over de crisis (of andere moeilijkheden).
Ik dank de auteur en verkopersonline.nl voor het beschikbaar stellen van deze wijsheden.

Als je er nog wat oude Chinese filosofieën bijhaalt, heb je het plaatje rond.
In de TAO gaat het over de dualiteit van het leven. Als het goed gaat, dan gaat het daarna ook weer slecht. Als je een order scoort, dan zul je er ook weer een missen. Als er jongens zijn die klagen over de crisis, dan zijn er ook mannen die wel excelleren.

Dus je stelling dat je het moet doen met wat er op dit moment is, spreekt me zeer aan. Dat is ook wat het verschil maakt tussen jongens en mannen. De jongens zullen dit nog leren, maar zijn vaak te strijdlustig om dit te accepteren.

Waar het om gaat is je persoonlijk meesterschap te ontwikkelen. Groeien in leeftijd resulteert vaak al in groeien in persoonlijk meesterschap. Dingen meemaken zoals een crisis, een burnout een faillissement kunnen dit versnellen.

Uiteindelijk gaat het om jouw beleving van een situatie en de vraag of je in het hier en nu kunt blijven en je ding doen.

Wander Miedema |  http://www.vroomshoop.nl

Goedendag,

Het artikel slaat de "hamer op de kop "! Mijn eigen spreuk is ook "AANDACHT =RENDEMENT"
Vooral in deze tijden is het nodig dat je actief meedenkt met de ondernemer, een soort "sparringpartner"zijn .
Ik bespeur dat vele ondernemers het niet weten wat hun te doen staat , met als resultaat dat een heleboel ondernemers "niets "meer doen.
Niet actief reclame maken, niet meer investeren in nieuwe producten meestal.
Maar ik bespeur dat als je verhaal en produkt goed aansluit bij de behoeften van de winkelier/consument. er ook nu nog prima handel kan worden gemaakt.

Mvrgr

Wander Miedema
Vroomshoop Meubelen

Helemaal eens met de strekking van het artikel. Niet bij de pakken neerzitten en jammeren dat het slecht gaat, maar aan de slag gaan en kansen gaan creëren! GAS EROP!

Erwin Mense |  http://www.pinovangers.nl

Beste Harro,

Goed verhaal!
De tijd van de "gebraden kippen" die voorbij komen vliegen is even voorbij.
De tijd dat de verkopers konden bukken ( immers hun buik zat vol) is geweest.
'Het geld ligt op straat' dus zoeken naar nieuwe klanten.Heerlijk, het echte verkopen gaat weer beginnen.
Groet Erwin

Harro Willemsen

Bedankt allemaal voor de aardige woorden. Ik ben er zelf helemaal klaar mee, met die crisis. De eerste salesman of vrouw die aan me vraagt "En, heb jij nog last van De crisis?" die timmer ik op zijn je weet wel. Nee, ik heb geen last van de crisis. Ik had ook geen last van de vorige crisis, en die daarvoor ook niet. Dat mijn inkomen het ene jaar min twintig doet en het jaar erop plus vijfentwintig is een gegeven. Je bent ondernemer, je bent sales, shit happens, luck changes, you win some lose some enzoverder. Zolang je maar blijft veranderen, investeren en alles in het werk stelt om drie stappen vooruit te lopen met die klant. Als je je klant laat plussen, plus je mee. Gooi dat verkoopplan, die targets en interne procedures gewoon in de prullenbak. Verschijn niet op die wekelijkse meeting, want je bent veel te druk met je klanten.

groeten en succes
harro

michel

inspirerend

Alles wat er is gezegd en geschreven in dit artikel KLOPT.
Wij gaan als bedrijf ZEER GOED, door een actieve houding van het gehele bedrijf van verkoop tot logistiek, persoonlijk contact, flexibiliteit, kwaliteit, creativiteit, meedenken!
Het zijn van die cliches, maar voor ons bedrijf al 30 jaar van vaste waarden....we kunnen en doen niet anders.
Brede klantenkring is daarin ook van belang, nooit de focus op één industrie of branche, maar de breedte in.

Jacques Bonneur |  http://www.baltusfundraising.nl

Weer 79719'n mooie column. Goed onderbouwd !

Diana

Geachte mijnheer/mevrouw,

Dank u voor al uw interessante gegevens.Zou u ook aandacht kunnen geven aan de alternatieve gezondheidswereld.

vriendelijk dank,

Jeroen Veenstra |  http://www.soldit.nl

Goed artikel! En voor een paar goede tips voor koude acquisitie om direct aan de slag te gaan verwijs ik je naar http://www.soldit.nl/acquisitie/7-koude-acquisitie-tips/

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel