Ah de crisis. Een mooie tijd voor de echte salesmensen. De klagers (salesjongens) hangen gezamenlijk aan de bar en praten hun naargeestige mantra over de crisis. De recessie. Depressie...
De salesmannen hebben veel te druk met nieuwe ideeën, klanten helpen, ontwikkelen en creatief zijn. Adviseurs van allerlei pluimage buitelen over elkaar heen om managers, verkopers en ondernemers te bestoken met tips en ideeën om de crisis te overleven.: cash is king lean and mean worden juist nu investeren vooral niet investeren acquireren tot je groen ziet Blue Ocean strategieën ontwikkelen gewoon doorhobbelen en afwachten.
Het zijn gouden tijden voor fabrikanten van wijsheidstegeltjes. Dus welke open deuren kunt u van mij verwachten? Dezelfde gezapige algemeenheden van de Hollandse advieskudde? Bepaal dat zelf maar. Het feit dat u opnieuw tien minuten van uw kostbare verkooptijd besteed om dit stukje te lezen, betekent dat u nog steeds input kunt gebruiken. Salesmannen kunnen stoppen met lezen en gewoon een extra telefoontje doen.
Welkom bij uw eerste recessie Een derde van alle salesmensen in de Verenigde Staten heeft nog nooit een recessie meegemaakt. Dat zal in West Europa niet anders zijn. Voor alle recessie-newbies, een paar krachttermen om u te ontgroenen:
► Er is een nieuwe werkelijkheid geboren. Deal with it. Verkoop is nu voor bedrijven de allerbelangrijkste afdeling geworden binnen het bedrijf. En u bent daar een onderdeel van. Stel uw zakelijke omgeving niet teleur en doe altijd twee stappen meer dan er van u wordt verwacht.
► Maak een Stop doing list van alle zaken die niet tot uw kerntaken behoren en voer die lijst uit. Alle randverschijnselen van uw vak besteed u uit. Scheelt u snel 70% van je tijd als u kritisch durft te zijn.
► Iedere zeven jaar is er een economische neergang. Deze recessie is alleen een stuk groter dan normaal. Shit happens. Neem uzelf voor om er niet over te klagen. Tegen niemand niet. Niet tegen uw klanten, collega's of leveranciers. Niet tijdens verkoopgesprekken, borrels of verjaardagen. Praat over uw acties, plannen en ideeën om er als bedrijf sterk doorheen te komen. Dat is uw salesrol. Zwartkijken, galspuwen, azijnpissen en andere oud Hollandse liefhebberijen zijn niet aan u besteed.
► Wees zuinig. Ja, u leest het goed. Het is nu niet de tijd om te zeuren over extra's opties voor uw nieuwe auto, de structuur van uw bonusplan en dat de stoelen in economy class echt een stuk minder zijn dan in businessclass. Verras de bean counters in uw eigen bedrijf met kostenreducties die u zelf voorstelt. Dan houdt u ruimte over om niet te hoeven bezuinigen op activiteiten voor je klanten.
Het is allemaal perceptie. De macro-economie is niet gelijk aan uw micro-economie. Wees niet bang om Ik heb lak aan de recessie op een geel briefje te schrijven en op uw monitor te plakken. Er zijn veel sectoren die prima doordraaien en zelfs groeien. De taart als geheel wordt kleiner, dus moet u een groter stuk bemachtigen. Dat vraagt lef, tegendraadsheid, creatief optreden, kansen creëren en veel energie. Precies de zaken waar jonge salesmensen zoals u een overvloed aan hebben.
Wat u altijd al had moeten doen, maar in tijden van overvloed niet hebt gedaan Laten we elkaar geen mietje noemen. Actief acquireren is er natuurlijk bij ingeschoten de afgelopen jaren. Er staan geen honderd potentiële acquisitiecontacten open in uw CRM pakket. U was te druk, de omzet groeide bijna als vanzelf en op netwerkbijkomsten was het vaak veel te gezellig met oude bekenden om actief te zoeken naar nieuwe contacten.
Als u nu een campagne gaat starten om nieuwe klanten vinden bent u echt te laat. Koortsachtig koud gaan bellen om een snel leeg lopende order-pipeline te hervullen is geen oplossing voor de korte termijn. Dat wil niet zeggen dat een goed geplande acquisitiecampagne nutteloos is. Integendeel. Alleen de opbrengsten van een acquisitieoffensief zullen pas op zijn vroegst over zes maanden gaan renderen.
Dus help uzelf om over zes maanden wél een goedgevuld CRM pakket met potentials te hebben. Elke dag weer twee uur bellen. Minstens. Gewoon weer ouderwets pionieren. Dat wat u goed kunt, successen mee hebt geboekt, maar geen zin meer in had. Want u was er te goed voor geworden.
Zal ik u eens een geheim vertellen? Nadat u de eerste afspraken hebt gemaakt, realiseert u zich weer dat telefonische acquisitie leuk is om te doen. En u hebt er ook nog talent voor. En als de skills echt ver weg zijn weggezakt, loopt u een goede boekwinkel binnen en koopt uuit eigen zak een aantal boeken. Of u belt een goede acquisitietrainer. Want ook acquisitie is een vak, en in ontwikkeling.
Het is niet voor niks een Darwinjaar Survival of the fittest. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, betekent Survival of the Fittest niet dat de 'sterksten' overleven. Dat is een verkeerde uitleg van het woord 'fit'. Het betekent 'passend' van het Engelse woord 'to fit'. Ofwel, degenen die zich het best aanpassen aan de veranderde omgeving zullen overleven. Dus een zakelijke evolutietheorie zou kortweg betekenen: bedrijven die zich het best aanpassen aan de veranderde omstandigheden zullen overleven.
Waar ik heen wil is dit. Veranderen is essentieel, een voorwaarde zelfs. Het kernwoord is creativiteit. Voor verandering heeft u ideeën nodig, maar die lijken schaars. Wie denken er na in uw bedrijf over nieuwe producten, andere markten, koersverleggende strategieën en verrassende combinaties daarvan? Altijd hetzelfde clubje mensen? Mensen die al 'in the box' zitten? En hoe vaak zitten jullie met dit doel bij elkaar? Het laatste kwartiertje van de maandelijkse vergadering?
Roep eens een groep mensen bij elkaar die niets met uw bedrijf te maken heeft. Vraag hen ongehinderd door enige kennis ideeën te genereren voor uw bedrijf. Wat denkt u van een groep bestaande uit: een wetenschapper, kunstenaar, student, schrijver, sporter en een techneut. Geef een goed omlijnde opdracht mee aan zo'n groep en laat de sessie voorzitten door een ervaren facilitator. Het ergste wat u kan gebeuren is dat u niet kunt kiezen uit de hoeveelheid goede ideeën die zo'n sessie oplevert.
Een andere stimulans is alle medewerkers van je bedrijf een vaste hoeveelheid speeltijd mee te geven. Oh Ja, hoor ik je al denken. Net als bij Google zeker? Ja precies. Net als bij Google. Een deel van de tijd van uw medewerkers door hen zelf laten invullen voor het verzinnen van nieuwe ideeën, producten en diensten. Innovatie als kloppend hart van uw organisatie. Je moet maar durven als ondernemer. Als salesman.
Een reddende engel voor uw klanten Klanten bestellen niet voor niks minder. Zij hebben ook klanten, die minder bestellen. Hun problemen zijn uw problemen. Als u ergens niet op kunt bezuinigen is het wel om uw klanten maximaal te helpen. Dat hoeft niet meteen bakken met geld te kosten. De sleutel is om die zaken te vinden die u weinig kosten, maar veel waarde hebben voor uw klanten.
Hierbij enige handvatten om je op weg te helpen:
►Nodig eens drie klanten uit die elkaar nog niet kennen om op uw kosten met z'n vieren een hapje te eten. Uiteraard heeft u al nagedacht dat zij elkaar kunnen helpen, versterken of kunnen samenwerken. Doe eens gek en maak er meteen een ronde tafelgesprek van. Of een klantendag.
► Je bent een echte netwerktijger? Vraag aan uw top 10 klanten of u een stapel visitekaartjes kunt meekrijgen, die u kunt gebruiken als u tijdens een netwerkgesprek een potentiële klant spreekt voor een van uw klanten. Lekker hoor. Leads aanleveren voor uw klanten.
► Als uw klant te kennen geeft even geen geld te kunnen uitgeven voor uw dienstverlening, waarom dan niet eens een freebie weggeven? Een keer een gratis advertentie plaatsen in uw tijdschrift, voor het bedrijf wat de afgelopen tien jaar trouw elke maand een advertentie heeft gekocht. Een keer een gratis coaching, presentatie, korte analyse, website-update, preventief onderhoud van een geleverde machine voor topklanten die krap bij kas zitten. U heeft een vriend voor het leven. Als het economische sentiment omslaat weten die klanten u weer te vinden.
►Maak een voorstel voorkostenbesparing. U heeft een uur met uw team gebrainstormd hoe u voor die ene klant geld kunt besparen. Met behoud van marge natuurlijk. Anders verpakken, andere hoeveelheden, anders factureren, andere componenten, anders onderhouden. U bent slim. Verzin een slim voorstel. De koffie staat klaar bij uw klant.
► Deel goede ideeën. Maak een scherpe analyse van de best practices uit uw marktgebieden en stel deze ter beschikking. Vertel aan klanten de slimmigheden die u bent tegengekomen in de markt. Uw kennis van de branche van de klant, toepassing van uw producten en bedrijfsprocessen maken het verschil. Daarom zit u bij uw klant aan tafel.
► Werk samen en vorm allianties. Ooit wel eens gesproken met u niet concurrerende toeleveranciers van uw klanten. Aan wie leveren zij nog meer? Kent u bedrijven waar u hen kunt introduceren en andersom? Kennisdelers zijn veel succesvoller dan bedrijven die alles voor zichzelf houden. Misschien kunnen jullie samen iets nieuws ontwikkelen, een keertje gezamenlijk brainstormen bij de klant? Meer kennis, een beter netwerk, nieuwe klanten.
► Stel eens de vraag aan de klant:Wat kan ik nog meer voor u doen op dit moment? En 'doen' slaat niet op meer spullen leveren. U weet meer, kent meer mensen, hebt meer ideeën dan u zelf weet. Geef ruimte aan uw klanten om daar een beroep op te doen.
Opa preekt Recessies zijn perioden waarin de mannen van de jongens worden gescheiden. De vrouwen van de meisjes. De verkoopprofessionals van de would be's. Er moet weer echt gewerkt worden voor de centen. Onderneem, diversifieer, wees creatief, verras uw klanten, voeg waarde toe. Doe uw ding voor 120%. Bij uw buurman ligt het gazon er altijd slechter bij, als u de recessie ziet als een kans. Uw tien minuten pauze zijn voorbij. Tijd om de telefoon weer te pakken.
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
"Hard" maar waar!
Het artikel zet aan tot positieve actie, bevat gouden tips en stelt de behoefte van de klant voorop.
Een aanrader voor iedereen in het verkoopproces.
Ook een aanrader voor iedereen die de neiging heeft te zeuren over de crisis (of andere moeilijkheden).
Ik dank de auteur en verkopersonline.nl voor het beschikbaar stellen van deze wijsheden.
Als je er nog wat oude Chinese filosofieën bijhaalt, heb je het plaatje rond.
In de TAO gaat het over de dualiteit van het leven. Als het goed gaat, dan gaat het daarna ook weer slecht. Als je een order scoort, dan zul je er ook weer een missen. Als er jongens zijn die klagen over de crisis, dan zijn er ook mannen die wel excelleren.
Dus je stelling dat je het moet doen met wat er op dit moment is, spreekt me zeer aan. Dat is ook wat het verschil maakt tussen jongens en mannen. De jongens zullen dit nog leren, maar zijn vaak te strijdlustig om dit te accepteren.
Waar het om gaat is je persoonlijk meesterschap te ontwikkelen. Groeien in leeftijd resulteert vaak al in groeien in persoonlijk meesterschap. Dingen meemaken zoals een crisis, een burnout een faillissement kunnen dit versnellen.
Uiteindelijk gaat het om jouw beleving van een situatie en de vraag of je in het hier en nu kunt blijven en je ding doen.
Het artikel slaat de "hamer op de kop "! Mijn eigen spreuk is ook "AANDACHT =RENDEMENT"
Vooral in deze tijden is het nodig dat je actief meedenkt met de ondernemer, een soort "sparringpartner"zijn .
Ik bespeur dat vele ondernemers het niet weten wat hun te doen staat , met als resultaat dat een heleboel ondernemers "niets "meer doen.
Niet actief reclame maken, niet meer investeren in nieuwe producten meestal.
Maar ik bespeur dat als je verhaal en produkt goed aansluit bij de behoeften van de winkelier/consument. er ook nu nog prima handel kan worden gemaakt.
Helemaal eens met de strekking van het artikel. Niet bij de pakken neerzitten en jammeren dat het slecht gaat, maar aan de slag gaan en kansen gaan creëren! GAS EROP!
Goed verhaal!
De tijd van de "gebraden kippen" die voorbij komen vliegen is even voorbij.
De tijd dat de verkopers konden bukken ( immers hun buik zat vol) is geweest.
'Het geld ligt op straat' dus zoeken naar nieuwe klanten.Heerlijk, het echte verkopen gaat weer beginnen.
Groet Erwin
Harro Willemsen
Bedankt allemaal voor de aardige woorden. Ik ben er zelf helemaal klaar mee, met die crisis. De eerste salesman of vrouw die aan me vraagt "En, heb jij nog last van De crisis?" die timmer ik op zijn je weet wel. Nee, ik heb geen last van de crisis. Ik had ook geen last van de vorige crisis, en die daarvoor ook niet. Dat mijn inkomen het ene jaar min twintig doet en het jaar erop plus vijfentwintig is een gegeven. Je bent ondernemer, je bent sales, shit happens, luck changes, you win some lose some enzoverder. Zolang je maar blijft veranderen, investeren en alles in het werk stelt om drie stappen vooruit te lopen met die klant. Als je je klant laat plussen, plus je mee. Gooi dat verkoopplan, die targets en interne procedures gewoon in de prullenbak. Verschijn niet op die wekelijkse meeting, want je bent veel te druk met je klanten.
Alles wat er is gezegd en geschreven in dit artikel KLOPT.
Wij gaan als bedrijf ZEER GOED, door een actieve houding van het gehele bedrijf van verkoop tot logistiek, persoonlijk contact, flexibiliteit, kwaliteit, creativiteit, meedenken!
Het zijn van die cliches, maar voor ons bedrijf al 30 jaar van vaste waarden....we kunnen en doen niet anders.
Brede klantenkring is daarin ook van belang, nooit de focus op één industrie of branche, maar de breedte in.
Goed artikel! En voor een paar goede tips voor koude acquisitie om direct aan de slag te gaan verwijs ik je naar http://www.soldit.nl/acquisitie/7-koude-acquisitie-tips/
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.