Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)

Zelfmanagement, noodzaak voor elke verkoper

Hoe kunt u de uitdagingen en inspanningen van het verkoopvak beter leren beheersen? Door inzicht in uw functioneren. En ik laat u zien hoe.

Zelfmanagement, noodzaak voor elke verkoper

Het vak van de verkoper kent vele kanten en uitdagingen. Natuurlijk is er de uitdaging om uw inspanningen op het gebied van pionieren, acquisitie, klantbezoeken en verkoopgesprekken om te zetten naar succes. Wanneer u dat lukt, bent u als verkoper gelukkig en wordt u alom geprezen en gewaardeerd en gesterkt in uw zelfvertrouwen. Maar wat, als zaken tegengesteld verlopen?

Wat te doen als het even tegenzit?
U zit in een periode waarin het even niet lukt. U wordt niet meer geprezen, u bent van uw voetstuk gevallen, u begint last te krijgen van uzelf en het willen heeft plaats gemaakt voor moeten. U draait alleen nog maar op blind doorzettingsvermogen en zuivere wilskracht. Dat kost u veel energie met doorgaans een lage opbrengst. Frustratie komt om de hoek kijken en dat maakt het allemaal nog erger, want dat kan de doodsteek zijn voor de goede verkoper die u in wezen bent!

De weg terug
De weg terug vraagt om psychologisch inzicht in uw eigen functioneren.
Wist u al dat problemen, situaties of mensen u onmogelijk kunnen opwinden of frustreren? Het is de manier waarop u over ze denkt, die u kan raken! Realiseer u daarom dat  vrijheid en een goed gevoel onmogelijk te creëren zijn, zolang u geen meester bent over uw eigen denken.
 
Uw gevoel
Wanneer u zegt: Ik kan er niets aan doen dat ik me zo voel, maakt u zichzelf het slachtoffer van uw eigen misère. U neemt daarmee uzelf in de maling, want u bent juist degene die zou moeten weten dat u uw gevoel wel degelijk kunt veranderen. Het is namelijk niet het gevoel van iemand anders, het is uw eigen gevoel. U bent de enige eigenaar.

Houding en denken
Het is daarom van het grootste belang dat u zich realiseert dat uw houding en uw denken de veroorzakers zijn van uw gevoel.

Wanneer u zich somber of gefrustreerd voelt door een persoon of een situatie, weet dan dat u niet reageert op de persoon of de situatie, maar op uw gevoel over die persoon of die situatie.
Het probleem is niet dat externe factoren controle hebben over uw emoties, het probleem ligt in uw denken dat het ligt aan de externe factoren.

Door te leren hoe u zelf uw denken en uw houding kunt veranderen, weet u meteen hoe u uw ongewenste gevoel kunt veranderen.

Situaties zijn emotioneel neutraal
Situaties zijn altijd emotioneel neutraal. Gebeurtenissen hebben geen betekenis anders dan de betekenis die wij er als mensen aan geven. Het is uw interpretatie of perceptie van een situatie die bepaalt of er een gevoel naar boven komt en welk gevoel dat dan is. Eenzelfde situatie zal bij verschillende mensen altijd verschillende gevoelens losmaken. De reden hiervoor, is dat we allemaal hebben geleerd op een bepaalde manier op zaken te reageren. Wat u blij maakt, kan een ander tot boosheid brengen, wat u feestelijk vindt kan een ander zelfs mateloos irriteren.

Op weg naar zelf-management
Het voeden van het besef dat u het vermogen heeft om te bepalen hoe u zich voelt (op welk moment dan ook, en onafhankelijk van de omstandigheden) is de eerste en meest belangrijke stap naar het kunnen managen van uzelf.

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Zelfontwikkeling, Succesfactoren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(17 stemmen)
Reacties

Petter

Interessante verhandeling, maar deze biedt mijns inziens niet direct een oplossing aan, aan de gefrustreerde verkoper (of individu in het algemeen).
Immers, voor zover ik het begrepen heb, ontstaan emoties en in het verlengde daarvan gevoelens , juist naar aanleiding van een externe stimulus (object, situatie) Dit met als uiteindelijk doel, maximaal zelfbehoud bewerkstelligen van het organisme dat de emotie opwekt.
Emoties ontstaan wel vanuit de hersenen maar niet vanuit het bewuste denken. Daar komen ze pas aan nadat ze zijn ontstaan en versterken op hun beurt de emotie.
Dus wat is nu de suggestie? Dat we emoties en de daarop volgende gevoelens verstandelijk moeten gaan ontkennen, danwel er een andere betekenis aan geven?

Dit lijkt mij niet in het belang van de gefrustreerde verkoper. Die zou zich juist moeten oefenen en scherpen er een juiste interpretatie aan te geven om vervolgens op de meest geëigende manier in actie te kunnen komen. Dat zal leiden tot positieve emotie!

Naomi van der Graaff |  http://www.vds.nl

Als verkoper redt je het niet alleen met het tonen van cognitief en emotioneel leiderschap in het verkoopproces. Ook blokkades als angst, schaamte spelen hierbij een rol. Het bewust worden van deze blokkades, vaak belemmerende overtuigingen, en het leren dealen ermee is essentieel voor het succes van elke verkoper. Is dit psychologisch inzicht of gewoon zelfreflectie? Willem Verbeke, bijzonder hoogleraar Sales & Accountmanagement aan de Erasmus Universiteit heeft daar onderzoek naar gedaan, zoals beschreven in zijn boek 'Ik verkoop, dus ik besta'.
In een unieke samenwerking met hem en VDS Training Consultants is een concept ontwikkeld wat verkopers helpt om lef en daadkracht te tonen en niet te blijven hangen in de afwijzingen die elke verkoper meermalen krijgt. Zie www.blijfgroeien.nl en lees meer over dit concept.

aad de Koning |  http://www.lekhabo.nl

dimitri van der velden

René Booms |  http://www.BbyB.nl

Verkopen is iets wat ik eet, drink, adem, leef en meer dan 16 jaar doe. Derhalve beschouw ik mijzelf als ervaringsdeskundige. Daarnaast train en coach ik verkopers in dit prachtige vak en natuurlijk gaat het dan ook over hoe om te gaan met teleurstellingen. Moeten verkopen is nooit een goede positie. Potentiële klanten zijn niet gek. Wanneer je als verkoper aan tafel gaat zitten met de gedachte: "Ik moet deze deal sluiten" dan is de kans groot dat dit door de klant als druk / dwang ervaren zal worden. Mensen (dus ook klanten) willen niet ergens toe gedwongen worden. Deze voorstelling werkt dus contra productief.

Eigen voorstellingen bepalen voor een heel groot gedeelte uw gevoel en dus ook uw gedrag. Wat men voelt straalt men ook uit en zal door een gesprekspartner worden opgepikt. Het goede nieuws is dat u uw voorstellingen op ieder moment kunt inwisselen voor nieuwe (productieve) voorstellingen. Het herkennen van en het omgaan met uw eigen voorstellingen is een goede stap in de richting van zelfmanagement.

Een leuk artikel waarbij in ieder geval duidelijk naar voren komt dat iedereen de 'werkelijkheid' anders ziet. Hoe dat komt en wat je daaraan kunt doen (mocht je daar last van hebben) is een serie artikelen waard.

De tip om bewust te beseffen dat ons gevoel wordt gevormd door ons eigen (onbewuste en bewuste) denken is al een mooie les op zich en een stap voorwaarts voor vele verkopers naar een leven als happy sales, elke dag.

Hans Oelen

Hartelijk dank voor jullie reacties en mooie aanvullingen. Hieruit blijkt dat het leeft en dat is fantastisch.
@Petter. Je hebt gelijk dat emoties ontstaan met als aanleiding, een externe stimulus. Deze stimulus roept direct een gedachte bij ons op, die vervolgens een gevoel voortbrengt wat naadloos aansluit op die gedachte. Het blijft dus de gedachte die het gevoel voortbrengt.
De suggestie die je aandraagt lijkt me de minst gewenste in dit geval. Allereerst hebben wij mensen het vermogen ons denken te kunnen beheersen. Wij kunnen denken wat we willen denken, hebben dit helaas nooit geleerd, maar met oefening zul je merken dat je er steeds beter in wordt De gefrustreerde verkoper zit met zijn gedachten vast in het niet lukken en het niet voor elkaar krijgen. Door zich hiervan bewust te worden, kan hij, met andere voorstellingen = andere gedachten, zoals Rene Booms ook al beschrijft, andere gevoelens ervaren en daardoor weer wezenlijk anders zijn klanten benaderen.
@Naomi, dank je wel voor je aanvulling... en graag bied ik je hierbij de ruimte om reclame te maken voor VDS training Consultants. Nemen is minder, delen is meer.
@ Rene B, ik geniet elke keer van je mooie en enthousiasmerende blogs, zo ook van deze reactie van jouw deskundige hand. Dank je wel!
@ Rene V, Dat is een mooie aanmoediging Rene om hier meerdere aanvullende artikelen over te schrijven. Thankx
Ik wens jullie allemaal een fijne dag

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel