Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Train uw wilskracht (André Hagelen)
Een fabeltje over uzelf verbeteren (Michel Hoetmer)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De grote vriend van succes (Michel Hoetmer)

Topverkopers; vaak zuinige praters

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Zijn topverkopers goede praters? Allerminst. In werkelijkheid geldt het omgekeerde.

Topverkopers; vaak zuinige praters

Introvert en extrovert
De meeste topverkopers zijn – in tegenstelling tot wat u zou verwachten – geen extroverte maar juiste introverte persoonlijkheden, zuinige praters. Hoe komt dat?
 
De reden is dat introverte mensen de neiging hebben zich in het (verkoop)leven productief op te stellen, als detective: onderzoekend, nieuwsgierig, oplossingsgericht.

Dit soort introverte en dus succesrijke verkopers lijken afstandelijk en een beetje 'afwezig' maar intussen ontgaat hen niets. Ze stellen vragen, maken aantekeningen en luisteren aandachtig naar ieder woord dat de klant uitspreekt. Ook naar de gebarentaal die daar bij hoort en dus ook bijvoorbeeld naar de intonatie van de stem.

Uit dat alles deduceren zij, net als een detective dat doet, precies de juiste conclusies met betrekking de klant: zijn persoon, zijn bedrijf, zijn markt, de problemen die hij ondervindt op die markt, en last but not least zijn koopbehoefte.
 
Niet praten en pushen maar vragen stellen
In veel gevallen is goed te zien dat extroverte mensen de neiging hebben het gesprek te domineren. Ze gedragen zich soms uitgesproken opdringerig, om niet te zeggen agressief. Pushy, zogezegd. En dat is nou net wat in de verkoop contraproductief werkt.
Echt goede salestraining is dan ook niet gericht op beter leren praten, maar juist op het stellen van de juiste vragen én het leren luisteren. Dáár komen de antwoorden uit voort die uiteindelijk tot de koop leiden.

Een goede verkoper leidt de klant rustig, weloverwogen en direct naar de koop toe. Hoe? Niet door te pushen en te kletsmajoren, maar door vragen te stellen.

Vragen waarvan de antwoorden hem in staat stellen precies die informatie en argumenten op tafel te leggen die nodig zijn om de klant te overtuigen. En hem tot koop te doen beslissen.

Tip
Wanneer u aldoor praat, leren u en de klant vermoedelijk alleen wat u of de klant al wisten.

(red.)


 

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(98 stemmen)
Reacties

Lefty

Spreken is Zilver Zwijgen is Goud

zopo

Toch zal je ook van tijd tot tijd in staat moeten zijn om op de juiste wijze hardop mee te denken met de klant (pratend dus!) om te helpen het probleem te benoemen. Daar begint het vaak mee, oplossingen komen later ter sprake. Hoe dan ook vereist dit niet alleen vakinhoudelijke maar ook bepaalde verbale kwaliteiten. Speciaal voor verkopers van technische producten of diensten zijn deze kwaliteiten, zeker in combinatie met elkaar, vaak lastig op niveau te krijgen en te houden. Zwijgen op bepaalde momenten is inderdaad wel heel krachtig bij verkoopgesprekken (reactie stimuleren) en ook bij commerciële groepspresentaties (borgen van informatie in alle hoofden). Hoe JP er onlangs mee speelde is fraai te zien op http://www.tv4b.com/index.php?page=watch&f_videoid=647

Peter R. Balneger |  http://www.ddreklame.nl

Een goede detective is wellicht eerst straatagent geweest?
Een goede verkoper is tenslotte ook (in-)koper cq consument en weet door ervaring de goede luisteraars van de minder goede onder het verkoopvolk te onderscheiden. Dus het gezegde "Met boeven vang je boeven" zou in deze kwestie goed kunnen opgaan indien men beseft dat de 'detective' onder de verkopers het huiswerk zoals onderzoek naar de klanten en hún vakbroeders danwel directe concurrenten en hún klanten op voorhand moet verrichten. Het INLEVEN in 'het bedrijf' waaraan je gaat leveren maar ook 'de persoon'
waarmee je zaken doet. Onthou dat er globaal zo'n zes (stereo-)type/soorten inkopers bestaan, ken hun stokpaardjes....
Passen jij en je bedrijf bij de beoogde klant en zijn/haar bedrijf of past je concurrent er beter bij, indien de geleverde produkten en/of diensten én prijsniveau schijnbaar hetzelfde zijn. Pas jij beter, doe dan alle moeite. Past je medeaanbieder beter, ga dan op zoek naar andere klanten en misschien belt die niet-passende klant jou ooit nog.Observeer ondertussen.
Luisteren is iets anders dan op tijd je mond houden.
Zo is praten ook iets anders dan adviseren.
Doorvragen is zeker iets anders dan interesse tonen.
Zeggen dat je het 'probleem' voor de klant kunt oplossen, doet een twijfelende persoon/klant wellicht beslissen voor jou te kiezen, zorg dan ook actief voor een oplossing anders wandelt die klant niet maar rent naar je concurrent zelfs als die meer praat dan jij!
Het is toch vaak een kwestie van 'gunnen & mogen' daarna komt professionaliteit want de klant gaat er vanuit dat je vakbekwaam bent. Wees dus accuraat, effectief, integer, doortastend en vriendelijk/positief
/optimistisch, ga voor je klant door het vuur en geef het gevoel dat je niet alleen werkt voor je salaris (dat hij/zij opbrengt) maar dat je acteert vanuit een roeping! Kenmerken die 'ons blauw-op-straat' ook prima passen. Het gaat allemaal om beleving, speel daar rustig (als ouderwetse dorpsagent) en met gezag op in en je zult geboeide klanten vergaren.
"Its all in the mind"! Dus indien de klant zegt; "Ik vond het een prettig gesprek"! is hij/zij meer aan het woord geweest dan de verkoper! En zal dit onthouden bij een volgend contact.
De 60/40-regel (Kenneth Smit) is ideaal.
Succes met luisteren. PB 19/12/2007


Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Inderdaad. Een topverkoper moet gericht kunnen zwijgen en luisteren. Vragen stellen is belangrijker dan veel praten. Vroeger werd wel gezegd dat een goede verkoper een lits-jumeaux kon verkopen aan de pastoor. Een topper zelfs twee. Onzin natuurlijk. Hij hoeft op dat adres nooit meer terug te komen.

Een topverkoper kan na afloop van een verkoopgesprek weer terug in de auto het gehele gesprek weer woordelijk voor de geest halen en analyseren. Op die manier weet hij wat hij (eventueel) fout gedaan heeft en waar hij bij zijn voorbereiding voor een vervolggesprek aandacht aan moet besteden.

Hij moet wel over ieder onderwerp (mee) kunnen praten of op zijn minst gerichte vragen kunnen stellen. Dat versterkt namelijk de band met de klant en ontspant hem. Hij zal dan gemakkelijker kopen. In die zin moet de topverkoper dus wel een goede prater zijn, maar geen veel prater.

Remco

Goed artikel,wel één aanvulling, luistervaardigheden moeten WEL gepaard gaan met sociale vaardigheden. Zonder sociale vaardigheden krijg je tenslotte geen relatie (rapport) en zal de prospect niet erg genegen zijn een open gesprek te voeren, laat staan van je te kopen.

WJ

Bedenk dat je 2 oren hebt en maar 1 mond......

Nanda

Tja, twee van de grootste dooddoeners: 'verkopen is gunnen' en 'goede verkopers praten weinig'. Ik denk dat 'verkopen is het onmogelijk maken het te misgunnen' en 'goede verkopers praten voldoende'

Voorbeeld: als iemand voor een 'first visit' bij over de vloer komt, wil ik weten wie hij is, wat hij kan, waarom hij dat kan, en alles over het bedrijf waarvoor hij werkt, voordat ik uberhaupt bereid ben om ook maar te praten over mijn bedrijf of mijn aankopen. Ook voor de inkoper is informatie een bron van kennis, ook als het over je zeilboot gaat ......! Ik wil weten wie het is en wat hij voor mij kan betekenen, en als hij alleen over 'oplossingen en kansen' zegt dat mij weinig.

Meike

Vandaag heb ik mijn sollicitatiegesprek bij een groot bedrijf dat doet in media en witgoed.

Zij hebben de vacature open staan voor verkoop van foto/video op Fulltime basis. Nu heb ik geen ervaring in de verkoop, maar weet wel wat mensen willen en ben erg service gericht. Dit artikel kwam erg bekend voor in mijn beleving hoe ik in de toekomst wil verkopen. Niet te afwachtend, maar ook zeker niet gelijk op de tenen van de klant gaan staan.

Deze site bezocht ik eigenlijk om mijn sollicitatie vanmiddag nog extra kracht bij te zetten met wat krachtige feiten/beweringen. Maar ook zeker dezelfde feiten en beweringen mee te nemen in het verkopers-vak, mits ik aangenomen word.

Service verlenen kan ik wel, een zuinige prater ben ik ook. De vraag is nu alleen of ik al de juiste vragen kan stellen, maar wellicht heeft deze site voor mij in de toekomst nog meer antwoorden en wijsheden om mij een goede verkoper te doen worden !

Rob

Let wel, verkopers die de kunst hebben om weinig te zeggen hebben wel degelijk de mogelijkheid om een gesprek te domineren. Eenvoudiger nog zelfs als de veelpratende en zichzelf belangrijke vindende verkoper.Veel verkopers wordt enkel en alleen geleerd om bepaalde trucjes toe te passen.
Communicatie en sturend zijn in een gesprek is veel meer dan trucjes. Dat is een volledige leerschool en helaas wordt deze in de sales weinig gebruikt.

Bob

Dit komt helemaal overeen met mijn ervaringen. Ook ik ben een introvert persoon die zich naar anderen niet zo gemakkelijk opent. Tóch heb ik altijd en met succes gewerkt als verkoper. eerst voornamelijk in de detailhandel en daarna bij een groothandel. Mijn gewoonte is om de klant op de praatstoel te krijgen en zo de nodige gegevens te verkrijgen voor een succesvolle sale. Ik houd ervan om dingen voor een klant uit te zoeken en goed te luisteren naar wat zijn eigenlijke behoeft nou is. Ik erger mij dan ook wel eens aan verkopers die maar door ratelen en de klant geen kans geven om aan het woord te komen. Zo iemand heb ik helaas ook een tijdje als collega gehad en hij overblufte zijn klanten om zijn gelijk te krijgen. Zijn resultaten in verkoop waren dan ook niet erg goed.

Jacob van der Schaaf |  http://www.primofinfruit.com

Mijn ervarging leert dat je beide moet kunnen. Goede vragen geven je ruimte datgene te vertellen wat je klant nodig heeft om tot een juiste beslissing te nemen. Je klant moet vaak bijleren, niet iedereen kent je onderscheidende vermogen en vaak weet men lang niet alles van jouw product. Wanneer je goed en overtuigend de meerwaarde van jouw product of dienst uit kunt leggen aan de hand van de juiste informatie van je klant dan sluit je de deal. Daarnaast is het ook zeer afhankelijk van de persoon tegenover je. Heeft deze meer met een introverte of juist extraverte adviseur. Aangeven dat een introverte verkoper beter is als extravert is te kort door de bocht. Een introverte verkoper heeft doorgaans ook meer moeite met het verwerken van teleurstellingen. Een verkoper moet daar goed mee om kunnen gaan. Mensen zitten te complex in elkaar om zomaar een onderscheid tussen introvert en extravert contra goed en slecht te maken. Beide eigenschappen heeft zijn voor en nadelen.

Eric Machiels

Er zijn mensen die spreken uit ervaring en er zijn mensen die spreken uit ervaring niet..............

dakl

Door te vragen en achter de vraag van de vraag te komen is cruziaal. Ben het hier helemaal mee eens.

vragen en luisteren is meer actief dan alleen aan het woord zijn. Wzt vaak lijdt dat de klant het gevoel krijgt iets aangesmeerd te krijgen. De klant koopt liever zelf. laat de klant de argumenten op tafel leggen en laat hem het zelf verkopen aan jou...! top artikel

laatst zag ik deze site http://www.pclooptvast.nl/techniek-van-verkoop-en-colportage-pakt-verkeerd-uit/. als mensen dit toch vaak blijven doen blijft er toch weinig verkoop meer over?

Bob van der Bibs

Verkopen is geen theorie maar gewoon doen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel