Reacties
Paul Zaal
Helemaal eens met de het uitgangspunt dat een goed verhaal beter werkt dan opsommingen. Prima conclusie ook.
Dank daarvoor. Maar tussen inleiding en conclusie heb ik wel wat vraagtekens.
ad 1) Eigenlijk is dit geen beantwoording van de vraag, maar een poging tot geruststelling. 'Wij' verkopers maken nogal eens de fout dat wij denken inkopers wél te kunnen doorgronden en dat inkopers helemaal niets van het verkoop vak begrijpen. Mijn ervaring is dat inkopers net zoveel ‘over ons’ weten dan wij over hen.
Door het woord 'opstartfase' lijkt het voorbeeld te verwijzen naar een maatwerk of projectmatig onderwerp. Mijn ervaring is dat je in dergelijke situaties niet alléén met een inkoper te maken hebt, maar met een team waar ook veel vakinhoudelijke competenties vertegenwoordigd zijn. Dan kom je niet weg met een antwoord zoals hier.
Bovendien weet iedere opdrachtgever/inkoopteam dat risico’s bij projecten horen zoals scrambled eggs bij Engelse ontbijten. Een professioneel antwoord van de verkoper zou m.i. in moeten gaan op de vraag in welke mate je eigen organisatie in staat/voorbereid is in te spelen op (of rekening heeft gehouden met) mogelijke tegenvallers en toch binnen de kwaliteit/budget/tijd kaders garanties kan geven.
Het antwoord hier lijkt wat mij betreft te veel op het antwoord dat de accountmanager van AnsaldoBreda gaf toen de Fyra inkoper vroeg of ze écht wel in staat waren snelle treintjes te leveren.......
ad 2) Zou Jan écht zelf niet meer weten hoe het liep bij de 'productiezaal'? Jan vindt het ongetwijfeld fijn dat er we gaan 'bespreken' en 'pragmatisch' blijven, maar wat zijn de consequenties voor Jan? Daar draait het voor Jan tenslotte allemaal om.
Tenslotte over de laatste tip: ik betwijfel of 'niemand naar alle details vraagt'. Het is 2016!
Vrijwel alles is eenvoudig controleerbaar (sociale netwerken, testimonials, websites, trefwoorden etc.). Een verhaal plaatsen in de Achterhoek, terwijl het Friesland was, hou je niet overeind en levert zeker geen bijdrage aan je eigen betrouwbaarheid. Je gaat dan erg lijken op die snelle BCC verkoper die zegt 'ik heb 'm zelf ook'.
Dank je, Paul, voor je heel uitgebreide en gedetailleerde reactie, ofwel reacties!
In grote lijnen ben ik het helemaal met je eens (1 + 2) wat de nuances betreft.
Dat is nou een nadeel van zo'n beknopt artikel: er is onvoldoende ruimte voor 'alles'!
Wel een voordeel van de structuur op Verkopersonline.nl is juist het belang van de inbreng van lezers zoals jij.
Jij, met jouw ervaring en 'kijk op zaken', voegt de nuances toe.
Wat het laatste betreft... tja, ik heb mijn mening en jij de jouwe!
Het gaat hier om de (korte) anekdotes die - in de vaart van een presentatie - het nodige beeld aanvullen.
Koert Wijnands
Geachte heer Bloch,
Het valt me op dat u in uw voorbeelden "jijt" en "jouwt" tegen klanten. Wellicht ben ik ouderwets, maar ik heb dit nooit gedaan tegen klanten en ben ook niet van plan dat ooit te gaan doen.
Graag hoor ik uw mening.
M.vr.gr.
Koert Wijnands
Geachte heer Wijnands,
Bedankt voor uw treffende opmerking.
Het is inderdaad zo dat het mij altijd lukt om snel te tutoyeren met mijn klanten. Mijn ervaring over de laatste 30 jaar is, dat wanneer de relatie formeel en afstandelijk blijft, wordt zelden (nooi?) een opdracht verstrekt.
En, iedereen doet het op zijn eigen manier; ik ben open, vriendelijk en respectvol en ik creëer een sfeer waarin tutoyeren snel ontstaat.
En juist in mijn voorbeelden - althans in dit artikel - tutoyeer ik de klanten.
Valt het u wél op dat ik - in tegenstelling tot menigeen vandaag de dag - de formele 'u'-vorm hanteer in het artikel zelf?
Hoogachtend,
David Bloch
Koert Wijnands
Geachte heer Bloch,
Wellicht ben ik inderdaad een beetje ouderwets. Ik hoop deze maand nog 72 te worden en daar schrik ik zelf ook wel eens van. Ik werk al 12 jaar alleen nog met grote uitzondering.
Maar het zeggen van u in plaats van jij en jouw heeft in mijn tijd een goed contact nooit in de weg gestaan, Integendeel, ik verkocht in de laatste vijf jaar voor mijn pensioen voor € 60.000.000 in de bouwwereld en die staan er niet om bekend dat zij soepelle kopers zijn.
In het verlengde: Ik heb ook nog nooit een klant bezocht zonder stropdas. Wellicht ook ouderwets?
Ja, tijden veranderen.
M.vr.gr.
Koert
Meneer Wijnands, u heeft prima geboerd in een betrekkelijk behoudende markt.
En u heeft het op úw manier gedaan.
En ik doe zaken op mijn manier.
Prima, toch?
Zelf ben ik 67, dus dat stukje jonger dan u, maar wel met mijn eigen ervaring in een groot aantal landen, culturen en vooral talen met een informele en formele 'jij/u'-vorm én de verschillende regels eromheen.
U bent niet ouderwets (geweest), u bepaalde zélf uw eigen regels en dát is het waarderen waard!
En ja, ook ik ervaar dat 'de tijden veranderen': deze week heb ik me gewonnen gegeven tegen een koffieapparaat bij een Texaco-station langs de snelweg... en ik vertik het om over te stappen op een smartphone... Herkent u wat ik beschrijf?
Een groet van waardering,
DAVID
Koert Wijnands
Beste David,
Mooi geschreven. Bedankt.
Koert
Mooi artikel David,
bedankt voor je bijdrage
Michael
Kon je niet slapen, Michael, dat je diep in de nacht artikelen op Verkopersonline.nl bekijkt?
{big smile!}
Dank je wel voor je reactie, tevens de bekendmaking van je site, die zeker interessant voor me is!
Dat is het mooie van het internet hé, het staat nooit stil en vanaf overal te bedienen :) dus ook vanaf het vakantie adres.
Je bent welkom op onze site hoor, kom gerust eens langs om te kijken :), mochten er vragen zijn dan vernemen wij die graag
Hé, Michael (immers mijn tweede naam): dank ook voor déze reactie, tevens uitnodiging.
En nu: vakantie vieren!
Hoi David,
Een duidelijk helder verhaal! Dank je voor het delen.
Groetjes Kim
Hoi David,
Een duidelijk helder verhaal! Dank je voor het delen.
Groetjes Kim
Dank je, Kimberly - ik ben blij met je warme reactie én het feit dat mijn artikel je kennelijk bevestigt ofwel ondersteunt in hoe jij je presenteert.
Graag gedaan David! :)
Goed verhaal David! Tegenwoordig lijkt online alles mogelijk, mits je een helder verhaal hebt.
Inderdaad, Jurrit -- niet ALLES is automatisch WAT HET LIJKT!
Presentatietip: gebruik een komma vóór aanspreektermen, dus:
"Goed verhaal, [komma] David!"
"Goed verhaal, [komma] beste vriend!"
Koert, ik ben zelf ook een dagje ouder maar het met u aanspreken lijkt niet meer van deze tijd. Op het internet zag je in de begindagen dat je overal met u aangesproken werd, tegenwoordig zie je dat bijna nergens meer. Zelfs de grote instanties beginnen ermee.
Groet, Henk
Los van wie deze 'Koert' is, meneer De Akker, moet iedereen zélf overwegen en bepalen wat voor hem werkt in de omstandigheden die hij ervaart en met de relaties die hij heeft.
Respectvol blijft respectvol...
Eens, respectvol met elkaar omgaan ook wanneer je een "hogere" functie hebt is zeker belangrijk voor de realtie met je medewerkers.
Terecht, Joppe, voeg jij een belangrijk punt toe: respect werkt in 'alle richtingen'... maar machtsmisbruik is verleidelijk in situaties waar ego zo'n grote rol speelt en waar kwetsbaarheid als zwakte gezien wordt.
Dit zijn de (waardevolle) levenslessen waar menigeen te maken krijgt.
Een zeer goed verhaal, hier kan ik zeker wat mee. Dank voor de publicatie!
Dank aan 'Kastenstudio' -- ik geniet van deze waardering voor mijn werk!
(Ongevraagde tip: publiceer onder een persoonlijke naam -- we doen immers zaken met MENSEN, niet met BEDRIJVEN.)
Topper david heel goed omschreven!
Dank je, Ellen... kennelijk heb je ervan genoten!
Ik hoop ook dat de inhoud nuttig voor je is.
En... wat heb je een interessante website - nieuw voor mij!
Graag gedaan David! En bedankt, het is een website waar bedrijven zich gratis kunnen aanmelden om zo online beter zichtbaar te worden.
Perfect, Ellen...
En je etaleert je 'bedrijf' uitstekend op deze manier, d.w.z. door te reageren op blogs.
Twee tips:
1. Gebruik een komma bij 'aanspreektermen'
Voorbeeld: "Dank David" en "Dank, David" hebben twee verschillende betekenissen, [komma] Ellen.
2. Gebruik de 'zachte return' om ruimte te scheppen in digitale berichten; zo worden ze leesbaarder.
Haha, voor het 'ja maar' gedeelte.. Het is zo herkenbaar. Altijd wordt het gebruikt als het net even iets te moeilijk wordt.
Top content en artikel!
He David, goed en duidelijk verhaal. Nu nog steeds actueel!
Kimberly, Jurr, Fleur: bedankt voor deze waardering!
Het belangrijkste is, dat je wat hébt aan mijn artikel... ter ondersteuning van je eigen handelen.
En dát maakt me blij!
Bedankt voor uw bericht. De informatie is zeker interessant. Nu is het alleen dat wij onze producten online verkopen en de klant online te woord staan. Heeft u hier ook tips voor?
Bedankt en fijne dag!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|