Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)

De 10 mythes over verkooptrainingen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Er bestaan een hoop mythes en misverstanden over verkooptraining. Het zijn voor sales managers en verkopers bijzonder slechte raadgevers, die veel geld kosten. Daarom hier de 10 meest hardnekkige mythes voor u op een rijtje.

De 10 mythes over verkooptrainingen

Niet investeren in de professionalisering van het salesteam is geen optie. Het team moet immers het verschil maken. Bij iedere deal opnieuw. Maar het inhuren van een partij die de training ontwikkelt en uitvoert, en ook de benodigde tijdsinvestering van het salesteam en salesmanagement maken verkooptrainingen kostbaar. Hardnekkige mythes zijn dan slechte raadgevers, aangezien die mythes over verkooptraining meestal ontstaan door slechte ervaringen, verhalen van anderen of te weinig diepgang in de materie.

Hier zet ik de tien belangrijkste mythes over verkooptraining op een rijtje, om de volgende investering die u doet echt te laten renderen. Van de tien mythes zijn er vijf van de opdrachtgever (het salesmanagement) en vijf van de commercieel professional.

  • Mythes over verkooptraining van de opdrachtgever

Mythe 1: De resultaten vallen tegen, dus is het tijd voor verkooptraining

Als verkooptrainer begin ik een eerste gesprek met een potentiële opdrachtgever regelmatig met de vraag: "In hoeverre ligt het probleem bij u?" Als ik dan twee minuten later buiten sta, weet ik dat de vraag naar verkooptraining een 'Truus-excuus' is voor de tegenvallende resultaten.

Op de korte termijn beïnvloedt u de resultaten van uw verkoopteam niet door ze op training te sturen. Deze aanpak werkt eerder averechts, omdat de aandacht dan vaak ligt bij technieken zoals scherp afsluiten of ijskoud bellen, terwijl die tegenwoordig nauwelijks extra rendement opleveren. Maak als management een goed plan voor wat en hoe er getraind moet worden door het verkoopteam. Investeer meermaals per jaar in een doorlopend programma. Scherpte en ontwikkeling van talenten kan nooit door middel van ad hoc sessies worden bereikt. Repareer het dak als de zon schijnt.

Mythe 2: Mijn beste mensen hebben geen training nodig

In veel gevallen worden alleen junior verkopers en de minst productieve medewerkers naar een verkooptraining gestuurd. Natuurlijk, mensen die starten in het verkoopvak hebben veel training en begeleiding nodig. Houden zo. Maar het meeste rendement uit verkooptraining is te halen door ook de beste verkoopprofessionals in uw team actief te laten participeren. De meest getalenteerde verkopers werken het hardst en meest gestructureerd aan hun eigen vaardigheden. Zij weten dat ze snel afzakken tot een gemiddeld presterende verkoper als ze hun vaardigheden niet up-to-date houden en buiten de eigen comfortzone oefenen.

Een verkoper die vindt dat hij geen training meer nodig heeft, is vaak niet de topverkoper die hij denkt te zijn. Dus laat het hele team deelnemen aan training. Een goede trainer zal bij oefeningen en cases de juiste accenten zetten voor ieders niveau, zodat alle deelnemers worden uitgedaagd en op scherp gezet.

Mythe 3: De bekende namen zijn een veilige investering
Salesmanagers hebben in hun eigen verkoperstijd ook training gehad. Ze zijn vaak lovend over de aanpak en methodiek van een of ander bekend trainingsbureau waar ze zelf tien of twintig jaar geleden training hebben gevolgd. De commerciële wereld is sterk veranderd in de afgelopen jaren maar het trainingsprogramma van sommige bureaus is stil blijven staan. Ik zag recent een programma van een commerciële training van een bekende naam in de markt waar ik als commercieel broekie in 1992 zelf training heb gevolgd. Woord voor woord was deze training nog gelijk van inhoud. Dezelfde onderwerpen, theorie, oefeningen en aanpak. Verbijsterend.

Onderzoek toont aan dat elk trainingsbureau succesvol is in sommige situaties, maar niet één in iedere situatie. Als de grondslag van uw grootste verkoopprobleem niet de kerncompetentie van uw favoriete trainingsbureau is, krijgt u nooit de beste Return On Investment.

Daarnaast krijgen bekende bureaus soms de voorkeur boven kleinere trainingsbureaus, omdat de inkoper van de training denkt zich zo in te kunnen dekken tegen mogelijk falen van het programma. "Als het mis gaat kan ik tenminste zeggen dat ik een grote en bekende trainingsclub heb ingeschakeld; dus kan het nooit aan mij liggen."

Mythe 4: Ik kan de ontwikkeling van mijn mensen uitbesteden
Als sales management blijft u te allen tijde verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw eigen mensen. Verkooptraining die u inkoopt bij een trainingsclub is een stuk gereedschap waarmee u bepaalde doelen kunt halen: nieuwe sales methodieken introduceren, vaardigheden ontwikkelen of actuele commerciële kennis bijbrengen. Zonder de actieve participatie van het management is een trainingsprogramma niet zinvol. Dat betekent overigens niet dat u als manager bij iedere training zelf aanwezig moet zijn. Liever niet zelfs, dat leidt alleen maar tot sociaal gewenst gedrag van het sales team.

Spreek met het trainingsbureau een praktisch beklijvingsprogramma af om de training te borgen in de praktijk. Laat de trainers tools en ideeën hiervoor aanleveren en spreek af hoe uw eigen opvolging met coaching en begeleiding eruit moet zien. Ontwikkel hiervoor uiteraard zelf de benodigde coachingsvaardigheden. Een goed bureau heeft een goed coachingsprogramma klaarliggen, dat naadloos aansluit bij het trainingsprogramma van het sales team.

Mythe 5: Ik stuur ze naar een driedaagse, dan leren ze lekker snel

Natuurlijk, wie heeft er geen mooie herinneringen aan die meerdaagse trainingen bij een conferentieoord ergens in de bossen. Overdag een dikke multomap vullen met theorie en oefeningen met tussendoor een lunch met kroketten en dikke soep. Vechten tegen de slaap na de lunch, dus lekker rollenspellen doen in de middag of leuke survival spelletjes buiten en 's avonds uiteraard tot veel te laat doorhalen. De volgende dag gebroken aan een nieuwe trainingsdag beginnen, zodat de enthousiaste trainer hard moet sleuren aan de groep om er nog iets van te bakken. Hoe praktisch een meerdaagse training ook lijkt te zijn, veel leren doet u er niet van. Op de derde dag is 90% van de eerste dag alweer vergeten.

Het meeste rendement van een trainingsprogramma krijgt u van sessies van maximaal één dagdeel. Een of twee leerpunten behandelen in een sessie in de ochtend en 's middags oefenen en toepassen in de praktijk. Uiteraard met een goede mix van blended learning. Onderzoek toont aan dat een mix van klaslokaal-training, praktijk leren, coaching en e-learning optimaal is voor een trainingsprogramma.

  • Mythes over verkooptraining van commerciële professionals

Mythe 6: Wat ik nodig heb is een paar goede tips

Het is opvallend hoeveel verkopers de complexiteit van hun eigen vak onderschatten. Bij de intake voorafgaand aan een trainingsprogramma hoor ik nog veel te vaak leerwensen op het niveau van: "Hoe kom ik voorbij de gatekeeper", "Heb ik een goed antwoord op de kortingsvraag" of "Ik zoek tips om sneller een deal te sluiten." Helaas, ik moet u teleurstellen.  Het verkoop vak is te complex en divers om alleen met eenvoudige tips te doorgronden.

Goede verkooptraining heeft als kern het ontwikkelen van uw sales competenties. Dus het aanleren en aanscherpen van een breed pallet aan communicatievaardigheden. Een effectief sales proces in de vingers krijgen, het opdoen van kennis en inzichten hoe de belangrijkste markten, klantengroepen en inkoopprocessen werken en hoe u deze kunt beïnvloeden. En daarbij ook een hoop aanvullende technieken en vaardigheden leren beheersen, zoals onderhandelen, presenteren, praktische psychologie, bedrijfskunde, marketing en netwerken. Als u op zoek bent naar tips googelt u zich een ongeluk. Abonneer u op nieuwsbrieven. Lees fora en websites er rustig op los. Dat is allemaal goed voor de inspiratie, maar nooit een vervanger voor verkooptraining.

Mythe 7: Verkooptrainingen vullen vooral de map in de kast
U bent niet de enige bij wie de map met hand-outs, oefeningen en aantekeningen direct in de kast beland na een trainingssessie. U had zich nog zo voorgenomen om er dit keer echt naar te kijken en ook om uw goede voornemens om te zetten in acties. Uiteraard heeft het sales management en het trainingsbureau hierbij een rol, door een praktisch beklijvingsprogramma in te zetten tussen de trainingssessies.

Bijvoorbeeld door middel van coaching, trainingsonderwerpen tijdens verkoopvergaderingen bespreken, reminders of uitwisseling tijdens een-op-een gesprekken. Maar het is uw eigen ontwikkeling, waar u toch echt zelf de controle over hebt.

Stel uw eigen opvolgingsprogramma op. Iedere week een nieuwe vaardigheid oefenen. Iedere week een hoofdstuk lezen in een recent verkoopboek. Actief feedback vragen aan collega's, e-mailen en bellen met uw trainer en actuele cases doorspreken. Zorg dat u het heilige boontje bent en uw huiswerk wel heeft gemaakt voor de volgende training. Daardoor zal u sneller toe zijn aan de volgende stap in uw ontwikkeling. Bij de rest blijft die map in de kast staan, tot de volgende training.

Mythe 8: Het moet wel een beetje leuk zijn

Als het uw bedoeling is om een leuke tijd te hebben tijdens een trainingssessie, prima. Maar trainen wordt nogal eens verward met 'entertrainen'. Dit heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Een bekende spreker wordt uitgenodigd, die een voorgeprogrammeerd verhaal afdraait, wat meestal een samenvatting van het eigen boek is. Iedereen heeft een gezellige middag gehad, er is veel gelachen en er waren veel leuke filmpjes en grappige anekdotes. Dit soort sessies zijn vooral bedoeld om u te motiveren. Wat soms lukt, voor een dag of twee.

Een goede training gebruikt inderdaad een slimme mix van auditieve en visuele middelen, om de leermomenten zo goed mogelijk te laten beklijven. En natuurlijk wordt er in een goede training veel gelachen. Maar dat is een middel en niet het doel. Liever een saaie vent die u uitdaagt om uit uw comfort-zone te komen en nieuw gedrag te proberen, dan een moppen-tappende grapjas vol clichés en dooddoeners. Er moet vooral veel worden geoefend met de eigen leerpunten die effectiever en beter verkopen in de weg staan. Verkopen is een doe-vak, verkooptraining is dus vooral veel doen.

Mythe 9: Altijd weer die rollenspellen
"Waarom moeten er in een verkooptraining altijd weer van die rollenspellen zitten? Die zijn toch nooit echt en in de praktijk gaat het altijd anders." Herkenbaar? Als er in uw verkooptraining nog steeds rollenspellen met complete verkoopgesprekken plaatsvinden, die worden opgenomen op video en ook nog eens integraal worden teruggekeken, dan geef ik u helemaal gelijk. Daar hebt u niks aan. Een lijst met 36 aandachtspunten gepresenteerd krijgen na het terugkijken van 45 minuten verkoopgesprek levert alleen maar frustratie op.

Toch zijn praktijksimulaties wel essentieel in een trainingsproces. Hierbij oefent u een klein deel van het proces, zodat u voldoende feedback krijgt om u op dit punt te verbeteren. Net als bij een sporttraining, waar u ook niet een hele wedstrijd oefent, maar intensief inzet op het trainen van kleine onderdelen. Dat betekent ook dat een trainer of collega soms een klant speelt, tijdens een oefening. Nou en. Het gaat om uw leermoment; niet om hoe overtuigend die ander kan acteren tijdens de oefening.

Mythe 10: Uiteindelijk doe ik toch alles op mijn eigen manier
U kunt intelligentie, attitude, integriteit, persoonlijkheid, analytisch denken, optimisme en zelfvertrouwen niet trainen en toch zijn die eigenschappen nodig voor de meeste verkoopbanen. Maar hoe u werkt, hoe u communiceert, wat u weet, wat u toepast en welke processen u hiervoor volgt, daar valt altijd aan te verbeteren. Veranderen is voor veel verkopers een moeilijk proces en zelfs als er betere manieren van werken worden aangeboden houden ze vaak liever vast aan de oude manier van werken. Dat scheelt een hoop moeite, energie en frustratie, maar u niet ontwikkelen en niet willen veranderen betekent stilstand en op termijn achteruitgang.

De wereld daarbuiten verandert sneller dan u denkt. Iedereen professionaliseert zich verder in een hoog tempo. U kunt niet achterblijven. Ja, buiten uw comfortzone is het eng maar dáár gebeurt het, en nergens anders.

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,1
(90 stemmen)
Reacties

Juist in de tijd van 'echt' is het een goede salestraining belangelijker dan ooit. Mensen 'prikken' door verkoopverhalen heen, zelfs in mijn dagelijkse praktijk met trapliften signaleer ik deze trend. Dus, mensen, weg met die excuses en aan de bak!

Richard

Uitstekend artikel Harro!

Johannes |  https://www.ralkleur.nl

Goed artikel, dank Harro! Soms iets té herkenbaar :)

Cinny

Zeer boeiend en inspirerend, ik zelf wil de verkoop trainingen weer oppakken. Mvg

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel