Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Train uw wilskracht (André Hagelen)
Een fabeltje over uzelf verbeteren (Michel Hoetmer)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De grote vriend van succes (Michel Hoetmer)

De eigenschappen van uw product doen er NIET toe. Maar wat dan wel?

Wanneer u de vraag stelt aan honderd verkopers of managers wat hun organisatie te bieden heeft, zullen negenennegentig van de honderd u beginnen vertellen over hun producten en diensten. Die ene andere zal u beginnen vertellen over de waarde die ze hun klanten bieden.

De eigenschappen van uw product doen er NIET toe. Maar wat dan wel?

En weet u wat? Van die ene kunt u zeker zijn dat ze goede zaken doen! 



Uiteindelijk kopen klanten (particulieren of bedrijven) waarde. Het product of de dienst die u te bieden hebt, is slechts de drager van die waarde. Dat is het eerste wat u moet begrijpen. Laat me dit iets verder uitleggen. 



Producten en diensten zijn er bij de vleet. Voor elk van hen bestaat er een veelvoud aan alternatieven die min of meer gelijk zijn aan elkaar. De verschillen zijn – los van de reclameboodschappen – minimaal. De verschillen die we zien bestaan vooral in onze perceptie, voor de klant die meerdere verkopers spreekt, is het allemaal één pot nat. 



Positionering, imago en het 'verhaal' rond wat we te bieden hebben proberen hier een verschil te maken. Maar in realiteit kan elke verkoper dagelijks merken dat deze boodschappen voor de klant van relatief weinig belang zijn, ook als ze geloofwaardig genoeg zijn om door hem als realiteit te worden ervaren. En dat kan alleen indien ze gaan over de waarde die uw aanbod de klant kan bieden. 



Waarde 


Wat is die waarde dan? Laat ik het proberen verklaren aan de hand van een voorbeeld. Je kan een degelijke mp3 speler kopen vanaf enkele tientallen euro's. Zelfs voor minder. Toch spreekt heel de wereld over iPods. Er zijn maar weinig mensen te vinden die een iPod kochten die er niet laaiend enthousiast over zijn (mijzelf inbegrepen).



Wat maakt een iPod van driehonderd euro zoveel meer waard dan een eenvoudige mp3 speler van dertig euro? De muziekkwaliteit is beslist niet zoveel beter. Het gebruiksgemak is niet echt zoveel groter. De vormgeving en het design zijn waarschijnlijk beter dan dat van de meeste anderen, maar niet om dat prijsverschil te verklaren. Het geheugen is mogelijk groter, maar met een geheugenkaart kan je veel goed maken. 



Zelfs mensen die een telefoon met groot geheugen en een degelijke ingebouwde mp3 of mp4 speler, hebben daarnaast nog een iPod.

De waarde van de iPod bestaat uit een geheel aan ervaringsgebonden zaken, die de status van legende verkregen hebben en absoluut geloofwaardig zijn. 



De iPod heeft slechts één bedieningsknop (nu ja, drie, als je de aan/uit knop en de volume regeling wil meetellen). Het verhaal gaat dat hij de snelste mp3 speler ter wereld is. De mooiste, beste… Alles wat wij steevast over ons aanbod vertellen.

Maar het verschil is dat we het van Steve Jobs geloven, en dat men ons blijkbaar minder geloofwaardig acht. 



Hoe wordt deze waarde opgebouwd? 


Toen Apple zijn iPods begon te verkopen, waren er reeds tal van mp3 spelers voorhanden. Hoe slaagden zij er in om de markt te veroveren, waar bijvoorbeeld ZEN er niet in slaagde? De oorzaak van het succes wordt vaak bij iTunes gelegd, de reusachtige online muziekwinkel van Apple. Maar in het begin was hier geen sprake van. Bovendien hoef je niet over een iPod te beschikken om iTunes te gebruiken. 



Ook wordt er gesproken over de wonderbaarlijke kracht van Steve Jobs om nieuwe producten te lanceren via een perspresentatie. Daar start het inderdaad. Maar er is natuurlijk meer.

Apple communiceert zelden of nooit in de eerste plaats over producteigenschappen, maar steeds over de waarde die het product te bieden heeft. De eigenschappen komen pas op de tweede plaats. 



Zo werd de iPod voorgesteld als een kleine jukebox die u toelaat om uw ganse muziekbibliotheek op elk moment bij de hand te hebben. Dat was de waarde van de ipod. Andere merken positioneerde hun modellen op basis van geluidskwaliteit, geheugen en andere technische aspecten. 



Hetzelfde deden ze met de iPhone, iPad, MacBook air…. Slogans als 'alles wordt anders' spraken over de waarde die het product de koper kon bieden. De eigenschappen waren een bijkomstigheid. De eerste stap om waarde op te bouwen is deze als belangrijkste boodschap te brengen op alle fronten. In de reclame die men maakt, in de gesprekken die men voert en in elke boodschap die men geeft. 



En u? 


Vergelijk deze aanpak nu met uw aanbod. Neem de reclamefolders van uw organisatie even bij de hand en begin te lezen. Waar spreekt u over? Neem een dictafoon mee en tape uw klantenbezoeken. Waar spreekt u over? Ik durf wedden dat – indien u een van de 99 bent – u spreekt over de kwaliteiten en kenmerken van uw product. 



Mogelijk zal u reageren op deze boodschap zoals vele anderen. Ja, Peter, Ik volg je en je hebt gelijk, maar voor ons product/dienst kunnen we niet anders dan…. Onze klanten moeten toch weten dat….. bovendien hebben wij geen Steve Jobs in huis…' 



Prima, uw visie en daar heeft u recht op. Maar in alle eerlijkheid, u heeft geen Steve Jobs nodig. Al wat nodig is, is het maken van een keuze. Welke waarde wil u uw klanten bieden? En dat is wat zo moeilijk is voor vele mensen en organisaties. We willen immers alles voor iedereen zijn.



Uw waarde 

Alles voor iedereen zijn is onmogelijk. Daarom is de keuze voor een absolute waarde belangrijk. Nadien kunt u andere aspecten aan deze waarde koppelen (zoals Apple alle andere zaken zoals design, gebruiksgemak enz… koppelt aan de waarde dat u op elk moment uw ganse muziekbibliotheek op zak heeft). 



Maar de eerste stap is de keuze voor een absolute waarde. Alle mp3 spelers bieden u de gelegenheid om uw complete muziekbibliotheek bij te hebben, maar Apple claimde dat gegeven als waarde en scoorde er mee. 



Welke waarde voor uw klanten gaat u claimen? Durft u alle andere kenmerken en mogelijkheden even los te laten, en eerst geloofwaardigheid te komen via een duidelijke en onweerlegbare claim op een absolute waarde? 



Andere voorbeelden 


Als u denkt dat Apple de ver-van-mijn-bed show is, dan moet ik u tegenspreken. Kijk naar elke succesvolle organisatie in uw buurt. Ze doen exact het zelfde. Neem Cardoen bijvoorbeeld. Hun waarde? Bij ons kunt u wagens vinden van elk merk aan de beste prijzen. U hoeft niet rond te rijden, een plaats met een immense keuze. 



Of kijk even naar het succes van de senseo. Koffie van restaurant kwaliteit bij u thuis. Of kijk naar de Colruyt: de beste prijzen gegarandeerd. Allen bieden ze één duidelijke waarde. De rest komt later.



Kijk nu naar uw eigen aanbod. Welke waarde heeft u te bieden?

Peter Stinckens

Peter  Stinckens
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,0
(24 stemmen)
Reacties

Bastiaan pieroelie

Mooi verhaal en het klopt ook maar dit is de vertaling van het verhaal van Simon Sinek. Om een duidelijk beeld te krijgen van dit verhaal met beeld, geluid en uitleg, google the golden circle van Simon Sinek. How great leaders inspire action. Deze video is zeer aan te raden en zal een ander beeld van sales en zakendoen geven! ( bij mij in ieder geval wel ;-)

Historie Meubelen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

In onze webshop maken wij momenteel een verschuiving van product specificaties naar een opsomming van alle voordelen. Er valt toch heel wat te vertellen over bijvoorbeeld de veelzijdigheid van een dienblad;

waterafstotend, voor buiten en binnen geschikt, neutrale kleur; past in veel interieurs, licht dus gemakkelijk op te tillen. etc etc

De specificaties zoals afmeting en houtsoort worden minder aandacht aan gegeven. De klant investeert (dit woord gebruiken wij trouwens ook steeds vaker in plaats van 'kopen') in een verbetering van zijn/haar leefsituatie.

Geef de klant dus concrete redenen en meerwaarde.

Klein punt nog. Zie je soms in de supermarkt op pakken vanillevla een rode sticker zitten met 'verbeterde receptuur'? Soms is alleen de sticker het nieuwe.
Maar het zorg voor extra omzet, nieuw trekt aan en is altijd interessant.

Onze 'rode sticker' is (om bij de dienbladen te blijven) 4 zachte viltjes gratis bijgeleverd bij ieder dienblad, zodat de ondergrond niet beschadigd.

Omzet verhogende meerwaarde en een stap voor op de concurrent.

Melike

Interessant artikel. Ik ben het ermee eens dat 'waarde verkopen' de succesfactor is voor veel bedrijven. En Apple is zeker een merk dat waarde verkoopt. Echter, mijns inziens is bij Apple de grootste waarde die ze verkopen status. Apple heeft zijn producten als exclusief, designvol en duur gepositioneerd. Als je een Apple product hebt 'hoor je bij deze exclusieve groep'. Veel klanten zal het dan ook niet uitmaken wat de geclaimde fucntionele waarden van de Apple-producten zijn. Zeker in deze tijd waarin de meeste merken zoals bijvoorbeeld Samsung dezelfde functionele waarden (in sommige gevallen zelfs betere waarden) kunnen verkopen...

Piet

Ik ben het eens met de eerste opmerking. Niet echt chique om een bronverwijzing achterwege te laten.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel