Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Hulp bieden (Jos Burgers)
De 10 mythes over verkooptraining (Harro Willemsen)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Referrals: de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen (Harro Willemsen)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Verkooppresentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor succesvol contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
7 tips voor Personal Branding op Verkopersonline.nl (Hans-Wouter van Dam)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Train uw wilskracht (André Hagelen)
7 Praktische afsluittips (Michel Hoetmer)
Een fabeltje over uzelf verbeteren (Michel Hoetmer)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De grote vriend van succes (Michel Hoetmer)
Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’! (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
Niks inkrimpen - groeien (André Hagelen)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Meer verkopen door het simpel te houden (Michel Hoetmer)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De Zen van verkopen (David Bloch)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Succesvolle Crucial Conversations (Richard van Houten)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
De kracht van salescoaching (Ronald van den Berg)
Omgaan met verandering: een ware uitdaging! (David Bloch)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Hoe verkoopt u lucht? (Peter Stinckens)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Tunnelen of lummelen (Vladan Soldat)
Er bestaan geen tekorten (Hans Oelen)
Creativiteit versus structuur in de verkoop (Piet Aarts)
De eigenschappen van uw product doen er NIET toe. Maar wat dan wel? (Peter Stinckens)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
Is succesvol zijn moeilijk? (Hans Oelen)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
De sleutel voor succes (Hans Oelen)
Nieuwe kansen voor verkopers (David Bloch)
Commerciële Innovatie (Piet Aarts)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Verander! (Hans Oelen)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Niet WORDEN, maar ZIJN (Hans Oelen)
Organisatiemodel en hulpmiddelen (Piet Aarts)
Niemand zit op u te wachten (Peter Stinckens)
Samenwerken en samen beslissen (Piet Aarts)
Klagers weren, of juist niet? (Michel Hoetmer)
Inspirerende doelen en het plezier en succes in sales (Piet Aarts)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
Bewijs (Hans Oelen)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Los verkoopproblemen creatief op (Harro Willemsen)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Investeren in succes (Peter Stinckens)
Stuur me eerst maar wat meer informatie! (Michel Hoetmer)
Succes is maar één gedachte van u verwijderd (Hans Oelen)
Veranderende eisen aan verkopers (Ronald van den Berg)
Cross Selling: verlies geen verkoop (Peter Stinckens)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Tijd om de mannen van de jongens te scheiden (Harro Willemsen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Wilt u echt meer verkopen? (Richard van Houten)
Belangrijke succesfactoren op een rijtje! (Michel Hoetmer)
Let op uw denken, het bepaalt uw kwaliteit (Hans Oelen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Attitude: de ultieme salestool (Peter Stinckens)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Haalt u er uit wat er in zit? (Hans Oelen)
Personal Branding: wat is het en wat is het belang ervan? (Richard van Houten)
De meest succesvolle deal ooit die ik heb gemist (Harro Willemsen)
Waarop baseert de klant zijn beslissing? (Redactie Verkopersonline.nl)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Oorzaak en gevolg (Hans Oelen)
Zelfonderzoek voor verkopers (David Bloch)
10 Tips om meer te verkopen (Michel Hoetmer)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Zelfmanagement, noodzaak voor elke verkoper (Hans Oelen)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Hoe word ik de beste verkoper? (Harro Willemsen)
Succes is: Te Kiezen Hebben (Enno van Kersen)
Negativiteit - kunt u dit veroorloven? (David Bloch)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
Vlammen in de verkoop (Michel Hoetmer)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
Scoor met de 8 Verkoopwetten van Johan Cruijff (Richard van Houten)
Hoe verkoopt u volgens de SPIN-methode? (Verkoopgesprek)
Wat als u niet tot de klant doordringt (Enno van Kersen)
Overleef in steeds agressievere markten (Redactie Verkopersonline.nl)

De eigenschappen van uw product doen er NIET toe. Maar wat dan wel?

Wanneer u de vraag stelt aan honderd verkopers of managers wat hun organisatie te bieden heeft, zullen negenennegentig van de honderd u beginnen vertellen over hun producten en diensten. Die ene andere zal u beginnen vertellen over de waarde die ze hun klanten bieden.

De eigenschappen van uw product doen er NIET toe. Maar wat dan wel?

En weet u wat? Van die ene kunt u zeker zijn dat ze goede zaken doen! 



Uiteindelijk kopen klanten (particulieren of bedrijven) waarde. Het product of de dienst die u te bieden hebt, is slechts de drager van die waarde. Dat is het eerste wat u moet begrijpen. Laat me dit iets verder uitleggen. 



Producten en diensten zijn er bij de vleet. Voor elk van hen bestaat er een veelvoud aan alternatieven die min of meer gelijk zijn aan elkaar. De verschillen zijn – los van de reclameboodschappen – minimaal. De verschillen die we zien bestaan vooral in onze perceptie, voor de klant die meerdere verkopers spreekt, is het allemaal één pot nat. 



Positionering, imago en het 'verhaal' rond wat we te bieden hebben proberen hier een verschil te maken. Maar in realiteit kan elke verkoper dagelijks merken dat deze boodschappen voor de klant van relatief weinig belang zijn, ook als ze geloofwaardig genoeg zijn om door hem als realiteit te worden ervaren. En dat kan alleen indien ze gaan over de waarde die uw aanbod de klant kan bieden. 



Waarde 


Wat is die waarde dan? Laat ik het proberen verklaren aan de hand van een voorbeeld. Je kan een degelijke mp3 speler kopen vanaf enkele tientallen euro's. Zelfs voor minder. Toch spreekt heel de wereld over iPods. Er zijn maar weinig mensen te vinden die een iPod kochten die er niet laaiend enthousiast over zijn (mijzelf inbegrepen).



Wat maakt een iPod van driehonderd euro zoveel meer waard dan een eenvoudige mp3 speler van dertig euro? De muziekkwaliteit is beslist niet zoveel beter. Het gebruiksgemak is niet echt zoveel groter. De vormgeving en het design zijn waarschijnlijk beter dan dat van de meeste anderen, maar niet om dat prijsverschil te verklaren. Het geheugen is mogelijk groter, maar met een geheugenkaart kan je veel goed maken. 



Zelfs mensen die een telefoon met groot geheugen en een degelijke ingebouwde mp3 of mp4 speler, hebben daarnaast nog een iPod.

De waarde van de iPod bestaat uit een geheel aan ervaringsgebonden zaken, die de status van legende verkregen hebben en absoluut geloofwaardig zijn. 



De iPod heeft slechts één bedieningsknop (nu ja, drie, als je de aan/uit knop en de volume regeling wil meetellen). Het verhaal gaat dat hij de snelste mp3 speler ter wereld is. De mooiste, beste… Alles wat wij steevast over ons aanbod vertellen.

Maar het verschil is dat we het van Steve Jobs geloven, en dat men ons blijkbaar minder geloofwaardig acht. 



Hoe wordt deze waarde opgebouwd? 


Toen Apple zijn iPods begon te verkopen, waren er reeds tal van mp3 spelers voorhanden. Hoe slaagden zij er in om de markt te veroveren, waar bijvoorbeeld ZEN er niet in slaagde? De oorzaak van het succes wordt vaak bij iTunes gelegd, de reusachtige online muziekwinkel van Apple. Maar in het begin was hier geen sprake van. Bovendien hoef je niet over een iPod te beschikken om iTunes te gebruiken. 



Ook wordt er gesproken over de wonderbaarlijke kracht van Steve Jobs om nieuwe producten te lanceren via een perspresentatie. Daar start het inderdaad. Maar er is natuurlijk meer.

Apple communiceert zelden of nooit in de eerste plaats over producteigenschappen, maar steeds over de waarde die het product te bieden heeft. De eigenschappen komen pas op de tweede plaats. 



Zo werd de iPod voorgesteld als een kleine jukebox die u toelaat om uw ganse muziekbibliotheek op elk moment bij de hand te hebben. Dat was de waarde van de ipod. Andere merken positioneerde hun modellen op basis van geluidskwaliteit, geheugen en andere technische aspecten. 



Hetzelfde deden ze met de iPhone, iPad, MacBook air…. Slogans als 'alles wordt anders' spraken over de waarde die het product de koper kon bieden. De eigenschappen waren een bijkomstigheid. De eerste stap om waarde op te bouwen is deze als belangrijkste boodschap te brengen op alle fronten. In de reclame die men maakt, in de gesprekken die men voert en in elke boodschap die men geeft. 



En u? 


Vergelijk deze aanpak nu met uw aanbod. Neem de reclamefolders van uw organisatie even bij de hand en begin te lezen. Waar spreekt u over? Neem een dictafoon mee en tape uw klantenbezoeken. Waar spreekt u over? Ik durf wedden dat – indien u een van de 99 bent – u spreekt over de kwaliteiten en kenmerken van uw product. 



Mogelijk zal u reageren op deze boodschap zoals vele anderen. Ja, Peter, Ik volg je en je hebt gelijk, maar voor ons product/dienst kunnen we niet anders dan…. Onze klanten moeten toch weten dat….. bovendien hebben wij geen Steve Jobs in huis…' 



Prima, uw visie en daar heeft u recht op. Maar in alle eerlijkheid, u heeft geen Steve Jobs nodig. Al wat nodig is, is het maken van een keuze. Welke waarde wil u uw klanten bieden? En dat is wat zo moeilijk is voor vele mensen en organisaties. We willen immers alles voor iedereen zijn.



Uw waarde 

Alles voor iedereen zijn is onmogelijk. Daarom is de keuze voor een absolute waarde belangrijk. Nadien kunt u andere aspecten aan deze waarde koppelen (zoals Apple alle andere zaken zoals design, gebruiksgemak enz… koppelt aan de waarde dat u op elk moment uw ganse muziekbibliotheek op zak heeft). 



Maar de eerste stap is de keuze voor een absolute waarde. Alle mp3 spelers bieden u de gelegenheid om uw complete muziekbibliotheek bij te hebben, maar Apple claimde dat gegeven als waarde en scoorde er mee. 



Welke waarde voor uw klanten gaat u claimen? Durft u alle andere kenmerken en mogelijkheden even los te laten, en eerst geloofwaardigheid te komen via een duidelijke en onweerlegbare claim op een absolute waarde? 



Andere voorbeelden 


Als u denkt dat Apple de ver-van-mijn-bed show is, dan moet ik u tegenspreken. Kijk naar elke succesvolle organisatie in uw buurt. Ze doen exact het zelfde. Neem Cardoen bijvoorbeeld. Hun waarde? Bij ons kunt u wagens vinden van elk merk aan de beste prijzen. U hoeft niet rond te rijden, een plaats met een immense keuze. 



Of kijk even naar het succes van de senseo. Koffie van restaurant kwaliteit bij u thuis. Of kijk naar de Colruyt: de beste prijzen gegarandeerd. Allen bieden ze één duidelijke waarde. De rest komt later.



Kijk nu naar uw eigen aanbod. Welke waarde heeft u te bieden?

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,0
(24 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Bastiaan pieroelie

Mooi verhaal en het klopt ook maar dit is de vertaling van het verhaal van Simon Sinek. Om een duidelijk beeld te krijgen van dit verhaal met beeld, geluid en uitleg, google the golden circle van Simon Sinek. How great leaders inspire action. Deze video is zeer aan te raden en zal een ander beeld van sales en zakendoen geven! ( bij mij in ieder geval wel ;-)

Historie Meubelen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

In onze webshop maken wij momenteel een verschuiving van product specificaties naar een opsomming van alle voordelen. Er valt toch heel wat te vertellen over bijvoorbeeld de veelzijdigheid van een dienblad;

waterafstotend, voor buiten en binnen geschikt, neutrale kleur; past in veel interieurs, licht dus gemakkelijk op te tillen. etc etc

De specificaties zoals afmeting en houtsoort worden minder aandacht aan gegeven. De klant investeert (dit woord gebruiken wij trouwens ook steeds vaker in plaats van 'kopen') in een verbetering van zijn/haar leefsituatie.

Geef de klant dus concrete redenen en meerwaarde.

Klein punt nog. Zie je soms in de supermarkt op pakken vanillevla een rode sticker zitten met 'verbeterde receptuur'? Soms is alleen de sticker het nieuwe.
Maar het zorg voor extra omzet, nieuw trekt aan en is altijd interessant.

Onze 'rode sticker' is (om bij de dienbladen te blijven) 4 zachte viltjes gratis bijgeleverd bij ieder dienblad, zodat de ondergrond niet beschadigd.

Omzet verhogende meerwaarde en een stap voor op de concurrent.

Melike

Interessant artikel. Ik ben het ermee eens dat 'waarde verkopen' de succesfactor is voor veel bedrijven. En Apple is zeker een merk dat waarde verkoopt. Echter, mijns inziens is bij Apple de grootste waarde die ze verkopen status. Apple heeft zijn producten als exclusief, designvol en duur gepositioneerd. Als je een Apple product hebt 'hoor je bij deze exclusieve groep'. Veel klanten zal het dan ook niet uitmaken wat de geclaimde fucntionele waarden van de Apple-producten zijn. Zeker in deze tijd waarin de meeste merken zoals bijvoorbeeld Samsung dezelfde functionele waarden (in sommige gevallen zelfs betere waarden) kunnen verkopen...

Piet

Ik ben het eens met de eerste opmerking. Niet echt chique om een bronverwijzing achterwege te laten.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel