Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)

Negativiteit - kunt u dit veroorloven?

Misschien zet deze vraag u aan het denken. Maar ja, in hoeverre beheerst u werkelijk de stroom aan gedachten die schijnbaar vanuit het niets de herrie tussen uw oren veroorzaakt? 

Negativiteit - kunt u dit veroorloven?

Keus
De bekende schrijver Aldous Huxley zei ooit: Het leven draait niet om wat u overkomt, maar om wat u doet met wat u overkomt. Hij impliceert de ware keus die we hebben, simpel gezegd de keus om positief of negatief te denken en naar de wereld te kijken.

Mind
Meditatie leert dat het onmogelijk is om de Mind (om de Engelse uitdrukking te gebruiken vanwege de beperktheid van het Nederlands 'geest', 'gedachtengoed', 'gedachten') te doen ophouden met pruttelen en malen. Wat we wél kunnen, is leren er afstand van nemen. Vergelijking: u zit in een druk restaurant met een vriend te praten; u geeft alle aandacht aan wat de vriend zegt, u hoort zijn woorden; uw aandacht verslapt, en u hoort de geluiden om u heen.

Hoofd of hart?
We kunnen kiezen om naar de stroom der gedachten te luisteren, om er gehoor aan te geven, om mee te varen in deze stroom. Of, we kiezen om er afstand van te nemen om ruimte te maken voor de speciale geschenken die zich openbaren alleen in het hart.

Praktijkvoorbeelden
Een voorbeeld op een meer praktisch niveau: veel van u lezers zullen op hun boekenplank het tweedelige Nederlands-Engels woordenboek hebben staan. Werp er even een blik naar, en ik durf te wedden dat meer dan 80% van u dag in dag uit onbewust kijkt naar de kaften met de letters N-E, E-N ... Positieve of negatieve input? (Mail me zodat ik deze statistiek kan bevestigen!)
Een typisch Nederlandse uitdrukking is: Hier ben ik (nog) nooit geweest! Ik, als onschuldige buitenlander zeg: Hier kom ik voor het eerst! De Nederlander vraagt: Zou je het niet leuk vinden om met me uit te gaan eten? Ik vraag: Zou je het leuk vinden om met me uit te gaan eten?
Zo zijn er veel voorbeelden van onbewust gebruikte negatieven in de taal; grammaticaal kloppen ze wel, alleen luidt het advies: 'ont-niet' uw taal!

Verandering
Omdat u de waarde van het woord neen kent, luidt mijn stellig advies dat u de volgorde van de woordenboeken wijzigt zodat uw ogen een positieve instructie registreren, en niet meer het negatieve N-E E-N.

Weten zonder weten
Om een stapje verder langs het pad van deze gedachtegang te nemen: u herkent vrijwel zeker het voorbeeld van de komst van de post en u wéét dat er een brief bij ligt van een bepaalde vriend; of de telefoon rinkelt en u wéét wie u belt; of u loopt op straat en u wéét dat iemand naar u kijkt (u draait zich om – u wéét precies de juiste richting – uw ogen ontmoeten de blik van de ander ... het begin van een nieuw liefdesverhaal? Of een spionage-roman?).

Esoterie
Net zoals Soefisme de mystieke kant van de Islam is, zo is de Kabbala een uitdrukking van de mystieke kant van het Joodse geloof. In de Kabbala staat een nadrukkelijk verbod op het negatief praten én denken over anderen. Om dit concept nog tot extremen te brengen: Voodoo is alom bekend om z'n zwarte magie, de combinatie van de kracht van negatief denken en het geloof in de werking van deze (vernietigende) kracht.

Creatief denken
In 1924 zei Henry Ford: Als je denkt dat je kunt, of denkt dat je niet kunt, zal je altijd gelijk hebben. De creatieve kracht van denken – voor goed of voor kwaad – vormt de basis van alle programma's voor zelfhulp en ontwikkeling. Zelfs de eenvoudigste testen in kinesiologie en dergelijke methodes leveren ondubbelzinnig bewijs van hoe negatief denken de fysieke energie doet verslappen – of het draait om gedachten, woorden hardop uitgesproken, of zelfs een afkeurende blik van een ander.

Tip
U kunt terecht concluderen uit dit korte artikel dat u terdege de keus heeft in hoe u zich uitdrukt en in hoe u naar gebeurtenissen en mensen in uw leven kijkt. Hierin ligt de essentie van een energy boost die u niets kost en is gezonder dan een sterke espresso!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Zelfontwikkeling, Positief denken
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,4
(10 stemmen)
Reacties

Maurice Heuts |  http://www.moyoga.nl/

Ik heb mijn woordenboeken al omgedraaid!

Goed zo, Maurice!
En nu steeds opletten in je dagelijks woordgebruik.
Je hebt een aantrekkelijke site.
Tips:
- alles met @ is een e-mailadres; dus mag je de aanduiding 'e-mail' weglaten!
- gebruik een 'contactformulier' zodat je @-adres onzichtbaar is voor 'harvesters' (zo beperk je spam).

Hartegroet,

DAVID

Herman

Inspirerend.
Neem nu zelf ook eens het Nederlands woordenboek ter hand en zoek alle mogelijke betekenissen van het woord 'geest' eens op. Je zou er aardig van versteld staan hoe ruim dit begrip in onze eigen taal toch kan worden ingevuld. ;-)

Dank je voor je oplettendheid, Herman, en je waardevolle input.
Misschien is JUIST de brede mogelijkheid voor 'geest' nog méér reden om te focussen door 'Mind' te gebruiken!
(Kleine vergelijking: de veel verschillende (vermeende) betekenissen van 'c.q.' zijn juist dé reden om deze uitdrukking te vermijden.)
In ieder geval, je hebt genoten (?) van mijn artikel en je waardeert de essentie en nut ervan ...

Hartegroet,

DAVID

N.B. Kijk ook eens naar Blochs Blog op m'n site, zeker naar 'Gemiste verkoopkansen' in het archief van september.

Sebastiaan

Beste David,

Mooi artikel ! Wat mij erg veel opvalt de laatste tijd is ( of het nou toeval is ;)?) Dat alles valt of staat bij je state of mind. Ik begon met het lezen van The Secret en kwam in aanmerking met de law of atracttion. Nou moet ik aangeven dat er sommige dingen instonden waar ik anders over denk, maar er ook heel veel stukken instonden die wel overeenkwamen.

Ik zit zelf al jaren in de verkoop en vind het erg interresant om zoveel mogelijk informatie op te doen over de verkoop, de psychologie erachter, hoe mensen te overtuigen of te motiveren.

Pas sinds een aantal maand verdiep ik mij in de gedachten van iemand ( Bijvoorbeeld NLP) Het valt mij op dat de regel van 7% Verbaal 38 % Hoe je het zegt (intonatie) en 55 % Non verbaal altijd opgaat.

Wanneer je zegt dat je erg blij bent maar je hebt een gezicht dat op half 6 staat en je houding is er ook niet na, dan gaat men altijd uit van het non verbale.

Om terug te komen op jou verhaal, ben ik het er helemaal mee eens dat je negativiteit moet voorkomen. Het valt mij op dat wanneer je negatief denkt en dus ook negativiteit uit dat aanstekelijk is. Aan de andere kant ( en dit is het mooie eraan) is het tegenovergestelde van negativiteit... positiviteit nog meer aanstekelijk.

Voor de rest ga zo door David ik kijk uit naar je volgende berichten !

Mvg.
Sebastiaan

Dank je, Sebastiaan, voor je openheid - want ANDEREN lezen ook jouw bericht. En ik meen dat dit soort reactie ook bijzonder aanstekelijk en aanmoedigend werkt.
Zelf ben ik bijna 35 jaar geleden begonnen te ontdekken hoe de processen, zoals jij beschrijft, werken. En ik heb ze uiteraard toegepast. En veel meer.
Pas einde jaren 80 begon ik ze op de markt te brengen in Nederland, en boekte fenomenaal succes. Nu, met een nieuwe, jongere golf 'ontdekkingsreizigers' is het tijd om mijn kennis en vooral deskundigheid weer volledig uit de kast te halen.
Voor mij 'oud' (de kracht van ervaring), voor velen 'nieuw' en heel spannend!
Kijk verder in het archief, Sebastiaan, en ook in mijn Blog op m'n site.

Hartegroet,

DAVID

Maurice Heuts |  http://www.moyoga.nl/

Dag David,
Dank voor je compliment en de tips!

Het letten op je woordgebruik is overigens geen sinecure!
Een boekje dat mij aardig op weg heeft geholpen is een Ankertje van Paul Liekens: Gevangen in de Taal.

Groet! Maurice

Wat je zegt, Maurice - ook ik vraag anderen om MIJN teksten wel eens na te kijken.
Ik zie m'n eigen fouten over het hoofd terwijl ze in 'vreemde' teksten meteen opvallen.

Ja, Paul Liekens heeft een scherpe kijk op taal en hoe het de gevangenis van onze conditionering is.
Gelukkig heb ik Nederlands als volwassene geleerd ...

Een van mijn stokpaarden is hoe Nederlanders zeggen "Ik ben het met je oneens" maar eerder "Je hebt gelijk" dan "Ik ben het met je eens".
Zelf heb ik niemand nodig om MIJ te vertellen dat ik "gelijk heb" - want dat héb ik altijd (voor mezelf) - anders had ik iets anders gezegd.

Pluk de dag ...!

DAVID

Sjoerd van Esch

Hi David,

RAAK! Dat is mijn eerste reactie op je artikel. Ongetwijfeld heb je ook gezien dat als je de woordenboeken omdraait, je het woord ENNE krijgt... ENNE is te beoordelen als een verbastering van EN (in de spreek- en SMS-taal van tegenwoordig best veel gebruikt). Los van wat je van het gebruik van ENNE in de Nederlandse taal vindt, symboliseert het een soort van constante nieuwsgierigheid en het toevoegen van informatie die zinvol kan zijn. Bijvoorbeeld: "...en hoe gaan we dat aanpakken?" "...en waarom lukt zoiets wel of niet?" "...en wat zijn de alternatieven?" Zomaar een paar voorbeelden van vraagstelling die voort kunnen komen uit zowel een positieve of negatieve insteek in een gesprek. Verbonden door het woord EN, hetgeen automatisch een toevoeging in zich heeft. Als je het mij vraagt betekent 'toevoeging' op zich per definitie toegevoegde waarde als je het mij vraagt.

Een ander sprekend voorbeeld waar wij ons Nederlanders graag van mogen bedienen is het woord MAAR. We MAREN wat af met elkaar, tegen het irritante aan! In 1998 ben ik een tijd in de VS geweest, waar ik een gevleugelde uitspraak hoorde: "Everything before BUT is a lie!". Alles voor het woord MAAR is een leugen! En het is waar. Iets simpels als een reactie die begint met "Ja, maar...": daarmee bedoeld men dus: "Nee, want...". Als alles voor het woord MAAR in ons taalgebruik een leugen is, dan liegen we wat af in dit land. Het beperken van het gebruik van het woord MAAR (of om in jouw terminoligie te blijven: ont-maren) levert tesamen met het 'ont-nieten' een heel andere gespreksdynamiek op. Sinds 1998 probeer ik mijzelf te 'ont-maren', 10 jaar later zal daar het 'ont-nieten' aan worden toegevoegd.

Het blijft een feest om je 'te lezen' David! DANK!

Hartelijke groet,
Sjoerd

Zoals gebruikelijk, Sjoerd, weet jij ook de spijker op de kop te slaan met je rake praktijkvoorbeelden ... die bevestigen wat ik al jaren verkondig.
Ik ontdek steeds meer hoe 'de oude leer' (wijsheden) opnieuw ont-dekt worden. Spannend en boeiend tegelijk.
Sjoerd, wij etten ons gesprek voort!

Hartegroet,

DAVID

Ben Alberts

Goed stuk en helemaal waar, goed om de confrontaties te lezen en daar voor jezelf bij stil te staan. Dan merk je dat er toch flink wat negativiteit in dagelijkse zaken zit, wat je eenvoudig kan doen omkeren.

Errol van Engelen |  http://www.bizzmaxx.nl

Negativiteit komt helaas veel voor. In een slechte economische tijd meer dan in een opbouwende economie, maar het is nooit helemaal weg. Nu kan je daarvoor je mindset omschakelen naar positief en je prettger voelen en meer succes hebben.

Als ik in mijn vakgebied - sales en marketing kijk - heb ik veel positieve mensen terug zien vallen naar negativiteit. Hoe komt dat? Vaak zien we dat samenwerking in een bedrijf van belang is om goed te scoren. Je zou dus denken sales en marketing - beide commercieel - kunnen goed samenwerken.

Fout gedacht! Marketing stuurt leads door waar Sales niets mee kan en gaan hun eigen bestand aanleggen. Na enige tijd gaat dit tot frictie leiden en ontstaan er twee afdelingen die niet kunnen of willen samenwerken. De baas van beide afdelingen wil iedereen te vriend houden en heeft een 'laissez faire' aanpak. Ondertussen wordt iedereen wel geconfronteerd met niet te halen targets.

Kernvraag: hoe blijft een positieve manager of professional in zo'n omgeving positief?

Dank je, Ben, voor jouw bevestiging.
Wél vraag ik je (= jou) over wie jouw 'je' gaat. Zeker niet over mij, toch?
Let wel: zelf gebruik ik heel zelden het woord 'je' in de algemene zin terwijl ik terdege een beweging zie om de woorden 'ik' en 'me/mij' te vervangen door 'je'. Dit is maar een aspect van wat ik NNL (NieuwNederlands) kies te noemen. Zelf blijf ik - als buitenlander - zo correct mogelijk NL schrijven en spreken.

Errol komt met iets heel anders. De oude strijd tussen Sales en Marketing is al lang in de meeste vooruitstrevende bedrijven opgelost door de twee afdelingen samen te smelten.
Zo te lezen, Errol, heb jij een boeiende uitdaging (die voor jou een probleem is!) binnen jouw organisatie! Een consult voor jou en/of je baas zou zeker uitkomst bieden ...
Wat jouw kernvraag betreft, is het antwoord eenvoudig. Op het moment dat iemand in staat is om de 'mind games' te zien voor wat ze zijn en IN VERBINDING komt met zijn ware zelf en zijn diepste waarden, dan verdwijnt de problematiek.
Dat het potentieel veel innerlijk werk vergt om de juiste verbinding te maken, maakt alleen deel uit van de persoonlijke ontwikkeling en spirituele groei die inherent zijn aan dit hele onderwerp.

Errol van Engelen |  http://www.bizzmaxx.nl

David,

Dank voor je feedback. De uitdaging die ik heb beschreven geldt niet zozeer voor onze eigen organisatie. Onze dienst is het om sales en marketing te laten samenwerken. Met name voor zaken als lead generation, lead management en analytics.

Antwoord op mijn kernvraag is niet helemaal duidelijk. Als iemand wil veranderen, maar hij heeft te weinig 'power' (oftewel hij zit wat lager in de rangorde), Hoe gaat hij dat voor elkaar krijgen?

Dank voor het ophelderen van een misverstand - voor mij en voor andere lezers, Errol.
Wat betreft de situatie of 'uitdaging' die jij beschrijft: ik heb te weinig informatie om daar iets nuttigs over te zeggen.
Maar nu je kernvraag, die nu duidelijker is. Persoonlijke ontwikkeling is een fascinerend proces dat aansprak maakt op de vier gebieden van fysieke, mentale, emotionele en spirituele. Maar 'power' binnen een organisatie kan zowel persoonlijk als functioneel zijn.
Je vraag raakt te veel zaken voor een 1-2-3-antwoord, althans door mij! Misschien iemand anders ... maar op een ander forum!

Spelen met taal - meestal zinnig, soms voor de lol - is een van mijn dagelijkse bezigheden. Ik herken veel in je verhaal en sluit mij ook zeker aan bij de conclusie dat wij allen steeds opnieuw weer een keuze hebben. Wat onmogelijk lijkt kan daardoor zomaar ineens mogelijk worden. In het Engels is er dit verband nog een leuk gedachtensprongetje te maken met het woord 'impossible'. Beetje schuiven, apostrophe plaatsen en je hebt: I'm possible. Dat vinnik nou leuk.

Van<br>
IMPOSSIBLE<br>
naar<br>
I'M POSSIBLE
</p>

<p>
Van<br>
RESPONSIBILITY<br>
naar<br>
RESPONSE ABILITY
</p>

<p>
Van<br>
INTIMACY<br>
naar<br>
INTO ME I SEE
</p>

<p>
Ja, dat gaat leuk op z'n Engels.<br>
Dank, Leon (of: Léon?), voor je waardevolle input!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel