Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)

Hoe word ik de beste verkoper?

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Wilt u nog beter worden in het commerciële vak? Deze vijf tips leggen de basis voor snelle groei.

Hoe word ik de beste verkoper?

Daar zit u dan. Enkele jaren commerciële ervaring, enthousiast over uw vak, veel inhoudelijke kennis over de markt en producten opgedaan en diverse cursussen en trainingen achter de kiezen. En toch mist u nog af en toe opdrachten die u had kunnen pakken. U bent soms jaloers als u ervaren collega's soepel om ziet gaan met moeilijke gesprekspartners.
 
Blijf uzelf ontwikkelen
Kortom, u voelt dat u nog veel beter kunt worden in het commerciële vak. Ik geef een aantal tips om uzelf blijvend te ontwikkelen en de beste commerciële professional te worden binnen uw branche:  
 
  • Lees
    Lees boeken
    , minstens één per maand. Begin bij de klassieke uitgaven op het gebied van verkoop. Absorbeer de tips, cases en andere aanbevelingen. Wees kritisch, evalueer wat het best bij u past. Test ideeën uit in de markt. Herhaal wat goed werkt en vergeet wat niet werkt.
  • Lees
    Lees kranten en websites
    en vooral het zakelijke nieuws. Natuurlijk leest u al uw vakliteratuur, maar dat is niet voldoende. Weet wat er speelt op zakelijk gebied en u zult een waardig gesprekspartner worden voor al uw klanten.
  • Kijk
    Kijk naar de goede programma's op televisie
    . Pak geregeld programma's mee waar u als commerciële professional iets van kunt leren. Kijk hoe goede interviewers te werk gaan, observeer politici en andere communicatieprofessionals.
  • Vraag
    Praat met collega verkopers en vraag feedback en advies
    . Vraag de mening van senior collega's die u hoog hebt zitten. Zowel binnen als buiten de verkoopvergadering. Stel uzelf ook op als aanspreekpunt voor junior verkopers, die ú kunt adviseren.
  • Leer
    Blijf trainingen en opleidingen volgen
    . Een leven lang leren is een must. Voetballers staan dertig uur per week op het trainingsveld. Ga ook naar lezingen en seminars en laat u blijvend bijscholen en inspireren. Grijp de microfoon, stel kritische vragen en durf uw nek uit te steken.

Tip
Lees, lees, kijk, vraag, leer en wordt beter. 

Harro Wilemsen
Presentpresents.com

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,7
(113 stemmen)
Reacties

Leuk verhaal maar als je als commerciele man dit niet zelf weet en doet moet je heel snel de commercie verlaten.

Harro Willemsen |  http://www.presentpresents.com

Natuurlijk behoor je dit als commerciele man of vrouw allemaal te weten. Ik spreek honderden commerciele mensen per jaar in trainingen, op congressen en tijdens netwerkgelegenheden. En slechts een fractie daarvan leest regelmatig over zijn of haar vak in salesvakbladen, als ik daar naar vraag. Boeken worden overigens nog minder gelezen.

Als iedereen die weinig aan vakontwikkeling doet het commerciele vak moet verlaten, zijn de files snel opgelost vrees ik.

Jean-Pierre Kindt |  http://www.nederlandsslaapcentrum.nl

Graag wil ik op de hoogt blijven van ontwikkelingen en nieuwsbrieven met alle nuttige tips en info wat er is om mezelf blijven te bijschaven. Ben mezelf ervan bewust dat ik het vak verkopen in me heb, (de laatste jaren). Ik sta voor veel kennis open.

Jeanet

Ik ben het eens met Harro. Ik lees enorm veel boeken op het gebied van sales, psychologie, vakgerichte literatuur, luister naar de juiste programma's, heb van mijn auto een rijdende universiteit op wielen gemaakt, kijk op TV naar interviewtechnieken en spar met collega's. Ik merk wel dat ik een van de weinige ben die zoveel doet voor haar vak. Opmerkelijk vind ik, want verkoop is ook een vak waar je altijd in blijft leren. Ik geef toe dat ik nogal erg fanatiek ben.
Ik stuit echter altijd op verbaasde reacties als ik andere verkopers om me heen vraag welke boeken zij de laatste tijd hebben gelezen. Ik heb ooit mijn manager gevraagd welke boeken hij me kon aanbevelen, maar het antwoord moest hij me schuldig blijven, want hij was druk met ......

Harro Willemsen |  http://www.presentpresents.com

@Dudley

Kwaliteit en kennis zijn inderdaad verschillende dingen en met alleen kennis kom je niet ver.

Maar de titel van het stukje is "Hoe word ik de beste verkoper?" En daarbij is het essentieel dat je werkt aan zowel je kennis als je kwaliteiten, wil je de beste in je vak worden.

De tijd dat verkopers de taak hadden om alleen de waarde van het eigen bedrijf te communiceren aan klanten zijn toch echt voorbij. Verkopers moeten waarde toevoegen, aan tafel bij de klant. Om dit te bereiken moet je kunnen putten uit een breed pakket aan kennis over de markt, bedrijfsprocessen en heersende problemen die spelen bij je (potentiele) klantenkring.

Het feit dat je goede kwaliteiten en vaardigheden bezit (luisteren, vragen stellen enz) is een voorwaarde. Maar ook daarin kan je vrijwel eindeloos jezelf blijven trainen en verbeteren.

Als je niet echt de ambitie hebt om echt goed te worden in het verkoopvak hoef je jezelf ook niet echt in te spannen. Maar wil je goed worden, dan moet je aan bak.

harro

Thomas

Goedemorgen verkopers:

Ik zit sinds kort in de handel *bruingoed/witgoed* en opleiding gaat van start in September. Wil me zelf in zeer korte tijd kunnen ontplooien tot een topverkoper of eventueel een andere functie binnenin het bedrijf.
Ik citeer:
"Daar zit je dan. Enekele jaren commersiële ervaring ... traingen achter de kiezen"

Mijn mening hierover is: Dit is de basis die je eigenlijk al hoort te weten wil je uberhaupt het vak verkoper leren worden.

Verkopen is van elk apparaat zoveel mogelijk kennis afweten, zodat je elke vraag van een klant gelijk kan beantwoorden, zonder enige twijfel!
Sommige klanten komen niet met vragen, zorg dan dat je je zoveel mogelijk kan inleven in die klant.

Graag feedback,
Thomas.

Harro Willemsen |  http://www.presentpresents.com

@Thomas, wat korte feedback op je vraag

Topverkoper worden in korte tijd is vrijwel onmogelijk. Net zoals topvoetballer, topchirurg, topadvocaat in korte tijd niet mogelijk is. Dat kost jaren, en veel willen investeren in je vak. Naast natuurlijk dat talent een rol speelt (die overigens niet doorslaggevend is).

De tips die ik geef zijn bedoeld om verkopers die goed zijn in hun of haar vak nog beter te laten worden. Dat betekent keihard werken en veel energie in je eigen ontwikkeling stoppen.

Kennis van producten die je verkoopt is een voorwaarde. Natuurlijk weet je alles af van de wasmachine, videocamera of computer die je verkoopt. Maar dat is pas het begin.

Het feit dat je goed wil worden in je vak is misschien wel de belangrijkste voorwaarde om jezelf te verbeteren. Mijn boekenkast puilt uit met honderden boeken over sales en ik lees nog steeds twee boeken per maand...en leer uit elk boek weer iets nieuws.

Ik hoop dat je hiermee wat kan Thomas...

groet,
harro

Thomas

Beste Harro,

Dankjewel voor je feedback, is nuttige informatie die je me gegeven hebt.

Mijn manager geeft als tip: Leer van bijvoorbeeld de 100 tv's die in de winkel staan, maar 4 tv's uit je hoofd, denk hierbij aan alle voordelen ten opzichte van een andere tv en speel deze door naar een klant.
De 4 tv's die ik dan uit zal kiezen, zijn de tv's waar allicht voor mij de hoogste premie opzit.

Maar hier ben ik het niet mee eens, wil gewoon de algemene basis weten van een tv.

Wat voor tips kun jij mee geven als nieuwe verkoper? Wat moet ik in het begin leren doen?

Groeten, Thomas.

Thomas

Mischien heb je hier eventueel ook een boek/ andere informatie te koop voor?

Sebastiaan van der Meer

Beste Thomas,

Ik zit al een aantal jaar in de verkoop en geef sinds kort ook trainingen aan beginnende verkopers. Als hele grote tip kan ik je geven dat je altijd in het voordeel van de klant moet praten en bovenal altijd goed moet luisteren. Het is een misverstand dat mensen die goed kunnen lullen goede verkopers zijn.

Het helpt natuurlijk wel als je sociaal bent en een goed gesprek kan houden met de klant, maar dit gesprek hou je pas nadat je genoeg vragen hebt gesteld aan de klant om zo een product aan te bieden die op de wensen en behoeften van de klant inspelen.

Ik zit zelf ook nog steeds in de detailhandel verkoop en ben dus elke seconden van de dag met klanten bezig. Zelf vind ik verkopen het mooiste wat er is.

Zoals bovenstaand stuk al vermeld is het natuurlijk wel van belang dat je genoeg blijft lezen over het vak verkopen zelf en over de producten die je verkoopt.

Wat betreft de mening van je nieuwe werkgever ben ik het niet helemaal mee eens. Je geeft zelf al aan dat je de voordelen ten opzichte van de andere televisies moet weten ( Dus moet je ook weten wat er op de anderen zit) Ik werk zelf ook in een winkel waar er wel gestuurd wordt op bepaalde producten. Als ik je een tip mag geven doe ik in de volgende stappen het sturen :

1. Ik vraag de klant naar de specifieke wensen en behoeften van de klant.
2. Ik luister om aandachtig mee te denken met de klant
3. Aan de hand van alle wensen geef ik het product aan wat aansluit op de wensen ( natuurlijk altijd diegene waarop gestuurd moet worden)
4. Wanneer je bijvoorbeeld een samsung tv moet verkopen en de klant wil een sony kun je altijd "VRAGEN" wat de redenen zijn dat hij Sony wil.
5. Weerleg die redenen met argumenten om bijvoorbeeld toch samsung te verkopen ( aan de hand weer van de wensen en behoeften van de klant)
6. Vat alles samen
7. Sluit af
8. Wanneer de klant toch nog zoiets heeft dat hij nog wil nadenken, nooit de klant zomaar weg laten lopen, vraag beleefd wat redenen zijn waarom hij nog wil nadenken.


Thomas ik wens je heel veel plezier bij je nieuwe werkgever en mocht je nog vragen hebben betreffende verkopen mag je me altijd mailen.

Ik ga heerlijk op vakantie ( reis gewonnen naar Ibiza + Samsung tv ) Ik hou reacties hier op in de gaten. Fijne avond iedereen

Thomas

8. Wanneer de klant toch nog zoiets heeft dat hij nog wil nadenken, nooit de klant zomaar weg laten lopen, vraag beleefd wat redenen zijn waarom hij nog wil nadenken.

8. Nooit aangedacht, heb over dit punt nagedacht en zag dat de 1e verkoper hier rekening mee hield door te vragen: "meneer/mevrouw, waar twijfelt u aan?"

Dan krijg je altijd wel een reachtie terug.

Sebastiaan, ook jij bedankt voor de informatie.
Ik wens je veel plezier in Ibiza en met je nieuwe Samsung tv!

Btw, mischien weet jij wel waar ik een boek kan kopen dat te maken heeft met beginnend verkoper..?

Groeten.

Sebastiaan

@ Thomas,

Goede verkopers zijn mensen die veel vragen aan de klanten. Het is 20 % vragen en 80 % luisteren. Het feit alleen al dat je er zo fanatiek mee bezig bent vind ik mooi. Dat geeft echt wel hoop voor jou als topverkoper. Ik vind verkopen neit alleen maar mijn vak ik zie het ook als een leuke hobby van me. Ik probeer er zo goed mogelijk in te worden. Iemand die goed kan verkopen kan ook goed contact maken met mensen.

Op jou vraag qua boeken kan ik je de volgende aanraden

Invloed - Robert B. Cialdini
Succesvol overtuigen - Roger Dawson
Het groene boekje om je zin te krijgen - Jeffrey Gittomer
Zo wordt u een topverkoper - Dale Carnegie
Zo maakt u vrienden en goede relaties - Dale Carnegie

Zijn echt aanraders !! Maar wat mij in alle boeken opvalt is dat het centrale thema niet bij je zelf ligt maar in de interrese in iemand anders. Vooral de laatste is leuk voor je. Ik hou er van om deze boeken te lezen want het geeft me weer nieuwe inzichten. Met elke iets wat ik leer en waarmee ik wat kan ben ik blij. Ik zou voor jou als beginnend verkopen Als eerste Succes vol overtuigen en Zo wordt u een topverkoper lezen. Het zijn boeken waar heel veel in staat wat je misschien al weet maar waar je wel van heel veel thema's bewust wordt. Laat me alstublieft weten hoe je de boeken hebt gevonden. Ze helpen je echt in je verkoopvaardigheden.

Thomas

Hallo Sebastiaan, bedankt voor je reactie naar aanleiding van mijn bericht.

"Ik vind verkopen neit alleen maar mijn vak ik zie het ook als een leuke hobby van me."

Juist, hetzelfde als ik heb. Verkopen is inderdaad een hobby. Een voorbeeld uit de praktijk van 17 juni: Er kwam een stel in de winkel dat een nieuwe LCD scherm wilde kopen tot een bedrag van max 500 euro. Ze gingen weg met een toestel van 1079 + garantie van bijna 150 euro. Dit geeft mij een super goed gevoel.

Verkopen is gewoon op het gevoel van de mensen afgaan, zorgen dat ze jou weten te waarderen op de manier hoe jij bent.

Ik probeer zoveel mogelijk te denken aan de gevoelens van de mensen, hebben zij een goed gevoel bij een philips tv, dan houd ik het ook bij een philips tv.

Ik ga nu kijken op het internet voor de boeken van Dale Carnegie, eventueel leen ik ze van de openbare bibliotheek.

Groeten, Thomas.

Thomas

BTW, wou iedereen graag bedankenv oor de reacties op mijn voorgaande berichten. Vind het geweldig dat "onbekende collega's" toch nog tijd investeren in een niewe verkoper. Dank jullie wel ^^.

tijger_to@hotmail.com

Heb de 2 boeken waar je het over had van Dave Carnegie besteld via bl.com, prijzen waren rond de 20 euro per boek.

Heb reactie's bij beide boeken gelezen en ben erg onder de indruk. Met name het boek "Zo maakt u goede vrienden en goede relaties" zal ik op dit moment goed kunnen gebruiken.


Waar ik momenteel op mijn werk aan moet gaan werken is het verkopen van garantie, dit is het echte werk maar is moeilijk ook. Sta momenteen op een percentage van 3,4 procent :$, wil je je premie volledig uitbetaald krijgen wordt er 5,5% van je verwacht. Hier moet ik dus nog hard aan gaan werken.

Sebastiaan

@ Thomas

Leuk om het voorbeeld te lezen van je en je houding ten opzichte van verkopen. Als je het als een hobby gaat zien en je doet er alles aan om beter te worden ben je al op de goede richting. Graag zou ik wel willen weten waarom ze toch voor meer dat het maximum bedrag hebben besteed ?

@ Tijger,

Mag ik vragen in wat voor sector je werkt en wat de garantie precies inhoudt, misschien heb ik dat wat praktisische en handige tips die je eventueel zou kunnen gebruiken om te kijken of ze effect hebben voor jou verkoop.

Thomas

"Graag zou ik wel willen weten waarom ze toch voor meer dat het maximum bedrag hebben besteed ?"

Sorry, ben de laatste dagen niet meer online geweest. Ze zijn voor het maximale bedrag gegaan omdat ze na een half jaar geen spijt van hun aankoop wilden hebben, daarom wilde ze het liefst een Full HD scherm kopen. Deze heb je al vanaf een prijs van 32 inch maar de philips van 1079 had een perfect contrast van 35.000 : 1.

Deze mensen waaren snel omgepraat.

Groeten, Thomas.

Jean-Pierre Kindt |  http://www.nederlandsslaapcentrum.nl

Graag wil van alles dat met het vak verkopen heeft te maken. Ik wil er ook meer tijd voor gaan maken om ervaringen met elkaar uit te wisselen. Ik heb ook een vraag of er een boek is om te weten hoe bewust je bent van je eigen kunnen, omdat ik regelmatig onzeker ben en twijfel over mijn eigen kunnen. Ik wil weten of ik werkelijk bepaalde kwaliteiten heb. Ik kom eigen pas kijken in het vak verkopen. En ik hoor regelmatig dat ik niet bewust ben van mijn kunnen en/of capiciteiten.
Tot zover mijn verzoek en mijn vraag.
Groeten JeePee

Sebastiaan

Beste Jean- Pierre,

Leuk om te horen dat je alles van het vak verkopen wilt leren en ervaring met elkaar wil uitwisselen.

Je hebt het in je vraag over hoe je weet of je iets kunt of iets niet kunt. je hebt 4 fasen van een competentie:

1. De fase van onbewuste incompetentie
2. De fase van bewuste incompetentie
3. De fase van bewuste competentie
4. De fase van onbewuste competentie.

Om het makkelijk uit te leggen heb je bij stap 1 nog niet door dat je iets NIET kan.

Bij stap 2 heb je DOOR dat je iets nog niet kan.

Bij stap 3 weet je dat je de kwaliteit hebt.

Bij fase 4 is het al een 2e natuur en weet je onbewust niet dat je die kwaliteit hebt.

Zelf zit ik al jaren in de verkoop en help ik heel graag mensen die problemen hebben in de verkoop of marketing. De eerste stap die je nu hebt gezet, is een super grote stap in de goede richting. Je wilt je er in gaan verdiepen en hierdoor zul je snel verbetering merken.

Nu heb ik even je website bekeken en het ziet er erg professioneel uit. Heb je alleen een website of heb je ook nog een fysiek winkelpunt, waar mensen naar toe kunnen ?

Graag zou ik je geheel vrijblijvend een verkoopcursus / marketing cursus geven op basis van jou vragen en problemen. Je mag mij altijd mailen.

Ik zie graag je reactie tegemoet.

Mvg.
Sebastiaan van der Meer
Van der Meer Training en Adviesbureau

Sebastiaan

Beste Jean- Pierre,

Ik zag net op je site dat je fysieke punten hadden, dat had ik net nog niet gezien. Wel heb ik 3 punten waar je meteen mee kan beginnen( voor je internetsite).

1. De usabillity van een site is erg belangrijk. deze moet afnemers gericht zijn en dus ook makkelijk te gebruiken. Wanneer ik naar je site ga en ik klik op "ga naar de website"dan kan ik bijvoorbeeld "assortiment"aanklikken en dan 2 persoonsbed, maar dan is het echt erg lastig om steeds bij bijvoorbeeld het laatste onderdeel te komen( de prijs) deze kan ik niet aanklikken omdat het hele keuzerijtje dan weer weg springt ( probeer het zelf maar)

2. Interactie met de klant is ook van groot belang op internet, en bij jou site is er geen mogelijkheid om vragen te stellen aan jou of aan je medewerkers.
Wat soms ook helpt is een faq afdeling ( een frequent asked question) Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel aan een afdeling waar je een vraag kan stellen, waardoor je kunt communiceren met je klant ook op internet. ( Hierdoor kun je ook op internet achter de wensen en behoeften van je klant komen)

3. Bij bestel mogen iets meer plaatjes, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden en het maakt je site er ook aantrekkelijker uitzien.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Met vriendelijke groet.
Sebastiaan van der Meer
Van der Meer Training en Advies bureau

Stephan

Dit behoor je allang te weten..het is overigens ook erg leuk om een boek over je eigen vak te lezen. Maar of je er beter van wordt, dat is de vraag.. zelf ben ik een net beginnend verkoper. Doe het net 2 jaar, en heb er talent in.. alleen weet ik niet hoe ik mijzelf kan ontplooien om nog beter te worden.. babbelen gaat mij zo lekker af.. en vind het enig om te doen. Hoog directief vermogen werd mij wel eens verteld..Kan iemand mij vertellen hoe ik veel geld en plezier kan beleven in de verkopers business. Of in ieder geval, mijn kansen vergroot om een groot verkoper te worden.

Sebastiaan

Beste Stephan,

Als jij aangeeft of je niet zeker weet of je van het lezen van boeken of het bezoeken van seminars beter wordt, zul je ook nooit een betere verkoper worden.

Je geeft aan dat je er talent in hebt en het zou zonde zijn om dat talent niet te benutten. Topverkopers staan er om bekend om kritiek om te zetten in verbeter punten en zichzelf door middel van hulpmiddelen naar een hoger niveau te tillen.

Ik kan je niet vertellen hoe je veel geld en plezier kan beleven in de verkopersbusiness omdat dat per persoon verschillend is. Zoek iets op waar je passie voor hebt en waar je weet waarin je groot kan worden. Als je zaken verkoopt waar geen plezier aan beleeft zul je ook nooit veel geld verdienen.

Veel onderdelen die ik lees in boeken zijn logisch, maar al zou ik per boek maar 1 essentieel onderdeel leren die mijzelf beter maakt als verkoper, ben ik al tevreden. Mijn hele boekenkast is een investering die ik al ruimschoots heb terugverdient.

Hetgeen waar het allemaal begint is in je hoofd. Heb een positieve mindset en probeer open te staan voor verbetering. Dat je talent hebt, wil niet zeggen dat je de beste verkoper van het land bent. Probeer jezelf te ontwikkelen in een verkoper die bekend staat om zijn verkoopkwaliteiten en zichzelf ontwikkelt.

patrick

Beste Allemaal,

Ik wil ook wel boeken lezen om een betere verkoper te worden. Maar welke boeken zouden jullie me aanbevelen.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten

Patrick

pellarin mariano

Erg leuke website! Bedankt voor de topic!

incassobureau |  http://www.nibincasso.nl

Leuke en duidelijke website bedankt voor het artikel.

Marianne

Mijn aanmelding is getriggert door Stephan

Dit behoor je allang te weten..het is overigens ook erg leuk om een boek over je eigen vak te lezen. Maar of je er beter van wordt, dat is de vraag.. zelf ben ik een net beginnend verkoper. Doe het net 2 jaar, en heb er talent in.. alleen weet ik niet hoe ik mijzelf kan ontplooien om nog beter te worden.. babbelen gaat mij zo lekker af.. en vind het enig om te doen. Hoog directief vermogen werd mij wel eens verteld..Kan iemand mij vertellen hoe ik veel geld en plezier kan beleven in de verkopers business. Of in ieder geval, mijn kansen vergroot om een groot verkoper te worden.
or Stephan.

OK Stephan!
Lets get in buisness together!

Marianne

Hey sales people,

Wij zijn op zoek naar no nonsense sales mensen.
Neem contact op en verdien een aardig salaris.
Vereisten zijn er wel.
Juridisch onderlegd en creatief meedenkend verkoper.
AN is een pre.
Wij denken aan een groepje van 8.
Wie weet/?

daniel zandbergen |  http://www.historiemeubelen.nl

@ Thomas

1 boek dat mijn verkoop enorm heeft geholpen is van Brian Tracey "The Psychology of Selling"

Een fantastisch boek van een super-autoriteit

een verkoopgesprek is als een recept: het is een logisch en ordelijk proces.

Ik pas zijn vele tips dagelijks toe en het werkt geweldig!

Lodewijk Meter

Alles lijkt zo gemakkelijk, maar in de praktijk stel je te weinig waarde aan deze punten of ga je er te makkelijk mee om.

Historie Meubelen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

@ Lodewijk

Kun je alsjeblieft toelichten wat je daarmee bedoeld?

Ik begrijp het niet helemaal. Waar ga je te gemakkelijk mee om?

Bedankt voor dit onderwerp ik zal hier zeker op terug komen.

Incassobureau BV |  http://www.incassobureaubv.nl/

Mooi onderwerp, iets waar heel veel mensen nog iets aan hebben. Bedankt!

Mehmet Altindas

Beste (top)verkopers,

Fantastisch om jullie ervaringen door te kunnen nemen. Echter zit ik persoonlijk met heel wat aan mijn hoofd. Ik ben energieadviseur en werk als ZZP'er. Ik werk via een platform die faciliteiten bied zoals telefoonnummers en een belplatform. Graag wil ik weten hoe ik waarde toevoeg aan een klant door koude acquisitie. Wat zal mij onderscheiden van alle andere bellers aangezien weinig mensen zitten te wachten op zo een gesprek. Ik dank jullie alvast van harte!

raed mohammad

dank u

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel