Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Alles over Klanten

Een millennial als klant (Harro Willemsen)
Steek tijd in de unieke koopmotieven (UKM) (Herman Meijer)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Content op LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten (Victor Bonke)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Ik verkoop alles, behalve mijn schoonmoeder (Jos Burgers)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Wat zijn de duistere geheimen van klantenservice? (Peter Stinckens)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant u niet vergeet (Arthur Sevenstern)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kennen wij onze klanten écht? (Herman Heller)
Verkopen aan assertieve klanten (Ivo Ouwerkerk)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe ontdekt u de -onbewuste- koopmotieven van uw klant? (Hans Oelen)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Wat de klant zegt als hij zwijgt... (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
Lever niet wat een klant vraagt (Jos Burgers)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Klagers weren, of juist niet? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
Richten op klantgerichtheid (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Emotionele of financiële beloning? (Tips & Advies Verkoop)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Respect van uw klant (terug) opeisen (Richard van Houten)
"Heeft u al een keuze kunnen maken?" (Enno van Kersen)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Zelfonderzoek voor verkopers (David Bloch)
Van trouwe klanten, de dingen die voorbij gaan (Peter Stinckens)
De klant is geen koning (Herman Meijer)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Zorg dat uw klanten positief over u praten (Peter Stinckens)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Verkoop meer bij bestaande klanten (Danielle de Jonge)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Klantenteams voor een duurzaam relatiebeheer (Herman Meijer)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Ken uw klant (Peter Stinckens)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
De kunst van het ontvangen (Richard van Houten)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Het klantenteam, onmisbaar element in effectief klantenbeheer (Herman Meijer)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Lever net iets meer (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat iedere klant wil (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Gedraag u zich een beetje? (Enno van Kersen)
(H)Eerlijk Scoren! (Margreeth Kloppenburg)
Klantenservice is geen eiland
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Praat met uw klant als met uw eigen kind (Enno van Kersen)
Wie is belangrijk? (Peter Stinckens)
Weten wanneer de klant uw product nodig heeft (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas uw verkoopstijl aan (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Vasthouden doet kopen (Tips & Advies Verkoop)
Iedereen vond dat u een uitstekende presentatie gaf (Redactie Verkopersonline.nl)
Klantenservice, hoe het niet moet
Uw visie op klantenservice
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
Klantenservice en de kosten
Klanttevredenheidsmetingen. Simpel of te Simpel? (Henk Hemstra)
Ken uw reputatie ... en de gevolgen (Vladan Soldat)
Kent u het koopgedrag van uw klanten? (Henk Hemstra)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Klantenkennis? (Henk Hemstra)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Kwalificeer elke prospect bij telefonische koude acquisitie (Victor Bonke)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Laat de klant ook eens los (Roeland Schweitzer)
Klantcontact = ALLES (Richard van Houten)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Hoe maakt u de juiste click met een prospect? (Peter Stinckens)
De klant achter de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe verkrijgt u referenties? (Peter Stinckens)
Wij ook van jou... (Herman Meijer)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Daar gaan we weer…. (Vladan Soldat)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Zo, dus u wilt een relatie aangaan met uw klant?! (Michel Hoetmer)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wie is de ander? (David Bloch)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Verkopen is veranderen (Roeland Schweitzer)
U irriteert mij (Richard van Houten)

Hoeveel korting wilt u?

Klanten zijn eigenlijk nét mensen en de meeste mensen zijn gek op korting. Het maakt vaak niet eens uit wát ze moeten betalen, als er maar korting wordt gegeven.

Hoeveel korting wilt u?

De sfeer in het gesprek was uitstekend. We spraken al in termen van je en jij en we voelden elkaar goed aan. De directeur van het ICT-bedrijf die tegenover me zat wilde graag met me in zee. Dat voelde ik aan alles.

Of ik nog even een voorstel wilde sturen...
Ik had hem leren kennen tijdens een netwerkborrel en we hadden al snel afgesproken om eens een afspraak te maken. Er was alleen nog één klein dingetje. Of ik nog even een voorstel wilde sturen.  

Een offerte dus. Ik besloot het er maar eens op te wagen. Natuurlijk, geen enkel probleem, reageerde ik. Mag ik dan alleen nog even van je weten of je later nog korting wilt, als je straks m'n offerte eenmaal hebt ontvangen?
Of ik nog korting wil? reageerde hij verbaasd. Ja, probeerde ik hem uit te leggen, nu kan ik daar nog rekening mee houden, maar als de offerte eenmaal is uitgebracht niet meer.

Gelukkig kon hij mijn grap erg waarderen en hij zag in dat we nu eigenlijk een spelletje gingen spelen dat we beiden doorhadden. We hebben er nog even hartelijk om gelachen en zijn het daarna snel eens geworden over een prijs waar we beiden een goed gevoel bij hadden.

Korting geven
In sommige branches is het fenomeen korting zo ingeburgerd dat het soms lijkt alsof de taak van accountmanagers alleen nog maar bestaat uit korting geven. Vraag je op een verjaardag aan een man naast je:
Hé, wat doe jij eigenlijk voor de kost?
Oh, ik geef de hele dag overal korting weg.
Geef jij korting weg? Is dat moeilijk?
Nee hoor, dat is een kwestie van eerst de prijs optrekken.


Als je er goed over nadenkt wordt het steeds gekker. Binnen bedrijven zijn hele afdelingen druk bezig om tot op de eurocent nauwkeurig uit te rekenen wat de kostprijs van iets is en een dag later geven collega's met het grootste gemak procenten korting weg.

Twee redenen waarom klanten korting willen
Klanten willen graag voor slim doorgaan en als het hen lukt korting te krijgen, geeft ze dat een goed gevoel. Liever een hoge prijs met veel korting, dan een lage prijs.

Er is trouwens nog een andere reden waarom een klant liever een hoge brutoprijs heeft dan een lage nettoprijs. De hoogte van de (bruto)prijs zegt de klant ook iets over de kwaliteit die hij kan verwachten. Een keuken van € 30.000,- met 20% korting is toch even wat meer waard dan een keuken die € 24.000,- kost en waarbij over de prijs niet te onderhandelen valt.

Een tijdje terug stond ik voor een zaal met tachtig advocaten. Op enig moment kwam het onderwerp prijs en uurtarieven ter sprake. Ik heb de aanwezigen toen uitgelegd dat elke klant het allerliefste een dure advocaat heeft. Voor niet teveel geld.

Tip
Liever een hoge prijs met veel korting, dan en lage prijs - denken veel klanten. Geef ze het goede gevoel dat ze een flinke korting hebben bedongen.


Jos Burgers
Klik hier voor mijn nieuwste boek 'Geef nooit korting'.

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,5
(111 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Nico Andressen

Korting in algemen zin zegt niet zo veel. Als ik een auto koop wil ik ook korting al is het alleen maar voor het gevoel dat ik de beste deal heb. Maar wat is de beste deal? Dat hangt sterk af van hetgeen wordt aangeschaft.

Korting op uurtarieven bij een implementatie van een ICT-systeem zijn misschien wel helemaal niet zo slim als je in eerste instantie denkt. Wat je namelijk echt wil is dat je een goed doordachte en op jouw processen gerichte implementatie wilt en dat in de kortst mogelijke tijd.

Als je korting wilt op uurtarieven krijg je dan nog wel de senior consultants (niet volgens zijn visitekaartje, maar volgens zijn CV en referenties) of krijg je de consultants die ook minder kosten? En als je implementatie dien te gevolge een maandje of zo langer duurt? En dan ben je ook nog eens zelf je beste mensen een maand langer kwijt, want het zijn vaak de beste medewerkers die bij de implementatie betrokken zijn voor de inrichtingskeuzes. Die ben je dan ook nog een maand kwijt. Is korting op uurtarieven in zo'n situatie dus wel zo verstandig? Misschien is een extra toelage op de tarieven indien de implementatie degelijk en in een kortere periode wordt uitgevoerd dan vooraf overeengekomen een betere deal.

Theo van Aken |  http://www.zevenmijlslaarzen.nl

Korting moet je ruilen, las ik ooit in het boek Alles over Verkopen van Richte Lommert. Het is één van de beste tips die ik ooit gelezen heb. "U krijgt 10% korting als wij twee weken later mogen leveren." "... als u de spullen zelf komt halen." "...als u een grotere order plaatst." Vul zelf maar aan. U kunt het letterlijk tegen een klant zeggen: "Korting is oké, maar wat staat daar tegenover?". De anders snapt het ogenblikkelijk. U voelt zich beiden slim en voorkomt een domme welles nietes situatie.

Marco Jacobsen

Verkopen moet per definitie gebaseerd zijn op waarde vh produkt en niet de prijs. het geven van korting kan om verschillende redenen gebeuren, echter te hoge kortingen geeft een gebrek in je prijsstelling aan of nog erger de waarde van je produkt of dienst.

Natuurlijk zal er bij een offerte traject vanuit de kopende partij vergelijkingen worden neergelegd die mogelijk kunnen leiden tot het verstrekken van een korting, deze zullen m.i. dan ook eenmalig moeten zijn.

Henk-Jan van Essen |  http://www.verkoopsucces.nl

Ik ben een beetje verbaasd over het feit dat er korting moet worden gegeven. Ik begeleid een relatietherapeut in het vercommercialiseren van zijn praktijk. Iedere lezer denkt nu vast "2x Raden hoe jij daar terecht bent gekomen..." maar helaas voor de slimme denker. Ik ben geen klant. Voorheen vroeg deze mijnheer € 95,00 per uur incl btw. na een paar gesprekken met mij vraagt deze mijnheer € 148,00 excl btw per uur bemiddeling. Reken zelf maar uit wat het % prijsstijging is.
De klantengroep van deze relatietherapeut is in 3 maanden tijd veranderd en zelfs gegroeit. Het geheim zal ik hier verklappen. Ik heb 4 gesprekken met deze mijnheer gevoerd. Daar heeft hij schofterig veel geld voor betaald. En die verdient hij nu weer op eenzelfde manier terug...
In het eerste gesprek aan de telefoon zegt deze mijnheer: "Ik vraag € 148,00 per uur excl. de btw. Dat lijkt veel, maar als ik u vertel dat 78% van mijn klanten na 10 gesprekken weer een aanzienlijk verbeterde relatie hebben, heb ik dus die 78% van mijn klanten behoed voor een financieel fiasco van vele tienduizenden euro's en in sommige gevallen praten we over tonnen.
Ik heb vrijdagochtend om 10.00 uur een uur tijd voor de eerste kennismaking. In het andere geval heb ik over drie weken pas tijd. Ik boek die van vrijdag voor u in?"
Korting? Hup omhoog met die prijs.
I rest my case.

Hans

Reacties van mensen die zelf iets willen verkopen neem ik nooit serieus, hoe interessant ze ook mogen lijken.

Stefan Boogaard

Kortingen, inruilprijzen. De markt in de automotive is in elk geval zo onwijs doorzichtig geworden. Het maakt niet uit, mensen willen een hoge inruilprijs (of korting) horen.

Al is er al 3.000,- korting van de auto, de inruil of korting moet alsnog hoog zijn.

De kunst is gewoon, elke klant een goed gevoel te geven en daar zit niet alleen korting bij. Verkoop je mensen een set winterwielen voor 1500,- met een inkoop van 500,- (ik noem even iets), en geef je ze € 500,- hogere inruil, dan zijn ze blij - en een autoverkoper ook aangezien hij de order heeft én € 500,- extra verdient.

martinet

dag Jos

helemaal met je eens!

Groetjes

Yannick Martinet
Vastgoed Janssen en Janssen (België, Hasselt)

Zo herkenbaar. Nou weet ik ook weer waarom ik een stukje psychologie had tijden mijn marketing opleiding.
Het zit hem vaker tussen de oren dan je denkt.
Nog even over consumentenproducten gesproken.
De Bijenkorf is daar trouwens een topper in.
Opprijzen en dan korting geven. Waarschijnlijk weten we het allemaal, maar zijn er toch gevoelig voor.

G.den Boer |  http://www.exclusiefpas.nl

Ik vind dit schitterend. Je doet gewoon eerst de prijs omhoog en geeft daarna korting. En de klant gaat tevreden naar huis. Het zit de mensen uiteindelijk tussen de oren. Een prachtige manier van klantenbedrog. Voor mij een stimulans om door te gaan met mijn exclusief pas, waarop mensen korting krijgen bij speciaalzaken in Nederland en België.

minka jongkind

Mijn ervaring met veel korting weggeven is dat ik daarna bij elke extra actie die de klant vraagt nadenk wat ga ik hiervoor in rekening brengen. Had ik die korting niet gegeven maar gewoon vastgehouden aan de prijs dan had ik de extra diensten veelal als service, dus voor onze rekening, uitgevoerd. Het is dus maar de vraag of je met veel korting bedingen ook werkelijk goedkoper uit ben.

The Dealmaker |  http://www.thedealmaker.nl

Men vindt korting inderdaad vaak belangrijker dan de prijs, onvoorstelbaar. Maar ja, men wil ook een goed gevoeld. Liever die aardige vent die er nog wat van af deed, dan die (eigenlijk nog aardigere vent) die al op een bodemprijs begon!

Harry

Sorry, maar u heeft met name de professionele inkoper niet erg hoog staan. Zelf inkoper in de food sinds 1977, kon ik net zo goed rekenen als de verkoper, wist van grondstofprijzen, verpakkingen en transport af.
Hoe de verkoper - na meecalculeren- aan de exacte prijs voor ons bedrijf kwam, interesseerde niemand bij ons, al was het wegens mijn blauwe ogen. "Voor welke prijs wilt u nog net aan ons leveren, betaling 8 dg na levering", was de uitspraak.

jorit dekker

Beste Jos,

ik ben enigszins verbaasd over dit artikel, na het cover-to-cover lezen van 'geef nooit korting!' De titel zegt het al: geef nooit korting.. Met je eigen woorden willen mensen een faire prijs, maar wat is fair als ze 5% korting hebben gekregen? Had er ook 8% vanaf gekund, of 10%?

Ik kan me helemaal vinden in je stellingname in je boek, dat je juist niet met kortingen moet strooien (en de tip in dit artikel klinkt wel alsof dat gebeurt) en als er al koritng gegeven moet worden, dan altijd ruilen inderdaad.

FD

Grappig dat er direct onder de alinea "Tip" een link naar het nieuwste boek 'geef nooit korting' staat.

Ik ben het dan ook niet eens met de tip die wordt gegeven. Het ligt heel erg aan de situatie/markt/type klant of korting een goede verkoopstrategie is. Zeker in de zakelijke markt.

Voor mijn gevoel is het fenomeen korting vooral van toepassing bij de grotere producten in de consumentenmarkt, zoals keukenzaken en woonwinkels.

Toen ik laatst een (in mijn ogen) redelijk dure bank ging kopen werd in mijn omgeving geadviseerd om altijd korting te vragen. Zo gezegd zo gedaan. Prompt ging er meer dan 15% af. De koop werd gedaan en achteraf had ik een dubbel gevoel. Ik had een dure bank gekocht bij een goede zaak voor een redelijke prijs. Echter zou ik 'm ook hebben gekocht bij 5% korting, dus als er zo makkelijk zoveel afgaat vraag ik me af of ik niet alsnog ben 'opgelicht'.

En daar gaat het om. Het gevoel wat de klant bij deze actie heeft. De volgende keer dat ik daar wat wil kopen, neem ik geen genoegen met 15%.

Dit fenomeen is ook overgewaaid naar de zakelijke markt, zeker in deze tijd. Ik werk bij een zakelijke Internet Service Provider en klanten reageren soms zeer verbaasd als niet zomaar even een korting kan worden gegeven. Wij geven nooit zomaar korting weg. Misschien bij een langere contractduur. Er moet inderdaad iets tegenover staan, zodat wij ook minder kosten/risico hebben. Dat devalueert de waarde van je dienst namelijk niet. Simpel: Op het moment dat ik veel korting kan weggeven, betekent het dat mijn dienst in eerste instantie te duur was...

De koop wordt in veel gevallen al gedaan, voordat er iets onderaan de streep staat.

d zandbergen |  http://www.historiemeubelen.nl

Dit is zo waar!

Ik was geschokt toen ik eigendelijk doorhad dat mensen best een hoge prijs willen betalen. Een hoge prijs en goede kwaliteit worden blijkbaar toch aan elkaar geschakeld.

Iets wat duur is, moet wel goed zijn.

Laatst kocht ik online een mixer, en ik geloof dat een mixer van 20 euro ook kan mixen. Uiteindelijk kocht ik er 1 van 100 euro. Het moet dan wel heel goed zijn was de gedachte.

Ook in onze meubelwinkel zie ik mensen die best bereid zijn om flink te betalen voor goede meubelen. Je hoeft helemaal niet met korting te smijten, dat doen er al zo velen.

Interessant artikel! Zijn mijn prijzen nu te laag?
Ik ben ook schuldig aan het fenomeen: "Het is een duur product dus zal het wel van hoge kwaliteit zijn." Maar pas dit nu niet toe op mijn prijzen.

Ben ik een dief van mijn eigen portemonnee als ik top kwaliteit wil leveren voor een aantrekkelijke prijs?

Ik ben benieuwd naar jullie mening,

R. Koolman
Click and Know

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel