Alle supermarktfolders gooi ik weg, op één na. Met de reden waarom kan jij je voordeel doen in verkoopgesprekken.
Ik gooi alle folders van de grote supermarktketens direct bij het oud-papier. Tussen de dagelijkse informatie-overload kan ik ze missen als kiespijn. Behalve ééntje: de wekelijkse folder van de Aldi! Die leg ik even opzij voor bij de koffie.
Let wel, dit is geen reclametekst voor de Aldi: ik ga ook naar de lokale Albert Heijn/Delhaize met hun unieke lekkere hapjes die ik nergens anders kan krijgen, of naar de Carrefour met z’n breed assortiment. Maar de folder en de aanpak van de Aldi, daar kunnen verkopers iets van leren!
Steeds weer nieuw tijdelijk assortiment In tegendeel tot wat je van een discounter zou verwachten is shoppen bij Aldi best aangenaam. Tegenwoordig zijn de winkels vernieuwd, snelle kassabediening en je kunt voor de deur parkeren. Maar het hoogtepunt zijn de folderaanbiedingen. Die zijn elke week anders. De nadruk ligt er niet op weekaanbiedingen van hetzelfde assortiment (1+1 gratis en andere tijdelijke kortingen). De nadruk ligt op het nieuwe assortiment, dat iedere week wisselt en alleen in die week beschikbaar is. De ideale prikkel voor het veranderbrein Zelfs al koop je er niks van, het is altijd leuk eens rond te neuzen in de rekken op het middenpad. Af en toe neem je iets mee, zoals vogelzaad, tuinspullen of speelgoed of een pan, in je kar die ondertussen vol zit met noodzakelijke levensmiddelen (waar het bij Aldi om draait).
Het wekelijkse assortiment ligt in het middenpad
foto met toestemming: QuerySprout.com
Dit is de buyers journey zoals die moet zijn. Je gaat bij Aldi niet voor de vriendelijkheid of het uitgebreide assortiment. Je gaat ontdekken, en dat, dat is de doelstelling van elke effectieve contentmarketing. Zo zou je je verkoopgesprekken ook kunnen opbouwen. Opdat ook jij het veranderbrein optimaal prikkelt. Maak nieuwsgierig Prospects willen niet lezen (of horen) wat ze al weten, of wat ze ook op de website van je concurrent kunnen lezen. Ze willen verrast worden. Aldi slaagt daar wekelijks in. Elke week komt de winkel bij mij op de radar. De folders van andere supermarkten en winkels lees ik niet wegens saai, ingewikkelde puntensystemen etc. Ik moet te veel moeite doen. Het werk ligt bij mij.
Bij Aldi is dat allemaal niet meer belangrijk. We worden nieuwsgierig gemaakt: dankzij de folder kom ik in verandermodus zoals beschreven in dit artikel. Ik ga op ontdekkingstocht. Het status quo brein is uitgeschakeld. En voor ik het weet heb ik weer een volle kar.
Dit maakt Aldi onweerstaanbaar. Zelfs niet vaste klanten lopen er toch regelmatig even binnen, alleen maar hierom.
Hoe maak jij de klant nieuwsgierig ? Waar laat jij de customer journey beginnen in het hoofd van jouw klant? Kun jij zoals Aldi onvoorspelbaarheid creëren in de relatie met je klant? De hormonen gaan dan spelen: dopamine, dat het pleziercentrum in onze hersenen regelt. Zoals bij jongeren die naar TikTok-filmpjes blijven kijken, of naar de updates op facebook. Als je nieuwsgierig bent staat je brein op 'ontvankelijkheid'. Goed gezien van de Aldi.
Wil jij jouw verkoopaanpak laten testen op de werking van het veranderbrein? Doe gratis de marketingscan van je website en evt. social media profielen via deze link. Een paar actiepunten kan al een groot verschil betekenen.
Rene Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.