Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Alles over Klanten

Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
VERKOPER - "EEN UITSTERVEND BEROEP" (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
5 aanbestedingstips voor dummies (Natasja Hoogenboom)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Uw offerte is net als een liefdesbrief (Natasja Hoogenboom)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Zo zet u de klant in de JA-modus (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart? (Herman Meijer)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Zo word je digitaal persoonlijk met je klant (Rene Knecht)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Geld en Gedrag (Richard van Houten)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe krijg je de aandacht van de CEO? (Richard van Houten)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
Een millennial als klant (Harro Willemsen)
Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het ABC van bellen in deze tijd: Aanhouden Bellen Corona (Marianne van de Water)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe word je als beginnend verkoper Trusted Advisor? (Rene Knecht)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Steek tijd in de unieke koopmotieven (UKM) (Herman Meijer)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Klantenteams voor een duurzaam relatiebeheer (Herman Meijer)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Ik verkoop alles, behalve mijn schoonmoeder (Jos Burgers)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Wat zijn de duistere geheimen van klantenservice? (Peter Stinckens)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant u niet vergeet (Arthur Sevenstern)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kennen wij onze klanten écht? (Herman Heller)
Verkopen aan assertieve klanten (Ivo Ouwerkerk)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe ontdekt u de -onbewuste- koopmotieven van uw klant? (Hans Oelen)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Wat de klant zegt als hij zwijgt... (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
Lever niet wat een klant vraagt (Jos Burgers)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Klagers weren, of juist niet? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
Richten op klantgerichtheid (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Emotionele of financiële beloning? (Tips & Advies Verkoop)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Respect van uw klant (terug) opeisen (Richard van Houten)
"Heeft u al een keuze kunnen maken?" (Enno van Kersen)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Zelfonderzoek voor verkopers (David Bloch)
Van trouwe klanten, de dingen die voorbij gaan (Peter Stinckens)
De klant is geen koning (Herman Meijer)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Zorg dat uw klanten positief over u praten (Peter Stinckens)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Verkoop meer bij bestaande klanten (Danielle de Jonge)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Ken uw klant (Peter Stinckens)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
De kunst van het ontvangen (Richard van Houten)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Het klantenteam, onmisbaar element in effectief klantenbeheer (Herman Meijer)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Lever net iets meer (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat iedere klant wil (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)

Marketing en sales voor softwarebedrijven

Veel softwarebedrijven lopen vast in hun conversies. Hoe kunnen ze zich weer onderscheiden en aantrekkelijk worden? Lees het hier.

Marketing en sales voor softwarebedrijven
In de wereld van software lijkt alles door elkaar te lopen. Het lijkt wel of elke oplossing op de markt vergelijkbaar is: ERP-systemen, CRM-software, tools voor projectmanagement… ze hebben vaak dezelfde beloftes en functies. Dit heeft geleid tot een groeiend gevoel van ‘commoditization’ van software: producten die steeds meer als generieke oplossingen worden gezien, zonder duidelijke differentiatie. Voor veel softwarebedrijven resulteert dit in marketinguitgaven die steeds verder oplopen, terwijl de salesresultaten steeds verder afnemen.

Waarom gebeurt dit? En belangrijker nog: wat kunnen softwarebedrijven doen om zich weer effectief te onderscheiden en betere conversies te behalen? Het antwoord ligt vaak niet alleen in het product zelf, maar in de manier waarop je je boodschap overbrengt. In dit artikel deel ik inzichten en praktische tips over hoe softwarebedrijven hun marketingstrategie kunnen optimaliseren om de juiste klanten aan te trekken.

Te veel focus op het product, te weinig op het probleem
Veel softwarebedrijven maken de fout om hun marketing volledig te richten op het product zelf. Dit lijkt logisch: je hebt een geweldig product en wilt dit aan de wereld laten zien. Het resultaat is vaak dat de boodschap draait om de technische specificaties en de features van de software: “Onze software is de snelste, meest uitgebreide en meest flexibele oplossing.” Het klinkt overtuigend, maar het raakt niet altijd de juiste snaar bij potentiële klanten.

De grootste misser hierin is het feit dat de meeste potentiële klanten zich helemaal niet in de ‘koopmodus’ bevinden wanneer ze je marketingboodschap voor het eerst tegenkomen. Ze hebben een probleem, maar ze zoeken nog geen oplossing. Veel klanten bevinden zich in de verkennende fase, waarbij ze zich nog niet bewust zijn van de oplossing die jij biedt. Ze willen begrijpen welke uitdagingen ze hebben, en hoe ze deze kunnen oplossen.

Als je boodschap alleen maar over het product zelf gaat, dan spreek je niet de behoeften en zorgen van je doelgroep aan. Dit geldt voor zowel marketing als sales. Het is een van de belangrijkste redenen waarom veel softwarebedrijven moeite hebben met conversies: hun boodschap is niet gericht op de werkelijke pijnpunten van hun klanten.

De klant centraal stellen
De meest succesvolle softwarebedrijven begrijpen dat het succes van hun marketing niet ligt in het product, maar in de manier waarop ze de klant en diens problemen centraal stellen. Hier zijn drie cruciale stappen die je kunt nemen om je boodschap effectiever te maken:

1. Richt je op een specifieke niche

In de meeste gevallen zijn softwareproducten schaalbaar en geschikt voor verschillende industrieën. Toch blijkt dat de bedrijven die het meest succesvol zijn, zich niet proberen te richten op een breed publiek. In plaats daarvan kiezen ze voor een specifieke niche om hun boodschap aan te richten.
Door te focussen op een niche, kun je je boodschap veel gerichter afstemmen op de specifieke problemen en behoeften van die doelgroep. Dit verhoogt de relevantie van je communicatie en zorgt ervoor dat je boodschap meer impact heeft. Wanneer je bijvoorbeeld een oplossing hebt voor de gezondheidszorg, kun je je marketing richten op ziekenhuizen of zorginstellingen, en de boodschap afstemmen op de unieke uitdagingen die zij ervaren. Dit maakt de boodschap niet alleen duidelijker, maar ook overtuigender.

2. Speel in op de juiste persona
Elke doelgroep bestaat uit verschillende rollen, van de C-level executive tot de operationele medewerker. Het is essentieel dat je je boodschap niet alleen richt op een breed publiek, maar specifiek op de rol van de persoon die je oplossing daadwerkelijk zal gebruiken. Als je marketing zich bijvoorbeeld richt op een HR-manager, moet je duidelijk maken hoe jouw software hen kan helpen bij hun dagelijkse werk, zoals het verbeteren van de efficiëntie of het vereenvoudigen van rapportages.
Door je boodschap af te stemmen op de specifieke persona die je wilt bereiken, kun je je marketing veel effectiever maken. Mensen zijn meer geneigd om in actie te komen wanneer ze zich kunnen herkennen in de boodschap. Bijvoorbeeld: “Als HR-manager wil je niet tijd verspillen aan handmatige processen. Onze software helpt je met geautomatiseerde workflows en verbetert de medewerkerservaring.”

3. Leg de focus op waarde, niet op features
Veel softwarebedrijven benadrukken de technische specificaties van hun product. Maar in de praktijk is dat vaak niet wat klanten drijft om een aankoopbeslissing te nemen. Klanten willen weten wat de software voor hen kan doen. Hoe lost het hun specifieke problemen op? Wat betekent het voor hun werkprocessen, tijdsbesteding of uiteindelijke bedrijfsresultaten?
--
In plaats van je boodschap te richten op “onze software heeft deze 25 functies”, kun je veel effectiever communiceren door de waarde te benadrukken die de klant eruit haalt. Bijvoorbeeld: “Onze software helpt je team om sneller en efficiënter samen te werken, waardoor je tijd bespaart en de klanttevredenheid verhoogt.” Dit spreekt direct de voordelen aan die je product biedt, in plaats van de kenmerken.

Het formuleren van een effectieve boodschap is slechts de eerste stap. Hier zijn nog enkele aanvullende strategieën om je boodschap verder te versterken en je te onderscheiden in de markt.

Gebruik klantervaringen en testimonials
Er is niets krachtiger dan het bewijs van andere klanten. Case studies en testimonials kunnen de effectiviteit van je boodschap versterken. Klanten die je product gebruiken en echte resultaten hebben geboekt, kunnen fungeren als de beste ambassadeurs voor je merk. Dit soort sociale bewijskracht zorgt ervoor dat potentiële klanten vertrouwen krijgen in je product.
Een goede testimonial gaat verder dan alleen "we zijn blij met het product". Het moet concreet maken hoe de oplossing het probleem van de klant heeft opgelost en welke voordelen het heeft opgeleverd.

Bied educatieve content
Veel softwarebedrijven denken dat hun marketingboodschap direct een verkoopboodschap moet zijn. Maar de meest succesvolle bedrijven gebruiken contentmarketing om eerst waarde te bieden. Denk aan blogs, e-books, webinars of whitepapers die inspelen op de uitdagingen en vragen van je doelgroep. Door educatieve content te delen, bouw je vertrouwen op en positioneer je jezelf als de expert op je vakgebied.

Zodra een klant zich bewust wordt van het probleem dat ze hebben en hoe ze dit kunnen oplossen, zullen ze eerder overwegen om jouw product als oplossing te kiezen.

Jorg Hartog

Jorg  Hartog
Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en nieuwe klanten genereert? Ik geloof erin dat je prospects moet behandelen als mensen en niet als leads of kansen; met behulp van ABM-strategieën, gepersonaliseerde calls, e-mails en inmails bij ieder contact. Dat is voor mij het fundament een succesvolle new business machine. Ik ben graag in gesprek met vakgenoten over het salesvak en deel daarover veel op Linkedin.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Marketing, Klantbehoefte, Verkoopsucces
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel