Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Alles over Klanten

Turkse koffie (Richard van Houten)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Een millennial als klant (Harro Willemsen)
Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
5 aanbestedingstips voor dummies (Natasja Hoogenboom)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Geld en Gedrag (Richard van Houten)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Zo zet u de klant in de JA-modus (Natasja Hoogenboom)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
Het ABC van bellen in deze tijd: Aanhouden Bellen Corona (Marianne van de Water)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Hoe word je als beginnend verkoper Trusted Advisor? (Rene Knecht)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Uw offerte is net als een liefdesbrief (Natasja Hoogenboom)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
Steek tijd in de unieke koopmotieven (UKM) (Herman Meijer)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Klantenteams voor een duurzaam relatiebeheer (Herman Meijer)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Ik verkoop alles, behalve mijn schoonmoeder (Jos Burgers)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Wat zijn de duistere geheimen van klantenservice? (Peter Stinckens)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant u niet vergeet (Arthur Sevenstern)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kennen wij onze klanten écht? (Herman Heller)
Verkopen aan assertieve klanten (Ivo Ouwerkerk)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe ontdekt u de -onbewuste- koopmotieven van uw klant? (Hans Oelen)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Wat de klant zegt als hij zwijgt... (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
Lever niet wat een klant vraagt (Jos Burgers)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Klagers weren, of juist niet? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
Richten op klantgerichtheid (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Emotionele of financiële beloning? (Tips & Advies Verkoop)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Respect van uw klant (terug) opeisen (Richard van Houten)
"Heeft u al een keuze kunnen maken?" (Enno van Kersen)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Zelfonderzoek voor verkopers (David Bloch)
Van trouwe klanten, de dingen die voorbij gaan (Peter Stinckens)
De klant is geen koning (Herman Meijer)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Zorg dat uw klanten positief over u praten (Peter Stinckens)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Verkoop meer bij bestaande klanten (Danielle de Jonge)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Ken uw klant (Peter Stinckens)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
De kunst van het ontvangen (Richard van Houten)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Het klantenteam, onmisbaar element in effectief klantenbeheer (Herman Meijer)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Lever net iets meer (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat iedere klant wil (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Gedraag u zich een beetje? (Enno van Kersen)
(H)Eerlijk Scoren! (Margreeth Kloppenburg)
Klantenservice is geen eiland
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Praat met uw klant als met uw eigen kind (Enno van Kersen)
Wie is belangrijk? (Peter Stinckens)
Weten wanneer de klant uw product nodig heeft (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas uw verkoopstijl aan (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Vasthouden doet kopen (Tips & Advies Verkoop)
Iedereen vond dat u een uitstekende presentatie gaf (Redactie Verkopersonline.nl)
Klantenservice, hoe het niet moet
Uw visie op klantenservice
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
Klantenservice en de kosten
Klanttevredenheidsmetingen. Simpel of te Simpel? (Henk Hemstra)
Ken uw reputatie ... en de gevolgen (Vladan Soldat)
Kent u het koopgedrag van uw klanten? (Henk Hemstra)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)

Tien ideeën om de beste kennis op te doen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Als salesprofessional moet je alle relevante kennis over je markt en het vakgebied van je klanten verwerven. De beste tien ideeën hoe dit aan te pakken staan in dit artikel op een rijtje.

Tien ideeën om de beste kennis op te doen
Ah, de goede oude tijd. De achterbak van een gemiddelde salesprofessional zat tot de nok toe vol met folder- en demonstratiemateriaal. De laatste dinsdag van de maand was offertedag en inkoop en verkoop vochten hun robbertjes voor enkele procenten meer of minder korting. Klanten waren grotendeels afhankelijk van de salesforce van leveranciers om hun informatie te vergaren. Jij bracht als buitendienst nieuws en kennis mee bij ieder bezoek. Een vergeelde, vervlogen tijd.

De meeste kennis is tegenwoordig transparant geworden. Voordat een klant contact opneemt, ben jij al volledig gekwalificeerd. Uit recent CEB/Gartner onderzoek blijkt dat contact met potentiële leveranciers nog maar 17% van de totale tijd uitmaakt, die klanten besteden aan het vergaren van hun kennis bij grote aankopen. De rest bestaat uit onafhankelijk online en offline onderzoek, interne kennisvergaring of contact met peergroups en experts. Jouw kennis is geen onderscheidend vermogen meer. Sterker nog, in veel gevallen zijn je contactpersonen bij klanten en prospects beter op de hoogte dan jij.

Kennis is een hygiënefactor
Op zijn minst moet je kunnen meepraten met wat er gebeurt in je eigen vak- en marktgebied, de businessomgeving van je klanten en de wereld in brede zin. Dat is een voorwaarde, een hygiënefactor. Als je in de interactie van onvoldoende niveau bent voor je zakelijke gesprekspartners, dan kom je alleen informatie ophalen. Dat is killing voor het vertrouwen en de professionaliteit die je wilt uitstralen. Wil je aan de volwassenentafel meepraten, dan moet je kennis up-to-date zijn.

Hoeveel tijd besteed je nu aan het opdoen van relevante kennis? De meeste salesprofessionals komen niet verder dan een haastige blik op nu.nl iedere ochtend. Misschien maandelijkse door die stapel vakliteratuur swipen en vluchtig door de content scrollen die op je eigen tijdlijn langskomt. Dit is stomweg onvoldoende. Van horen zeggen en driftig mee knikken als je iets hoort, daar neemt een serieuze klant tegenwoordig geen genoegen mee. Investeren in het vergaren van alle relevante kennis is een doorgaand proces. Daar moet je tijd voor reserveren en slim organiseren voor jezelf. Ik ga je hierbij op weg helpen.

Waar zit de kennis?

De belangrijkste reden dat je veel tijd kwijt bent met je kennis bijspijkeren, is vaak de manier waarop je zoekt en vindt. De gemiddelde salesprofessional bladert, surft en scrolt tijdens verveelmomenten doelloos op allerlei websites, fora en social-mediaplatforms. Dat is leuk om een uitgelopen afspraak in de wachtkamer door te komen, maar voor je kennisontwikkeling heb je er weinig aan. Wil je serieus aan de bak, volg dan een aantal principes:
  •      Niet halen. Laat kennis zoveel mogelijk naar jou toekomen, in plaats van het zelf op te moeten halen. Als je iedere keer op 25 verschillende sites checkt of er nieuwe relevant content is geplaatst ben je verkeerd bezig. Je wilt processen inrichten die geautomatiseerd nieuwe content signaleren of meteen ophalen. Idealiter komen je kennisbronnen dan op enkele plaatsen samen.
  •      Gebruik de juiste technologie. Er zijn ontelbare devices, apps en suites om informatie te verzamelen en te groeperen. Welke zijn de beste en meest praktische? Ik gebruik drie vuistregels hiervoor:
    • Gebruik de marktleider. Hierdoor is er een grote groep gebruikers, goede ondersteuning en zijn er minder bugs en belemmeringen. Wees dus geen early adapter met technologie die nog in ontwikkeling is. Dan ben je meer aan het mee sleutelen, dan aan het gebruiken.
    • Veel koppelingen en standaarden. Als je vanaf enkele centrale plekken informatie absorbeert, wil je dat alle bestandsoorten te openen of te lezen zijn. Je wilt niet tegen obscure of verouderde formats aanlopen. 
    • Easy peasy. Simpel, duidelijk en hufterproof. Je wilt niet een half uur door allerlei menu’s moeten scrollen om iets te kunnen openen of instellen.
  •      Integraal onderdeel. Het opdoen van kennis moet een integraal onderdeel van je werkweek zijn. Bouw vaste momenten in om te lezen en leren. Of dat nu ’s morgens bij het opstarten van je dag is, iedere dinsdagmiddag of ’s avonds met een iPad op de bank. Leren is een lifestyle.
  •      Goede archivering. Alles wat de moeite waard is om te onthouden wil je slim en duidelijk archiveren op een centrale plaats. Of je nu speciale mapjes aanmaakt, favorieten instelt of linkjes stuurt naar je eigen e-mailadres. Doe het op een manier die aansluit bij jouw werkwijze. De echte cracks voegen meteen tags toe aan hun documenten, zodat ze goed doorzoekbaar zijn. 
  •      Onderhoud je systeem. Voeg voortdurend relevante bronnen toe en verwijder niet-relevante. Voer periodiek groot onderhoud uit en check of je processen zelf nog beter of slimmer kunnen.   

Tien ideeën voor de praktijk

Principes zijn leuk, maar hoe werken ze in de praktijk?  Ik heb tien ideeën op een rij gezet, hoe je kennisbronnen kunt vinden, organiseren en optimaliseren. Je kunt ze als inspiratie gebruiken en zelf projecteren op je persoonlijke situatie.

  1. Informeer in je netwerk. Als je wilt meepraten met je klanten, collega’s en peergroups, moet je weten waar ze hun kennis vandaan halen. Dus vraag het ze. “Welke blogs lees je het liefste?”, “Op welke nieuwsbrieven ben je bewust geabonneerd?”, “Welke personen die je volgt, dagen vaak je mening uit?” of “Welke recente boeken kun je me aanbevelen?"
  2. Tijdlijn verbeteren. Natuurlijk zit je al volle bak op LinkedIn. Contacten leggen, researchen en je netwerk uitbreiden: social selling is hot onder salesprofessionals. Maar als het gaat om het opdoen van kennis via LinkedIn komen de meesten niet verder dan het checken van de eigen tijdlijn. Om te voorkomen dat je door meters nutteloze content scrolt, wil je actief je tijdlijn verrijken en opschonen. Volg dus alle interessante personen en organisaties. Bij alle content die op je tijdlijn langskomt heb je diverse opties (drie stippen rechtsboven). Je kunt onder andere content opslaan om later te lezen, een persoon ontvolgen (als zijn of haar content niet interessant is), of je feed verbeteren door suggesties van LinkedIn te vragen.
  3. Hashtags volgen. Als er online nieuws, updates of content verschijnen over jouw vakgebied, dan wil je een kattenbelletje horen. Dan kan door relevante steekwoorden in te stellen bij diensten als Google Alert of Talkwater Alerts. Ook binnen LinkedIn kun je hashtags volgen, door die in het zoekvenster in te geven. Daarna zie je de optie ‘volgen’ vanzelf verschijnen. Updates met deze hashtag verschijnen dan vanzelf in je tijdlijn.
  4. Podcasts en audioboeken luisteren. Heb je een hekel aan lezen? Vrijwel alles en iedereen die ertoe doet, heeft tegenwoordig een eigen podcast of verschijnt als gast in de podcast van anderen. Zoek binnen Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts naar relevante kanalen of uitzendingen. Ideaal om je kennis bij te tanken tijdens autoritten en sportactiviteiten. Hetzelfde geldt voor audioboeken. Door iedere dag een hoofdstuk te luisteren pak je op een ontspannen manier extra boeken mee.
  5. Video’s. Ben je meer visueel georiënteerd? De belangrijkste kennisdelers hebben tegenwoordig allemaal een YouTube-kanaal. Abonneer je hierop en nieuwe updates verschijnen in je tijdlijn of je kunt een herinnering instellen als content online komt. Van veel boeken, methodes en modellen zijn ook goede videosamenvattingen of uitlegvideo’s beschikbaar.    
  6. Lees vanaf je device. De hoeveelheid beschikbare e-books en whitepapers die je tegenwoordig kunt downloaden is overweldigend. Maar lees je alles en op het juiste moment? Download alles naar een centrale plek in de cloud, om het later op je gemak en met aandacht te lezen. Ik gebruik Adobe Acrobat Reader (zowel voor iOS als Android beschikbaar). Hierbij kun je aantekeningen maken, documenten scannen en vanaf allerlei locaties bestanden openen.
  7. Gebruik een aggregator. Als je vanaf een dashboard al je informatiestromen wilt organiseren en consumeren, gebruik dan een nieuws-aggregator (verzamelaar). Feedly is de meeste gebruikte en werkt prettig op desktop en devices. Maak je eigen bronnen aan, volg hashtags, feeds en nieuwsbrieven. Je kunt zelfs een AI-bot gebruiken, die je traint om informatie voor je te filteren. 
  8. Lees samenvattingen. Van de betere zakelijke boeken zijn samenvattingen beschikbaar, waardoor je in 15-20 minuten alle kernideeën opdoet.  Managementboek.nl brengt iedere maand vier ‘summaries’ uit, van recent verschenen boeken. Blinkist is een mooie app met korte samenvattingen van Engelse non-fictie boeken. Een alternatief hiervoor is StoryShots. Van bekende, minder recente boeken zijn online vaak samenvattingen te vinden.
  9. Kiosk-apps. Er bestaan nog steeds ontelbaar veel tijdschriften. Wil je online toegang tot de beste titels en artikelen, kies dan een digitale kiosk-app. Blendle is de bekendste hiervan met een brede selectie uit kranten en tijdschriften. Er is ook een redactie die een selectie voor je maakt. Zinio is meer internationaal georiënteerd en heeft duizenden titels in het assortiment.
  10. Content uit eigen organisatie. Het lijkt een open deur, maar je zou er versteld van staan hoe weinig mensen weten welke content, waar in de eigen organisatie beschikbaar is. Die rapporten, factsheets en whitepapers worden niet voor niks door je collega’s gemaakt. Zorg dat je in de loop bent. Als ze het niet naar je brengen, moet je het halen.

Conclusie
Je klanten verwachten gesprekspartners op hoog niveau. Dat betekent hard werken om te weten wat er speelt, wat de beste ideeën zijn en vanuit welke context je klanten naar de wereld kijken. Organiseer op slimme wijze alle beschikbare kennisbronnen en lees, kijk en luister als een integraal onderdeel van je werk. De eerste stap naar thoughtleadership is weten wat de rest al weet. De volgende stap is: kennis, ideeën en inzichten ontwikkelen die je klanten verrassen en uitdagen.

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,7
(7 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel