Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Alles over Klanten

Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Uw offerte is net als een liefdesbrief (Natasja Hoogenboom)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
VERKOPER - "EEN UITSTERVEND BEROEP" (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
5 aanbestedingstips voor dummies (Natasja Hoogenboom)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart? (Herman Meijer)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Zo word je digitaal persoonlijk met je klant (Rene Knecht)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Geld en Gedrag (Richard van Houten)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe krijg je de aandacht van de CEO? (Richard van Houten)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
Een millennial als klant (Harro Willemsen)
Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het ABC van bellen in deze tijd: Aanhouden Bellen Corona (Marianne van de Water)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe word je als beginnend verkoper Trusted Advisor? (Rene Knecht)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Steek tijd in de unieke koopmotieven (UKM) (Herman Meijer)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Klantenteams voor een duurzaam relatiebeheer (Herman Meijer)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Ik verkoop alles, behalve mijn schoonmoeder (Jos Burgers)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Wat zijn de duistere geheimen van klantenservice? (Peter Stinckens)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant u niet vergeet (Arthur Sevenstern)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kennen wij onze klanten écht? (Herman Heller)
Verkopen aan assertieve klanten (Ivo Ouwerkerk)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe ontdekt u de -onbewuste- koopmotieven van uw klant? (Hans Oelen)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Wat de klant zegt als hij zwijgt... (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
Lever niet wat een klant vraagt (Jos Burgers)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Klagers weren, of juist niet? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
Richten op klantgerichtheid (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Emotionele of financiële beloning? (Tips & Advies Verkoop)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Respect van uw klant (terug) opeisen (Richard van Houten)
"Heeft u al een keuze kunnen maken?" (Enno van Kersen)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Zelfonderzoek voor verkopers (David Bloch)
Van trouwe klanten, de dingen die voorbij gaan (Peter Stinckens)
De klant is geen koning (Herman Meijer)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Zorg dat uw klanten positief over u praten (Peter Stinckens)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Verkoop meer bij bestaande klanten (Danielle de Jonge)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Ken uw klant (Peter Stinckens)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
De kunst van het ontvangen (Richard van Houten)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Het klantenteam, onmisbaar element in effectief klantenbeheer (Herman Meijer)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Lever net iets meer (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat iedere klant wil (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)

Als de klant afhaakt

Wat doet u wanneer een belangrijke klant afhaakt? Drie tips om de meest gemaakte fouten te omzeilen.

Als de klant afhaakt

U hebt lang gewerkt aan een voorstel, een mooie offerte verzonden en vele bezoeken aan de klant gedaan. En dan te horen krijgt: het spijt ons, maar…

Als relatiebouwer staat u maar één weg open: de klant bedanken voor zijn tijd en interesse en contact houden met het oog op een volgende afspraak. U onderzoekt waarom uw aanbod werd afgewezen, doet nog een laatste poging en gaat verder. Jammer van de tijd.
Jawel, zo nu en dan zult u er in slagen om de deal alsnog binnen te halen, maar meestal volstaat u met het zeker stellen van de volgende opdrachten.

Hieronder drie tips over hoe u deze situatie kunt voorkomen.

Tip 1: Weet wie uw klant is
We maken allemaal de zelfde fout.  Keer op keer.  Zo bezocht ik na een telefoontje een manager van een groot bedrijf.  Zij had interesse in een managementopleiding voor de middenkaders in de verkoopafdeling.
We hadden een lang en goed gesprek. Ik vertrok tevreden terug naar huis en maakte een passende offerte. Twee dagen later was ik terug op bezoek en had een uitermate goede nabespreking. Vorige week hadden we telefonisch contact en werd mij aangegeven dat de beslissing op het einde van de week genomen zou worden.

Daarna ontving ik een mail waarin ik werd bedankt voor het aanbod, maar men had besloten om een andere partner te kiezen. Dom! Dom van mij! Om mijn fout recht te zetten nam ik contact op met enkele andere mensen in het bedrijf. Wat bleek? De manager met wie ik sprak was alleen verantwoordelijk voor de intake van offertes en bracht advies uit. Uiteindelijk was de commercieel directeur de echte beslisser en budgetholder. Een collega had wel de tijd genomen om te ontdekken wie de echte klant was. Hij sprak met de juiste persoon, ik niet! 

 Laat u dus nooit verblinden door een goed gesprek of een prima contact.  Zoek altijd naar de echte klant, de beslisser!

Tip 2: Weet wat de klant wil
Een tweede fout die we bij grote deals vaak maken, is dat wij aanbieden verwarren met wat de klant echt wil. De klant wil nooit een specifiek product of dienst, hij wil steeds een correcte oplossing. Zelfs al koopt hij drank aan voor zijn collega's, dan nog is hij niet op zoek naar drank, maar naar een manier om de dorst van zijn collega's te lessen.

 We hebben de neiging om de vraag van een klant steeds te interpreteren in functie van ons aanbod. Beter is het om uw aanbod te interpreteren in functie van de wensen/noden van de klant. 

Kijk eens naar een nieuwe verkoper binnen een organisatie, die nog niet echt goed op de hoogte is van het aanbod.
Hij of zij zal snel goede contacten kunnen leggen met prospects. Hij zal snel met offerteaanvragen komen en vragen naar zaken die uw organisatie – nog – niet voor de klant kan realiseren. Hoe komt dat? Bij gebrek aan kennis van het aanbod, is de verkoper wel verplicht te luisteren naar de klant. Klanten merken dit en ervaren het als uitermate positief. Alleen wanneer uw aanbod echt aansluit bij de noden van uw klant, verzekert u zichzelf van de deal.

Tip 3: Weet waarom de klant  een bepaalde leverancier kiest
Al jaren vecht ik tegen de misvatting dat u als leverancier/verkoper weet wat uw meerwaarde is. En het is vechten tegen de bierkaai.
Als leverancier kent u alleen de algemene voordelen die u de klant kunt bieden. Dat is de kern van uw marketingproces. U hebt een betere logistieke ondersteuning, betere prijzen, eenvoudiger administratie, betere verpakkingen, personaliseerbare producten, meer vakkennis, een betere service…  Whatever.

Maar dit zijn slechts voordelen. Een meerwaarde, is dat wat voor die specifieke klant meer waard is. Mogelijk is dit een rudimentair iets, dat voor u vanzelfsprekend is. Zo wonnen wij enkele weken geleden een deal, omdat we de syllabi die we gebruiken steeds geïndividualiseerd drukken, met het logo van onze klant. Iets wat voor ons vanzelfsprekend is (en wat ook vele van onze collega's doen), maar dat we niet langer specifiek vermelden.
Bij de bespreking van de offerte gaf de klant te kennen dat ze het belangrijk vonden dat alle gebruikte materialen herkenbaar waren als hun bedrijfsdocumenten. Pientere luisteraars als we zijn, boden we direct aan om alles met hun logo te drukken, zonder meerkosten. Wat denkt u?  Een kwartiertje later stapten we fluitend met een getekende overeenkomst naar buiten.

 Luister en zoek naar dat wat uw aanbod een extra dimensie kan geven voor die specifieke klant.

Bonustip: verknoei uw tijd niet!
Vaak hoor ik verkopers zeggen: Ik geef niet op!  Ik laat me niet afschepen met een nee!  Ik ben een pitbull. Als ik me eenmaal in een deal vastbijt ga ik door tot het bittere einde. Een bewonderenswaardige eigenschap, maar geen echt economische. Uiteindelijk loopt u het risico dat al uw inspanningen meer kosten dan de deal waard is.
Let op:

  • Indien u niet zeker bent dat u met de echte klant spreekt, of de echte klant u niet wil ontvangen… 
  • Indien u bovendien de echte wensen en noden van de klant niet te weten komt, of deze niet kunt invullen…
  • Indien u ook niet weet wat uw aanbod een extra dimensie kan geven, en wat een echte meerwaarde voor die specifieke klant is…

Verknoei dan uw tijd niet!

De kans dat u de deal zult binnenhalen is minimaal! Maak een beleefd aanbod, bedank de klant en focus u op deals die u wel kunt binnenhalen!


Peter Stinckens

Peter  Stinckens
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(83 stemmen)
Reacties

Ger de Bruijn |  http://www.gerjfdebruijn.nl

Op zich zijn dit aardige tips voor een beginnende verkoper. Voor een gevestigde verkoper zijn dit echter open deuren (de juiste contactpersoon,weten wat de klant wil, meerwaarde van je product)
De reden waarom een klant afhaakt heeft alles te maken met zijn werkelijke koopmotieven.Wat is de waarheid achter het"afhaken". Dit moet je echter niet achteraf uitzoeken maar voordat je een offerte stuurt. Een offerte is overigens een instrument om de klant onder druk te zetten, dat blijkt uit de vele bezoeken aan het begin van dit artikel.
Het enige dat ik lees gaat over de verkoop en de meerwaarde van het product. Ik lees niets over het vertrouwen winnen van de klant. Dat is stap 1 in de huidige verkoop.Zorg voor de meerwaarde van jezelf!.
Je kunt je dus afvragen waarom de klant in tip 1. jou een mail stuurt en je niet belt...., waarschijnlijk om je de ware reden van zijn keuze niet te hoeven vertellen.(papier is geduldig)

Peter Stinckens |  http://www.peterstinckens.be

Beste Ger.
Je hebt natuurlijk gelijk. Vertrouwen is de kern. En je kan als trainer denken dat je open deuren in trapt. Vele jaren cobezoeken en coaching leren mij echter dat zelfs de meest ervaren verkopers aan deze basis regels voorbij gaan.
Neem de proef even op de som, en vraag eens naar deze details aan je cursisten. Ze zullen je verbazen met hun onwetendheid op dit gebied.

Ger de Bruijn |  http://www.gerjfdenruijn.nl

Beste Peter,
Dank voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens dat veel verkopers de basisregels voorbij gaan. Dat is nu juist de reden dat ik mijn cursisten probeer te leren een andere mindset te gebruiken en daardoor de verkoop los te laten, zodat je geen last meer hebt van die basisregels.Jij geeft dit mooi aan in je basistip, (de vergelijking met de pitbull) Eerst vertrouwen krijgen en dan wil de klant meer van je weten, want je bent dan anders dan de rest en je probeert dan niet te verkopen maar werkelijk te helpen.

David Maister heeft hierover eens gezegd:"Je kunt niet van anderen krijgen wat je wilt, als anderen niet bereid zijn jou te geven wat je wilt."
Ik denk dat verkopers toe zijn aan een nieuwe manier van klantbenadering in de 21ste eeuw. Een benadering waarbij de prospect/klant geen wantrouwen koestert tegen de verkoper die vaak de klant tegemoet treedt met een verborgen agenda.

Henri Ravesteijn

Ik sluit mij volledig aan bij het geschreven artikel.Echter de DMU structuur is niet zo eenvoudig te benaderen. Managers zetten de lijnen uit en geven "niet bevoegd om besluit te nemen" peroneel de opdracht onderzoek te plegen.Ik zit daar regelmatig mee aan tafel. je zegt dus eigenlijk negeer dit persoon en ga hogerop, hoe leuk is dit dan om ondergeschikt personeel te passeren binnen een bedrijf? welk signaal geef ik daar mee af dat ik de manager zijn personeel diskwalificeer ? .Heb er echt wel na gevraagd, mag ik je baas spreken, zullen we dit samen voor leggen, zal ik een presentatie geven aan de directie enz.Je artikel ondeschrijf ik nogmaals, maar om er te komen...ervaar ik als lastiger.

Harry Vorenkamp |  http://www.mofundus.com

Het verschil tussen denken en doen is in de praktijk bij velen veel te groot. De drie aanbevelingen zijn natuurlijk niet nieuw en zeer noemenswaardig om permanent herhaalt te worden. Gewoon eens toepassen zou ik zeggen en ervaar het resultaat.
Dan niet bij de eerste de beste tegenslag stoppen, maar gewoon stug doorgaan en van deze aanpak in uw salesgedrag opnemen. Maak er een gewoonte van!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel