Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Alles over Klanten

De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Content op LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten (Victor Bonke)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Ik verkoop alles, behalve mijn schoonmoeder (Jos Burgers)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Wat zijn de duistere geheimen van klantenservice? (Peter Stinckens)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant u niet vergeet (Arthur Sevenstern)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kennen wij onze klanten écht? (Herman Heller)
Verkopen aan assertieve klanten (Ivo Ouwerkerk)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe ontdekt u de -onbewuste- koopmotieven van uw klant? (Hans Oelen)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Wat de klant zegt als hij zwijgt... (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Lever niet wat een klant vraagt (Jos Burgers)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Klagers weren, of juist niet? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
Richten op klantgerichtheid (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Emotionele of financiële beloning? (Tips & Advies Verkoop)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Respect van uw klant (terug) opeisen (Richard van Houten)
"Heeft u al een keuze kunnen maken?" (Enno van Kersen)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Zelfonderzoek voor verkopers (David Bloch)
Van trouwe klanten, de dingen die voorbij gaan (Peter Stinckens)
De klant is geen koning (Herman Meijer)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Zorg dat uw klanten positief over u praten (Peter Stinckens)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Verkoop meer bij bestaande klanten (Danielle de Jonge)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Klantenteams voor een duurzaam relatiebeheer (Herman Meijer)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Ken uw klant (Peter Stinckens)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
De kunst van het ontvangen (Richard van Houten)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Het klantenteam, onmisbaar element in effectief klantenbeheer (Herman Meijer)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Lever net iets meer (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat iedere klant wil (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Gedraag u zich een beetje? (Enno van Kersen)
(H)Eerlijk Scoren! (Margreeth Kloppenburg)
Klantenservice is geen eiland
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Praat met uw klant als met uw eigen kind (Enno van Kersen)
Wie is belangrijk? (Peter Stinckens)
Weten wanneer de klant uw product nodig heeft (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas uw verkoopstijl aan (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Vasthouden doet kopen (Tips & Advies Verkoop)
Iedereen vond dat u een uitstekende presentatie gaf (Redactie Verkopersonline.nl)
Klantenservice, hoe het niet moet
Uw visie op klantenservice
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
Klantenservice en de kosten
Klanttevredenheidsmetingen. Simpel of te Simpel? (Henk Hemstra)
Ken uw reputatie ... en de gevolgen (Vladan Soldat)
Kent u het koopgedrag van uw klanten? (Henk Hemstra)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Klantenkennis? (Henk Hemstra)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Kwalificeer elke prospect bij telefonische koude acquisitie (Victor Bonke)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Laat de klant ook eens los (Roeland Schweitzer)
Klantcontact = ALLES (Richard van Houten)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Hoe maakt u de juiste click met een prospect? (Peter Stinckens)
De klant achter de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe verkrijgt u referenties? (Peter Stinckens)
Wij ook van jou... (Herman Meijer)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Daar gaan we weer…. (Vladan Soldat)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Zo, dus u wilt een relatie aangaan met uw klant?! (Michel Hoetmer)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wie is de ander? (David Bloch)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Verkopen is veranderen (Roeland Schweitzer)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
In 3 stappen naar ultieme klanttevredenheid (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst even onderzoeken (Michel Hoetmer)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
Van klant naar fan (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)

Maak van uw afscheid een krachtig instrument

Shakespeare schreef in Romeo en Juliet dat 'Parting is such sweet sorrow'. Voor veel verkopers is het afscheid bij de klant een bron van ongemak. Het is uw laatste kans om een goede indruk te maken. Vermijd de gebruikelijke clichés, hier een aantal alternatieven.

Maak van uw afscheid een krachtig instrument

Telefoon
U heeft alles besproken en wilt tot afronding komen. Stel een vraag: Heeft u nog iets nodig van mij op dit moment? of bijvoorbeeld in een privé-gesprek: Heb je nog iets te melden op dit moment?

Óf u krijgt de verrassing van: Ja, ik … óf – en zeker wanneer uw timing klopt – een nee-met-een-positieve-klank.

Brieven
Herhaal de naam van de persoon aan wie u schrijft in de alinea vóór uw afrondende woorden: Realiseer u, mijnheer Van Gelder, dat de bijzondere oplossing die u zoekt, deel uitmaakt van onze dagelijkse praktijk.
Daarna volgt de groet, meestal een versie van: Met vriendelijke groet.
Durf uw creativiteit z'n gang te laten gaan: Met een hartelijke zomerse groet uit Eefde.
Daarna volgt voldoende ruimte voor uw handtekening (nóóit de naam van uw bedrijf!) zodat de geschreven handtekening los van de gedrukte letters staat. Uw gedrukte naam volgt, met alle duidelijkheid of u een man of een vrouw bent. Daarna, eventueel, uw functie, cursief geschreven.

Geef een hand
Leer op een ontspannen manier uw hand te geven. Geen arm, geen schouder, alleen de hand. Maak de schouder 'zacht', en laat de arm naar voren en omhoog komen. Houd oogcontact. Pak rustig de hand van uw gesprekspartner, maak duim-tot-duim contact en dan pas grijpt u de hand, licht maar stevig. Houd de arm ontspannen. U zegt veel met hoe u een hand geeft, ook kunt u veel leren over de ander hoe hij u de hand schudt!

Bedrijfsafscheidsreceptie
Vertel altijd uw eigen waarheid. Zoek de anekdotes die eigenschappen toelichten. Wanneer u de ander onvoldoende kent/kende, vraag anderen om voorbeelden van situaties die u dan kunt gebruiken. Vertel uit het hart hoe deze u raken. Vermijd clichés en onthoud dat u niet speciaal grappig of plechtig hoeft te zijn. In noodgevallen, blader door een citatenboek en gebruik citaten die passen bij deze persoon.
Dit voorgaande is ook van toepassing bij een grafrede.

Algemeen
Mensen communiceren visueel, auditief en kinesthetisch. Bij sommigen kunt u beter zeggen: Tot ziens!, anderen reageren beter op: Tot horens!, terwijl weer anderen veel gevoeliger zijn voor de warmte van: Tot nader contact!.

Tot slot
... kan deze persoonlijke filosofische benadering u ondersteunen bij de verandering die afscheid vaak betekent: Every goodbye means a new hullo! Afscheid nemen maakt ruimte voor het nieuwe, het spannende, het onbekende!

David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,1
(39 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Lianne Ebbinkhuijsen |  http://www.streamconsult.nl

Dag David,

Geweldig goed en onderbelicht onderwerp behandel je hier. Krachtig afronden is zo makkelijk nog niet.
Ik word er al beter in maar herken mijn eigen neiging om afscheid uit te stellen of uit te rekken, en dat zwakt alles alleen maar af.
En ik zie en hoor het dagelijks om me heen bij anderen ook!

Dank voor je waardevolle tips.
Hartelijke groet,

Lianne


Dank je, Lianne, voor je duidelijke waardering.
Wat jij naar voren brengt, heeft te maken met 'angst voor afwijzing' én de 'kracht van gewoonte(gedrag)'.
Je hebt dus huiswerk om op originele en assertieve wijze te communiceren ...
Wél met het voordeel dat jij er van bewust bent - dat is al een GROOT voordeel!

Hartegroet,

DAVID

drazen lisak |  http://www.flirtmanagement.com

Hallo David,

Ik houd niet van mensen afkraken. Maar eerlijkheid vind ik nog belangrijker.
Ik geloof dat je veel beter kunt. Als ik met die plechtige zinnen en die tips van jou aan zou komen bij mijn cursisten zouden ze me inmaken. En terecht.

Succes,
Drazen

Paul Strikwerda |  http://www.nethervoice.com

Er is veel geschreven over hoe we het beste contact kunnen maken en aan vertrouwen kunnen bouwen, maar hoe we een gesprek (of een relatie) op een zorgvuldige en respectvolle manier kunnen beëindigen, dat is een grijs gebied. Daarom verwelkom ik David's woorden over effectief afscheid nemen!

David's aanpak prikkelt op een prettige manier en ik zie zijn tips en voorbeeldige zinnen daarom meer als suggesties. Ik denk niet dat Bloch ons aanspoort om zijn bewoordingen klakkeloos over te nemen. Dat is iets voor luie lezers die het liefst alles kant-en-klaar aangereikt krijgen.

De kracht van een goed idee ligt in het feit dat we er onze persoonlijke invulling aan kunnen geven. Met andere woorden: het komt pas echt tot leven als we het ons eigen maken.

We kunnen natuurlijk van mening verschillen over de juiste aanpak van een bepaald onderwerp. Met zoveel communicatiekundigen in deze lezersgroep valt er een hoop van elkaar te leren.

Daarom kijk ik eerlijkgezegd uit naar reacties die daadwerkelijk iets aan David's artikel toevoegen. Drs. Lisak, ik denk dat u veel beter kunt!

Ik ben het met Bloch eens dat we bij het persoonlijk afscheid nemen meer rekening kunnen houden met de manier waarop mensen bij voorkeur communiceren.

Bij auditief ingestelde mensen is niet alleen de woordkeus belangrijk, maar vooral ook de toon waarop we onze boodschap overbrengen. Op papier kunnen onze woorden hartelijk en welgemeend lijken, maar uit onze mond kunnen ze soms gehaast en onoprecht overkomen.

Visueel ingestelde mensen observeren onbewust onze lichaamstaal. We kunnen nog zo vrolijk: "We zien elkaar snel!" zeggen; als ons lijf aangeeft dat we er niks van menen, dan is onze eigenlijke boodschap: "Bekijk het maar!"

Meer kinesthetisch ingestelde mensen zijn gevoeliger voor aanraking. Terwijl wij het misschien proberen met: "We houden contact!", kan het gebeuren dat onze gesprekspartner ons op dat moment krachtig naar zich toetrekt voor een "bear hug".

Twee opmerkingen:

1. Deze "technieken" werken alleen als ze niet als technieken worden gebruikt. Mensen reageren allergisch op iemand die als 'gemaakt' of manipulerend overkomt.

2. In alle gevallen is het essentieel om rekening te houden met de context en de cultuur waarin de ontmoeting plaatsvindt. Wat in sommige culturen vanzelfsprekend is, kan in andere culturen ongewenst of zelfs taboe zijn.

Tot slot nog dit: soms lopen we "plakkers" tegen het lijf die we maar niet van ons af kunnen schudden. In zulke gevallen is het effectiever om het rapport te verbreken met een mismatch van lichaamstaal, woorden en tonaliteit.

David, veel dank voor je inspiratie!

Paul Strikwerda

drazen lisak |  http://www.flirtmanagement.com

Beste Paul Strikwerda,

Ik geloof dat de bedoeling is om je mening te ventileren over de artike. Dus, ik snap er werkelijk niets van dat u commentaar levert op mijn comentaar?!
Waarom vindt u het nodig om voor de schrijver op te komen? Heeft hij een advocaat nodig soms?
Nogmaals, in de praktijk, op de werkvloer van een workshop om dat even zo te zeggen, tegenover een kritische groep inteligente mensen moet je met veel betere dingen komen dan de bovengnoemde. Dat leert mij 15 jaar ervaring als communicatietrainer.
Voor de rest is deze discussie voor mij afgesloten, Vind gewoon een matig stuk, dat mag toch! En als u vindt dat he teen goed stuk is, schrijf dat gerust op en laat mij commentaar in zijn waarde.

Groetjes,
Drazen

Paul Strikwerda |  http://www.nethervoice.com

Beste Drazen Lisak,

Dank voor uw reactie op mijn reactie. Ik wist niet dat lezers enkel op het artikel dienen te reageren en niet worden geacht in te gaan op de opmerkingen van anderen.

Voor mij is niets zo stimulerend als een creatieve dialoog. Als ik de reacties van lezers op andere artikelen bekijk, dan zie ik een levendige en verrijkende uitwisseling van ideeën. Dat maakt dit forum juist zo interessant!

Overigens heeft u volkomen gelijk: de heer Bloch heeft geen advocaat nodig. Ik was me er echter niet van bewust dat het blijkbaar ongepast is om een auteur bij te vallen. U heeft mijn reactie gelezen en dus gezien dat mijn bijdrage uit meer bestaat dan applaus voor de auteur.

U bent duidelijk minder enthousiast over bovenstaand artikel en daar is niets mis mee. Ik had alleen gehoopt dat u op basis van uw jarenlange ervaring als communicatietrainer iets opbouwends toe zou kunnen voegen. Bijvoorbeeld:

- Wat vertelt u uw studenten over effectief afscheid nemen?<br>
- Wat voor zinnen zou u gebruiken?

U schrijft dat het veel beter kan.
Ik nodig u uit om de daad bij het woord te voegen!

Alvast veel dank daarvoor.

Paul

Christiaan Dewit

Ik denk dat iedere doorwinterde verkoper na jaren praktijk in het vak zijn eigen "afscheidsceremonie" heeft opgebouwd. Na een eerste (en gewoonlijk lange) demonstratie van meettoestellen deed ik gewoonlijk twee dingen:
1) de klant oprecht feliciteren voor zijn vertrouwen en de voordelen van zijn koop en
2) een eerlijke en warme link leggen naar het volgende contact dat, afhankelijk van het moment in het koop proces, klinkt zoals "mag ik je volgende week bellen om te weten wanneer de bestelling komt?" of "reserveren we nu al een periode voor de opleiding?"
Samengevat: bij het afscheid is er maar één gedachte die belangrijk is: stel je in de plaats van de klant en beantwoord in gedachten zijn vraag: "wat heeft de verkoper speciaal voor MIJ gedaan?". Indien dat antwword positief is ben je als verkoper goed bezig en dat maakt de atmosfeer van het afscheid altijd een 'verlangen naar meer...' En geloof me, het werkte steeds opnieuw!

Leo Euser |  http://www.eiffel.nl

Hallo David,

Mijn intenties goed overbrengen op de ander (dus communiceren), is iets wat mij soms helemaal niet lukt. Mijn houding, mijn taal, mijn tone of voice zijn lang niet altijd congruent met mijn intentie en plof: de scherven liggen op straat.

Jouw column zet op één onderdeel van communicatie de puntjes op de i: hoe neem je afscheid, hoe rond je af. Je vraagt er terecht aandacht voor en geeft een aantal nuttige suggesties. Dat kan scherven schelen.

Jouw column heeft wel een risico. Dat lees ik een beetje in de reacties van andere lezers. Je kunt jouw column lezen als een moraliserend verhaal ("rond fatsoenlijk af"), als een instrumenteel verhaal ("deze tips kun je gebruiken") en als een verhaal om communicatie tot het laatste moment aan toe effectiever te maken ("goed afscheid nemen, creëert de basis voor een vervolg in de communicatie").

Communiceren is vooral een kwestie van zorgvuldigheid, zowel in het zenden, ontvangen als in het afronden, blijft bij mij hangen, na lezing van je column en de reacties.

Dank jullie allen!

Leo

David, jouw observaties dragen bij aan de bewustwording dat evenzo als de opening ook de beeindiging van een gesprek/ontmoeting een duidelijke rol spelen in het vertrouwen dat je opwekt.
Helderheid en een mate van empathie zijn hierbij van belang. Ik oefen al een tijd dit als constante waarden te gebruiken ipv de standaard-clichés.
Drazen moet als trainer weten hoe belangrijk het is naar het positieve in andermans suggestie te zoeken en dit op je eigen manier vorm te geven. Blijf bij jezelf, Drazen, dan word je niet door je "cursisten" afgebrand.
Succes, allemaal! Bert

Indra Visser |  http://www.hartelink.nl

DANK voor je waardevolle tips, David!
Je artikelen en persoonlijke coaching, hebben mij veel bewuster gemaakt van mijn ongemak om afscheid te nemen.

Vroeger voelde ik me vaak ongemakkelijk als het gesprek stil viel en vanuit oude patronen moest ik dan de stilte opvullen.

Door jouw tips heb ik geleerd om - op het juiste moment -afscheid te nemen op een manier die bij mij past mét respect voor de ander. Juist door afscheid te nemen maak ik ruimte voor andere ontmoetingen.

Nu ik me met meer plezier en gemak in allerlei situaties beweeg, valt het me op hoe vaak er ‘kliek’ vorming is. Mensen zoeken steeds weer dezelfde bekenden op en blijven vervolgens ‘plakken’. De energie voelt op zo’n plek vaak heel zwaar.

Wat voor mij waardevol is, is dat ik nu wéét wanneer het tijd is om te vertrekken. Dit heeft als groot voordeel dat mijn energie op peil blijft waardoor er ruimte is voor nieuwe, interessante en waardevolle contacten.

David, nogmaals dank voor jouw verfrissende benadering!

Warme groet,
INDRA

Koen Klooster

Interessant artikel van David. Eerlijk gezegd nooit zo op deze wijze bij dit thema stil gestaan. Ben er zeker weer wat wijzer van geworden.
Koen

Dank aan allen voor de vele nuttige en aanvullende opmerkingen en reacties.
Hartverwarmend om te merken wat zo'n onderwerp op gang brengt.

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel