In je gesprekken met klanten of in de content die je publiceert zijn er een paar onderwerpen die je het beste kunt vermijden. Lees hier welke dat zijn en waarom.
In de interactie met klanten, collega’s en leveranciers passeren behalve zakelijke onderwerpen ook persoonlijke thema’s de revue. Geboortes, vakanties en diploma’s die worden behaald. We vragen ernaar, vertellen erover en leven mee. Dat is helemaal prima, we zijn allemaal mensen. Toch zijn er een aantal thema’s die je het beste kunt vermijden. Zowel in gesprekken als in je content die je plaatst op social media platforms. Dit zijn thema’s die een ander kunnen raken op diep persoonlijk overtuigingsniveau. Overtuigingen Zolang je leeft bouwen we allemaal onbewust een model van de wereld. Dit doen we door onze eigen ervaringen om te vormen tot generalisaties. Fruit eten is gezond voor me. Ik moet hard werken, anders verpruts ik mijn leven. Politici zijn allemaal zakkenvullers. Deze generalisaties noemen we overtuigingen. Hiermee bepalen we hoe, wat en waarom de wereld en wijzelf zijn, zoals we zijn. Ze zorgen voor stabiliteit en continuïteit in ons leven. De meeste overtuigingen nemen we over van andere mensen: ouders, vrienden en personen die we bewonderen. Als je een overtuiging deelt met iemand anders, geeft dat een dieper besef van rapport en contact. Als iemand een compleet andere overtuiging heeft, leidt dat juist tot verwijdering en onbegrip.
Taboe onderwerpen Als sales professional wil je voorkomen dat je met klanten en prospects botst met overtuigingen. Er zijn drie thema’s waar veel mensen diepliggende overtuigingen over hebben:
politiek
religie
seksualiteit.
Discussies hierover met zakelijke gesprekspartners hebben een groot afbreukrisico, dus je kunt ze beter niet aansnijden. Praat niet over je eigen overtuigingen rond deze drie onderwerpen tijdens je werk. Als anderen erover beginnen of naar vragen, houd je dan op de vlakte.
Op deze manier kan je makkelijk zakendoen met vrijwel iedereen, ongeacht jullie beider persoonlijke overtuigingen. Zo voer ik al jaren leuke, opbouwende gesprekken met zowel links, rechts als midden stemmers; strenggelovigen of overtuigde atheïsten; mensen met allerlei verschillende seksuele oriëntaties, etc. Er zijn immers ontelbare andere toffe onderwerpen om een boom over op te zetten.
Social media Social media platforms zoals LinkedIn zijn opgezet om zakelijke informatie uit te wisselen en te linken met een zakelijk oogpunt. Ik wil alles over je bedrijf, markt, carrière, producten en business-ideeën weten. Het liefst in een posting, die goed en scherp is opgeschreven. Ik like, deel of becommentarieer deze met plezier. Natuurlijk, een tikkeltje human interest hoort erbij, dus deel af en toe een persoonlijk hoogte- of dieptepunt. Maar ook hier is dus het advies om taboe onderwerpen te vermijden. Conclusie: neem niet het risico Ik wil op LinkedIn niet lezen of je voorstander bent van dit kabinet of niet. Hoe boos je bent over denkbeelden van één of andere maatschappelijke organisatie. Welke politicus zijn of haar werk goed of verkeerd heeft gedaan. Of je voor of tegen klimaatbeleid bent. Wat volgens jou de gewenste kleur van Zwarte Piet moet zijn. Dat er bewijzen zijn dat corona door 5G wordt veroorzaakt. Je kunt met een uitgesproken posting over een van de onderwerpen meteen een deel van je zakelijk netwerk tegen je in het harnas jagen. Mensen doen nu eenmaal liever geen zaken met mensen die totaal andere overtuigingen hebben. Neem dus geen risico. Taboe is taboe.
Harro Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
.... en toch trappen we steeds weer in de P.R.S. valkuil.
Koert
Ik heb klanten gehad die regelrecht vroegen: "Wat is je geloof?". Gewoon een even rechtlijnig als eerlijk antwoord bleek toch het beste. Ik zei dan gewoon dat ik atheïst ben. Geen van die klanten was ik daarna kwijt. Maar ik begon dan ook geen discussie met ze.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.