Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Onderhandelen / overtuigen

Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Autoriteit overtuigt, ook in een offerte (Natasja Hoogenboom)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
De kracht van een goed verhaal (David Bloch)
Zorgen dat uw klant echt luistert (Rene Knecht)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Zo werken verkopers zichzelf in de nesten (Michel Hoetmer)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De hot button close (Richard van Houten)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
Zo onderhandelen kan mijn zoontje van 5 ook! (Richard van Houten)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Onderhandelen en gedragsstijlen (Piet Aarts)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Hoe gaat u om met sluwe onderhandelingstactieken van inkopers? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Succesvol onderhandelen (Michel Hoetmer)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Emotioneel tijdens onderhandeling? (Tips & Advies Verkoop)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Wanneer geeft u korting? (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Van denken naar voelen (I) (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Een goed argumentarium geeft de doorslag (Koert Wijnands)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen aan meerdere personen tegelijk (Koert Wijnands)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Een verkoper is het nooit oneens met de klant (Richte Lommert)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
Mythbusters (Peter Stinckens)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Verkoper wordt onderhandelaar (Richte Lommert)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Topverkopers zijn topversierders (Vladan Soldat)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Onderhandelen, maak het leuk voor uzelf (Vladan Soldat)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Taal met impact (Michel Hoetmer)
Van denken naar voelen (II) (David Bloch)
Dat is een sterk verhaal! (Tips & Advies Verkoop)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
Wees specifiek (Michel Hoetmer)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Cognitieve dissonantie en hoe u ermee moet omgaan (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Elk nadeel heb z'n voordeel (Tips & Advies Verkoop)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Overtuigen volgens de oude Grieken (Michel Hoetmer)
De kracht van beelden (Peter Stinckens)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Wilt u dit jaar meer omzet? (Psychologie en Verkoop; Verkoop Succes)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Handig onderhandelen (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)

Winnende onderhandelingstactieken

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Hoe vaak is ook uw onderhandeling niet verloren gegaan? Onderhandelen is een vak apart. Ben u nog lang geen kei in dit werk? Onze praktische tips helpen u op pad. 

Winnende onderhandelingstactieken

Probeer inzicht te krijgen in het budget
Zo weet u of uw aanbieding in lijn ligt met de verwachtingen en uitgaven van de klant.

Probeer in te schatten hoe groot de kans is dat deze organisatie nu een contract gaat tekenen
Dat inschatten is mogelijk wanneer u weet in welke fase van de koopcirkel dit bedrijf zit. Grofweg bestaat deze uit vijf fasen: de oriëntatiefase, de interessefase, de overtuigingsfase en de fase van verlangen en de koopfase.
Wanneer een prospect in de oriëntatiefase om een offerte vraagt, weet u dat de prijs een belangrijke factor vormt en dat de kans dat hij op korte termijn gaan tekenen, klein is. Wanneer een prospect overtuigd is van het product en – beter nog – duidelijk te kennen heeft gegeven het te willen afnemen, zal de prijs minder een probleem zijn – mits deze niet significant afwijkt van het beschikbare budget. In dat geval kunt u ook snel tot zaken komen.

Weet met wie u de onderhandelingen aangaat
Is dat uw contactpersoon of is het de manager, de interne opdrachtgever, een inkoper of de directeur? Wanneer dit niet uw contactpersoon is, probeer dan ook met déze persoon om tafel te zitten: het onderhandelt prettiger wanneer iemand face tot face tegenover u zit. U kunt, vooral door de non-verbale communicatie onderling, beter inschatten hoe hard de andere partij het wil spelen.

Probeer te achterhalen wat de onderhandelingstrategie van deze persoon of organisatie is
Wellicht is een collega u voorgegaan. Wanneer u onderhandelt met een inkoper, weet dan dat deze persoon wordt afgerekend op besparingen die hij/zij weet te realiseren. Bedenk echter ook dat wanneer de daadwerkelijke opdrachtgever binnen de organisatie het product of de dienst bij u wil afnemen, uw onderhandelingspositie daarmee ook sterker wordt; de inkoper zal de deal niet laten klappen. Wanneer u onderhandelt met de directeur (en tevens DGA) bedenk dan dat alles waar hij geld aan uitgeeft, bijna rechtstreeks uit de eigen portemonnee komt. Alles waar hij op kan besparen is dus meegenomen. Hou rekening met de vraag om een korting.

Bedenk goed welke argumenten de potentiële klant kan aanvoeren om korting te krijgen en hoe u hierop kunt anticiperen en reageren
Maak het echter niet moeilijker dan het is: hoe uitgebreider uw reactie waarom iets niet kan, hoe minder zeker van uw zaak u over komt. Laat geen ruimte en probeer zo duidelijk mogelijk te reageren.

Non-verbale communicatie een belangrijke rol in de onderhandelingen
Hoe zekerder u overkomt (niet alleen door wat u zegt, maar ook door de manier waarop) des te sterker uw onderhandelingspositie. Echter, probeer er geen machtstrijd van te maken: u wilt de klant namelijk het gevoel geven dat ze een goede deal sluiten.

Hou in specifieke gevallen rekening met onderhandelingsruimte in uw offerte
Dit kan zijn in prijs maar bijvoorbeeld ook in zaken die u extra kunt doen in de vorm van service e.d. Hoe goed uw klantcontact ook is, het geeft de klant een goed gevoel er 'meer uitgehaald' te hebben.

Maak goede afspraken over wanneer de overeenkomst wordt getekend en geretourneerd
Sommige bedrijven wachten tot het einde van een maand, kwartaal of jaar omdat ze weten dat hun onderhandelingspositie daarmee groter is.

Durf weg te lopen van een deal
Niemand ziet graag een deal klappen waar hard voor is gewerkt, maar soms zijn de eisen van de prospect/klant buitenproportioneel en kun u beter nee verkopen: uw product of dienst is goed en daar staat een prijs tegenover. Tegen een te lage prijs kunt u de kwaliteit niet waarmaken. Wanneer de klant het product of de dienst echt wilt, zal hij op een later moment terugkomen. En zo niet, dan was het not ment to be.

    Tip
    Met goede voorbereiding van de onderhandeling legt u de loper uit naar succes. Uw onderhandelingstechniek kan nog zo goed zijn, zonder de juiste gegevens en een zorgvuldig vooraf geplande strategie wordt het niks.
     
    Marije Sluis en Linda Postma
    The Sales Agency

    Vladan   Soldat

    Vladan Soldat

    Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
    Alle artikelen van deze auteur
    Lezerswaardering 6,1
    (21 stemmen)
     
    Hoe waardeert u dit artikel?









    10

    Dit artikel delen:

    Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
    Volg ons op Twitter
    Vind ons leuk op Facebook
    Word lid van onze gratis nieuwsbrief
    Reacties

    Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
     
    Reageren

    Let op
    Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
    Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

    Uw naam
    Uw emailadres  optioneel
    Uw website optioneel