Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Onderhandelen / overtuigen

Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Autoriteit overtuigt, ook in een offerte (Natasja Hoogenboom)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
De kracht van een goed verhaal (David Bloch)
Zorgen dat uw klant echt luistert (Rene Knecht)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Zo werken verkopers zichzelf in de nesten (Michel Hoetmer)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De hot button close (Richard van Houten)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
Zo onderhandelen kan mijn zoontje van 5 ook! (Richard van Houten)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Onderhandelen en gedragsstijlen (Piet Aarts)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Hoe gaat u om met sluwe onderhandelingstactieken van inkopers? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Succesvol onderhandelen (Michel Hoetmer)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Emotioneel tijdens onderhandeling? (Tips & Advies Verkoop)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Wanneer geeft u korting? (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Van denken naar voelen (I) (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Een goed argumentarium geeft de doorslag (Koert Wijnands)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen aan meerdere personen tegelijk (Koert Wijnands)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Een verkoper is het nooit oneens met de klant (Richte Lommert)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
Mythbusters (Peter Stinckens)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Verkoper wordt onderhandelaar (Richte Lommert)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Topverkopers zijn topversierders (Vladan Soldat)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Onderhandelen, maak het leuk voor uzelf (Vladan Soldat)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Taal met impact (Michel Hoetmer)
Van denken naar voelen (II) (David Bloch)
Dat is een sterk verhaal! (Tips & Advies Verkoop)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
Wees specifiek (Michel Hoetmer)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Cognitieve dissonantie en hoe u ermee moet omgaan (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Elk nadeel heb z'n voordeel (Tips & Advies Verkoop)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Overtuigen volgens de oude Grieken (Michel Hoetmer)
De kracht van beelden (Peter Stinckens)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Wilt u dit jaar meer omzet? (Psychologie en Verkoop; Verkoop Succes)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Handig onderhandelen (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)

Help uw klant over de streep

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Heeft u net een offerte verstuurd? Uw klant is nu met uw aanbod bezig in zijn hoofd. Lees hier hoe u uw klant kan helpen kiezen door juist nu op meer plekken zichtbaar te zijn!

Help uw klant over de streep
Herkent u dat ook? U overweegt op vakantie te gaan naar Ibiza en ineens lijkt iedereen naar Ibiza te gaan? Of u bent op zoek naar een nieuwe auto. U heeft uw oog laten vallen op een bepaald merk. Spontaan ziet u die auto steeds op de snelweg rijden, ook nog eens in uw favoriete kleur! Of u heeft een offerte aangevraagd en ineens ziet u op de sociale media telkens een vergelijkbare oplossing? Herkenbaar? Voelt u hem al aan? U kunt uw klant ook een handje helpen om te kiezen voor u door bewust zichtbaar te zijn. Iets waar uw concurrent vaak niet aan denkt.

Hoe zichtbaar bent u?
Er zijn natuurlijk tal van creatieve manieren om zichtbaar te zijn na het versturen van een offerte. Zelfs bij aanbestedingstrajecten, waarin persoonlijk contact (nog) niet mogelijk is. Zo ken ik een ondernemer die in de offertefase bewust een reclamefolder stuurt. En ik ken salesmanagers die opvallen, omdat zij - als enigen in hun branche - altijd in pak mét stropdas lopen. Werkt u in de schoonmaakbranche? Dan weet u nu vast welke organisatie ik bedoel!

Belangrijk voor uw manier: wat past bij uw organisatie en uw klant? Waar komt uw potentiële klant bijvoorbeeld? Wat leest hij? Wat doet hij in zijn vrije tijd? Kies de manier die bij u én uw potentiële klant past. En blijf in het geheugen van uw potentiële klant.

Misschien is dit uw manier?
  • Website
    Heeft uw klant na het lezen van uw offerte nog vragen? De kans is groot dat hij uw website (nog eens) gaat bekijken. Ziet uw website er aantrekkelijk uit? En dan bedoel ik niet persé mooi. Dat is alleen maar mooi meegenomen. Uw klant wil bevestiging en onomstotelijk bewijs dat u voor hem de beste bent.

    Dus is uw website in dezelfde toon geschreven als de offerte? Is de informatie op uw website up-to-date? Staan er referenties op? Veeg alle eventuele twijfels van tafel met een onweerstaanbare website!

  • Sociale media
    Kies eerst de kanalen die bij u en uw doelgroep passen. Is dat LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram of één van de vele andere kanalen? Het is onmogelijk om alle kanalen bij te houden. Dus kijk echt waar uw doelgroep regelmatig aanwezig is. Zakelijk én privé. Zorg voor headers en achtergronden in uw huisstijl.

    Plaats vervolgens met plezier en regelmaat een berichtje. Zo deelde een welzijnsorganisatie tijdens een aanbestedingstraject regelmatig verhalen over succesvolle projecten op LinkedIn, wetende dat de beoordelaars (waarmee ze al gelinkt waren) die berichten ook in hun tijdlijn zagen.

    Pas trouwens wel op met reclame maken. Het heet niet voor niets sociale media. Hou het sociaal. Dus zorg voor interactie, deel kennis en vertel ook af en toe eens een persoonlijk verhaal. Mensen doen immers graag zaken met mensen.

  • Bloggen
    Echte experts bloggen. Als ik een website bezoek waarop geen blog staat, merk ik dat ik informatie mis. Een blog helpt me beoordelen of diegene verstand van zaken heeft. Ook scoren websites met blogs hoger in de zoekmachine van Google. Iemand die hoger scoort in Google geeft me onbewust nog meer vertrouwen.

    Durf kennis te delen. Een goed blog is meestal een inhoudelijk artikel van rond de 750 woorden. Vergroot uw naamsbekendheid door uw blog ook te delen op andere websites, via een nieuwsbrief en natuurlijk uw favoriete sociale mediakanalen. Het benadrukt uw expertstatus. U las het ook al in mijn vorige blog: autoriteit overtuigt!

  • Kranten, tijdschriften, radio en tv
    Het oog van uw klant zal toevallig maar eens vallen op een interview, column of advertentie van uw organisatie als hij zijn favoriete krant of magazine leest. Het vergroot uw expertstatus, want u komt natuurlijk niet zomaar in de media. Zeker als het gaat om een goed verhaal of een artikel waarin u kennis deelt, bevestigt u hiermee uw betrouwbaarheid.

  • Netwerken en mond-tot-mondreclame
    Is uw klant lid van een netwerkclub? De bijeenkomsten van netwerkclubs zijn natuurlijk een goede manier om uw klant ‘toevallig’ weer in levenden lijve tegen te komen. Misschien heeft u een andere klant die ook lid is van dezelfde netwerkclub? Of die uw klant kent? Wellicht kan hij een goed woordje voor u doen! Als hij tevreden is, gaat dat vaak al vanzelf. U hoeft hem alleen maar te vertellen dat u een offerte heeft geschreven voor een bekende van hem. Voordat u het doorheeft, stuurt de ene directeur een appje naar die andere directeur.

Kortom: val op!
Bijna iedere verkoper heeft de neiging om na het versturen van de offerte iets achterover te leunen. Probeer juist eens het tegenovergestelde en val juist nu op door extra zichtbaar te zijn. In dit blog las u al 5 manieren. Maar natuurlijk zijn er nog tientallen andere manieren te bedenken om creatief te zijn na het versturen van een offerte. Deel hieronder in een reactie gerust uw tip om uw klant te helpen kiezen voor uw aanbod los van een goed verkoopgesprek en een ijzersterke offerte.
Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,8
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel