Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Onderhandelen / overtuigen

Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Autoriteit overtuigt, ook in een offerte (Natasja Hoogenboom)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Zo werken verkopers zichzelf in de nesten (Michel Hoetmer)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De hot button close (Richard van Houten)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
Zo onderhandelen kan mijn zoontje van 5 ook! (Richard van Houten)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Onderhandelen en gedragsstijlen (Piet Aarts)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Hoe gaat u om met sluwe onderhandelingstactieken van inkopers? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Succesvol onderhandelen (Michel Hoetmer)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Emotioneel tijdens onderhandeling? (Tips & Advies Verkoop)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Wanneer geeft u korting? (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Van denken naar voelen (I) (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Een goed argumentarium geeft de doorslag (Koert Wijnands)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen aan meerdere personen tegelijk (Koert Wijnands)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Een verkoper is het nooit oneens met de klant (Richte Lommert)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
Mythbusters (Peter Stinckens)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Verkoper wordt onderhandelaar (Richte Lommert)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Topverkopers zijn topversierders (Vladan Soldat)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Onderhandelen, maak het leuk voor uzelf (Vladan Soldat)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Taal met impact (Michel Hoetmer)
Van denken naar voelen (II) (David Bloch)
Dat is een sterk verhaal! (Tips & Advies Verkoop)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
Wees specifiek (Michel Hoetmer)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Cognitieve dissonantie en hoe u ermee moet omgaan (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Elk nadeel heb z'n voordeel (Tips & Advies Verkoop)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Overtuigen volgens de oude Grieken (Michel Hoetmer)
De kracht van beelden (Peter Stinckens)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Wilt u dit jaar meer omzet? (Psychologie en Verkoop; Verkoop Succes)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Handig onderhandelen (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)

Denken, daar gaat het om

Verkopen is een vak, het is zelfs een heel mooi vak en het wordt nog mooier wanneer je de inspanningen die je verricht vertaald ziet worden in succes, zelfs in "mindere" tijden.

Denken, daar gaat het om

Als we het over succes hebben, buig je dan eens oprecht over de volgende persoonlijke vragen:

  • Ben jij tevreden en gelukkig met je dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse resultaten?
  • Hoe DENK jij over de huidige economie, positief of negatief?
  • Heb jij deze gedachten zelf bedacht of heb jij je laten beïnvloeden door de media?
  • Heb jij een persoonlijke visie die het beste in je naar boven brengt?

In dit artikel wil ik je meenemen naar de meest essentiële factoren die allesbepalend zijn voor de commerciële resultaten die je NU scoort en die je graag zou willen. Veel verkopers maken namelijk de cruciale denkfout dat succes het doorslaggevende resultaat zou zijn van verkoopvaardigheden en kunde in combinatie met een gedegen vak- en productkennis. Mag ik je dan nu uit de droom helpen, want los van het feit dat deze aspecten belangrijk zijn, ze zijn niet het belangrijkst.

Herken je de volgende situatie?
Je hebt een nieuwe auto van merk X en je collega's en klanten komen naar je toe om je nieuwe trots te bewonderen. "Wat voor motor hangt er in?" Is het een 1.6 of een 1.8, een 2.0 of zelfs nog hoger, diesel, benzine of gas, turbo, injectie, hoeveel pk's en ga zo maar door. Enig idee wat de achterliggende waarde en betekenis van deze vraag is? Men wil graag een indicatie hebben van de mogelijkheden en het vermogen van jouw auto. Je auto wordt geclassificeerd op basis van de buitenkant ( merk en type) maar met name van de binnenkant (vermogen en prestaties).

Deze metafoor heeft alles met het verkoopvak en je prestaties te maken. Verkopers of voor de duidelijkheid iedereen die zich actief bezighoudt met het verkopen van diensten of tastbare producten hebben dagelijks te maken met hun eigen binnenkant en hun buitenkant.
Gemakshalve, je kennis, kunde, persoonlijke verzorging, presentatie, commerciële communicatie en gesprekstechniek horen bij de buitenkant. Al deze 'buitenkant' kenmerken spelen een belangrijke rol in het professioneel uitoefenen van je vak, maar maken het succesplaatje nog niet compleet, want alleen hier kom je er niet mee.

Wat je vandaag denkt, creëert de realiteit van morgen.
Zoals het vermogen van de auto primair wordt bepaald door de binnenkant van de motor, zo wordt jouw persoonlijke en commerciële vermogen primair bepaald door jouw binnenkant, namelijk, je denken, je gedachten. Wat je vandaag bent en hebt, is veroorzaakt door je gedachten van gisteren.
Wat je vandaag denkt, creëert de realiteit van morgen. Laat ik het eens hard en confronterend zeggen, als jij goed bent in je vak en je haalt goede resultaten, dan is dat het resultaat van je eigen denken. Als jij goed bent in je vak maar je resultaten zijn niet goed, dan is ook dat het resultaat van je eigen denken.

Een goed voorbeeld hiervan zijn verkopers die hun denken laten beïnvloeden door de stemmingmakerij van de media, dat het economisch slecht zou gaan.; is dit echt zo of slechts een perceptie? Als je het wilt, kijk dan eens naar de vele, vele , vele bedrijven in alle sectoren die nog steeds en continu winst maken en groeien, kijk naar de vele vacatures die worden aangeboden, kijk naar alle mensen die een ander huis kopen en hun oude huis ook zo maar weer kwijt zijn, kijk dan vervolgens naar je eigen gedachten en wat valt je op, zijn je gedachten positief of zijn ze somber van aard? Reageer je hierop met een "goh, ja dat is eigenlijk ook zo", of betrap je jezelf erop dat je geneigd bent te denken…."ja maar!!" Vraag jezelf dan nu eens af of dat – ja, maar – denken je tot op heden het succes heeft gebracht wat je wenst.

Kijk je naar de schaduw, dan zie je geen zon,
kijk je naar de zon, dan zie je geen schaduw.

Je gedachten zijn het sterkste en krachtigste instrument wat je hebt, want je gedachten creëren jouw gevoelsmatige en tastbare realiteit, dus je kwaliteit van leven en je kwaliteit van werken met alle tastbare resultaten van dien. Gedachten zijn, afhankelijk van hun inhoud, constructief of destructief. Ze bepalen de kwaliteit, de doelgerichtheid en de resultaatgerichtheid van alle actie die je onderneemt.

Er bestaan geen goede of slechte gedachten, er bestaan alleen dienende en niet dienende gedachten.
Hoe zit het nu met jouw gedachten, dienen jouw gedachten, ondersteunen ze en onderschrijven ze het succes wat je voorstaat? Zijn het gedachten die een constante positieve stemming bij je teweegbrengen, zijn ze gericht op kansen en mogelijkheden, zijn ze motiverend of juist niet?

Als voorbeeld schrijf ik er hier een paar neer die absoluut een neerwaartse werking hebben op hetgeen je wilt en kunt:

  • De economische situatie is slecht
  • Klanten en bedrijven investeren niet in dit economisch slechte weer
  • Ik kan het niet, het lukt me niet, waarom hij/zij wel en ik niet?
  • Succes is kennelijk niet voor mij weggelegd
  • Orders moet je voor de helsdeuren wegslepen
  • Het gaat niet goed
  • We zijn veel te duur, logisch dat klanten niet met mij in zee willen
  • Gelukkig ben ik niet de enige, ze hebben er allemaal last van
  • Ik ben jaloers op collega's / anderen die het wel lukt om te verkopen
  • Ja maar,:
    - dat zijn een ander soort klanten
    - hij/zij werkt in een gunstiger regio
    - hij/zij verkoopt wat hij niet kan hardmaken
    - hij/zij krijgt de goede leads
    - hij/zij zit in de sector waar nog wel wat valt te halen……..

Herken je deze of soortgelijke gedachtepatronen?
Zo ja, dan weet ik het antwoord al, maar ik stel de vraag toch maar even, ben jij succesvol?

Wist jij dat alles, maar dan ook alles met een gedachte begint?
Elk schilderij, elke klantrelatie, elke toren, elk huis, elke stad, elke schoen, alles is ontstaan vanuit de allereerste gedachte. De scheppende kracht van je denken en je gedachtes zijn wat dat betreft de moeite waard om te gaan onderzoeken, want los van het feit dat je je waarschijnlijk niet bewust was van de scheppende werking, vaak ben je je ook niet bewust van de kwaliteit en de inhoud van gedachten.

Jij bent wat je denkt, want wat je nu denkt is straks je realiteit, zoals je huidige realiteit, hoe je je nu voelt, waar je nu staat, hoeveel orders je vandaag hebt geschreven, hoeveel klanten je vandaag hebt bezocht, hoeveel telefoongesprekken je vandaag hebt gevoerd , hoe gemotiveerd en gedreven je nu aan het werk bent, hoe succesvol je nu bent en hoe je kwaliteit van leven nu is. Het tastbare en voelbare resultaat is van hetgeen je gisteren hebt gedacht.

Verander je denken en je verandert daarmee je tastbare, meetbare en aantoonbare resultaten.

Hans Oelen
Palaver

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,9
(56 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Fabian

Ja, dit artikel slaat de nagel op de kop.
Ik sta er volledig achter.
Wie meer wil te weten komen over dit soort onderwerpen moet eens de programma's bij Anthony Robbins beluisteren en bekijken.


Erik Lambers

Soms lees je iets en den je: "Lijkt wel of dit voor mij bedoeld is!!

andrea

Dank je wel, dit was een goede reminder deze ochtend.

Peter

Alles wat er staat geeft een "oh ja" of "da's waar!" reactie. Klopt dat je onmiddelijk denkt, "dit is voor mij bedoeld!". Uit het leven gegrepen en, vind ik met jullie artikelen het belangrijkst, onmiddelijk toe te passen in de praktijk! Bedankt.

yannick Martinet |  http://www;janssenenjanssen.be

Dit is echt een knap artikel... helemaal mee eens!
Als je je denken kunt sturen, stuur je ook je eigen geluk... want dan neem je zelf de leiding...

Groetjes

Yannick Martinet

Adrie Koeckhoven |  http://www.westportbiz.com

Komt bekend voor:) Volgens mij herkenbaar voor meerdere mensen. Is ook altijd weer een uitdaging om dit bij andere personen onder de aandacht te brengen.

Nelly Dekker |  http://www.imagoarchitect.nl

Heel mooi stuk dit is wat we allemaal even nodig hebben. Leer een positieve kijk te houden op jezelf en het leven.
Groet Nelly Dekker

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel