Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Onderhandelen / overtuigen

Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Autoriteit overtuigt, ook in een offerte (Natasja Hoogenboom)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Zo werken verkopers zichzelf in de nesten (Michel Hoetmer)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De hot button close (Richard van Houten)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
Zo onderhandelen kan mijn zoontje van 5 ook! (Richard van Houten)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Onderhandelen en gedragsstijlen (Piet Aarts)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Hoe gaat u om met sluwe onderhandelingstactieken van inkopers? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Succesvol onderhandelen (Michel Hoetmer)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Emotioneel tijdens onderhandeling? (Tips & Advies Verkoop)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Wanneer geeft u korting? (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Van denken naar voelen (I) (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Een goed argumentarium geeft de doorslag (Koert Wijnands)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen aan meerdere personen tegelijk (Koert Wijnands)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Een verkoper is het nooit oneens met de klant (Richte Lommert)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
Mythbusters (Peter Stinckens)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Verkoper wordt onderhandelaar (Richte Lommert)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Topverkopers zijn topversierders (Vladan Soldat)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Onderhandelen, maak het leuk voor uzelf (Vladan Soldat)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Taal met impact (Michel Hoetmer)
Van denken naar voelen (II) (David Bloch)
Dat is een sterk verhaal! (Tips & Advies Verkoop)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
Wees specifiek (Michel Hoetmer)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Cognitieve dissonantie en hoe u ermee moet omgaan (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Elk nadeel heb z'n voordeel (Tips & Advies Verkoop)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Overtuigen volgens de oude Grieken (Michel Hoetmer)
De kracht van beelden (Peter Stinckens)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Wilt u dit jaar meer omzet? (Psychologie en Verkoop; Verkoop Succes)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Handig onderhandelen (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)

Bent u overtuigend genoeg?

Kunnen wij de klant wel overtuigen? Kunnen we dit in zijn plaats doen? Schrijft u de klant iets voor, of creëert u tweerichtingsverkeer in de communicatie ? En wat heeft de klant hierover te zeggen?

Bent u overtuigend genoeg?

U hebt de kennis/expertise om daadwerkelijk een adviseur te zijn: moet u dan iemand absoluut willen overtuigen?
De klant willen overtuigen staat gelijk aan goedkeuring zoeken in de ogen van de klant, misschien omdat u zelf niet overtuigd bent?
U kunt echter niet kijken door dezelfde bril waarmee de klant zijn situatie beziet: het is dus een illusie dat u uw mening zou kunnen doordrukken, tenzij u in een machtspositie zit. U zou bijvoorbeeld kunnen dreigen met sancties ("de deadline is verlopen"), maar dat werkt niet op commercieel vlak in B-to-B. Als u zelf echt overtuigd bent, dan hoeft u de ander niet te overtuigen.

Twee tips om te overtuigen
1. Praat niet meer over uzelf
In de seminars toon ik aan dat dit niet werkt in de verkoop en uw deal blokkeert.
De 'flow' wordt gebroken wanneer u op presentatiemodus overgaat. Misschien klinkt het zweverig, maar u kunt dit non-verbaal direct waarnemen als u aan een groep presenteert. U zult bijvoorbeeld direct fronsende wenkbrauwen zien, de klant luistert maar hoort niet, sommige toehoorders zijn ineens afgeleid, ze kijken naar hun smartphones … Tot zelfs openlijk verzet: "Niet akkoord", "Wij zien dat anders", met andere woorden de criticasters beginnen zich te uiten.

U kunt uw prospect niet overtuigen vanuit presentatiemodus, want u hebt een verborgen of persoonlijke agenda: u wilt scoren, daarvoor wordt u betaald, dat is uw motivatie. De klant begrijpt dit motief direct en zal bewust of onbewust in verdedigingsmode gaan door minder informatie te geven.

Het gevolg is: de klant werkt niet meer mee en toont geen commitment. Uw deal is om zeep of u zit met zeer lange salescycli. Alleen veel prospectbezoeken afleggen kan dit nog compenseren ("we zoeken doorzetters"). Niet alleen fysiek zal dit leiden tot uitputting, maar u zult vooral mentaal moe worden: "Ik wil nu iets anders doen dan verkopen", "Verkopen is toch niets voor mij" , "Je moet er voor geboren zijn", …

2. Laat de klant zichzelf overtuigen
In de softe verkoopliteratuur omschrijft men verkopen als "helpen de klant een beslissing te nemen". Er zit een kern van waarheid in: omdat we als verkoper de klant in wezen niet direct kunnen overtuigen moet de klant uw idee of oplossing aan zichzelf verkopen.
Als u er werkelijk van overtuigd bent dat dit werkt, dan draait uw aanpak 180 graden:

- U gaat een andere taal gebruiken: " Hoe kunnen wij u daarbij helpen?", "Wat is voor u de volgende stap?" "Wat zou voor u de oplossing zijn?"
Met andere woorden, u laat de klant eerst komen. U leidt de dans.
- U wordt niet soft, wel gezond assertief: "Ik weet niet of ik u hiermee kan helpen: wat zijn de andere oplossingen die u al heeft geprobeerd?"
– U stelt de veronderstellingen van de klant ter discussie: de klant zal alleen dan veranderen en uw advies opvolgen als hij zijn eerdere veronderstellingen, die hem in de status quo houden, opnieuw bekijkt.

"Jullie zijn geëvolueerd van productverkoop naar dienstenverkoop. Hoe heeft dit invloed op de sales skills die jullie nodig hebben in de nieuwe marktbenadering?"
"Jullie willen grotere klanten binnenhalen. Hebben jullie al ervaring met grote accounts?"
"Jullie gaan dit product lanceren in Frankrijk. Hebben jullie daar al producten op de markt gebracht?" "Hoe is dat toen gebeurd?" of "Wat maakt dat jullie dat nu wel gaan doen?"

Helpen kiezen uit uw opties
Klanten kunnen enkel zichzelf overtuigen. Als verkoper zijn we de externe factor die verandering teweeg brengt: door het stellen van de juiste vragen leiden we de klant door zijn besluitvorming. De klant doet dit niet uit zichzelf.
U bent aan zet en leidt de dans. Dit is wat topadviseurs en verkopers doen: de klant helpen bij zijn keuzes, alleen, het waren wel hun opties.
Elke keuze die de klant maakt zal een stap zijn in de richtng van het sluiten van jullie deal.

Tot slot
Als u bovenstaande leest, lijkt deze aanpak dan iets voor u?
Deze manier van verkopen zou u kunnen leren, op voorwaarde dat u uzelf hebt overtuigd dat dit een geschikte aanpak 'voor u zou kunnen' zijn.
Wat zijn uw veronderstellingen over verkopen ? Hoe ziet een goed verkoopgesprek er voor u uit?
Hoe bent u ertoe gekomen om op deze manier te verkopen?


Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,4
(40 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Frits Molenaar

Dank u,
compleet herkenbaar.
Helaas deed ik het vroeger ook,
tegenwoordig sta ik dichter bij mijzelf, dus;
dichter bij de klant.

het hoe en wat van Frits Molenaar is niet belangrijk,

de klant, en zijn wensen in kaart-is de oplossing aandragen !

Gewoon goed stuk. Ophouden met die interne druk om te verkopen. Gewoon geïnteresseerd zijn in de klant en op die basis starten. Vertrouwen dat het op die manier goed komt.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel