Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Onderhandelen / overtuigen

Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Autoriteit overtuigt, ook in een offerte (Natasja Hoogenboom)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Zo werken verkopers zichzelf in de nesten (Michel Hoetmer)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De hot button close (Richard van Houten)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
Zo onderhandelen kan mijn zoontje van 5 ook! (Richard van Houten)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Onderhandelen en gedragsstijlen (Piet Aarts)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Hoe gaat u om met sluwe onderhandelingstactieken van inkopers? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Succesvol onderhandelen (Michel Hoetmer)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Emotioneel tijdens onderhandeling? (Tips & Advies Verkoop)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Wanneer geeft u korting? (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Van denken naar voelen (I) (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Een goed argumentarium geeft de doorslag (Koert Wijnands)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen aan meerdere personen tegelijk (Koert Wijnands)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Een verkoper is het nooit oneens met de klant (Richte Lommert)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
Mythbusters (Peter Stinckens)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Verkoper wordt onderhandelaar (Richte Lommert)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Topverkopers zijn topversierders (Vladan Soldat)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Onderhandelen, maak het leuk voor uzelf (Vladan Soldat)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Taal met impact (Michel Hoetmer)
Van denken naar voelen (II) (David Bloch)
Dat is een sterk verhaal! (Tips & Advies Verkoop)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
Wees specifiek (Michel Hoetmer)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Cognitieve dissonantie en hoe u ermee moet omgaan (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Elk nadeel heb z'n voordeel (Tips & Advies Verkoop)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Overtuigen volgens de oude Grieken (Michel Hoetmer)
De kracht van beelden (Peter Stinckens)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Wilt u dit jaar meer omzet? (Psychologie en Verkoop; Verkoop Succes)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Handig onderhandelen (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)

Vijf buitengewone onderhandelingstips

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Zit u wel eens met inkopers aan tafel? Of met beslissingsnemers die u alle hoeken van de kamer laten zien als het aankomt op gemene trucs om uw orderbedrag omlaag te praten? Ontdek hoe u zich daar het beste tegen kunt wapenen.

Vijf buitengewone onderhandelingstips

Met deze vijf buitengewone onderhandelingstips kunt u met een gerust hart de strijd aangaan met de goed ingevoerde inkoper.

25 procent meer zakendoen
Als u de volgende keer aan tafel zit bij de inkoper, vraag hem dan eens wat voor hem redenen zouden zijn om 25 procent meer zaken met uw bedrijf te doen. Stel, uw bedrijf verhuurt consultants aan andere bedrijven. De inkoper zal mogelijk naar aanleiding van uw zojuist gestelde vraag reageren met:
  • snellere vervanging bij uitval;
  • geef de consultants meer training;
  • leer hen beter schriftelijk communiceren;
  • laat hen zich representatiever kleden en gedragen;
  • laat hen zorgeloos onze tent draaiende houden;
  • zeg het me gewoon eerlijk als er dingen niet lekker lopen en wees kritisch (in plaats van ‘alles gaat prima’).

Misschien zijn deze reacties niet leuk om te horen, maar met deze informatie kunt u wel aan de slag. Ga er maar van uit dat een inkoper de vraag serieus zal oppakken. In de praktijk is gebleken dat deze aanpak zijn vruchten afwerpt. Vraag om feedback, bedank de klant ervoor en doe er wat mee. Het levert extra omzet op.

Duizenden euro’s in tien minuten
Bestvalue-expert Pascal Evertz vertelde me een keer dit leerzame verhaaltje:

“Ik stond bedrijven bij om beter in te kopen en adviseerde mijn klant (de inkoper) eens alle ontvangen offertes na te bellen met de vraag of er nog wat vanaf kon. In tien minuten tijd verdiende deze inkoper duizenden euro’s door wat leveranciers te bellen! Ik ken weinig mensen die dit honorarium voor tien minuten werk weten te ‘verdienen’. Gewoon doen dus! Bovendien: nooit geschoten is altijd mis, toch?
Leerpunt uit dit verhaal voor de verkoper is: geef niets weg zonder er iets voor terug te vragen. Denk in een dergelijk geval bijvoorbeeld aan een latere levering, andere betalingsvoorwaarden, een kortere garantieperiode en een lagere servicegraad. Wat ook opvalt aan het gemak waarmee deze bedrijven offerteprijzen opstelden, is het feit dat als je als klant niet vraagt om korting, je je dus bekocht moet voelen. Dan betaal je sowieso te veel."

Om-de-oren-slaan tactiek
Bij de Om-de-oren-slaan tactiek slaat de inkoper de verkoper om de oren met op feiten gebaseerde klachten en zaken die niet goed gingen. De inkoper zegt verontwaardigd tegen u: “U geeft me iedere keer een hoop werk om dat puin van jullie op te ruimen. Weet u hoeveel ellende u mij bezorgt? Mijn kosten moeten ook een keer terugverdiend worden. Hoe gaan jullie dat oplossen?” Terwijl u net een prijsverhoging wilde voorstellen… U pakt deze situatie als volgt aan: eerst uw rotzooi opruimen, u niet verweren, onderzoeken en verbeteren. Dan teruggaan en beslagen ten ijs komen. Maar blijf continu de voortgang en relatie monitoren voor de toekomst, ter voorkoming van deze lastige situatie.

Decide-now-tactiek
Bij deze tactiek lijkt het afdwingen van beslissingen een aardige truc. Ik licht deze tactiek nu eens toe vanuit de verkoper bezien. De verkoper maakt de koper duidelijk dat er meer kapers op de kust zijn en dat ze nú moeten beslissen, want dan heeft hij recht op een korting van tien procent. Een beetje afnemer heeft dergelijke trucjes echt wel door. Eerlijk zijn is beter. Verkopers stellen wel eens een deadline bij een prijs en daarna wordt de prijs hoger. Voor een langetermijnrelatie is een dergelijke deadline funest. Bovendien kunt u zich als verkopende partij ook verslikken. Als een verkoper een koper een bepaalde actiekorting biedt, dan vraagt de koper de volgende keer natuurlijk weer naar die (lagere) prijs. Deze tactiek kan werken bij eenmalige transacties.

Leercurvetactiek
De inkoper zegt: “U hebt hier nu twee jaar mogen rondkijken en al twee jaar hebben jullie ons deze prijs in rekening gebracht. Jullie interne proces is toch veel efficiënter geworden omdat jullie hebben geleerd bij ons? Dus waarom gaat de prijs omhoog? Ik wil de leercurve nu eens terugkrijgen. Wij zijn zo’n makkelijke klant voor jullie!”

Inkoopexpert Lars Claassen zegt hier het volgende over: “Hoe u omgaat met de leercurvetactiek? Of beter nog: hoe voorkomt u dat hij tegen u wordt gebruikt? Benader zelf proactief één of meerdere klanten en kom met een voorstel. U nodigt uzelf bij de inkoper uit (dat gaat nu zeker lukken) en u zegt: ‘Peter, we doen nu al twee jaar zaken en we hebben het intern nu zo efficiënt voor elkaar met jullie, dat we in plaats van tien procent winstmarge nu vijftien procent winst boeken op jullie. En die vijf procent leergeld wil ik jullie teruggeven.’ Het is belangrijk om dit goed in te kleden, maar de kans is groot dat u interessanter zult zijn dan uw concurrent omdat u het traject goed onder controle hebt en geld terug durft te geven. Wellicht ziet u kans om meteen de leveringsgarantie op te schroeven van één naar twee jaar, met over twee jaar weer een door u geïnitieerd evaluatiemoment over de leercurve.”

Tot besluit
Het is niet gezegd dat alle vijf de tactieken voor u werken of bij uw bedrijf passen, maar probeer er eens één of twee uit. Zeker bij die inkoper die u toch al lastig vond. Zorg dat u goed bent voorbereid en ga ervoor om die relatie te laten veranderen, in uw voordeel welteverstaan.
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,8
(11 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel