Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Onderhandelen / overtuigen

Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Autoriteit overtuigt, ook in een offerte (Natasja Hoogenboom)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Zo werken verkopers zichzelf in de nesten (Michel Hoetmer)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De hot button close (Richard van Houten)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
Zo onderhandelen kan mijn zoontje van 5 ook! (Richard van Houten)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Onderhandelen en gedragsstijlen (Piet Aarts)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Hoe gaat u om met sluwe onderhandelingstactieken van inkopers? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Succesvol onderhandelen (Michel Hoetmer)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Emotioneel tijdens onderhandeling? (Tips & Advies Verkoop)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Wanneer geeft u korting? (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Van denken naar voelen (I) (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Een goed argumentarium geeft de doorslag (Koert Wijnands)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen aan meerdere personen tegelijk (Koert Wijnands)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Een verkoper is het nooit oneens met de klant (Richte Lommert)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
Mythbusters (Peter Stinckens)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Verkoper wordt onderhandelaar (Richte Lommert)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Topverkopers zijn topversierders (Vladan Soldat)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Onderhandelen, maak het leuk voor uzelf (Vladan Soldat)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Taal met impact (Michel Hoetmer)
Van denken naar voelen (II) (David Bloch)
Dat is een sterk verhaal! (Tips & Advies Verkoop)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
Wees specifiek (Michel Hoetmer)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Cognitieve dissonantie en hoe u ermee moet omgaan (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Elk nadeel heb z'n voordeel (Tips & Advies Verkoop)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Overtuigen volgens de oude Grieken (Michel Hoetmer)
De kracht van beelden (Peter Stinckens)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Wilt u dit jaar meer omzet? (Psychologie en Verkoop; Verkoop Succes)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Handig onderhandelen (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)

Wanneer is een cadeau een cadeau?

Wat u zaait gaat u oogsten, dus op zijn tijd wat weggeven is geen slechte zet. Maar denk er goed over na, want cadeaus kunnen ook tegen u werken. Tips en voorbeelden voor meer invloed door te geven.

Wanneer is een cadeau een cadeau?

Een cadeau is pas een cadeau als een ander dat als zodanig ervaart. Niet omdat u het geweldig vindt. Het moet voor de ander waardevol zijn. Uw bedoelingen kunnen nog zo goed zijn, de vraag is en blijft: waardeert de ander dat wat u geeft ook echt? Zo vat iemand een ongevraagd advies van u misschien wel op als bemoeizuchtig. Of u krijgt het verwijt wel erg nieuwsgierig te zijn, terwijl u uw uiterste best doet om oprecht geïnteresseerd te zijn.

Van bank gewisseld: de bank
'Klantentrouw? Hou op over klantentrouw!', verzuchtte de manager van de lokale bank. Ik sprak tijdens een netwerkbijeenkomst met hem over het vinden en binden van klanten. Over wat we zoal kunnen doen om ervoor te zorgen dat klanten bij ons blijven. 'Laatst nog', ging de bankman verder, 'bleek dat een klant van ons �" je kent hem wel, Frank, hij is voorzitter van de tennisclub hier �" bij ons is weggegaan. Terwijl wij hem de afgelopen jaren hebben gefêteerd op van alles en nog wat. Vorig jaar hebben we Frank en zijn vrouw nog meegenomen naar een door ons gesponsord concours hippique. Met een etentje van tevoren, een leuke wedstrijd, een hapje en een drankje na afloop; afijn, je kent dat wel. Maar wel doodleuk overgestapt naar de concurrent. Nee, klantentrouw is iets uit de theorieboekjes.' Ik mompelde zoiets als 'Tja, niet elke klant zit er op dezelfde manier in.'

Van bank gewisseld: de klant
Nu wil het toeval dat ik nog geen maand later diezelfde Frank tegen het lijf liep. Omdat ik hem aardig ken, durfde ik de vraag wel te stellen of het waar was dat hij van bank was gewisseld. Dat bleek inderdaad het geval. Zijn vorige bankier dacht wat weinig met hem mee, de proactiviteit was ver te zoeken en die andere bank had ook nog betere condities. Op de vraag of zijn oude bank dan nooit eens iets extra's voor hem had gedaan, antwoordde hij: 'O ja, ik kreeg weleens een uitnodiging voor een leuk evenement. Nou ja, leuk in hun ogen dan. Zo hebben ze mij en Annemarie vorig jaar nog eens meegenomen naar een concours hippique. Voor mij hoeft dat eerlijk gezegd niet, paarden die springen, maar je wilt die accountmanager van de bank ook niet steeds teleurstellen. Dus hebben we uit fatsoen toch ja gezegd, maar meer om hem een plezier te doen.'

Inleven is de boodschap
Aan de kunst van het geven gaat dus een vaardigheid vooraf: de kunst van het inleven. Hoe goed kunt u zich verplaatsen in de ander? Lukt het u om zaken vanuit zijn perspectief te zien? Kent u zijn verwachtingen? Wie erin slaagt om zich in iemand te verplaatsen, krijgt daar op korte of op langere termijn veel voor terug. Concessies doen is daar een mooi voorbeeld van. Als u iemand op een of ander punt tegemoetkomt, en zo laat blijken begrip te hebben, is een automatische reactie van de ander om dan ook u een handreiking te doen. Dat werkt zelfs als u iets krijgt waar u niet direct om hebt gevraagd.

Voorbeeld van een handreiking
Stel u bent bestuurslid van de plaatselijke hockeyclub. U benadert een winkelier met de vraag of hij bereid is de club te sponsoren, door voor een bedrag van 1.000 euro een reclamebord langs het hoofdveld te hangen. Als de ondernemer aangeeft dat zo'n uitgave iets te begrotelijk is, doet u begripvol een stapje terug, door te vragen of een jaar lang adverteren in het clubblad �" totale kosten 600 euro �" dan misschien wel een optie is. De kans dat u tot een deal komt voor de advertenties is na het afwijzen van het reclamebord veel groter dan wanneer u dat eerste voorstel niet zou hebben gedaan.

Wilt u vaker 'ja' horen?
Robert Cialdini beschreef in zijn boek Invloed een experiment waarin aan studenten werd gevraagd om twee jaar lang twee uur per week jeugdige delinquenten te begeleiden. Na de weigering kwam het verzoek om twee uur met de criminele jongeren naar de dierentuin te gaan. De bereidheid daartoe was een stuk groter in vergelijking met de groep die het eerste verzoek niet had gekregen.

Als u dus meer invloed wilt of graag heeft dat mensen vaker ja tegen u zeggen, dan weet u nu wat u te doen staat. Begin met een verzoek dat wellicht te hoog gegrepen is. Stel dat uw partner de jaarlijkse zomervakantie graag doorbrengt in de Zuid-Europese zon, maar u zou voor de afwisseling weleens tien dagen naar het mooie, maar altijd regenachtige, Schotland willen gaan. Begin dan eens met het voorstel om voor drie weken naar Schotland af te reizen. En toon begrip als uw partner dat veel te lang vindt.

Tot slot: wees redelijke en oprecht!
Een waarschuwing is hier wel op z'n plaats. Als uw eerste verzoek te extreem is of als een list wordt gezien, zal dat als een belediging worden opgevat. Dan helpt een stapje terugdoen ook niet meer. De kans is groot dat de trukendoos dan ook aan de andere kant helemaal opengaat, om van u af te komen. Want wat u geeft, krijg u terug.
Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,9
(13 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel