Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Onderhandelen / overtuigen

Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Autoriteit overtuigt, ook in een offerte (Natasja Hoogenboom)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Zo werken verkopers zichzelf in de nesten (Michel Hoetmer)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De hot button close (Richard van Houten)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
Zo onderhandelen kan mijn zoontje van 5 ook! (Richard van Houten)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Onderhandelen en gedragsstijlen (Piet Aarts)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Hoe gaat u om met sluwe onderhandelingstactieken van inkopers? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Succesvol onderhandelen (Michel Hoetmer)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Emotioneel tijdens onderhandeling? (Tips & Advies Verkoop)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Wanneer geeft u korting? (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Van denken naar voelen (I) (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Een goed argumentarium geeft de doorslag (Koert Wijnands)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen aan meerdere personen tegelijk (Koert Wijnands)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Een verkoper is het nooit oneens met de klant (Richte Lommert)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
Mythbusters (Peter Stinckens)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Verkoper wordt onderhandelaar (Richte Lommert)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Topverkopers zijn topversierders (Vladan Soldat)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Onderhandelen, maak het leuk voor uzelf (Vladan Soldat)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Taal met impact (Michel Hoetmer)
Van denken naar voelen (II) (David Bloch)
Dat is een sterk verhaal! (Tips & Advies Verkoop)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
Wees specifiek (Michel Hoetmer)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Cognitieve dissonantie en hoe u ermee moet omgaan (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Elk nadeel heb z'n voordeel (Tips & Advies Verkoop)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Overtuigen volgens de oude Grieken (Michel Hoetmer)
De kracht van beelden (Peter Stinckens)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Wilt u dit jaar meer omzet? (Psychologie en Verkoop; Verkoop Succes)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Handig onderhandelen (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)

Communiceren met meer succes

Uw bereidheid om de ander centraal te stellen is een sleutel tot effectiever communiceren. Zes tips om uw gesprekken eigenhandig naar een hoger plan te tillen.

Communiceren met meer succes

Het is onmogelijk om niet te communiceren. Ervaren verkopers beschikken daarbij vaak over bovengemiddeld ontwikkelde technieken. Of uw gesprekspartners over dezelfde vaardigheden beschikt is altijd weer afwachten. Met deze tips brengt u vanuit uzelf uw interacties met relaties op een hoger peil.

1. Begrijp de ander éérst
De menselijke behoefte om zich begrepen te voelen is dusdanig sterk, dat u altijd scoort wanneer u bewijst dat u de ander begrijpt (wat overigens los staat van enige mening over de inhoud!). Om te zorgen voor het nodige begrip: vertel de ander wat u denkt en meent te hebben gehoord en begrepen, ook "tussen de regels". Als wat u zegt klopt, dan krijgt u dat bevestigd; als u verkeerd zit, dan wordt dat meteen weersproken en opgelost. Hoe dan ook, u wint in de kwaliteit van het gesprek als de interactie stijgt.

2. Geduld is een schone zaak
Hoe geduldig voelt u zich vandaag? Hoe compassievol voelt u zich? Heeft u – tijdens uw stressvolle dag – toch tijd en ruimte voor een ander en diens problemen? Eén van de kwaliteiten van iemand die goed luistert en begrijpt, is geduld: de bereidheid om de ander de tijd, ruimte en rust te gunnen om diens verhaal, diens zorgen, over te dragen en met u te delen.

Bewijs uw betrokkenheid door intens te luisteren en u in te zetten om de ander werkelijk te begrijpen, om daarna te ervaren hoe snel u in de richting van u beider gezamenlijke doelen beweegt.

3. Openheid
De kunst is een luisterhouding te hebben vanuit het standpunt van de ander. U hoeft het dus niet met de ander eens te zijn – daar draait het niet om. Wees open waar blijkt dat uw mening op prijs gesteld wordt. Blijf trouw aan uw eigen normen en waarden en daarbij altijd respectvol én duidelijk.

Zeg nooit: 'U heeft gelijk', maar zeg: 'Ik ben het met u eens'.
Of, als u het oneens bent, zeg dan niet: 'U heeft ongelijk', maar zeg: 'Ik heb een andere mening'. Gebruik uitdrukkingsvormen als: 'Ik begrijp dat het voor u heel belangrijk is en ik weet dat ik zulke zaken op een andere manier aanpak.'

4. Houd het gesprek gaande
Als ervaren verkoper bent u waarschijnlijk bovengemiddeld ontwikkeld in uw gesprekstechniek. Anderen zijn vaak minder vaardig. Uw terughoudendheid en korte vragen nodigen de ander toch uit om meer te vertellen.

Uitdrukkingsvormen zoals 'Dit klinkt heel belangrijk voor u' of 'Vertel me daar meer over', uitgesproken met een zachte, rustige stem stimuleren de ander om verder te praten.

Door diep uit te ademen via een ontspannen mond verhoogt u uw kans om de nodige stiltes in te lassen. Dit, mét oogcontact, nodigt de ander uit om door te gaan.

Het is vaak voldoende om slechts één van de woorden van de ander te herhalen,  met vragende intonatie: 'Meerwaarde?', of  'Concurrentie?'.

5. Gebruik de stijl van de ander
Binnen het Neurolinguïstisch Programmeren worden de communicatiestijlen visueel ('Schets me een beeld'), auditief ('Ik hoor er graag meer over') en kinesthetisch ('Ik moet het kunnen begrijpen', 'Ik moet er een goed gevoel over hebben') beschreven. Bepaal uw eigen voorkeursstijl, luister naar die van de ander en pas úw woorden aan. Zo verhoogt u uw klik-vermogen.

6. Bereidheid om te veranderen
Uw flexibiliteit in het gesprek is van wezenlijk belang. Wees aandachtig, intelligent, verantwoordelijk, zorgvuldig, compassievol en zonder oordeel. Als niets anders werkt, wees dan ook bereid om uw stijl te veranderen. Zo leert u meer en wordt u een nóg waardevoller gesprekspartner.

! Uw flexibiliteit in het gesprek, en uw bereidheid om de ander centraal te stellen, zijn sleutels tot het effectiever communiceren, waarvan luisteren de kern is.
David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(13 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Mate Csik |  http://www.piucalcio.nl

Wat fijn dat u deze artikel heeft geschreven, herinnert mij op de 'technieken' die ik had gelezen in verschillende boeken over NLP en dergelijke.

Hartelijk dank!

Dank je, Mate.
Komt jou achternaam uit een van de Slavische landen?

Wat fijn dat je NLP hebt 'gestudeerd'. Da's meer dan ik!
En omdat NLP een bepaalde fundamentele kijk heeft op communicatie kan het niet anders dan dat er overeenkomsten zijn.
Ik schrijf NIET vanuit enige leer of techniek, maar vanuit ervaring en 'wat werkt'.

Piucalcio is interessant; werk je daar?

Er zitten verschillende 'oepsen' op de site die, voor hun beoogde doel, beter aangepakt kunnen worden!

Hartegroet,
DAVID

Filip Boyen |  http://Www.filipboyen.be

Goed artikel.
Vergeet echter ook niet om de lichaamstaal van je klant/prospect te observeren om te zien wat hij/zij echt denkt of voelt.

Helemaal mee eens, Filip - en ja, correct dat je dit aspect benadrukt.
Dank je!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel