Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Onderhandelen / overtuigen

Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Autoriteit overtuigt, ook in een offerte (Natasja Hoogenboom)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Zo werken verkopers zichzelf in de nesten (Michel Hoetmer)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De hot button close (Richard van Houten)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
Zo onderhandelen kan mijn zoontje van 5 ook! (Richard van Houten)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Onderhandelen en gedragsstijlen (Piet Aarts)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Hoe gaat u om met sluwe onderhandelingstactieken van inkopers? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Succesvol onderhandelen (Michel Hoetmer)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Emotioneel tijdens onderhandeling? (Tips & Advies Verkoop)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Wanneer geeft u korting? (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Van denken naar voelen (I) (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Een goed argumentarium geeft de doorslag (Koert Wijnands)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen aan meerdere personen tegelijk (Koert Wijnands)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Een verkoper is het nooit oneens met de klant (Richte Lommert)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
Mythbusters (Peter Stinckens)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Verkoper wordt onderhandelaar (Richte Lommert)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Topverkopers zijn topversierders (Vladan Soldat)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Onderhandelen, maak het leuk voor uzelf (Vladan Soldat)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Taal met impact (Michel Hoetmer)
Van denken naar voelen (II) (David Bloch)
Dat is een sterk verhaal! (Tips & Advies Verkoop)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
Wees specifiek (Michel Hoetmer)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Cognitieve dissonantie en hoe u ermee moet omgaan (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Elk nadeel heb z'n voordeel (Tips & Advies Verkoop)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Overtuigen volgens de oude Grieken (Michel Hoetmer)
De kracht van beelden (Peter Stinckens)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Wilt u dit jaar meer omzet? (Psychologie en Verkoop; Verkoop Succes)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Handig onderhandelen (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)

Topverkopers zijn topversierders

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Succes in de verkoop valt terug te brengen tot het heilige eerste moment van elke ontmoeting: klikt het wel, of klikt het niet. Dat geldt ook voor het eerste moment tussen jongen en meisje. Versieren en verkopen hebben alles met elkaar gemeen. 

Topverkopers zijn topversierders

Dit merkte ik onlangs weer toen ik naar een concert van mijn favoriete band was geweest. Lekker 's avonds met een glas bier in de openlucht onder heerlijke muziek, waarbij je elkaar nauwelijks kunt verstaan. 

Een kwartier eerder had ik haar al gezien. Een belevenis in haar piepkleine jurkje. Ook haar vriendinnen leken dezelfde stijldeskundige te hebben geraadpleegd. Ik was naast de band gaan staan en deed alsof ik aandacht had voor de drummer. Vanaf die plek had ik een ideale locatie om zoveel mogelijk steelse blikken op die ongelooflijk mooie vrouw te werpen als ik maar wilde. Opeens stonden we naast elkaar. Ik glimlachte en zei: Hallo, ik ben Erwin, wie ben jij? Ze stelde zich voor met Lisette. Ze had ongetwijfeld al gemerkt dat ik mijn ogen niet van haar af kon houden, want na een paar minuten had ik mijn geveinsde interesse in de trommelaar al laten varen en alleen nog maar glimlachend naar haar gestaard… 

Net als versieders pakken verkopers het dikwijls verkeerd aan
Versieren of potentiële klanten voor uw zaak winnen vertoont vele gelijkenissen. Verkopers kunnen van versierders leren want beiden pakken beiden de zaak dikwijls verkeerd aan.

Sommige verkopers verliezen wel eens te veel tijd in de voorbereidingsfase. Een versierder niet. Hij weet dat hij naar Toppers in concert toe moet om vrouwen te ontmoeten, dat is beter dan zoveel mogelijk contactadvertenties uit te pluizen. Zoals ook verkopers niet op kantoor horen te zijn om zoveel mogelijk deskresearch te doen.

Een versierder hoort te bellen om zijn zaterdagafspraakjes te regelen, zo ook de verkoper om zijn weekplanning in orde te maken met 'afspraakjes'. De versierder weet van een goede nieuwe plek (waar zich veel 'klanten' bevinden), gaat er naar toe en steekt er zijn voelhorens uit.

Magere 'binnenkomers'
Net als topverkopers weten womanisers precies wat ze doen als ze de klik eenmaal gemaakt hebben. Kunnen verkopers hier iets leren?
Wat zijn bijvoorbeeld zoal de verkeerde klassiekers die we allemaal wel eens in de discotheek toegepast hebben en waarvan het resultaat erg mager was?

Hé zeg, wat drink jij?
Ha, een nieuw gezicht. Ik heb je hier nog nooit gezien. t Is maar goed dat je al direct weet dat ik David ben. Ik kom hier elke week ...  (blablabla)
Zo zeg, wat zie jij er leuk uit. Pas maar op want ik heb vandaag een paar plannetjes waar je van kleur zou kunnen verschieten, tenzij  je natuurlijk eens iets speciaals wilt meemaken ...
(blablabla)

Verkopers pakken het al even onhandig aan:
Goedendag meneer. Ik ben David de Jong van ABC. Wij maken vooral ... voor het MKB. We zijn vijftien jaar geleden van start gegaan en ondertussen zijn we uitgegroeid tot dé belangrijkste speler in Nederland. ... (blablabla)

De slechte versierder gaat van zichzelf uit
Waarom werkt deze aanpak niet? Omdat de slechte versierder en de slechte verkoper in beide voorbeelden van zichzelf uitgaan. Van hún verhaal. Ze beseffen niet dat mensen in principe geen interesse hebben in het verhaal van een ander. Mensen zijn doorgaans alleen geïnteresseerd in hun eigen verhaal. Als we dat eenmaal weten wordt kennis maken met een onbekende veel gemakkelijker.

We hebben van onze lieve Heer twee oren gekregen en één mond. Gebruik ze dan ook in deze verhouding.

Begin met een vraag
We moeten dus uitgaan van het verhaal van de ander. Dat kan maar op één manier: door te beginnen met een vraag. Of u tijdens een concert kennis wil maken met een gezicht dat u aantrekt of dat u als verkoper contacten wil leggen op een netwerkevenement, in beide gevallen kunt u op dezelfde manier te werk gaan.

  • Versierder: Hé, goeie avond. Mijn naam is David. En wie ben jij?
  • Zij: Ik ben Lisette.
  • Versierder: Lisette? Mag ik eens vragen Lisette, wat heeft jou vanavond tot hier gebracht?

  • Verkoper: Goede avond meneer. Ik ben David de Jong van ABC. En wie bent u?
  • Hij: Ik ben Walter Wolterinck van Maco.
  • Verkoper: 'Prettig met u kennis te maken meneer Wolterinck. Mag ik eens vragen, wat heeft u eigenlijk vanavond hier gebracht, waar gaat uw belangstelling naar uit?'

Vooral glimlachen is daarbij de beste opening. Door uw naam te noemen bent u geen onbekende meer en creëert u een aangename sfeer. Pas dan is het aan de orde om uw openingsvraag te stellen. Vermijd om uitgebreid over uzelf te praten want daarin is niemand geïnteresseerd.

Tip
Als u vlot wilt kennis maken met onbekenden, zorg dan eerst dat er fysiek een klik ontstaat, dan zegt u wie u bent en dan stelt u een eerste vraag.

Erwin Wiggers
Verkooptechnieken.nl
Vladan   Soldat

Vladan Soldat

Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,0
(96 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

dirk

Wat een rocket science.....

john

dirk: amen !

soms gaat versieren me beter af dan verkopen... en andersom..

Jacques Bonneur

Wat een verademing tussen alle blablabla over verkopen. ZO werkt het Erwin ! Benieuwd naar je volgende column.

Roger

Hm....dat verkopen en verleiden nauw verband met elkaar houden is in ieder boek terug te vinden. En dat luisteren belangrijker is dan praten is ook een wijsheid met een baard. Waarschijnlijk zat de columnist met n writers-block en heeft hij een boekje opengeslagen....beter goed gejat dan slecht verzonnen!

Ger de bruijn |  http://www.gerjfdebruijn.nl

Niks nieuws, alleen maar weer de manipulatieve technieken uit de traditionele verkoop. Wiggers zegt: "we moeten uitgaan van de ander". Versieren is puur in het belang van de versierder. Ik ben het helemaal met de reaktie van Roger eens: een vreselijk lange baard!.

Harold

Over baarden gesproken......

wat zowel in de verkoop als bij het versieren werkt is de ander laten praten door zelf veel te vragen. Hoe dat dan uit kan pakken in een discotheek
"He ik ben Harold, wil je met me dansen?"
"NEE!"
"OK, wat wil je dan met me doen?"

Martin

Leuke vergelijkenis, als je er vanuit gaat dat in beide gevallen hetzelfde beoogde doel word nagestreefd. Het naaien van de klant.

Daarnaast wil ik graag opmerken dat het inderdaad belangrijk is voor verkopers om zoveel mogelijk bij de klant te zitten. Graag wel bij de juiste "klant", namelijk de klant die gaat kopen.

O zo vaak heb ik het meegemaakt dat sommige van mijn verkopers bij een "klant" zaten die nauwelijks behoefte had aan ons product en daarnaast ook nog eens niet beslissings bevoegd was.

De enige oplossing voor een doelmatige afspraak is deskresearch, een professionele verkoper weet dat.

Sebastiaan

Leuk om te lezen.

Maar wat ik mis in het verhaal is lichaamshouding. Volgens mij is dat ook wel erg belangrijk in de verkoop/verleiding.

We weten allemaal dat mensen personen aardig vinden die in zekere zin op hun lijken. Dus als je je gaat aanpassen aan de houding en het taalgebruik van de persoon, kun je ook nog wel eens kans hebben.

Wel ben ik het eens dat het veel gemeen heeft met de verkoop "wijze". Het beste is om zo'n vriendelijk en leuke bek te trekken als je kan ;).

Ik denk trouwens dat het beter is als je de volgende keer niet doet alsof je de aandacht hebt van de drummer, want dan zouden de ladies nog wel eens kunnen gaan denken dat je meer op de gentlemen valt dan dat je een gentlemen bent.

John

Ik weet niet hoe lang de relatie's van deze schrijver standhouden? Wij streven naar een duurzame relatie met onze klanten. Een goeie verkoper uit zich in het opbouwen van relatie's. Dat klanten niet altijd (op hetzelfde moment)een beslissing nemen, is een feit. Belangrijk is wel dat wanneer ze een beslissing nemen, naar jou komen. In dat opzicht moet een verkoper een cameleon zijn. Zich aanpassen aan zijn omgeving/ situatie. En dat het eerste kontakt het meest bepalend is, klopt in mijn ogen niet. Begin altijd naar de klant toe vriendelijk. Punt. De reactie van de klant daarna zegt wel iets, maar niet veel. Het is een momentopname. Een halve minuut later kan de reactie heel anders zijn. Ga hier niet te zeer op in, maar heb je eigen ingetogen maar toch actieve houding.
De klant gaat vanzelf mee. Uitzonderingen daargelaten!
John

Rob

Sorry, maar ik vindt het een Dom verhaal.

ronald sluiter - ViCre |  http://www.vicre.eu

Fantastisch artikel! Het is ook waar!
Wij gebruiken vaak het voorbeeld van proactiviteit naar het andere geslacht toe. Als je afwacht, komen de minder mooie dames naar jou toe. De dames die je liever niet hebt. Of je stapt zelf op een dame af die jij wel ziet zitten.
het zelfde met klanten, je moet klanten benaderen. Dan krijg je klanten die je graag wilt hebben!

Ik lees in reacties dat het hier om een open deur gaat. Maar die open deuren zijn wel de waarheid. En als het dan zo makkelijk is allemaal, waarom doet dan bijna niemand het.....? De open deur omzetten in gedrag is de uitdaging....

Ronald Sluiter
ViCre - Sales & Enterprise Intelligence

RB

Verkopen gelijk aan versieren?
Leuk hoor, maar dat betekenen dat ik meer kans maak bij een
vrouwelijk aanvraagster dan een mannelijke.
Nee! Als ik aan het versieren ben is daar zeker een verschil in
geef me dan maar een vrouw maar als ik aan het werk ben,
verkopen dus dan maakt het mij echt niets uit.

Met versieren sta je tegen over elkaar maar in mijn geval
gaat alles per telefoon en in uitzonderlijke situatie ga ik naar de klant toe.
Dit laatste echt alleen als het me per telefoon niet wil lukken.Ben dus veel binnen :-)

Weet je wat verkopen is?

Je zelf zijn,
blijven,
eerlijk blijven en
zelf geloven in je verhaal en er achter staan.

Je bent het doorgeefluik tussen de klant en het eindproduct.

En het mooiste wat je kan bereiken is dat je niet meer achter het
werk aan moet maar dat het naar je toe komt, dat laatste gaat me goed af.

O ja en je heb het type verkopers die hunzelf intern erg goed kunnen verkopen maar die vallen gelukkig bij ons snel door de bekende mand.

Mvg,
RB

ernst

De reacties zijn duidelijk waarschijnlijke allemaal "vrijgezellen"

versieren is een jacht instinkt dat wij allemaal hebben, verkopen is dat niet(voor iedereen). Bovenstaande opmerking/vergelijk werkt assoluut goed bij nieuwe verkopers die vast zitten in hun verkoopgesprek of belscript. Het is een simple, doeltreffende en ontspannende manier om duidelijke het verschil aan te geven wat een dialoog of monoloog is.
Leer luisteren naar je klant/dame toon intersse.


de rest gaat van zelf. Target of hoogte punt

veel omzet toegewenst heren.


RB

Beste,

Luister kan je misschien wel ik ken je niet en kan daar niet over oordelen.
Maar lezen kun je niet dat blijkt wel uit je reactie. (je spelling is ook een probleem)
Je doet een paar aannamen, gevaarlijk hoor ook in het spel verkopen kan dat link zijn.
Ik ben geen telefonische verkoperen maar haal en hou klanten binnen.
Is dat verkopen of wat anders? Geef het beest een naam het resultaat is van belang.
Nieuw?? Doe het al 14 jaar. En laat me 2x per jaar bijspijkeren.
Je laatste zinnen komen uit een boekje.

Assoluut of absoluut
Simple of simpel
Intersse of interesse

Sterkte met je antwoord.

Mvg,
RB

ernst

Beste Rb
Sorry, dat jij je zo aangesproken voelt. Ik zeg ook niet dat jij nieuw bent, maar dat het goed bij een nieuwe verkoper kan werken!!. Het geeft een startende verkoper een andere kijk op wat hij aan het doen is "communiceren & luisteren met als doel resultaat". Dit werkt absoluut (bedankt) goed bij startende telefonische verkopers. In de Face to face verkoop zal het ook niet werken, de heer Wiggers geeft ook een vergelijk en dat vergelijk is goed en toepasbaar.(niet letterlijk nemen.)

Sorry, RB kon het niet laten. Maar je legt de bal ook wel op de penaltystip, dat is gelijk aan een koop signaal, als verkoper moet ik dan gewoon even scoren !! daar is hij dan:

Waarschijnlijk werk je zelfstandig zonder dat je mensen aanstuurt. Goed dat je werkgever je 2 maal per jaar aan je korte lontje laat bij spijkeren. JE TARGET zeker wel gehaald je hoogtepunt nog niet?

Sterkte ernst

Markus

Hallo,

@RB.

Een open vraag in je richting;

"Wat is het product dat je verkoopt en leent zich zo goed voor telefonische verkoop?"

Je hebt me namelijk nieuwschierig gemaakt naar datgene wat je doet.

Vriendelijke groet, Markus.

marian

Het is het 2-1 voor ernst. Ben ook benieuwd wat Rb verkoop. denk auto's

groet marian

Sebastiaan

@ RB,

Ik snap niet waarom jij je zo aangesproken voelt, maar je zal er zeker wel een reden voor hebben. Ik snap ook niet waarom je zo op de spelling van de schrijver van dit artikel zit te mekkeren, want in de reactie van jou zitten er ook aardig wat.

"Ik ben geen telefonische verkoperen maar haal en hou klanten binnen." Verkoperen ? Is dat een nieuwe functie ? Tussen verkoperen en maar moet een komma staan, zo kan ik nog wel even doorgaan. Nu zul je vast zeggen van " Maar dat zijn toch woorden die door dat ik snel heb getypt fout in het bericht zijn gekomen " Denk dan even na dat dat precies het zelfde is als bij de schrijver is gebeurt


Dat jij je 2x per jaar laat bijspijkeren vind ik rond uit slecht. Als verkoper ben je namelijk elke dag aan het leren. Als goede verkoper leer je van elke fout, elke klant die je binnenhaalt. Eigenlijk leer je van elke situatie.

Ik heb zelf een leidinggevende functie en ik moet zeggen dat ik liever iemand in dienst heb die erg gemotiveerd en gepassioneerd in verkopen is, als iemand die alleen maar op de spelling van iemand anders zit te mekkeren.

Veel succes met je verkopen RB. Denk dat je het wel nodig hebt. Jij lijkt mij namelijk niet iemand die veel verkoopt, maar meer de discussie zoekt met een klant.

Fijn weeekend

Groeten Bas

RB

Beste mensen en verkopers,

Mijn doel is bereikt.

Mijn doel was reactie los krijgen. (gelukt)

De standaard verkoper lok je zeer snel uit zijn tent.

Dit laatste hebben ze alleen niet door zo hebben ze wel meer niet door.

Gaan jullie weer reageren??? Zinloos ik lees en reageer niet meer op jullie reacties.

Dit laatste niet omdat ik niet wil reageren maar omdat ik weer verder ga.Zouden meer mensen moeten doen.

:-)


Mvg,
RB

Sebastiaan

Wat doe je in je vorige bericht dan ? Je reageert er toch op ofniet ? Beetje zwak dat je het nu afdoet als "Mensen uit de tent lokken "

Veel succes met de verkopen

Markus

Hallo,

@RB, mocht je het toch lezen.
Ik mag dan misschien de 'standaard' verkoper zijn die zich snel uit de tent laat lokken, maar daar je toch anoniem kunt reageren en ik simpel een niet bevooroordeelde ópen' vraag gesteld heb, vind ik dat je ook kunt antwoorden.

Kunnen we je anders een 'slappe verkoper' noemen ?

Vriendelijke groet.

Markus

Hallo,

Even in het vervolg van mijn eerdere posting;

"Luisteren naar datgene wat gezegd word, maar vooral niet gezegd wordt".

Als ik dat nu eens vertaal naar de door jou getypte informatie, dan krijg je van mij een (bevooroordeelde) twijfelachtige eer.
Je typt in halve kretologiën en one-liners, hier en daar voorzien van behoorlijke standaard opvattingen.

Verkoop je en bijt van je af......, bewijs het tegendeel !

Verkopen doe je niet alleen bij je klanten toch ??

Vriendelijke groet, Markus.

ernst

Beste RB

Het gaat je goed!!!!!

Kom je er echt niet uit www.slachtofferhulp.nl


Groet ernst

Kaan

Tjongejonge, wat een slappe hap. Hebben jullie niets beters te doen ofzo.
En dat artikel is in basis goed bedoeld, maar wederom niet bijster origineel.
Wat dat betreft ben ik het met Sebastiaan eens. We kennen allemaal de 70-30% regel: 70% is non-verbaal. Met zo'n openingsvraag - al dan niet als versierder of verkoper - maak je me echt niet warm, hoor. Eerder een verveelde diepe zucht dan een klik zal het resultaat zijn.
Kijk eens wat meer om je heen, luister goed en probeer daar iets mee te doen/daar ergens op in te haken. Maak de ander nieuwsgierig naar wie JIJ bent/wat JIJ doet/te bieden hebt. Pas dan heeft het zin bepaalde verkooptechnieken toe te passen, verweven in de rest van de conversatie, waarbij je de persoon tegenover je voor ogen blijft houden.
Het belangrijkste is dus zien, voelen, luisteren en anticiperen. Daar kan geen theorie tegenop.

BB

Volgens mij moet er sowieso een onderscheid gemaakt worden in type verkopers : verkopers die emotioneel verkopen en technische verkopers.
Zelf behoor ik tot de laatste groep, die vanuit technisch oogpunt adviseren. De eerste groep, met alle respect, verkopen met hun emoties (een kunst op zich). Deze laatste categorie kan je vergelijken met de "versierders" die in ieder boekje terugkomen.
Waar ben je het beste mee ? Dit hangt enkel van je produkt af...
Ik hoop dan ook dat ze dit eens opnemen in een boek, dan telkens terug te komen op de vergelijking "versierders".

Nebuchadnezzar

tja..

Sebastiaan

Beste BB,

In je reactie heb je het over een deling van verkopers. De technische verkopers en de verkopers die emotioneel verkopen.

Ik behoor tot de emotionele verkopers. Ik vind het knap van de andere groep dat ze veel over het product weten en zo mensen de technische gegevens kan uitleggen.

Maar...... meestal is dat helemaal niet wat de klant wil. Ik zeg meestal want er zijn natuurlijk uitzonderingen. Over het algemeen willen mensen niet de eigenschappen weten maar het uiteindelijke voordeel wat hun er van kunnen hebben. Dus niet de specificaties maar de oplossing.

Technische verkopers zijn erg sterk op 1 gebied. Emotionele verkopers zouden in weze veel meer producten/diensten kunnen verkopen omdat zij de kunst van het verkopen onder de knie hebben en geen specialist zijn in de technische gegevens.

Zelf ben ik ongeveer 2 jaar leidinggevende geweest van een telecomzaak. Hierbij kon ik duidelijk merken welke verkopers de meeste omzet opleverden. De Technische verkopers of de Emotionele verkopers. Ik stel de vraag aan jou BB.. Welke denk je dat dat waren.

Wel moet ik zeggen dat wanneer je 1 technisch persoon in je filiaal hebt dit zeer handig is. Deze personen zijn ook erg belangrijk.

Groeten Sebastiaan

Josefien

Verkopen = versieren ?

Het blijkt te kloppen, gezien het haantjesgedrag van alle mannen op dit forum !

Sebastiaan

Het kan aan mij liggen, maar het woordje "nieuw" in de titel is hier niet van toepassing, dit artikel is al meer dan een jaar oud !!!...

Wat is dit redactie van verkopersonline ? Als jullie zo in nood zitten voor nieuwe artikelen, wil ik ook wel graag mijn steentje bijdragen, aan nieuwe artikelen

@ Josefien,

Je hebt een punt, maar dat heeft niets met verkopen te maken, dat heeft met mannelijk gedrag te maken :P.

hans

Een hoop gelul allemaal.
Waar het om gaat is.
Behandel de klant, cq vrouw zoals je zelf behandeld wil worden.

Sebastiaan

Beste Hans,

Ik ben het met je eens dat dat je iemand moet behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden, maar is je antwoord niet wat te kort door de bocht ?
'
Nogmaals ben ik het met je uitspraak eens, maar alleen door dat principe toe te passen wordt je nog geen topverkoper.

Er zijn zoveel onderdelen nodig om zelf een goede verkoper / topverkoper te worden.

Fijne dagen !

Groeten Sebastiaan

Harm

Flauwe aandachtstrekker om tot de essentie van het verkoopvak te komen. Het is dan ook een totale misvatting om topverkopers te vergelijken met womanisers. Chapeau voor de publiciteit die hiermee wordt gehaald.

E. van Laar

Met name de reacties vind ik het leukst om te lezen. Om mijn steentje bij te dragen aan het geheel heb ik een paar kreten uitgezocht;

‘Een beter milieu begint bij jezelf’
‘Een gewonnen discussie is een verloren klant’
‘Enthousiasme werkt aanstekelijk’
‘Initiatief brengt de order’

En als laatste mijn gouden regel;

‘Succes is een keuze!’ (…keuzes maak je zelf)

Wellicht vinden enkele van jullie dit allemaal wat slap geneuzel of schuilhouden achter geijkte termologie maar ik denk dat ze op veel punten de ‘spijker op hun kop slaan’.
Sterker nog. Iedereen op dit forum kent ongetwijfeld de kreten maar wie gelooft er ook in en past ze ook toe in het dagelijks (verkoop-) leven? En hoe zijn ze toe te passen op enkele reacties hierboven?

Ik wens iedereen overigens heel fijne kerstdagen en een gezond, gelukkig maar bovenal succesvol 2009!

Sebastiaan

Beste E. Van Laar,

Mooie reactie hierboven, al die kreten zijn inderdaad van toepassing in de verkoop ( en natuurlijk nog veel meer kreten)

Vooral een gewonnen discussie is een verloren klant, gaat vaak op bij verkopers. Die zijn dan uren aan het discuseren terwijl ze niets verkopen( ze zoeken dus geen overeenkomsten, maar meer verschilpunten)

Ik vind jouw reactie een mooie reactie om dit stuk mee af te sluiten, want het stuk wat deze meneer heeft geschreven is al meer dan een jaar oud.

G

Als jij verkoopt zoals je versiert...amai...veel succes gewenst!

Jakko

Het artikel is inderdaad niet nieuw meer, desondanks toch handig om te lezen.

Met verkopen moet je blijven leren. Dit leren kun je o.a. doen door de stof/ de situatie's te herhalen, of door op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen.

Nu is het de uitdaging om nieuwe oplossingen te vinden, maar wanneer je een "bekende" tekst in een andere context leest zul je er alsnog wat van kunnen leren.

Daar gaat het toch om lijkt me, om als verkoper (/mens) te blijven leren/ ergens iets van op te (kunnen) steken.. In iedergeval is dat mijn doel bij het lezen van andermans teksten.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel