Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Onderhandelen / overtuigen

Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Autoriteit overtuigt, ook in een offerte (Natasja Hoogenboom)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
De kracht van een goed verhaal (David Bloch)
Zorgen dat uw klant echt luistert (Rene Knecht)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Zo werken verkopers zichzelf in de nesten (Michel Hoetmer)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De hot button close (Richard van Houten)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
Zo onderhandelen kan mijn zoontje van 5 ook! (Richard van Houten)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Onderhandelen en gedragsstijlen (Piet Aarts)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Hoe gaat u om met sluwe onderhandelingstactieken van inkopers? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Succesvol onderhandelen (Michel Hoetmer)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Emotioneel tijdens onderhandeling? (Tips & Advies Verkoop)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Wanneer geeft u korting? (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Van denken naar voelen (I) (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Een goed argumentarium geeft de doorslag (Koert Wijnands)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen aan meerdere personen tegelijk (Koert Wijnands)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Een verkoper is het nooit oneens met de klant (Richte Lommert)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
Mythbusters (Peter Stinckens)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Verkoper wordt onderhandelaar (Richte Lommert)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Topverkopers zijn topversierders (Vladan Soldat)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Onderhandelen, maak het leuk voor uzelf (Vladan Soldat)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Taal met impact (Michel Hoetmer)
Van denken naar voelen (II) (David Bloch)
Dat is een sterk verhaal! (Tips & Advies Verkoop)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
Wees specifiek (Michel Hoetmer)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Cognitieve dissonantie en hoe u ermee moet omgaan (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Elk nadeel heb z'n voordeel (Tips & Advies Verkoop)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Overtuigen volgens de oude Grieken (Michel Hoetmer)
De kracht van beelden (Peter Stinckens)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Wilt u dit jaar meer omzet? (Psychologie en Verkoop; Verkoop Succes)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Handig onderhandelen (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)

Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Wat is duidelijker: 'prijsopgaaf' of 'investeringsvoorstel'? Ontdek waarom en gebruik het in uw voordeel.

Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing

Verkopers zijn hard bezig om de verkooptargets te halen, gepushed door salesdirecteuren die zich veelal hebben gecommitteerd aan het behalen van benodigde omzet. Het gevolg is dat korte termijn maand-targets met snelle sales steeds vaker voorrang krijgen op omzet uit langdurig relatiemanagement. Gesprekken met prospects zijn prima, maar ga vooral voor het laaghangend fruit, zodat we deze maand, of dit kwartaal, onze omzet halen.

Respect op waarden
Ik begrijp dat in deze tijden op korte termijn omzet gescoord moet worden, maar om tot een deal te komen is een sterk begin echt het halve werk. Begin uw gesprek daarom altijd met het verkrijgen van respect van uw potentiële klant – respect voor u en uw organisatie. Respect zorgt voor vertrouwen.

U zult het niet zo snel krijgen via uw producten of diensten, want u bent niet de enige leverancier. Maar een gesprek krijgt vanaf het begin een andere lading als u 'framed' met waarden. Op deze manier kunt u toch snel een 'pole-position' verkrijgen in het hoofd van uw prospects.

Denk niet aan een… olifant
In haar boekje Denk niet aan een roze olifant beschrijft Sarah Gagenstein de psychologie van onzichtbaar overtuigen met "framing". U plaatst uw organisatie daarbij in een kader, zodat het gesprek afgebakend wordt in een voor u gunstige positie. Uw doel moet WEL zijn om zo snel mogelijk de klant te laten kopen, maar NIET in het eerste gesprek.

Het tweede gesprek wordt pas kansrijk als u in het eerste gesprek de klant heeft overtuigd dat uw organisatie werkt op basis van een aansprekende 'waarde'. Een waarde waar de klant zich graag met associeert. Als belangrijke frame-regel stelt Gagenstein:
"Eerst waarden, dan woorden en beelden".

Bedrijven en organisaties proberen inderdaad nog steeds om scherp in te kopen, maar de meeste mensen willen het liefste zaken doen met een 'expert', oftewel iemand die duurzame kwaliteit levert. Maar ook wil de ander graag zaken doen met een bedrijf waar dat respect verdient. Respect voor de waarde van waaruit de organisatie in de markt opereert. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt momenteel als 'waarde' behoorlijk uitgewoond en is aan erosie onderhevig. Zeer velen gebruiken het te pas en te onpas. Het komt niet meer over als 'echt', maar als een modetrend.

Waardenlijst
Kies uit onderstaande mogelijke waarden eens een woord dat sterk appelleert aan waar ú mee bezig bent:
Veiligheid – Gezondheid – Vrijheid – rechtvaardigheid – betrouwbaarheid – verbondenheid – openheid – integriteit – oprechtheid – respect – samenwerking – verantwoording – community centraal – zelfbeschikking – empowerment – dienstbaarheid – bescherming – wijsheid – bescheidenheid – innovatie – betrokkenheid – onafhankelijkheid – gelijkwaardigheid – onafhankelijkheid – gelijkwaardigheid – verdraagzaamheid – solidariteit – mondigheid – moed – conservatisme – erkenning

Vertelkracht
Bouw met de gekozen waarde(n) uw frame tot een strak verhaal en zoek zorgvuldig naar de juiste woorden en beelden om het uit te dragen. Gebruik woorden die een vertelkracht bezitten.
Als u uw waarde goed in uw hoofd hebt door ook verhalende elementen daarop af te stemmen, zult u minder snel gaan zwabberen wanneer u gedwongen wordt te improviseren tijdens de ontmoeting. Het is niet erg als u via verschillende wegen een paar keer uitkomt op hetzelfde waarde-frame. Dat is framing: u begint er mee, komt er een paar keer op terug tijdens het gesprek, en u eindigt er mee.

Bekende frames in de politiek
 "Change, yes we can" is ontelbare keren uitgesproken door Obama en hij won daarmee het presidentschap. Daarvoor gebruikte Bush jr het frame: "America for the Americans". In het stemhokje konden de twijfelaars dat zinnetje maar niet uit hun hoofd krijgen en daardoor sloeg de twijfel door naar een keuze voor Bush. Ook dankzij een negatieve framing van opponent Kerry als draaier, leugenaar en opportunist. Maar ook Berlusconi was een frame-kanon die korte pakkende zinnen (frames) keer op keer weer krachtig uitsprak. Spindokters verdienen er hun brood mee:
"U bent een draaikont." (tegen Wouter Bos)
"Nu doet u het weer…!" (tegen Mark Rutte)

En wat te denken van 'Kopvoddentaks', 'Villasubsidie' of 'Linkse hobby's'
Bezuinigen wordt als frame 'ombuigen' of 'hervormen'.
Asielbeleid wordt 'warme verwelkomingspolitiek' of 'kille uitzettingspolitiek'
Subsidie wordt 'subsidieverslaving', of nog beter: 'aan het subsidie-infuus'

Beeld oproepen
De kracht van een frame zit dus niet alleen of voornamelijk in de feiten rondom een probleem en de richting van de oplossing, maar ook in het gevoel dat het beeld oproept.
Hou bij het bedenken van de woorden die uw waarde ondersteunen het volgende in uw hoofd:
  • Al klinkt het nog zo raar, als het rijmt dan is het waar ("hoe concreter hoe beter").
  • Hetzelfde geldt voor alliteraties.
  • Vind nieuwe woorden die je kunt claimen en gebruik geen jargon (MVO en co-creatie zijn niet meer zo sterk).
  • Metaforen zijn sterk.
  • Maak gunstige dingen persoonlijk en dichtbij en maak vervelende dingen juist abstracter.
  • Ontkennen is erkennen; doe het alleen als je wilt dat het ontkennende blijft plakken.

Enkele  voorwaarden voor effectieve framing zijn:
a. Sluit aan op wat al borrelt, op de maatschappelijke onderstroom.
b. Wees de eerste:  wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
c. Koppel het frame aan waarden, overtuigingen en emoties ('raak de harten').
d. Kies de goede woorden en setting waarin ze uitgesproken worden.
e. Zorg dat het frame herhaald wordt (de inslijtingsnoodzaak).

Sales frames
Tot slot enkele voorbeelden van sales frames.
Offerte of nog erger 'prijsopgaaf' doet denken aan 'kosten'. Noem een offerte daarom een 'investeringsvoorstel'. Vermijd  het woord 'kosten' en vervang door 'investering'. Maak van 'Wij zijn klantgericht' niet 'passie voor klanten' maar 'Altijd antwoord binnen 12 uur' of 'Uw klant = onze klant'.  Wat te denken van: 'I² = Intensief Integer' of (berg) 'K2: de Kracht van Kunde' of: 'KIQ: de kracht van intelligentie' of 'Reus in Robuuste Referenties', i.p.v. 'Vele klanten gingen u voor'.

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,0
(22 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Robin Bols |  http://www.onesalepage.nl

Concreet en stimulerend verhaal.

Bedankt

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel