Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Onderhandelen / overtuigen

Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Autoriteit overtuigt, ook in een offerte (Natasja Hoogenboom)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Zo werken verkopers zichzelf in de nesten (Michel Hoetmer)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De hot button close (Richard van Houten)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
Zo onderhandelen kan mijn zoontje van 5 ook! (Richard van Houten)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Onderhandelen en gedragsstijlen (Piet Aarts)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Hoe gaat u om met sluwe onderhandelingstactieken van inkopers? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Succesvol onderhandelen (Michel Hoetmer)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Emotioneel tijdens onderhandeling? (Tips & Advies Verkoop)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Wanneer geeft u korting? (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Van denken naar voelen (I) (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Een goed argumentarium geeft de doorslag (Koert Wijnands)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen aan meerdere personen tegelijk (Koert Wijnands)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Een verkoper is het nooit oneens met de klant (Richte Lommert)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
Mythbusters (Peter Stinckens)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Verkoper wordt onderhandelaar (Richte Lommert)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Topverkopers zijn topversierders (Vladan Soldat)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Onderhandelen, maak het leuk voor uzelf (Vladan Soldat)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Taal met impact (Michel Hoetmer)
Van denken naar voelen (II) (David Bloch)
Dat is een sterk verhaal! (Tips & Advies Verkoop)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
Wees specifiek (Michel Hoetmer)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Cognitieve dissonantie en hoe u ermee moet omgaan (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Elk nadeel heb z'n voordeel (Tips & Advies Verkoop)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Overtuigen volgens de oude Grieken (Michel Hoetmer)
De kracht van beelden (Peter Stinckens)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Wilt u dit jaar meer omzet? (Psychologie en Verkoop; Verkoop Succes)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Handig onderhandelen (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)

Zorg dat uw klant echt naar u luistert

Kent u die klanten die heel goed luisteren en toch voelt u zich niet op uw gemak? De klant lijkt niet te overtuigen... Herkenbaar?  Doe er wat aan!

Zorg dat uw klant echt naar u luistert

Denk aan de klanten die u heeft binnengehaald: In welke sfeer verliep het gesprek? Welke vragen stelde de klant? Wat was de frequentie van de contacten? Hoe werden concessies gevraagd en gegeven? De vraag is: Werd er echt geluisterd naar u (en door u)?

Symbolisch luisteren
Luisteren is een vorm van interactie: u geeft aandacht. Wie luistert die leidt. Alleen, als de klant symbolisch luistert, dan merkt u dat, u voelt het. Dit kan omdat de klant luistert met een agenda. De klant geeft niet terug maar wacht af, hij doet niet echt mee aan het proces.

Wilt u Commitment of Compliance?
Denk aan de CEO die een beslissing door wil drukken: die luistert waarschijnlijk wel naar de tegenargumenten. Maar in dit geval is dat gewoon onderhandelingstechniek. Het luisteren is symbolische beleefdheid. De uitkomst van de discussie ligt al lang vast. De maatregel wordt doorgedrukt ('het is zo').


De verborgen agenda.

Dat is dus geen verkopen! De CEO heeft macht die wij als verkopers niet hebben. Wij hebben dus andere vormen van invloed nodig. Wij moeten overtuigen en dat kan alleen maar effectief als de klant zichzelf overtuigt. We hebben commitment van de klant nodig (je doet het omdat je het zelf wil) en geen compliance (je doet dit omdat ik het zeg). Want als we daarop aansturen is de kans groot dat de klant het proces stopt ('nee' zegt, geen deal).

Verandering ontstaat in de dialoog
De klant zichzelf laten overtuigen betekent een verandering in diens denken op gang brengen. Zo'n verandering ontstaat in dialoog. Echte dialoog, waarbij serieus en niet symbolisch naar elkaar wordt geluisterd. Kenmerken van zo'n dialoog zijn:
  • Klant en verkoper nemen tijd voor elkaar: geen tijdsdruk of deadlines.
  • Klant en verkoper stellen ongeveer evenveel vragen: het gesprek gaat in twee richtingen.
  • Klant en verkoper luisteren naar elkaar: wat zijn de signalen, verbaal en non-verbaal?
  • Er is ruimte om ja of nee te zeggen: klanten verdedigen bewust of onbewust meestal hun keuzevrijheid.
  • Er is ritme en regelmaat in de communicatie: mails worden binnen acceptabele termijn beantwoord. Men houdt contact.

Een echte dialoog kenmerkt zich door een evenwicht in geven en ontvangen. Er is samenwerking.

Hoe herkent u nu een dialoog die niet gericht is op echte samenwerking?
  • Men stelt deadlines, ruimt weinig tijd voor u in en laat uw gesprek makkelijk verstoren.
  • Woordbreuk: kleine beloftes worden niet nagekomen.
  • Men vraagt om presentaties, powerpoints: Hoe kunt u de klant nog van mening doen veranderen als u gevraagd wordt alles weg te geven en u de klant daarmee voor voldongen feiten plaatst?
  • Er is geen wisselwerking, het evenwicht is zoek.
  • Klant en Verkoper gaan discussiëren: de klant zal eerder genomen beslissingen verdedigen en bij de concurrent blijven.

Zonder een echte dialoog zal uw klant zelf een mening "vormen", maar in wezen gewoon zijn oude niet herzien. ('waarom veranderen: alles loopt toch goed?') en vervolgens weerstand vertonen in het verkoopproces.

Hoe creëert u een echte dialoog?
Om ervoor te zorgen dat een klant voor u kiest en dus van mening verandert, dient u een proces van wederkerigheid op gang te brengen. Dit is een feedbackproces. Zo krijgt u ontvankelijkheid voor een gemeenschappelijke visie; er ontstaat een common ground. Dit herkent u direct wanneer een klant ook vragen begint te stellen en vertrouwelijke informatie prijsgeeft. De klant  durft zijn Status Quo ter discussie  te stellen.

Dáárom zit u daar als verkoper , anders kan u net zo goed een robot het verkoopgesprek laten doen ('hallo kan ik jou met iets helpen?').

Welke vragen kunt u stellen om de klant aan het denken te zetten en met zichzelf te laten overleggen? Enkele voorbeelden:
  • "Hebt u al aan uw huidige leverancier gevraagd of ze dit kunnen oplossen?"
  • "Waarom is dat dan niet doorgegaan?"
  • "Is dat nog steeds zo?"

U kunt het al lang
U begeleidt de klant langs zijn keuzes uit het verleden, heden en de toekomst (=uw oplossing). Het is een heel natuurlijk proces dat u enkel kunt leiden, niet doordrukken. Als u regelmatig sociale contacten hebt en niet als kluizenaar leeft, dan ervaart u dit natuurlijk proces regelmatig. We zijn al onbewust competent. We kunnen het al. We vergeten het alleen wanneer we graag de deal willen (of moeten) binnenhalen.

Voorbeeld: Als u een nieuwe bank zoekt, zult u toch eerst moeten beslissen dat uw huidige bank niet voldoet. U kunt deze stap niet overslaan. Daarom zijn verkopers nodig, de klant doet dit niet uit zichzelf. De verkoper is de externe, veranderende factor.
Precies om die reden heb ik mijn opleidingstrajecten ook zo ingericht. Ik laat u het proces ervaren met uw voorbeelden. Ik kan u namelijk niet overtuigen. Net zoals uw klant, moet ook u zichzelf overtuigen. Ik kan alleen maar het proces op gang brengen en als ik het goed aanpak kan ik het ook leiden.

Leid de dans, improviseer!
Effectief verkopen is een proces van geven en nemen. Een proces dat geleid moet worden, zoals in de Argentijnse tango:

'Het dansen van de Argentijnse tango bestaat voor een belangrijk deel uit improvisatie. De meeste andere dansen hebben voorspelbare figuren, die zowel de leider van de dans als de volger kennen. Dit idee moet je los laten. Bij de Argentijnse tango gaat het om communicatie en contact tussen de danspartners, een non-verbale dialoog. Tangodans is leiden en volgen en aanvoelen van de partner. Wanneer je een "fout" maakt, improviseer je zodanig dat je samen verder kunt dansen ...' (bron).


In het verkopen wil 'improvisatie' zeggen dat u de klant met zijn eigen antwoorden laat komen. U laat de antwoorden die u voor hem of haar hebt los, en in dat loslaten ontstaat de gemeenschappelijke visie. Dan pas zal u de deal sluiten!
Dit inzicht verandert uw aanpak direct. U kunt er heel uw methodiek op bouwen, die voor iedereen anders kan zijn en toch gebruik maakt van dezelfde principes.


Procesgerichte vraag (PV) : de klant geeft mij de antwoorden.

Tot slot: Is uw organisatie er ook klaar voor?
Verkopen is in zekere zin een 'kunst', want het vraagt van u als verkoper om met onvoorspelbaarheid om te gaan. En dat is niet iedereen gegeven. Organisaties met een controle-mindset willen dit ook niet altijd ontwikkelen: het bepaalt namelijk de machtsverhoudingen. Verkopers die dit kunnen worden invloedrijk, en dat past niet altijd in een systeem met uitvoerende verkopers. Ik geef het maar mee en misschien herkent u het. Als dat zo is, lees dan ook eens dit artikel. Veel succes met leiden!
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,6
(19 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel