Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Alles over Klanten

Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Content op LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten (Victor Bonke)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Ik verkoop alles, behalve mijn schoonmoeder (Jos Burgers)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Wat zijn de duistere geheimen van klantenservice? (Peter Stinckens)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant u niet vergeet (Arthur Sevenstern)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kennen wij onze klanten écht? (Herman Heller)
Verkopen aan assertieve klanten (Ivo Ouwerkerk)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe ontdekt u de -onbewuste- koopmotieven van uw klant? (Hans Oelen)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Wat de klant zegt als hij zwijgt... (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Lever niet wat een klant vraagt (Jos Burgers)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Klagers weren, of juist niet? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
Richten op klantgerichtheid (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Emotionele of financiële beloning? (Tips & Advies Verkoop)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Respect van uw klant (terug) opeisen (Richard van Houten)
"Heeft u al een keuze kunnen maken?" (Enno van Kersen)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Zelfonderzoek voor verkopers (David Bloch)
Van trouwe klanten, de dingen die voorbij gaan (Peter Stinckens)
De klant is geen koning (Herman Meijer)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Zorg dat uw klanten positief over u praten (Peter Stinckens)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Verkoop meer bij bestaande klanten (Danielle de Jonge)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Klantenteams voor een duurzaam relatiebeheer (Herman Meijer)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Ken uw klant (Peter Stinckens)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
De kunst van het ontvangen (Richard van Houten)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Het klantenteam, onmisbaar element in effectief klantenbeheer (Herman Meijer)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Lever net iets meer (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat iedere klant wil (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Gedraag u zich een beetje? (Enno van Kersen)
(H)Eerlijk Scoren! (Margreeth Kloppenburg)
Klantenservice is geen eiland
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Praat met uw klant als met uw eigen kind (Enno van Kersen)
Wie is belangrijk? (Peter Stinckens)
Weten wanneer de klant uw product nodig heeft (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas uw verkoopstijl aan (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Vasthouden doet kopen (Tips & Advies Verkoop)
Iedereen vond dat u een uitstekende presentatie gaf (Redactie Verkopersonline.nl)
Klantenservice, hoe het niet moet
Uw visie op klantenservice
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
Klantenservice en de kosten
Klanttevredenheidsmetingen. Simpel of te Simpel? (Henk Hemstra)
Ken uw reputatie ... en de gevolgen (Vladan Soldat)
Kent u het koopgedrag van uw klanten? (Henk Hemstra)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Klantenkennis? (Henk Hemstra)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Kwalificeer elke prospect bij telefonische koude acquisitie (Victor Bonke)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Laat de klant ook eens los (Roeland Schweitzer)
Klantcontact = ALLES (Richard van Houten)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Hoe maakt u de juiste click met een prospect? (Peter Stinckens)
De klant achter de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe verkrijgt u referenties? (Peter Stinckens)
Wij ook van jou... (Herman Meijer)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Daar gaan we weer…. (Vladan Soldat)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Zo, dus u wilt een relatie aangaan met uw klant?! (Michel Hoetmer)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wie is de ander? (David Bloch)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Verkopen is veranderen (Roeland Schweitzer)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
In 3 stappen naar ultieme klanttevredenheid (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst even onderzoeken (Michel Hoetmer)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)

Word een onnatuurlijk goede verkoper

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Het zit in de mens om over zichzelf te praten en te horen wat wij willen horen. Maar in de verkoop werkt dit niet. Hoe dan wel? 7 tips!

 Word een onnatuurlijk goede verkoper

'Ik ben de key accountmanager en ik werk al anderhalf jaar bij onze club. Ik ben het aanspreekpunt en ik heb jarenlang ervaring in deze business. We zijn marktleider met vier miljoen omzet. We zijn gewoon de beste. Onze USP's zijn onze prijs/kwaliteitverhouding, ons serviceapparaat en onze mooie lijn producten.'

Vraag 1: Hoeveel keer telt u ik, wij, ons of onze in voorgaande zinnen van de verkoper?
Vraag 2: En hoeveel keer telt u jij, je, jullie, u of uw (de klant)?

Om de tweede vraag meteen te beantwoorden. Het antwoord is nul. Daarentegen wint vraag 1 met een score van elf. In hoeverre zal de klant zich aangesproken voelen? In het geheel niet. Nu gaat het om het gesproken woord, maar kijk ook eens naar de geschreven woorden in e-mails en offertes. Pak er een willekeurige offerte of e-mail bij en beantwoord de twee vragen.

Basisregel
Zorg ervoor dat uw prospect zich aangesproken voelt door 100% vaker jij/u te gebruiken dan ik/wij.


Tip 1: Natuurlijk zijn er momenten dat er van u verwacht wordt dat u iets over uzelf of uw organisatie vertelt. Denk aan de situatie waarin de klant u vraagt: "En wie bent u?" of: "Wat is uw functie?" of: "Wat zijn jullie USP's?" Denk op dit soort momenten, waarin u aan zet bent, aan die basisregel.

Tip 2: Vergeet bij het over 'uzelf praten' niet de betekenis voor de klant daarin op te nemen. Een voorbeeld: 'Voor u zit uw key accountmanager, uw aanspreekpunt. Door mijn jarenlange ervaring in uw business, gaat u ongetwijfeld profijt krijgen van voor u kostenbesparende adviezen.'

Iedereen praat graag over zichzelf
In het dagelijks leven barst het van de mensen die er maar geen genoeg van krijgen om over zichzelf te praten. Wat bezielt ons om dit te doen? Het is in 2012 wetenschappelijk onderzocht door Harvard (NRC Handelsblad, 9 mei 2012; en zie ook computertomografie). Hersenscans wijzen uit dat mensen het prettig vinden om aan zichzelf te denken én we vinden het fijn om tegen anderen te praten over wat we weten. Het beloningscentrum in de hersenen vertoonde meer activiteit toen de proefpersonen over hun eigen denkbeelden of karakter mochten praten dan over die van een ander.

Zelfs baby's van negen maanden vertonen al egotripperij en ze stoppen er nooit meer mee. Mensen blijken, veel meer dan andere primaten, de behoefte te hebben om anderen te wijzen op wat ze interessant vinden, zeggen de Harvard-psychologen.

TIP 3: Met deze kennis uit het Harvard-onderzoek heb ik in ieder geval meer nuance aangebracht tijdens gesprekken met anderen over dit onderwerp. Dit kunt u ook doen, waardoor het niet meer in de lucht hangt maar op tafel ligt, waar het een stuk hanteerbaarder wordt.

Van 'ik' naar de ander
Terwijl we graag over onszelf denken en praten, houden we er wel erg van om aandacht te krijgen van een ander. Ga maar na: als u een persoon tegenover u treft die interesse in u toont, dan voelt u zich meer op uw gemak dan tegenover iemand die alleen maar over zichzelf praat.

Nu we weten dat 'de mens' het prettig vindt om aan zichzelf te denken én om tegen anderen te praten over wat we weten, is het de vraag of de klant zit te wachten op een verkoper die dat doet.
Natuurlijk niet.

Als u wilt dat mensen met u praten, bij u willen zijn en met u willen samenwerken, dan moet u stoppen met praten over uzelf. Praat met haar over haar. Praat met hem over hem. Stel hem vragen en zoek naar wat hij nodig heeft zodat u van hem de handvaten krijgt om hem van doelgericht advies te voorzien. Als u geen oplossing heeft, dan weet u op dat moment wat u moet doen: zoeken naar iets anders of doorverwijzen naar iemand anders. Zoek naar de behoeften van de ander en niet naar wat u nodig heeft, want dat weet u al. U wilt vast omzet vergaren, een nieuwe klant winnen, uzelf belangrijk vinden, gehoord worden en nog veel meer.

TIP 4: Zet uw ego opzij en laat dat van uw klant spreken. Hij is het allerbelangrijkste.

Vragen stellen en luísteren naar de antwoorden

Aandachtig zijn en luisteren, is het begin van alle wijsheid. Stel duidelijke vragen. U wilt weten wat de ander nodig heeft. U bent een brug tussen hem en zijn doelen. Als u aandachtig bent en kijkt naar zijn lichaamshouding, gezicht en ogen, dan kunt u horen u wat hij niet zegt.

Als u zoekt naar de behoeften van uw klant moet u aanwezig zijn. Wat u uitstraalt, wordt ontvangen en komt terug. Maak een lijst met alle vragen die u wilt stellen, want u wilt weten of u aan zijn behoeften kunt voldoen. Soms kan dat niet. Hoe sneller u dat weet hoe minder tijd u verspilt. Stelt u vragen, stel er dan veel en stel ze duidelijk, zodat u geen misverstanden en valse verwachtingen creëert.

TIP 5: Zorg dat u echt aanwezig bent (niet alleen met uw hoofd maar ook met uw lijf!) in de aandacht die u geeft en de vragen die u stelt.

We horen wat we willen horen
Niet alleen is het vastgesteld dat we graag over onszelf praten en graag aandacht krijgen; we horen vaak ook alleen wat we willen horen, of interpreteren de woorden van de ander verkeerd. Dit geldt net zo goed voor verkopers en prospects.

Mensen zeggen 'A' en we interpreteren het als 'B' omdat het beter in ons verhaal past of omdat we dan beter weten wat we moeten zeggen of moeten doen. We kunnen niet inspelen op 'A' dus doen we maar 'B'. Nee. De behoeften van uw klant moeten duidelijk zijn. U biedt wat de ander echt nodig heeft en niet wat u leuk vindt om aan te bieden.

TIP 6
: Als u zeker wilt zijn dat u alles goed gehoord heeft, herhaal dan wat de ander zegt in uw eigen woorden. Doet u dat niet, dan zit u mogelijk met een verkeerd verhaal in uw hoofd. Uw acties zijn dan navenant en wijken af van wat er echt nodig is in de ogen van de ander.

TIP 7
: Als u niet kunt bieden wat de ander echt wil, help de ander dan om het wel te vinden. Dat is pas commercieel verantwoord bezig zijn.

Conclusie

Het slechte nieuws is dat de menselijke natuur kennelijk enkele trekken heeft die de resultaten van verkopers negatief kunnen beïnvloeden. Het goede nieuws is dat u dit gegeven, wanneer u zich ervan bewust bent, met aandacht en een weldoordachte aanpak in uw voordeel kunt laten werken. Luister, geef aandacht, houd uw ego in toom en word daarmee een onnatuurlijk goede verkoper!
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(49 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Daphne Medik |  http://www.dmmcommunication.nl

Helemaal mee eens. Ook bij het netwerken zie ik dat deze fout vaak gemaakt wordt. Terwijl het juist dat goede luisteren laat zien dat je de ander wilt helpen. En dat levert uiteindelijk altijd meer business op.

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

Zeker @Daphne. Niets aan toe te voegen :-)

Francis Tilborghs |  http://www.studiotilborghs.be

Prima artikel ! Het lezen waard. Nu de praktijk nog.

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

Dank je wel @Francis voor je aardige reactie. Nu de praktijk nog ja :-)
Er is nog een toevoeging op het artikel: de mens beschikt ook over spiegelneuronen die er onder andere voor zorgen dat we anderen kunnen spiegelen en dat we het in de kern leuk vinden om anderen te helpen (i.p.v. 'alleen' maar met jezelf bezig te zijn). Enige nuance is op zijn plaats dus :-)

Ludo Roovers |  http://www.toac.be

Zeer mooie en duidelijke uiteenzetting.
Alles start met vertrouwen winnen en dat doe je niet door over jezelf te praten.
Pas dan zal je de echte behoeftes van je klant kunnen spotten.
Als de klant ook vragen aan u begint te stellen begint het echt vooruit te gaan.
Over jezelf praten is bovendien zeer vermoeiend.
Ik zeg altijd...praat niet over jezelf...dat zal de andere wel doen als je weg bent.
Zorg dat je een positieve indruk nalaat.

En nu mogen jullie over mij praten ;-)

Nico van der Wel |  http://langedijk@koopplein.nl

Altijd weer even lekker om wakker geschut te worden.
We weten het wel, maar ...............

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Ludo, er wordt niet over jou gepraat nu, maar tegen jou: dank voor je frisse reactie! :-)

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Nico, op z'n tijd wakker geschud worden, kan je scherper maken. We weten het wel, maar pas het ook allemaal maar eens toe. Daar ligt de uitdaging :-)

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel