Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Vriendelijkheid en service is vooral in winkelketens vaak ver te zoeken. Jammer, en verloedering het verkoopvak
Je staat in een paskamer in een kledingwinkel, trekt dat jurkje aan dat er op de paspop zo prachtig uitziet, in principe past het wel maar zit het niet goed. Je loopt naar buiten om ook even in een grotere spiegel te kijken en de verkoopster roept: Enig, het zit je als gegoten! Dat heeft ze nu al bij drie de jurkjes geroepen en ik word er een beetje narrig van. Dus ik zeg: Sorry maar volgens mij zit het mij helemaal niet goed, het trekt. Oh, nou dat valt toch best mee, ik vind het je echt super staan.
Op dat moment besluit ik mijn pashokje weer in te lopen, de boel terug te geven en niet meer terug te komen.
Slecht geholpen Je komt om 17.20 een winkel binnen lopen die tot 17.30 open is. Van achter de kassa word je toegeschreeuwd dat de winkel dicht is. Op mijn opmerking dat de winkel toch tot 17.30 open is wordt gereageerd dat dit er niet toe doet en ik niet meer geholpen wordt.
Op zaterdag kom je in een oude spijkerbroek een dure winkel in. Je wordt misprijzend aangestaard, geen gedag gezegd en madame gaat verder met bellen. Twee dagen later kom je uit je werk in een keurig pakje binnen, dezelfde madame staat achter de balie zegt je vriendelijk gedag en vraagt waar ze je mee kunt helpen.
Gelukkig zijn er uitzonderingen Het is om een beetje moedeloos van te worden. Het is bijna zo dat het een verrassing is als je überhaupt geholpen wordt in een kledingwinkel en indien dit gebeurt dat het ook werkelijk helpen is. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Zo moest ik laatst voor een bruiloft iets hebben, ik kwam pas om 17.30 de winkel in en ik ben perfect geholpen. Ik heb meer dan tien creaties aangehad waarvan een deel niet goed paste of net niet de juiste kleur was. De verkoopster was hier eerlijk in en kwam elke keer met een goed nieuw initiatief. Uiteindelijk ben ik rond 18.30 de winkel uitgelopen met een prachtig pakje dat ik niet snel zelf uit het rek had gehaald. Hier kom ik nu dus regelmatig terug niet alleen om de mooie kleding maar vooral om de vriendelijke en goede verkoopster.
Tip Hoe moeilijk kan het toch zijn om simpelweg vriendelijk te zijn en goed advies te geven. Het valt mij op dat voornamelijk bij winkelketens veelvuldig voorkomt. In kleinere boetieks waar de eigenaar zelf in de winkel staat is de service vaak een stuk beter. Soms vraag ik mijzelf af of de ketens toch wel voldoende verkopen, of dat sales een ondergeschoven kindje is of dat er andere belangen spelen. Het winkelend leven zou in ieder geval een stuk aangenamer worden met aardiger en beter verkopers in de winkels.
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Marije en Linda, als ik jullie artikel zo lees dan zou je zeggen dat het triest is gesteld. Ik train regelmatig winkelmedewerkers en het ís ook niet altijd makkelijk!
Over het algemeen kan men stellen dat de grote ketens het minder goed doen. Zelfs als ze service hoog in het vaandel hebben staan. Maar zoals ik altijd verkondig: service is iets standaard; iedereen geeft service.
Het gaat erom wat je daarbuiten doet.
Veel ondernemers (niet alleen winkeliers) snappen nog niet dat je zeker in deze tijd verder moet gaan in je service. De klant geeft zijn euro moeilijker uit en er is voldoende concurrentie. Het vraagt een hoop tijd om de nieuwe klanten in te laten zien dat de kracht bij zijn mensen ligt.
Zelf heb ik 12 jaar in een winkel gestaan, op alle lagen. Ik weet dat het niet altijd eenvoudig is. Voor een appel en een ei hard moeten werken, soms zondag etc. Toch is het ontzettend leuk om in een winkel te werken. Ik laat in mijn trainingen zien dat ervoor zorgen dat de klant lachend de deur uit gaat écht een kick geeft.
En als een deelnemer die kick na een dag trainen nog steeds niet als uitdaging ziet, verzoek ik hem (ik doe het echt!) om te stoppen en een andere loopbaan te kiezen...
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.