Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Alles over Klanten

Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
5 aanbestedingstips voor dummies (Natasja Hoogenboom)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Uw offerte is net als een liefdesbrief (Natasja Hoogenboom)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Zo zet u de klant in de JA-modus (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart? (Herman Meijer)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Zo word je digitaal persoonlijk met je klant (Rene Knecht)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Geld en Gedrag (Richard van Houten)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe krijg je de aandacht van de CEO? (Richard van Houten)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
Een millennial als klant (Harro Willemsen)
Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het ABC van bellen in deze tijd: Aanhouden Bellen Corona (Marianne van de Water)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe word je als beginnend verkoper Trusted Advisor? (Rene Knecht)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Steek tijd in de unieke koopmotieven (UKM) (Herman Meijer)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Klantenteams voor een duurzaam relatiebeheer (Herman Meijer)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Ik verkoop alles, behalve mijn schoonmoeder (Jos Burgers)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Wat zijn de duistere geheimen van klantenservice? (Peter Stinckens)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant u niet vergeet (Arthur Sevenstern)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kennen wij onze klanten écht? (Herman Heller)
Verkopen aan assertieve klanten (Ivo Ouwerkerk)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe ontdekt u de -onbewuste- koopmotieven van uw klant? (Hans Oelen)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Wat de klant zegt als hij zwijgt... (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
Lever niet wat een klant vraagt (Jos Burgers)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Klagers weren, of juist niet? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
Richten op klantgerichtheid (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Emotionele of financiële beloning? (Tips & Advies Verkoop)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Respect van uw klant (terug) opeisen (Richard van Houten)
"Heeft u al een keuze kunnen maken?" (Enno van Kersen)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Zelfonderzoek voor verkopers (David Bloch)
Van trouwe klanten, de dingen die voorbij gaan (Peter Stinckens)
De klant is geen koning (Herman Meijer)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Zorg dat uw klanten positief over u praten (Peter Stinckens)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Verkoop meer bij bestaande klanten (Danielle de Jonge)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Ken uw klant (Peter Stinckens)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
De kunst van het ontvangen (Richard van Houten)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Het klantenteam, onmisbaar element in effectief klantenbeheer (Herman Meijer)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Lever net iets meer (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat iedere klant wil (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Gedraag u zich een beetje? (Enno van Kersen)
(H)Eerlijk Scoren! (Margreeth Kloppenburg)

Wie is de ander?

Typologieën helpen u om uw gesprekspartner zo snel mogelijk in te schatten. Zo kunt u uw strategie, woordkeus en stijl van handelen optimaal aanpassen ... teneinde de klik te verspoedigen!

Wie is de ander?

Er zijn veel typologieën die u helpen uw klant in een 'hokje' te stoppen, om sneller op zijn golflengte te komen - om uiteindelijk uw kans op verkopen te optimaliseren.

Psycho-Geometrics
Dit artikel geeft het topje van de ijsberg van een verrassend effectief systeem – Psycho-Geometrics – dat vijf basistypes onderscheidt:

  • het vierkant
  • de cirkel
  • de driehoek
  • de zigzag
  • de rechthoek

U krijgt beschrijvingen van de extreme vormen. Denk al lezend aan iemand die voldoende lijkt op één van de figuren - het helpt u zowel het systeem te onthouden als meer eigenschappen te herkennen. Sta open voor mengvormen: mensen hebben doorgaans de eigenschappen van meer dan één vorm.

Het vierkant
Het vierkant kenmerkt zich vooral door z'n behoefte aan structuur, organisatie, orde, aandacht voor detail. Hij is analytisch, vasthoudend, perfectionistisch en geduldig. Hij lijkt onverstoorbaar, maar diep van binnen kan hij zich enorm ergeren aan de slordigheid en uitbundigheid van anderen. U kunt zich voorstellen dat hij pietluttig, afstandelijk en koel is. Hij heeft weinig sociale vaardigheden, werkt het liefst alleen, en laat weinig zien van zijn leven buiten het werk.
Zijn kantoor, net als z'n kleding, is saai en functioneel. Verwacht geen (zichtbare) foto's van zijn familie of gezellige planten en versieringen! Verwacht boeken, naslagwerken, woordenboeken, zelfs een encyclopedie, alle handouts van alle seminars en trainingen waar hij is geweest, allemaal perfect geordend.

Verkopen aan een vierkant is makkelijk wanneer u voldoende detail aanbiedt. Houd u bij hem ook strikt aan de afspraken. Wees serieus, praat weinig, houd uw lichaamstaal rustig, en weerhoud u van iedere verkoopdruk. Besef dat verandering tijd kost bij een vierkant.
Toon uw belangstelling voor de functie, verantwoordelijkheden, problemen en behoeften van uw gesprekspartner en geef hem de ruimte om zich uit te spreken. Geef hem denkruimte en houd uw stappen overzichtelijk. Woorden als logisch, pragmatisch en analytisch werken prima.

De cirkel
De cirkel is alles wat het vierkant níet is: hij is vriendelijk, meevoelend en gul, en u voelt zich gauw 'gevoed' door het contact.
Tegelijkertijd dient u waakzaam te zijn voor het te persoonlijk worden, en voor zijn geroddel, zijn apolitieke en weifelachtige houding die samen enigszins manipulerend kunnen worden.
Zijn kantoor is gezellig (foto's, planten, hebbedingetjes, comfortabele stoelen, een zithoek, eigen koffieapparaat). Hij werkt het beste in teamverband, geniet van alle sociale activiteiten van het werk (teambuilding-trainingen zijn perfect voor de cirkel; het vierkant meldt zich liever ziek!) … en kan nooit 'nee' zeggen (met de potentieel nadelige gevolgen). Als de relatie goed is, komt de opdracht in orde. Zelden een echt harde werker, toch is het altijd aangenaam.
Het is makkelijk om in het bijzijn van een cirkel te zijn, tenzij u een vierkant bent (tja, de cirkel is geneigd om u aan te raken!).

Verkopen aan een cirkel is meestal een makkelijke en plezierige bezigheid, vooral wanneer hij zowel wilt wat u aanbiedt als toestemming en budget heeft om te kopen.
Benadruk de groeps-aspecten van het project. Laat de voordelen zien voor het geheel. Gebruik woorden als samen,teamverband en enthousiaste bijvoeglijke naamwoorden. Wilt u hem inpakken, zorg dan voor een levendige presentatie, tutoyeer hem en gebruik z'n voornaam.
In 1-op-1 situaties, besteed de nodige tijd aan de persoon van uw gesprekspartner, hoe dat voor hem is, wat hij leuk vindt in z'n werk, in kwaliteitsprogramma's. Als het klikt kunt u gerust direct vragen om wat u nodig heeft. Laat hem ook weten dat hij alleen maar een seintje hoeft te geven, en u staat hem bij. Vriendschap! Kameraadschap! Samen naar het doel!

De driehoek
De driehoek is makkelijk te herkennen als de leider – iemand met ambitie die al aan de top zit, of er duidelijk op weg naar toe is. Hij is gefocust, besluitvaardig en prestatiegericht. Dit zijn ook de politici en partijbonzen die egoïstisch, statusgericht en manipulatief te werk gaan.
De kern van z'n gedrag is focus, richting en macht. Zijn kamer is groot, er is ruimte, het straalt design uit en is gedecoreerd met statussymbolen. Geen gewoon meubilair, maar van een bekend merk. Geen gewone foto's aan de muur, maar originele litho's en schilderijen.
De driehoek bewaakt zijn tijd en z'n grenzen, en delegeert met gemak.

Verkopen aan een driehoek vergt tact, zelfvertrouwen en deskundigheid … of veel lef, daadkracht en geloof in eigen product! Hij heeft geen tijd voor onnodige details – geef de grote lijnen en zorg ervoor dat u de details beschikbaar heeft. Houd het kort.
Kom nooit met problemen, tenzij u enkele mogelijke oplossingen meeneemt opdat hij de beslissing neemt. Durf onomwonden te vragen om wat u nodig heeft.

De zigzag
De zigzag geeft als beeld vooral creativiteit, innoviteit en toekomstgerichtheid. Zijn capaciteit om out of the box te denken maakt hem expressief, motiverend en excentriek, maar ook ongeorganiseerd, onrealistisch én ongeremd.
Hij is de typische uitvinder, kunstenaar, dichter, of computer whizzkid.
Evengoed kan hij een nieuw product vertegenwoordigen, of een directeur PR, zelfstandig ondernemer of (binnenhuis)architect van beroep zijn.
De sleutel tot de zigzag is, dat hij geboeid is door de toekomst. Hij heeft lak aan alle regels en gebruikt het informele circuit om zijn zaken voor elkaar te krijgen. Niets formulier in viervoud invullen en wachten ...!

Verkopen aan een zigzag is leuk en boeiend. Praat over ontwikkelingen, over innovatie en verandering en benadruk de toekomst. Laat zien welke voordelen er zijn en de boeiende perspectieven en mogelijkheden die zich daarna openen.
De zigzag houdt van spontaniteit; u wint hem voor uw zaak wanneer u de presentatie of het gesprek onderbreekt en zegt: Kom, we gaan nu direct even kijken. Uw energieke benadering – inclusief vlot spreken – trekt zijn aandacht. Wees blij wanneer hij u onderbreekt – dat getuigt van zijn belangstelling; vraag om zijn input, luister naar hem en u krijgt vast een nuttig idee!
Bied hem meteen alle nieuwste toeters en bellen, maar verzeker u of hij werkelijk over het nodige budget beschikt: zijn drive en lak aan regels maken hem roekeloos en z'n vierkante collega van Administratie gooit snel roest in de feestpot.

De rechthoek
De rechthoek heeft het moeilijk in z'n leven: onzekerheid, twijfel, stress. Hij is in verandering, ervaart die soms als spannend, maar begrijpt dat het vooral moed vergt. Hij komt gauw over als verward, inconsequent en onberekenbaar.
Het is de nieuwe baas of de nieuwe werknemer, de sollicitant, degene met mid-life crisis of pas gepensioneerd.
De rechthoek is veelal een vierkant van oorsprong. Hij heeft uw hulp nodig, hij moet het gevoel hebben dat u hem ontlast en ondersteunt en niets is echt finaal ... want hij is bang om beslissingen te nemen. Het is een type dat tien keer dezelfde vraag kan stellen en dan nóg ruggespraak nodig heeft.
Door alle onzekerheid in z'n leven – hij is even de draad kwijt – is zijn stijl veranderlijk. De ene dag komt hij zakelijk gekleed, de andere dag als een dakloze. Zo ook z'n gedrag: vandaag is hij de daadkrachtige manager die knopen doorhakt, vannacht slaapt hij slecht van de twijfel en morgen wil hij de klok terug draaien.

Verkopen aan een rechthoek is een uitdaging die veel geduld, tijd en medeleven kost. Geef deadlines én maak het duidelijk dat er ruimte is, en dat u beschikbaar bent om indien nodig onder vier ogen individuele bedenkingen te bespreken. Wees vriendelijk maar duidelijk.
Misschien, eventueel, mogelijk zijn woorden die u met een zachte stem helpen om hem te bereiken.
Als hij iets koopt, dan is de 'geld-terug-binnen-30-dagen'-garantie een waardevol en aantrekkelijk verkooppunt.


Samenvattend

  • Het vierkant is een harde werker, de driehoek is een leider, de rechthoek is bezig met een veranderingsproces, de cirkel is de vredestichter en de zigzag is creatief.
    Het gemak waarmee u de ander kunt inschatten helpt u om effectiever te communiceren en sneller op dezelfde golflengte te komen, en dus sneller uw verkoopdoel te bereiken.
  • De driehoek schept het zakelijke kader waarin hij zijn visie kan uitdragen.
  • De zigzag geeft de input om aan de toekomst inhoud te geven; hij schept de toekomst. Het vierkant maakt de gedragsregels en geeft structuur aan de organisatie die nodig is om het geheel te verwezenlijken. Hij is ook het tegenwicht voor de roekeloze uitbundigheid en spontaniteit van zowel de zigzag als de cirkel.
  • De cirkel gaat de wereld in en verkoopt wat de organisatie maakt en – binnen de organisatie – zorgt ervoor dat het gezellig blijft en dat verjaardagen gevierd worden!
    O ja, en om compleet te zijn, de rechthoek is er om te tobben ...!

Tip
Neem deze typologie goed in u op. Het helpt u zich in woord en gebaar effectief aan te passen aan het gedrag van de ander.

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Klantentypologie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,5
(6 stemmen)
Reacties

Een grappig model om iets in een bepaalde vorm te gieten. Wat voor een figuur ben jij zelf?

David Bloch

Mengsel, Erik!
Het artikel beschrijft EXTREME vormen - die terdege bestaan. Maar de meeste mensen zijn een mengsel.
Voorbeeld: de 'primaire modus' van een politieagent die je aanhoudt is vierkant (regels!); z'n 'secondaire modus' is cirkel (sociale betrokkenheid).

Groetjes,

DAVID

Het is dus zaak om continue je gesprekspartner te observeren en te kwalificeren. Op deze manier kan je het verkoopgesprek bijsturen, wat je kans op succes vergroot. Immers de eerste indruk is niet altijd de juiste indruk.

Succes!

Eveline Kubbenga |  http://www.kubbenga-juridisch.nl

Als kunstenaar en als jurist heb ik minimaal twee persoonlijkheden en nooit tegelijkertijd! Als een verkoper bij mij binnen komt, kan het zijn dat hij mij zeer extravert, als zigzag dus, meemaakt. Ik wil echter te allen tijde bejegend worden als vierkant. Daarom lijkt het mij beter dat een verkoper authentiek is, goed kan luisteren en to the point is en zijn afspraken nakomt. Natuurlijk is het goed je aan de gesprekspartner aan te passen, maar volgens deze typologieen iemand bejegenen is veel te gevaarlijk. Onechtheid ligt op de loer en zodra dat het geval is, is het vertrouwen ook weg.

David Bloch


Reactie aan Eveline:

Je wilt bejegend worden als vierkant?
Geen probleem, want zo'n reactie als jij plaatst (waarvoor overigens dank!) typeert een vierkant!
Begrijp dat een top-verkoper een top-communicstor is: flexibel in alle opzichten.
Op weg naar de essentiële klik is het in z'n voordeel om een stijl te selecteren die aansluit bij z'n klant. Dáár draait het om ... en deze typologie is maar één middel op weg naar dit doel.
Lees ook mijn boek "De kracht van communicatie - beïnvloeden met authenticiteit"- http://www.perfectpresentation.nl/boeken_van_David_Bloch.php

Hartegroet,

DAVID

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Het artikel doet me denken aan zo'n doos die ze aan kleuters geven. Je weet wel er zit een deksel op met enkele gaten in de vorm van vierkanten, cirkels en driehoeken. Daarin moet de kleuter dan de bijpassende kubussen, balletjes en dergelijke ingooien. Heel leerzaam voor kleuters. Totdat ze ontdekken dat er in de wereld eindeloos veel variaties in vormen zijn, die niet passen.

Zie ook mijn nieuwstre weblog op www.ikwilmeerverkopen.nl

David Bloch

Goed zo, Michel - even zorgen dat ook JIJ 'in de lucht' blijft en aandacht voor jouw boeiende en waardevolle weblog krijgt!
Leuk, de vergelijking met de speeldoos. En ja, er zijn eindeloze varianten ... én het is zaak om ergens mee te beginnen.
Dat is juist de kracht van mijn model. Dit is slechts een artikel, een kijkje in een heel boek waarin het model volledig op kracht komt.
Beste lezers, bezoek ook af en toe Blochs Blog op mijn site: www.perfectpresentation.nl (zo zie je, Michel, ik blijf van je leren!).

Hartegroet,

DAVID

Mannie Klijn Velderman |  http://www.pandora-special-gifts.nl

Geachte heer Bloch,

Ik gebruik andere typeringen maar deze zijn absoluut een aanvulling. Wat ik heb gedaan is een aantal kennissen voor de geest halen, maar ook pasfoto's van mensen bekijken. Mij valt op dat veel mensen een rechthoekig gezicht hebben. Daarnaast valt mij op dat er zelfs ruitvormige gezichten bij zitten. mensen met een klein spits kinnetje en een puntig voorhoofd daarboven. Hoe zijn zij, hoe met hen om te gaan? Ik ben benieuwd. Alvast dank voor uw reactie en hoe zou u mijn hoofd omschrijven aan de hand van deze mail?

Veel dank, Mannie, voor je duidelijke reactie.
Mijn meest recente boek - 'De kracht van communicatie - beïnvloeden met authenticiteit' - gaat dieper in op verschillende typologieën en hoe ze elkaar aanvullen.
Ik ben het met jou eens: haal iemand voor de geest die op mijn beschrivingen lijkt.
En ja, er zijn veel fysieke eigenschappen die helpen om iemand te 'plaatsen'. Mij boek geeft antwoord op je vraag. Want voor mij is meer nodig dan alleen (bijvoorbeeld) de vorm van het hoofd: ook lichaamsvolume, dikte van het haar, vorm van handen ... deze spelen allemal een rol. Ayurveda en oosterse geneeskunde leveren een belangrijke bijdrage in het typeren van de mens.
Jouw hoofd aan de hand van deze mail? Geen idee, Mannie. Maar als ik naar je website kijk (vriendelijk, open, geinig - een duidelijk visitekaartje voor je bedrif) kan ik een beeld vormen van jouw uiterlijk. Dit beeld communiceer ik direct via jouw contactformulier.

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel