Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Alles over Klanten

Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
5 aanbestedingstips voor dummies (Natasja Hoogenboom)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Uw offerte is net als een liefdesbrief (Natasja Hoogenboom)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Zo zet u de klant in de JA-modus (Natasja Hoogenboom)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart? (Herman Meijer)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Zo word je digitaal persoonlijk met je klant (Rene Knecht)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Geld en Gedrag (Richard van Houten)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe krijg je de aandacht van de CEO? (Richard van Houten)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
Een millennial als klant (Harro Willemsen)
Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het ABC van bellen in deze tijd: Aanhouden Bellen Corona (Marianne van de Water)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe word je als beginnend verkoper Trusted Advisor? (Rene Knecht)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Steek tijd in de unieke koopmotieven (UKM) (Herman Meijer)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Klantenteams voor een duurzaam relatiebeheer (Herman Meijer)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Ik verkoop alles, behalve mijn schoonmoeder (Jos Burgers)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Wat zijn de duistere geheimen van klantenservice? (Peter Stinckens)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant u niet vergeet (Arthur Sevenstern)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kennen wij onze klanten écht? (Herman Heller)
Verkopen aan assertieve klanten (Ivo Ouwerkerk)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe ontdekt u de -onbewuste- koopmotieven van uw klant? (Hans Oelen)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Wat de klant zegt als hij zwijgt... (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
Lever niet wat een klant vraagt (Jos Burgers)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Klagers weren, of juist niet? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
Richten op klantgerichtheid (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Emotionele of financiële beloning? (Tips & Advies Verkoop)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Respect van uw klant (terug) opeisen (Richard van Houten)
"Heeft u al een keuze kunnen maken?" (Enno van Kersen)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Zelfonderzoek voor verkopers (David Bloch)
Van trouwe klanten, de dingen die voorbij gaan (Peter Stinckens)
De klant is geen koning (Herman Meijer)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Zorg dat uw klanten positief over u praten (Peter Stinckens)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Verkoop meer bij bestaande klanten (Danielle de Jonge)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Ken uw klant (Peter Stinckens)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
De kunst van het ontvangen (Richard van Houten)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Het klantenteam, onmisbaar element in effectief klantenbeheer (Herman Meijer)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Lever net iets meer (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat iedere klant wil (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Gedraag u zich een beetje? (Enno van Kersen)

De 7 doodzonden van het verkoopgesprek

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

U heeft een afspraak met de prospect! Nu begint het echte werk. Helaas kan er dan nog veel verkeerd gaan. Zeven doodzonden!

De 7 doodzonden van het verkoopgesprek

Doodzonde 1: onvoorbereid op bezoek komen
Verstandige verkopers bereiden zich goed voor op hun verkoopgesprekken. Ze doen onderzoek naar de klant en zijn bedrijf. Ze plannen het gesprek van tevoren. Ze weten wat ze aan het einde van het gesprek willen bereiken. Onverstandige verkopers zeggen vaak het eerste het beste wat in ze opkomt en daarmee is van meet af aan de verkeerde toon gezet. De klant denkt nog maar aan één ding: hoe kom ik zo snel mogelijk van deze figuur af!

Doodzonde 2: te laat komen
Een goede voorbereiding is één ding. Een goede uitvoering is een tweede stap op weg richting verkoopsucces. Te laat komen is dodelijk voor die allesbepalende eerste indruk. U loopt zelfs het risico dat de klant u niet meer wil ontvangen of dat uw gesprekstijd flink wordt ingekort.

  Plan uw route een dag van tevoren en bedenk welke obstakels u tegen kunt komen.Vertrek ruimschoots op tijd.

Neem desnoods wat adressen van prospects in de buurt mee, voor het geval u veel te vroeg arriveert.

Doodzonde 3: geen agenda bepalen
Vertel de klant direct na de begroeting wat u komt doen. Koppel bijvoorbeeld terug naar de telefonische afspraak en benoem de belangrijkste zorgen van uw klant. Vertel wat u met hem wilt bespreken. Geef de klant ook de gelegenheid zijn eigen onderwerpen aan te dragen. Hiermee maakt u een zakelijke en correcte indruk!

Doodzonde 4: over koetjes en kalfjes praten
Veel verkopers denken dat ze eerst het ijs moeten breken door een gezelligheidsgesprek aan te knopen. Ze praten over het weer, prijzen de klant om zijn mooie kantoor of een ander onderwerp dat helemaal niets met het werkelijke doel van hun komst te maken heeft. U voert verkoopgesprekken met een bepaald doel. U weet het, maar de klant weet het net zo goed.

Hij verwacht dat u het initiatief neemt en niet zijn tijd verprutst met prietpraat.

Voor vriendschappelijke kletspraatjes zijn veel leukere plaatsen te bedenken dan het kantoor van uw klant!

Doodzonde 5: te snel beginnen met uw presentatie
In mijn trainingen las ik tijdens rollenspelen vaak een pauze in zodra de verkoper begint aan zijn productpresentatie. De vraag is dan heel simpel: weet je voldoende om nu met je presentatie te beginnen? Negenennegentig van de honderd keer is dat niet het geval. Wacht net zo lang met het presenteren van uw oplossing tot dat u werkelijk op de hoogte bent van de problemen en de behoeften van de klant. Pas dán kunt u naar een oplossing toewerken, niet eerder. Als u zondigt tegen deze regel, zorg er dan voor dat u een kei bent in het oplossen van bezwaren!

Doodzonde 6: te vroeg beginnen met afsluiten
Pas op. U moet eerst de problemen en behoeften van de klant in kaart brengen, dan samen zoeken naar een passende oplossing en pas daarna kunt u afsluiten. Als u het eerste deel van het gesprek goed heeft gevoerd, zal dat afsluiten niet zo moeilijk meer zijn. Raffelt u het af en bent u de hele tijd aan het woord? Dan mislukt uw missie hopeloos. Er is een uitzondering op deze regel. U kunt wel een aantal testafsluitingen doen. In de trant van: Wat vindt u mooier, de rode of die groene?

Doodzonde 7: geen stap voorwaarts maken
Uw gesprek had een doel, nietwaar? Veel gesprekken eindigen zonder dat de verkoper een stap voorwaarts heeft gemaakt.

Een stap voorwaarts is een concrete afspraak over een demonstratie, een bezoek aan uw bedrijf of het maken van een voorstel.

Dat laatste is uitsluitend een stap voorwaarts indien u ook een concrete afspraak heeft gemaakt over de (persoonlijke) presentatie van uw voorstel. Ik stuur het wel op en dan hoor ik van u! is meestal geen stap voorwaarts. Het is te vrijblijvend. Een voortzetting van de status quo. Of erger: het is een gluiperig trucje  van de klant waarmee hij u het bos in stuurt. De ultieme stap voorwaarts is natuurlijk het afsluiten van de koop.

Tip
Wees concreet tegenover de klant. Vertel wat u komt doen, haal zijn wensen en behoeften boven tafel en laat u bij de aflsuiting niet met een kluitje in het riet sturen. 

Michel Hoetmer
In mijn boek 'De zeven zonden van verkopers' staat alles wat je moet weten over succesvolle koude acquisitie. Bekijk mijn boek

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,0
(82 stemmen)
Reacties

Arjan

Reactie op doodzonde 4: Over koetjes en kalfjes praten. Als je te snel begint met de zaak waarvoor je komt, dan leer je je klant niet kennen m.i. en kun je je stijl ook niet aanpassen aan je klant, dus enigzins social talk is wel gewenst denk ik. Je merkt snel genoeg of de klant direct to-the-point wil. E=K*A, Effect = Kwaliteit*Acceptatie. Als je dus niet geaccepteerd bent, maakt de kwaliteit niet uit en heb je dus geen effect.

Perry Veilbrief |  http://www.ted-gigaprint.nl

Het is een cliche maar hier valt of staat wel alles mee of je verder tot zaken kan komen. Te laat komen op je eerste afspraak is echt een doodzonde - maar behandel een ander zoals je zelf ook behandelt wilt worden en je zult zien dan het anders kan.

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Beste Arjan,

Zo'n artikel met 7 zonden heeft altijd in zich dat je elke zonde een beetje te 'kort door de bocht' behandelt. Dus hier nog wat toelichting.

Ik ben er erg voor om aan het begin van het verkoopgesprek kort aan te geven wat:

- het doel
- de inhoud
- de procedure

is van het gesprek (even 'dip'en). Het is zakelijk en verschaft meteen duidelijkheid. De houding van de verkoper bepaalt in grote mate of het vervolgens een geanimeerd gesprek wordt.

Vooral op de b2b markt zitten veel klanten niet te wachten op 'kletspraatjes' of anders gezegd: ze vervelen zich rot bij verkopers die ze voor de zoveelste keer vertellen wat voor een mooi schilderij ze aan de wand hebben hangen, of een gesprek over hun diploma's die de muur sieren. Het wordt vaak opgevat als clichétaal of nog erger als slijmen.

Met een sociale babbel begeeft de verkoper - wanneer hij de klant niet kent - zich in een mijnenveld. Een voorbeeld? Een verkoper vertelde mij ooit dat hij bij een klant op z'n bureau een portretje van een jongen zag. Hij zei op vriendelijke toon: "Meneer wat een leuke jongen, is dat uw zoon?" De man trok wit weg en reageerde met: "Inderdaad dat was mijn zoon, hij is drie weken geleden verongelukt!" Het gesprek was vanaf dat moment over.

Advies: laat na het dip-en even het initiatief aan de klant. Begint de klant een sociale babbel? Dan kan de verkoper erop inhaken zonder al te veel risico's op bloobers.

Erik Hollander |  http://www.freelance-verkoper.nl

Ik ben het eens met Arjan wat betreft de social talk. Ik stel altijd eerst duidelijk het doel van het gesprek en praat daarna gezellig over van alles wat ons die dag bezig houdt. Als ik een compliment maak over die leuke zoon die dan toevallig blijkt te zijn overleden zal het gesprek er niet onder lijden. De klant heeft je niet voor niets toch laten langskomen in die moeilijke tijd vlak na het overlijden van zijn zoon. Hij zal wel behoefte hebben aan contact en verder willen met het leven, dan kunnen we het daar kort over hebben.

Elk gesprek is saai als het onderwerp niet interessant is. Mijn tip is: houd het boeiend en schroom niet zelf het initiatief te nemen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel