Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Vragen Stellen

Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Een enthousiaste prospect die toch nog ‘nee’ zegt (Jan-Willem Seip)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Word zelf de GAME CHANGER bij jouw klant (Rene Knecht)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Verkopers die niet vragen worden overgeslagen! (Michel Hoetmer)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Afsluiten bij projectverkoop (Walter Spruyt)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
De kracht van vragen stellen (Peter Stinckens)
Durft u deze vragen te stellen? (Rene Knecht)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Een tegenvraag als noodrem (Tips & Advies Verkoop)
De beste vraag (Peter Stinckens)
De opinievraag als opwarmer tot de afsluiting (Redactie Verkopersonline.nl)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
De isolatievraag (Redactie Verkopersonline.nl)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
De vraag die de tegenwerping opheft (Redactie Verkopersonline.nl)
De magische vraag (Peter Stinckens)
De open vraag: wondermiddel in de verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo wint u tijd (Tips & Advies Verkoop)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
Wat bedoelt u met deze vraag? (Enno van Kersen)
Hoe verkoopt u volgens de SPIN-methode? (Verkoopgesprek)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Vragen brengen u naar het antwoord! (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
Verkoopvragen stellen is een kunst (Harrie van Heck)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
Beginvragen om de klant goed te peilen (Redactie Verkopersonline.nl)
Draai het eens om (Enno van Kersen)
De drie belangrijkste punten van goede sales: Nurture, nurture, nurture! (Enno van Kersen)
Praat met uw klant als met uw eigen kind (Enno van Kersen)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Scoren met inhaakvragen (Michel Hoetmer)
Mag ik nog een korte vraag stellen? (Tips & Advies Verkoop)
Wat is er nodig om zaken met u te doen? (Enno van Kersen)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
De isolatievraag, een geducht wapen (Redactie Verkopersonline.nl)
De juiste vragen stellen (Hans Oelen)
Er zijn vele verkoopsystemen – wat werkt? (Enno van Kersen)
De kracht van open vragen (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie vragen die alles kunnen veranderen (Peter Stinckens)
Vertel de potentiële klant niks vóórdat u alles van deze klant weet! (Vladan Soldat)
Hoe geeft u antwoord? (Tips & Advies Verkoop)
Is dat uw enige probleem? (Tips & Advies Verkoop)
De beste vraag die u aan de klant kunt stellen (Redactie Verkopersonline.nl)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Verkopen wordt bemiddelen (Roeland Schweitzer)
Bezwaren en tegenwerpingen? (Hans Oelen)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Afsluiten met alternatieven (Tips & Advies Verkoop)
In 8 stappen naar de juiste vragen (Michel Hoetmer)
Eerste gesprek? Inventariseer! (Vladan Soldat)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
SPIN, een veel toegepaste vraagtechniek (Peter Stinckens)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
De beste verkoper is een leider! (Vladan Soldat)
Grote orders binnenhalen (Vladan Soldat)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
U stelt toch geen verkeerde vragen? (Verkoopgesprek)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (4) (Michel Hoetmer)

U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht?

Als u door de klant te veel wordt vergeleken met uw concurrenten dan beschouwt de klant u als een "commodity"en gaat simpelweg prijzen vergelijken. Kijk daarom eerst naar het proces. De inhoud volgt dan vanzelf.

U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht?

Het is mij ook overkomen. Het "WAT" (de oplossing) kon ik niet verbeteren. Het was de beste dienstverlening op de markt voor dit type klanten. Toch koos deze klant voor een minderwaardige oplossing tegen een duurdere prijs. De reden dat ik het niet verkocht kreeg had dus te maken met het "HOE" – de manier waarop ik het verkocht.

Het proces uit handen
Wat kunt u vaststellen als deals worden verloren op het "HOE"?
De klant bepaalde al vroeg de regels en controleerde het verkoopproces:
"Kunt u mij wat meer over uzelf vertellen…" (dit is een valkuil!)
"Kunnen we de afspraak verzetten?"
"Ik heb maar 30 minuten de tijd."
"Jullie zijn te duur."
De verkoper gaf telkens het proces weg. De inhoud zakte mee weg naar het commodity-kwadrant, waar de verkoper werd vergeleken met de talrijke concurrenten. De aankoopcriteria werden niet beïnvloed of veranderd. De leiding over het verkoopproces werd uit handen gegeven. De klant bepaalde de volgende stap.

Besteed eerst aandacht aan het HOE, het WAT volgt vanzelf
Voor sommige lezers zal dit tegennatuurlijk klinken, vooral voor de technisch sterke verkoper. Ook voor consultancy experts maakt dit het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Als u concurrentie heeft dan ontkomt u er niet aan: als u het niet doet, dan gaat de klant het proces managen.

De oplossing bestaat erin de leiding terug te nemen en daarbij te streven naar een evenwicht in geven en ontvangen.

Het evenwicht herstellen: voorbeelden
"Hoe is het gekomen dat jullie uitkijken naar een nieuwe leverancier?"
"Vrijdag gaat voor mij niet. Ik kan wel volgende week vrijdag of de maandag daarna."
"Voorafgaande aan onze volgende afspraak heb ik eerst nog deze gegevens nodig… Kunt u mij alvast introduceren bij…"
"Ik stuur u alvast de samenwerkingsvoorwaarden door, zo krijgt u al een idee. Ik bel u woensdag op om na te gaan of u hiermee akkoord kunt gaan en dan kunnen we de volgende stap zetten."
"Help me begrijpen hoe deze oplossing geïmplementeerd zou worden."
"Wij doen eerst een haalbaarheidsstudie: Dit is het plan van aanpak …"
"Nee dat kunnen wij niet: is dit een breekpunt?"

Oefening
Denk aan uw laatste verkoopgesprek: Wie bepaalde de antwoorden? Wie stelde de vragen?
Kwamen beiden tot stand in "evenwicht"? Hoe is dit dan gebeurd?

Conclusie: luisteren!
Het doel van verkopen is niet de klant domineren. U dient er wel voor te zorgen dat er steeds een evenwicht is in de relatie, anders komt de deal niet tot stand. Daarom is luisteren zo belangrijk: dat creëert telkens weer evenwicht in het spel van geven en nemen. Dit vereist een gezonde assertiviteit. De klant moet ook willen luisteren. Het moet van twee kanten komen.  Verandering bij de klant ontstaat steeds via de interactie: alleen zo kunt u de aankoopcriteria beïnvloeden in uw voordeel. "It takes two to tango."  Zo maakt u het verschil.
 

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,3
(27 stemmen)
Reacties

Wout Snijders

Hartstikke interessant.
Alleen één ding: als je per se werk wil vinden binnen - zeg- 1,5 maand - dan gaat iets anders ook gelden: ik wil best ook minder interesant werk gan doen!
Waarom?
Ik heb ervaring dat werken bij een topinstituut als Deltares (daar werk ik nu) mij niets bijzonders extra oplevert van wat IK wil. Maar dat ik het over een andere boeg moet gooien.
Verder"lof voor het artikel: alleen gelijkwaardige partners komen tot elkaar!

Ine Van Hofstraeten |  http://www.topverkopertips.be

Hoi René,

Klopt helemaal wat je zegt. In mijn verkoopsgesprekken merk ik het ook telkens weer. Je moet echt willen luisteren anders kom je geen stap verder. Ik volg nog altijd de ´Wees geïnteresseerd; niet interessant!´

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel