Het begin van het verkoopgesprek is het moeilijkst. Hoe kunt u dat het beste aanpakken?
Een goed tip is niet direct te beginnen met het eigenlijke verkopen. Immers, wat weet u van de klant? Weinig tot niets. U moet dus ontdekken wat hij wil, wat zijn koopbehoefte is.
U maakt een bijzonder goede indruk wanneer u laat merken dat u nieuwsgierig bent naar hem en zijn bedrijf en niet direct uit bent op snel scoren.
Begin uw gesprek daarom met een analyse en niet met kant-en-klare voorstellen.
Vragen stellen Stel vragen om de situatie en de mogelijkheden van de klant goed te kunnen inschatten en zo zijn objectieve behoefte te kunnen peilen. Simpele vragen als deze zijn daarbij relevant:
Wat zou u graag willen bereiken?
Wat is voor u het allerbelangrijkst?
Waar komt het voor u op aan?
Wat zou u willen vermijden?
Waar bent u het meest bang voor?
Tip Niet direct beginnen te verkopen maar eerst vragen stellen om de 'conditie' van de klant te peilen.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.