Reacties
Sorry voor mijn directheid maar volgens mijn mening bent u wat onhandig in de formulering. U gebruikt verwarrende termen in uw artikel.
U bedoelt met de term verkoopsysteem de 'verkoopwerkwijze' of het 'verkoopproces'. Terwijl bij de meeste vakbroeders of verkooporganisaties de term verkoopsysteem in de praktijk staat voor relatiebeheersysteem of CRM-systeem.
Als organisaties zich afvragen of hun relatiebeheersysteem of CRM-systeem wel optimaal wordt ingezet/gebruikt, helpt dit artikel daar niet bij.
Beste Herman
Dank voor je reactie. Ik bedoel met de term verkoopsysteem ook daadwerkelijk een systeem, nl. meer dan alleen een proces. Een proces is alleen de volgorde van bepaalde stappen, een systeem omvat alle instrumenten die je verkopers daarnaast ook nog hebben. Ik denk hierbij aan vaardigheden, technieken, scripts, formulieren, etc.
Wellicht dus verkoop-werkwijze EN -proces? Misschien heb je een suggestie voor een andere term? Verwarring wil niemand, naar verkoopproces vind ik te 'nauw' voor wat ik bedoel.
Goed artikel. Als beveiligingsinstallateur zijn we snel geneigd techniek te verkopen tegen een bepaalde prijs. Ik heb gemerkt dat als je dat niet doet, maar de klant laat vertellen waar hij behoefte aan heeft en met name waarom dat je verkoop dan veel ongedwongener gaat. Wel vindt ik het lastig om het beschikbare budget boven tafel te krijgen. Klanten willen dat vaak niet geven omdat ze bang zijn dat je daar dan naar toe werkt. Heeft u daar tips voor?
Beste Enno,
Graag wil ik je een compliment maken voor dit artikel.
Ik kan me er inhoudelijk goed in vinden.
Ik ga echter mee met Herman, dat ik ook struikel over het woord - verkoopsysteem -. In welk verkoopproces dan ook, staat altijd allereerst de kwaliteit van het contact en het bouwen aan de relatie met je gesprekspartner centraal. Ik bedoel hiermee dat je allereerste doel in een verkoopgesprek, het overbruggen van niveauverschillen dient te zijn. Je zult op gelijkwaardig niveau met elkaar moeten komen.
Dat doe je niet als verkoper (rol), maar dat doe je als mens (je authentieke zelf).
Kortom, dit is in mijn beeldvorming geen systeem of een techniek, je handelt vanuit een grondhouding.
Heb je vervolgens de eerste doelstelling in het gesprek, het overbruggen van niveauverschillen bereikt, dan geeft je dat de ruimte om de vragen te stellen die jij voor ogen hebt.
En voor alle duidelijkheid: De niet verkopende verkoper leidt de dans....... niemand anders!
Wat hier wel met nadruk dient te worden gezegd, is dat niet iedere verkoper hier al aan toe is. Het vereist dat je de techniek achter je laat en moet kunnen varen op je volwassenheid als mens. Dat maakt ook mijn overtuiging, dat persoonlijke ontwikkeling aan de basis dient te staan van goed verkoperschap.
Heren,
even voor de goede orde http://www.ecorganizer.nl is het verkoopsysteem ! Dit systeem wordt door ons verkopers gebruikt in ons verkoopproces.
Goed artikel verder !
Beste Piet,
als je me je e-mail-adres mailt dan mail ik je mijn wekelijkse salestip. Het antwoord op je vraag komt daar vast en zeker aan bod.
groet, Enno van Kersen
joseph
Ik volg momenteel opeliding als verkoper bij het ROC, ?EN dit is zeer informatief.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|