Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Vragen Stellen

Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Word zelf de GAME CHANGER bij jouw klant (Rene Knecht)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Verkopers die niet vragen worden overgeslagen! (Michel Hoetmer)
Een enthousiaste prospect die toch nog ‘nee’ zegt (Jan-Willem Seip)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Afsluiten bij projectverkoop (Walter Spruyt)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
De kracht van vragen stellen (Peter Stinckens)
Durft u deze vragen te stellen? (Rene Knecht)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Een tegenvraag als noodrem (Tips & Advies Verkoop)
De beste vraag (Peter Stinckens)
De opinievraag als opwarmer tot de afsluiting (Redactie Verkopersonline.nl)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
De isolatievraag (Redactie Verkopersonline.nl)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
De vraag die de tegenwerping opheft (Redactie Verkopersonline.nl)
De magische vraag (Peter Stinckens)
De open vraag: wondermiddel in de verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo wint u tijd (Tips & Advies Verkoop)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
Wat bedoelt u met deze vraag? (Enno van Kersen)
Hoe verkoopt u volgens de SPIN-methode? (Verkoopgesprek)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Vragen brengen u naar het antwoord! (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
Verkoopvragen stellen is een kunst (Harrie van Heck)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
Beginvragen om de klant goed te peilen (Redactie Verkopersonline.nl)
Draai het eens om (Enno van Kersen)
De drie belangrijkste punten van goede sales: Nurture, nurture, nurture! (Enno van Kersen)
Praat met uw klant als met uw eigen kind (Enno van Kersen)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Scoren met inhaakvragen (Michel Hoetmer)
Mag ik nog een korte vraag stellen? (Tips & Advies Verkoop)
Wat is er nodig om zaken met u te doen? (Enno van Kersen)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
De isolatievraag, een geducht wapen (Redactie Verkopersonline.nl)
De juiste vragen stellen (Hans Oelen)
Er zijn vele verkoopsystemen – wat werkt? (Enno van Kersen)
De kracht van open vragen (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie vragen die alles kunnen veranderen (Peter Stinckens)
Vertel de potentiële klant niks vóórdat u alles van deze klant weet! (Vladan Soldat)
Hoe geeft u antwoord? (Tips & Advies Verkoop)
Is dat uw enige probleem? (Tips & Advies Verkoop)
De beste vraag die u aan de klant kunt stellen (Redactie Verkopersonline.nl)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Verkopen wordt bemiddelen (Roeland Schweitzer)
Bezwaren en tegenwerpingen? (Hans Oelen)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Afsluiten met alternatieven (Tips & Advies Verkoop)
In 8 stappen naar de juiste vragen (Michel Hoetmer)
Eerste gesprek? Inventariseer! (Vladan Soldat)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
SPIN, een veel toegepaste vraagtechniek (Peter Stinckens)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
De beste verkoper is een leider! (Vladan Soldat)
Grote orders binnenhalen (Vladan Soldat)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
U stelt toch geen verkeerde vragen? (Verkoopgesprek)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (4) (Michel Hoetmer)

Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Veel managers stellen hun verkopers de vraag: "Wat moeten wij nog doen om deze verkoop af te sluiten?" Volgens Sales Excellence directeur Bill Stinnett is dat de verkeerde vraag. Wat is daarvan de reden?

Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers

Waarom?
Volgens Stinnett is de vraag gesteld vanuit het verkeerde perspectief. Uw perspectief en niet het perspectief van de klant. De vraag lokt talloze antwoorden uit die u niet dichter brengen tot het binnenhalen van de order. Om werkelijk te begrijpen wat er nodig is om de verkoop af te sluiten stelt Stinnett vier andere vragen voor:

1. Vertel me eens uit welke stappen het aankoopproces van de klant bestaat?
De koopprocessen van klanten variëren van prospect tot prospect. Verkopers moeten dus goed begrijpen hoe het koopproces van deze specifieke prospect er uit ziet. Kortom:
 
Wat is er allemaal voor nodig alvorens de prospect tot een definitief 'já' kan komen?
Verkopers zouden dus vragen moeten stellen, zoals:

  • Wat is er voor nodig om budgetruimte vrij te maken?
  • Wie zijn er allemaal betrokken bij de aankoop?
  • Wat is er voor nodig om een beslissing te krijgen voor een product of dienst waar op dit moment nog geen budget voor is?
  • Wie is degene die definitief 'ja' kan én mag zeggen?

2. In welke fase van het aankoopproces bevindt de klant zich?
Het is vanzelfsprekend om te weten hoever de klant gevorderd is. Is het nog slechts een kwestie van enkele dagen? Of zitten ze nog volop in het overwegen van verschillende alternatieven? Het is de taak van de verkoper om hierover uitsluitsel te krijgen.
Op dit punt komen verkopers regelmatig in de problemen, omdat hierover soms onenigheid binnen de organisatie van de klant bestaat. Hij moet dus proberen zoveel mogelijk informatie uit de organisatie van de klant te krijgen en de verschillende invalshoeken ontdekken.

3. Wat is de logische vervolgstap die wij mogen verwachten?
Als u weet in welke fase van het aankoopproces de klant zich bevindt en u ook weet wat er nog moet gebeuren alvorens de klant verder gaat, dan moet de verkoper in staat zijn om te voorspellen wat de volgende (logische) vervolgstap van de prospect is.
Als het om grote projecten van miljoenen euro's gaat is het niet redelijk om te veronderstellen dat de koop binnen twee of drie gesprekken wordt gesloten. Vaak duurt zoiets maanden of zelfs jaren en zijn er talloze gesprekken nodig. De vraag blijft dus recht overeind staan:
Wat is de logische vervolgstap om van A naar B te komen?

4. Wat kunnen wij ondernemen zodat de klant deze stap ook daadwerkelijk maakt?
Zodra de verkoper weet wat de volgende logische stap is in het koopproces van de klant, is hij ook in staat om te vertellen wat de volgende logische stap is in zijn eigen verkoopproces. Nu verschuift de aandacht van de klant naar de verkoper. En is de vraag:
Wat kunnen wij ondernemen om de klant de volgende stap te laten zetten? een logische vraag.

Hoe zit het met de concurrentie?
En dan is er nog een belangrijke vraag: zijn er andere kapers op de kust? Bijvoorbeeld de bestaande leverancier of andere concurrenten die zijn uitgenodigd door de prospect?

  • Welke strategie bewandelen deze concurrenten?
  • Wat zijn hun sterke punten?
  • Wat zijn hun zwakke punten?
  • Wat stellen wij daartegenover?
  • Kortom: hoe spelen wij daar het beste op in?

Tip
Veel vragen. Het is aan u en de verkoper om de juiste antwoorden te vinden.

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek De zeven zonden van verkopers
Klik hier
Dit artikel is een vertaling/bewerking van Four Questions For Every Deal - www.sellingpower.com

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,3
(14 stemmen)
Reacties

Goed artikel. Te vaak realiseer je je later dat je het interne proces bij de klant over het hoofd hebt gezien. Ook doen gesprekspartners bij klanten zich vaak voor als degene die het bepaald en blijkt er dan toch nog "iemand" mee te moeten beslissen. Wat ik altijd lastig vindt is om er achter te komen of men je mee laat doen om de concurrent goedkoper te maken of dat men echt serieus is. Heeft iemand daar een tip voor?

Hi Michel,
Zinvol artikel!
Het blijft altijd "eng"om door te vragen.
Kan dat wel? en schrik ik de contactpersoon niet af?
Kortom leuk artikel

Michel schrijft of "forward" vrijwel altijd zinnige aspecten aan het beroep van VERKOPER. Wat eens analytisch en wetenschappeklijk uitgezocht moet worden is het volgende. Keer ok keer lees je dat de doorlooptijd van een verkoopproces bij een grote orderwaarde, lang is. Met als oorzaak de grootte en waarschijnlijk veronderstelde complexiteit van de aan te kopen dienst of goed (in een B2B markt). Maar de ervaring leert dat bij veel kleinere orderwaardes dit ook het geval is.

Wat zegt dit over de verkoopvaardigheden van de verkoper?
Wat zegt dit over de plaats die het betreffende goed of de dienst inneemt in de uiteindelijke exploitatiefase bij de beoogde klent?
Wat zegt dit nu ook over de concollega's van de verkopende partij?

Als je deze invalshoek aanstaat, zullen we dit onderwerp even onderbrengen in een DISCUSSION bij een LinkedIN GROUP, zodat er veel op gereageerd kan worden?

Iris Tetteroo

Erg interessante vraagstelling. Denk dat veel verkopers hier veel aan hebben en het heeft mij ook aan het denken gezet. Bedankt voor de tip.

Ronald van den Berg |  http://www.salesdevelopment

Bas Jan stelt de cruciale vragen.
Zonder al te uitgebreid hierop in te gaan, ligt het antwoord mijns inziens in een combinatie van kennis van de klant en relatie met de klant: de basis ingredienten van Consultative Selling. Om invulling te geven aan de behoefte van Bas Jan tot een wetenschappelijke benadering, is het boek van prof. Willem Verbeke wellicht een aanrader: "het verkopen van kennis".
De vragen die Michel stelt zijn inderdaad van essentieel belang, echter zouden deze niet door het (sales)management gesteld moet worden maar zal de accountmanager pro-actief de antwoorden op deze vragen bij het management moeten neerleggen en eventueel voorstellen moeten doen welke rol het management (en evt anderen) kan vervullen om het verkooptraject te vervolgen cq positief af te ronden.

Ronald van den Berg MSc
Trainer en MBA-docent Strategisch Sales & Accountmanagement

Vincent

Herhaling van artikel maart 2011

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel