Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Onderhandelen / overtuigen

Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Autoriteit overtuigt, ook in een offerte (Natasja Hoogenboom)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
De kracht van een goed verhaal (David Bloch)
Zorgen dat uw klant echt luistert (Rene Knecht)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Zo werken verkopers zichzelf in de nesten (Michel Hoetmer)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De hot button close (Richard van Houten)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
Zo onderhandelen kan mijn zoontje van 5 ook! (Richard van Houten)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Onderhandelen en gedragsstijlen (Piet Aarts)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Hoe gaat u om met sluwe onderhandelingstactieken van inkopers? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Succesvol onderhandelen (Michel Hoetmer)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Emotioneel tijdens onderhandeling? (Tips & Advies Verkoop)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Wanneer geeft u korting? (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Van denken naar voelen (I) (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Een goed argumentarium geeft de doorslag (Koert Wijnands)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen aan meerdere personen tegelijk (Koert Wijnands)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Een verkoper is het nooit oneens met de klant (Richte Lommert)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
Mythbusters (Peter Stinckens)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Verkoper wordt onderhandelaar (Richte Lommert)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Topverkopers zijn topversierders (Vladan Soldat)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Onderhandelen, maak het leuk voor uzelf (Vladan Soldat)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Taal met impact (Michel Hoetmer)
Van denken naar voelen (II) (David Bloch)
Dat is een sterk verhaal! (Tips & Advies Verkoop)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
Wees specifiek (Michel Hoetmer)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Cognitieve dissonantie en hoe u ermee moet omgaan (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Elk nadeel heb z'n voordeel (Tips & Advies Verkoop)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Overtuigen volgens de oude Grieken (Michel Hoetmer)
De kracht van beelden (Peter Stinckens)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Wilt u dit jaar meer omzet? (Psychologie en Verkoop; Verkoop Succes)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Handig onderhandelen (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)

Met woorden alléén redt u het niet!

Zijn woorden voldoende om goede deals af te sluiten? Nee hoor, het is uw lichaamstaal die 't hem doet!

Met woorden alléén redt u het niet!

Lichaamstaal is essentieel tijdens de verkoop. Belangrijker nog dan we vaak denken. Het is lichaamstaal waarmee vaak deals worden binnengehaald, meer nog dan de goedgebektheid van de verkoper.
 
Beter gezegd: lichaamstaal en verbale taal sluiten idealiter op elkaar aan, het één versterkt het ander, het één kan niet zonder het ander.

Een goede verkoper straalt overtuigingskracht uit
Hij laat merken dat zijn product goed is en de moeite waard om te kopen. Hij verstaat de kunst om zich in te leven in de ander en kiest de juiste momenten, de juiste gebaren en de juiste toon om aan de klant te laten weten dat hij betrouwbaar is.

Zijn benadering is persoonlijk. Hij kan duidelijk maken dat zijn product niet alleen goed is of goedkoop, maar dat het ook past bij deze klant.  

Afstemming is belangrijk!
Om klantgericht te kunnen werken wilt u als verkoper naturlijk graag iets over uw klant weten. Daarvoor hoeft u hem geen enquêteformulier te laten invullen, maar hem alleen te observeren en conclusies te trekken uit wat u waarneemt. Door de houding van de klant, de gebaren die hij maakt, zijn gezichtsuitdrukking en zijn blikrichting, kunt u veel over hem te weten komen.

Tip
Als u daar uw eigen lichaamstaal op afstemt, is de basis voor een succesvolle deal gelegd.

Frank van Marwijk
Lichaamstaal.nl

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,5
(11 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hans

Goed om hier weer eens op gewezen te worden.
Goede tip, bedankt!

ronald walet

Eem

Het meest gelezen artikel op deze website = deze. En dit maakte mij nieuwsgierig. Na het lezen hangen er veel vraagtekens boven mij hoofd. Hoe kan een verkoper overtuigingskracht uitstralen en tegelijkertijd afstemmen op de klant? Dit gaat toch niet! Wat precies is betrouwbaarheid uitstralen? En er wordt geschreven de benadering is persoonlijk - dit terwijl je met lichaamstaal toch echt veel standaard interpretaties en dus berichten ontvangt/zend...wat is dan nog persoonlijk? Kan dit Uberhaubt? Het is niet lichaamstaal waar deals mee binnengehaald worden - het is een heel arsenaal aan punten die mee dan wel tegenwerken: de relationele verhouding, imago product/bedrijf, eerdere ervaringen, heeft de klant goed geslapen, economische omstandigheden, inkoop is al gedaan, NOEM MAAR OP... En dan afstemmen op de klant...moaw dat zal wat zijn. Als verkoper weet je wat er nodig is om af te stemmen echter heb je binnen een paar seconden contact met de klant en volgt deze jou in plaats van jij hem - hiermee ben je leading en weet je ook wanneer de klant contact verbreekt dat er iets gebeurd met hem/haar...en hieruit beslist geen conclusies trekken! Want interpretaties zijn gevaarlijk en maken je letterlijk blind voor het ontvangen van informatie. Tja ik kan nog doorgaan...

Beste Eem,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Hoe kan een verkoper overtuigingskracht uitstralen en zich tegelijkertijd afstemmen op de klant, vraag je. Je meent dat dat niet kan. Toch concurreren deze termen in het geheel niet met elkaar. Je hebt zelfs meer overtuigingskracht als je je goed kunt afstemmen op de klant. Door je houding laat je blijken dat je de klant begrijpt. Daarmee win je zijn vertrouwen en dat is een basisvoorwaarde om overtuigend over te komen. Hoe zou je immers iemand kunnen overtuigen, die jou niet vertrouwt? Je bent pas 'leading' als je de klant het gevoel kunt geven dat hij zelf zijn keuzes bepaalt. Veel meer hierover kun je lezen in mijn boek: 'Manipuleren kun je leren'. Daar vind je ook de antwoorden op je overige vragen.

Eem

Frank, leuk dat je reageert. Tja ik ga je boek lezen...ik weet dat deze goed is - ik heb jou website al jaren geleden ontdekt, ook hier mag je trots op zijn. Wellicht kunnen we eens kijken naar de next generation van dit alles - als je het processmatig bekijkt is het eerst afstemmen en daarna overtuigen. Het is een volgorde en daarna zijn er geen momenten meer om af te stemmen want als het goed is ben je dan al leading (peacing leaden). Pas wanneer je de lead kwijt bent stem je opnieuw af...opnieuw is het dus een volgorde/procces...daartussen zijn het verkennen van de grenzen en overtuigen belangrijk. Ik bestrijd ten zeerste dat je door jou houding aan je klant laat merken of je deze begrijpt = je zet je houding bewust in teneinde een (eventueel tussendoel) doel te bereiken. Hierin hetzelfde, lang niet iedere klant wil zelf beslissingen wil nemen...te rechtlijnige benadering. Want er zijn klanten die jou de beslissing laten nemen (heel veel vertrouwen), klanten die met hun vrouw of collega's willen beslissen, klanten die samen met jou willen beslissen,...je bent dus zeker niet leading als je de klant het gevoel geeft dat hij/zij de beslissing neemt. Je bent leading als je weet HOE JE KLANT HET LIEFST EEN BESLISSING neemt....is heel wat anders. Erg leuke materie allemaal...de complexe wereld van ons gedrag en psychologie erachter - heerlijke materie. En om af te sluiten Frank super titel heeft je boek want het is absoluut zo dat je niet niet kan manipuleren. Jammer van de negatieve connotatie.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel