Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Alles over Klanten

Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
5 aanbestedingstips voor dummies (Natasja Hoogenboom)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Uw offerte is net als een liefdesbrief (Natasja Hoogenboom)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Zo zet u de klant in de JA-modus (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart? (Herman Meijer)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Zo word je digitaal persoonlijk met je klant (Rene Knecht)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Geld en Gedrag (Richard van Houten)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe krijg je de aandacht van de CEO? (Richard van Houten)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
Een millennial als klant (Harro Willemsen)
Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het ABC van bellen in deze tijd: Aanhouden Bellen Corona (Marianne van de Water)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe word je als beginnend verkoper Trusted Advisor? (Rene Knecht)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Steek tijd in de unieke koopmotieven (UKM) (Herman Meijer)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Klantenteams voor een duurzaam relatiebeheer (Herman Meijer)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Ik verkoop alles, behalve mijn schoonmoeder (Jos Burgers)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Wat zijn de duistere geheimen van klantenservice? (Peter Stinckens)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant u niet vergeet (Arthur Sevenstern)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kennen wij onze klanten écht? (Herman Heller)
Verkopen aan assertieve klanten (Ivo Ouwerkerk)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe ontdekt u de -onbewuste- koopmotieven van uw klant? (Hans Oelen)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Wat de klant zegt als hij zwijgt... (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
Lever niet wat een klant vraagt (Jos Burgers)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Klagers weren, of juist niet? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
Richten op klantgerichtheid (Redactie Verkopersonline.nl)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Emotionele of financiële beloning? (Tips & Advies Verkoop)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Respect van uw klant (terug) opeisen (Richard van Houten)
"Heeft u al een keuze kunnen maken?" (Enno van Kersen)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Zelfonderzoek voor verkopers (David Bloch)
Van trouwe klanten, de dingen die voorbij gaan (Peter Stinckens)
De klant is geen koning (Herman Meijer)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Zorg dat uw klanten positief over u praten (Peter Stinckens)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Verkoop meer bij bestaande klanten (Danielle de Jonge)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Ken uw klant (Peter Stinckens)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
De kunst van het ontvangen (Richard van Houten)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Het klantenteam, onmisbaar element in effectief klantenbeheer (Herman Meijer)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Lever net iets meer (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat iedere klant wil (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Gedraag u zich een beetje? (Enno van Kersen)
(H)Eerlijk Scoren! (Margreeth Kloppenburg)

Zo, dus u wilt een relatie aangaan met uw klant?!

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Voor de verkoper heeft het vaak grote voordelen vaste relaties met de klant aan te knopen. De verkoopkosten dalen en je hoeft niet telkens naar nieuwe klanten te zoeken. Kortom het loont. Of toch niet?

Zo, dus u wilt een relatie aangaan met uw klant?!

De aard van de relatie
De duurzaamste relatie in onze maatschappij is denk ik nog altijd het huwelijk. Alhoewel de hoeksteen van onze samenleving de laatste decennia ook nogal wat barstjes vertoont. Gemiddeld één op de vier huwelijken loopt op de klippen.

Uit cijfers van het CBS (2005) blijkt dat jaarlijks meer dan 30.000 huwelijken worden ontbonden. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:

  • er is iemand anders in het spel
  • de karakters botsen.

Andere redenen (vooral genoemd door mannen) zijn dat ze op elkaar zijn uitgekeken of geen gemeenschappelijke toekomstplannen hebben.

Het is natuurlijk gevaarlijk om zakelijke relaties te vergelijken met huwelijken. Maar ook in de harde zakenwereld kan ik me voorstellen dat de genoemde redenen een belangrijke rol spelen bij het verbreken of op een laag pitje zetten van de relatie. Ik hoor regelmatig van mensen die contact met me opnemen: Mijn verkopers worden al enkele jaren getraind door een ander. Op zich zijn wij daarover tevreden, maar wij willen iets anders, iets nieuws. Mijn verkopers zijn op de trainer uitgekeken!
Maar er zijn nog wel meer redenen te bedenken.

Te grote afhankelijkheid?
Bedrijven vinden het om praktische redenen vaak niet zo verstandig om zich aan één leverancier te binden. Het is nogal riskant. Kan de leverancier op een bepaald moment zijn verplichtingen niet nakomen dan zit de klant met zijn handen in het haar.
En natuurlijk willen bedrijven regelmatig controleren of ze wel de beste deal krijgen. Het is tegenwoordig heel normaal dat de inkoop minimaal drie offertes moet opvragen bij concurrerende leveranciers.
Daarnaast is een goede leverancier vaak een bron van kennis. En dus wil je af en toe ook wel eens andere kennisbronnen aanboren.

Relaties onderhouden kost energie
Vanuit het gezichtspunt van de leverancier hebben vaste relaties over het algemeen alleen maar voordelen. Althans, dat is een tamelijk gangbare mening. Zelf sta ik daar ambivalent tegenover. Er zijn namelijk ook nadelen.

Een belangrijk nadeel is dat het onderhouden van relaties tijd, energie en geld kost. Een verkoopbezoek aan een bestaande relatie (ik vergeet eventjes hoe dat bezoek tot stand komt) is even duur als een bezoek aan een nieuwe relatie. En vaak leiden deze bezoekjes tot een gezellig babbeltje dat weinig oplevert. Een speciaal voor vaste relaties georganiseerd evenement is ook niet gratis. Allerhande loyaliteitsprogramma's zijn kostbaar en het is nog maar de vraag of ze wat opleveren.

En de klant?
De voordelen voor de klant zijn vaak minder evident. Zeker wanneer het leveranciers betreft van tamelijk generieke producten of diensten. Waarom zou de klant dan al die moeite ondernemen voor het in stand houden van een relatie?

Met mijn laatste opmerking ben ik gekomen tot de kern van mijn betoog. Het heeft voor een leverancier geen enkele zin om veel energie in relaties te steken wanneer je op je vingers kunt aftellen dat de klant er geen prijs op stelt. Sterker nog je pogingen hebben dan vaak een averechts effect.

Bezint eer gij begint
Bedenk allereerst of uw klanten prijs stellen op een duurzame relatie met uw bedrijf.

  • Wat winnen klanten met een duurzame relatie?
  • Wat krijgen ze extra wat zou niet zouden ontvangen zonder de relatie?

Soms is dat bitter weinig. Dan heeft het ook weinig zin om aan te sturen op een hechte band met de klant. Laat staan dat u er veel tijd, moeite en geld insteekt. Want uw toenaderingspogingen laten de ander Siberisch koud.

Conclusie?
Klanten hebben om uiteenlopende redenen vaak geen zin in een vaste band met leveranciers. Het is verstandig om daarmee al op voorhand rekening te houden, er uw marketing- en verkoopstrategie op af te stemmen.

De klant heeft namelijk 'lak' aan het belangrijkste argument dat pleit voor loyaliteit: dat het aantrekken van nieuwe relaties veel meer kost dan het zakendoen met bestaande relaties. Dat is jullie probleem en niet het probleem van de klant.

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'
Klik hier
Dit artikel is eerder, op 4-9-08, geplaatst als Salesblog op Managersonline.nl.

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Vaste klanten
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,0
(2 stemmen)
Reacties

Rayner de Raad |  http://www.procito.nl

Waar de heer Hoetmer aan voorbij gaat in bovenstaand stukje is 'klantwaarde'. Klantwaarde is wat het zegt: de waarde die een bepaalde klant heeft voor jouw organisatie.

Mijn advies: Bepaal van al uw klanten eerst de klantwaarde en ga vervolgens daarop verder met het uitstippelen van uw verkoopttijd en -strategie.

Neem gerust contact op als wilt weten hoe u de klantwaarde bepaalt.

Bernard Bierens |  http://www.graphicmail.nl

Op sommige punten een beetje kort door de bocht naar mijn idee. Ik ben het eens met de stelling dat 'koffieleuten' bij een klant zonder duidelijk doel een tijdsverspilling is voor beide partijen. Maar als je wilt weten wat er speelt bij je klanten zodat je hier als leverancier op in kunt spelen, lijkt me een duurzame relatie met klanten erg nuttig. Wij zien onze klanten als als partners bij het (door)ontwikkelen/verbeteren van ons producten en diensten zodat we ze beter kunnen bedienen.

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Beste Bernard,

Een duurzame relatie is in veel gevallen vooral nuttig voor de verkopende partij.De vraag is niet of jullie je klanten als partners zien, maar of jullie klanten er ook zo over denken. Dat is de strekking van mijn artikel.

Michel

Robbert Bosch |  http://ww.justforuse.nl

Boeiend/prikkelend artikel:

Interessante gedachte om de relatie te bekijken als een huwelijk met het risico op sleur en daarnaast te bekijken wat de "waarde" van de relatie is voor de klant.

Ik denk daarnaast dat het belang van bestaande relaties koesteren sterk van het type product(range) afhangt. Als je maar één product hebt kan je maar beperkt verkopen aan dezelfde klant. Als je (maatwerk) advies levert, zoals ikzelf op het gebied van organisatie en ICT, dan kan je veel vaker van dienst zijn.

Een belangrijk aspect wat ik mis in het stuk is het vertrouwen dat ook de klant opbouwt (reductie van onzekerheid). Als je zelf een goede leverancier hebt (bijvoorbeeld een garage) ben je ook blij dat je weet, of denkt te weten, dat ze je geen poets bakken.

Blijft staan dat ik het een inspirerend artikel vindt dat een ander geluid laat horen en daarom (denk ik) reacties oproept.

Robbert Bosch

Danie Oomen

Uw verhaal is kort door de bocht. De praktijk leert dat een klant een relatie heeft met zijn leverancier om twee redenen gericht op de lange termijn visie:
1) Blijven kopen bij een vaste leverancier is een soort verzekeringspremie.
De klant gaat er vanuit dat de leverancier belang bij heeft om in de toekomst te kunnen blijven leveren. Dus product- of procesklachten worden snel en adequaat worden opgelost.

2) Er is sprake van een betalingshistorie.
Zeker handig nu Atradius de kredietverzekeringen bij veel bedrijven terugdraait. Dan moet de leverancier beslissen of hij blijft leveren. Op basis van de betalingshistorie kan hij een betere inschatting maken. Uiteindelijk is op tijd betalen beter dan welke verzekering dan ook.

Ik ben wel eens dat je kritisch moet blijven en niet moet verzanden in: "Ik was in de buurt en kwam een kopje koffie drinken"

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel